Guest

Jordemødre vil have retningslinjer for scanning

18 indlæg i dette emne

Meget betryggende når jeg nu blev scannet 10 gange med Asger. Dog af systemet. Er sikker på at hans misdannelse er mere "farligt" ikke at blive fulgt end muligheden for faren ved scanningerne ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Meget betryggende når jeg nu blev scannet 10 gange med Asger. Dog af systemet. Er sikker på at hans misdannelse er mere "farligt" ikke at blive fulgt end muligheden for faren ved scanningerne ;)

Jeg ved heller ikke helt hvad jeg skal sige.

Sundhedsstyrelsen, mener jo ikke der er et problem, så man tænker om det blot er fordi jordemødrene ikke "kan lide konkurrencen" fra scanningsklinikkerne.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bare at de i underskriften skriver "Men det er uklart, om opvarmningen af fostret kan have en skadelig effekt."

 

Ja det for jo mig til at tænke, what ever ;) så er det bare for at skrive noget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har læst en anden artikel, som jeg selvfølgelig ikke lige kan finde nu, hvor det fremstod som om det kun var de langvarige scanninger der var bekymringer om.

Jeg tror personligt stadig ikke der er nogen speciel risiko. Hvis man mener lydbølgerne opvarmer vævet, burde man vel kunne mærke det uden på maven også og det har jeg aldrig oplevet når jeg selv har været med til scanninger i forbindelse med mit arbejde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er jo sådan set ikke bevist, at der ikke er skadelige virkninger.

Ultralyd er en af de mest gennemprøvede undersøgelser, men så vidt jeg ved, er der ikke lavet studier, der specifikt undersøger om der kan være risici for fosteret.

Og det burde der være, synes jeg. Så jeg synes kun, det er fint, at debatten bliver sparket igang, så vi muligvis kunne få noget videnskabeligt dokumentation for det.

Jeg ved ikke, hvor meget fosteret bliver varmet op ved scanninger. Umiddelbart har jeg svært ved at forestille mig, at det kan være ret meget, da det jo på ingen måde føles varmt på mit maveskind at blive scannet. Derfor har jeg også svært ved at tro på, at der er en reel risiko.

Men hvad nu hvis der er? Så vil det da være godt, at få dokumenteret det, så fostre kun bliver udsat for scanninger, hvis et lægefagligt skøn afgør, at det er nødvendigt.

Jeg synes også selv, det er super hyggeligt at kigge ind til ham, og har så sent som i går været til en 3D scanning.. men det ville jeg da aldrig gøre, hvis forskningen viste at det udgjorde en risiko for mit barn. Så venter jeg da hellere end gerne med at se ham, til han kommer ud. Nu er jeg jo ikke typen, der render til scanning uafbrudt, så er på ingen måde nervøs for min dreng (har været til 4, hvoraf kun den sidste er uden om systemet). Men der er jo altså også kvinder, som tæt på ugentligt render til tryghedsscanninger, og dem/deres børn kunne jeg da godt være bekymret for, når nu der ikke er evidens for at børnene kan tåle scanninger i det uendelige.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi er blevet scannet 6 gange + 2 hjertelyds-ultralydsscanninger. Jeg er IKKE bekymret. Ikke for andet end at blive bekymret.

 

Alle kvinder bliver scannet i dag. Det ville sundhedsvæsnet ikke tillade, hvis der var reel mistanke om alvorlige risici. Vi er for oplyste og det er blevet brugt for længe uden problemer.

 

Men som Emilie skriver, det er da udmærket, det lige bliver tjekket efter - så er vi sikre på ikke at behøve bekymre os.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Um... Hvis jeg må tillade mig at drille lidt, så er jeg dog ret sikker på, at folks indstilling over for det er farvet af, at man gerne selv vil skannes og synes, at det er så hyggeligt at blive det... Ergo er man hurtig til at konkludere, at det er helt fint med skanninger, så længe der ikke er andet bevist. I andre sammenhænge synes jeg i hvert fald ofte, at man støder på, at man modsat er enormt forsigtige uanset mangel på beviser for fare... ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Um... Hvis jeg må tillade mig at drille lidt, så er jeg dog ret sikker på, at folks indstilling over for det er farvet af, at man gerne selv vil skannes og synes, at det er så hyggeligt at blive det... Ergo er man hurtig til at konkludere, at det er helt fint med skanninger, så længe der ikke er andet bevist. I andre sammenhænge synes jeg i hvert fald ofte, at man støder på, at man modsat er enormt forsigtige uanset mangel på beviser for fare... ;)

Det tror jeg, du kan have helt ret i :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men der er vel også riskoer ved ikke at scanne tænker jeg?
Meget store børn, børn med deformer, tvillinger der vender den forkerte vej (og dem der hænger sammen, og dem der har alle de der tvillinge sygdomme)
Børn med hjertefejl opdages måske først når det er for sent osv.

Jeg ville hellere scannes, end at leve i uvished, om "hvad" der kommer ud. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men der er vel også riskoer ved ikke at scanne tænker jeg?

Meget store børn, børn med deformer, tvillinger der vender den forkerte vej (og dem der hænger sammen, og dem der har alle de der tvillinge sygdomme)

Børn med hjertefejl opdages måske først når det er for sent osv.

Jeg ville hellere scannes, end at leve i uvished, om "hvad" der kommer ud.

Enig.

Min dreng ville være død i min mave hvis ikke jeg var blevet scannet op til tre gange om ugen i de sidste 4 uger af graviditeten.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men så er der jo også en medicinsk grund til at foretage scanningerne.

Det der evt er et problem er jo alle de mange ekstra scanninger, som folk får lavet bare lige for tryghedens skyld eller fordi det er hyggeligt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig.

Min dreng ville være død i min mave hvis ikke jeg var blevet scannet op til tre gange om ugen i de sidste 4 uger af graviditeten.

Ja lægerne er nok heller ikke ret bekymret siden de fortsat anbefaler scanninger hvis de er usikre på noget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men så er der jo også en medicinsk grund til at foretage scanningerne.

Det der evt er et problem er jo alle de mange ekstra scanninger, som folk får lavet bare lige for tryghedens skyld eller fordi det er hyggeligt :)

Ja men der kan næppe sættes et tal på, om man kun "må" scannes 2 gange, ved NF og MD ..

Hvad så hvis barnet ikke er så gammelt ved NF som man troede, så er det bare ærgeligt, eller så må man "pludselig" godt scanne en ekstra gang?

Jeg kan ikke se problemet i at folk for kønsscanninger og 3D scanninger mv.

Har selv fået køns scanning, samt tryghedsscanning inden uge 12, og regner også med en 3D scanning inden fødsel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja men der kan næppe sættes et tal på, om man kun "må" scannes 2 gange, ved NF og MD ..

Hvad så hvis barnet ikke er så gammelt ved NF som man troede, så er det bare ærgeligt, eller så må man "pludselig" godt scanne en ekstra gang?

Jeg kan ikke se problemet i at folk for kønsscanninger og 3D scanninger mv.

Har selv fået køns scanning, samt tryghedsscanning inden uge 12, og regner også med en 3D scanning inden fødsel.

men der må lægerne jo så vurdere, om der er en lægefaglig grund, som overskygger risici ved scanningerne.

Hvis der reelt er en risiko, synes jeg sagtens at sundhedsstyrelsen kan sætte retningslinjer op for, at man ikke anbefaler mere end x antal scanninger af x antal min varighed.. det betyder jo ikke nødvendigvis at det bliver forbudt med private scanninger.

Men altså, havde det været så farligt, havde vi jo nok allerede vidst det i og med, at den her scanningsform har eksisteret i hvad, 50 år?

Det er nok mere et spørgsmål om at sætte en grænse omkring varigheden af scanningerne, og at man måske ikke bør udsætte sit barn for 10, 20 eller måske 30 scanninger.

jeg kan heller ikke se, at der er noget i vejen for det. Men det ville jeg kunne, hvis der var evidens for, at det udgjorde en sundhedsmæssig risiko for barnet ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

men der må lægerne jo så vurdere, om der er en lægefaglig grund, som overskygger risici ved scanningerne.

Hvis der reelt er en risiko, synes jeg sagtens at sundhedsstyrelsen kan sætte retningslinjer op for, at man ikke anbefaler mere end x antal scanninger af x antal min varighed.. det betyder jo ikke nødvendigvis at det bliver forbudt med private scanninger.

Men altså, havde det været så farligt, havde vi jo nok allerede vidst det i og med, at den her scanningsform har eksisteret i hvad, 50 år?

Det er nok mere et spørgsmål om at sætte en grænse omkring varigheden af scanningerne, og at man måske ikke bør udsætte sit barn for 10, 20 eller måske 30 scanninger.

jeg kan heller ikke se, at der er noget i vejen for det. Men det ville jeg kunne, hvis der var evidens for, at det udgjorde en sundhedsmæssig risiko for barnet ;)

Tror da heller ingen blir scannet så mange gange?

Ja det skal jeg ikke gøre mig klog på, men jeg er i 21. uge nu og er blevet scannet 5 gange og sidste scanning blir en 3D scanning om en del uger. 

Men ja jeg tænker også at hvis det var så farligt, vidste vi nok mere omkring det, for vi har jo haft det i mange mange år.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror da heller ingen blir scannet så mange gange?

Ja det skal jeg ikke gøre mig klog på, men jeg er i 21. uge nu og er blevet scannet 5 gange og sidste scanning blir en 3D scanning om en del uger.

Men ja jeg tænker også at hvis det var så farligt, vidste vi nok mere omkring det, for vi har jo haft det i mange mange år.

Nej, det var nok også lidt en overdrivelse :D men jeg har da hørt om folk, der får ugentlige tryghedsscanninger langt hen i graviditeten, så de findes.

Jeg er som sagt selv blevet scannet 4 gange. 3 gennem systemet og 1 selvbetalt 3D :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej, det var nok også lidt en overdrivelse :D men jeg har da hørt om folk, der får ugentlige tryghedsscanninger langt hen i graviditeten, så de findes.

Jeg er som sagt selv blevet scannet 4 gange. 3 gennem systemet og 1 selvbetalt 3D :)

Ja ja overdrivelse fremmer forståelsen  :lol 

Men forstod pointen. Og nogle overdriver nok, men så længe det er på et fornuftigt niveau synes jeg da det er okay.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER