Mette A.

Omskæring af drenge giver risiko for autisme?

44 indlæg i dette emne

Potentielt sprængfarligt emne, så jeg håber tonen kan forblive god og vi ikke bliver uvenner. Men det kom sig af at jeg læste denne artikel om at man har fundet en sammenhæng mellem omskæring og autisme hos drenge.

Her er artiklen: http://m.jyllands-posten.dk/indland/ECE7346187/Forskning-viser-sammenhæng-mellem-omskæring-og-autisme/

Og så blev jeg nysgerrig ;)

Hvor mange herinde har fået omskåret deres dreng? Hvorfor valgte I det? Har I fortrudt siden eller glade for det og ville gøre det igen? (Og hvad med nu efter at have læst artiklen?)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg læste artiklen på en, og kunne læse at mange forældre til børn med autisme finder den undersøgelse utroværdig.

Oveni har jeg lidt svært ved at tro på det, da der så ville være en stor overvægt af jøder, som er autister plus en stor del amerikanere, da det betragtes mere hygiejnisk at være omskåret derover. (Ifl de jeg kender derfra)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Om den er troværdig ved jeg ikke, men ifølge hvad der står kommer den danske undersøgelse sig netop af at forskere havde fundet en sammenhæng i USA. Det er ikke blevet undersøgt i nogle muslimske lande endnu.

Jeg tror ikke de ved helt hvorfor, der er en sammenhæng, men forskeren i artiklen mener, at det kan skyldes den voldsomme smertepåvirkning i så tidlig en alder, som så stresser og nærmest traumatiserer hjernen og giver udviklingsproblemer senere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dp

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Amerikanere startede med at omskærer deres drengebørn pga. Tro.

De bad læger om at omskærer pga. Frygten for nydelse ved mastubering (det må man ikke ifølge den katolske og kristne tro) og siden er det bare gået i "arv" (hans penis skal da ligne fars)...

Jeg vil ikke skrive mere i denne tråd, da det er et MEGET ømtåleligt emne for mig og jeg kan hurtigt blive for følelsesmæssigt involveret i debatten :)

Men... Jeg tror ikke at autisme og omskæring hænger sammen. Jeg tror at det er et forsøg på at skræmme, ligesom da vacciner gav autisme :rolleyes

Barnet kommer jo ud for en helt sindsyg, massiv smerte ved omskæringen, og det chokerer hjernen helt voldsomt - men at det skulle give en så drastisk hjernefejl som autisme, det tror jeg ikke helt på..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men... Jeg tror ikke at autisme og omskæring hænger sammen. Jeg tror at det er et forsøg på at skræmme, ligesom da vacciner gav autisme :rolleyes

Barnet kommer jo ud for en helt sindsyg, massiv smerte ved omskæringen, og det chokerer hjernen helt voldsomt - men at det skulle give en så drastisk hjernefejl som autisme, det tror jeg ikke helt på..

:ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror ikke på det.

En masse gran voksne mænd bliver "omskåret" pga forhuds forsnævring så omskæring i sig selv er jeg ikke imod, det er jo en procedure der gør livet lettere for mange mænd! Det er KUN at de små stakkels spædbørn skal igennem det! UDEN BEDØVELSE!!!!!!!! DET fatter jeg ikke! Men jeg ved ikke meget om det må jeg indrømme!

Men autisme alligevel :rolleyes autisme er IMO en diagnose som man lige så lidt selv er skyld i som sclerose (staves?)!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Amerikanere startede med at omskærer deres drengebørn pga. Tro.

De bad læger om at omskærer pga. Frygten for nydelse ved mastubering (det må man ikke ifølge den katolske og kristne tro) og siden er det bare gået i "arv" (hans penis skal da ligne fars)...

Jeg vil ikke skrive mere i denne tråd, da det er et MEGET ømtåleligt emne for mig og jeg kan hurtigt blive for følelsesmæssigt involveret i debatten :)

Men... Jeg tror ikke at autisme og omskæring hænger sammen. Jeg tror at det er et forsøg på at skræmme, ligesom da vacciner gav autisme :rolleyes

Barnet kommer jo ud for en helt sindsyg, massiv smerte ved omskæringen, og det chokerer hjernen helt voldsomt - men at det skulle give en så drastisk hjernefejl som autisme, det tror jeg ikke helt på..

Stort set alle amerikanske mænd i vores generation er omskåret. Det er noget der gøres rutinemæssigt på hospitalerne. Det er faktisk så almindeligt at min daværende amerikanske kæreste ikke VIDSTE han var omskåret før jeg viste ham et billede af, hvordan en normal penis ser ud...

Man begrunder det med hygiejne, og mindsket af risiko for kønssygdomme og forhudsforsnævring. Det er tåbeligt!

Det skulle dog ikke være så almindeligt på de yngre generationer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved heller ikke rigtig om jeg tror på det. Men jeg vil overhovedet ikke afvise det..

Autisme er jo en udviklingsforstyrrelse så i min verden kunne det give fint mening at eks. et stort traume tidligt i livet (som eks. omskæring som spæd) kunne trigge forstyrrelsen. Man ved at der er en genetisk faktor indover, men der findes masser af andre sygdomme/tilstande, som man kan være genetisk disponeret over for, hvor der skal noget til at udløse det. Så joh jah, det kunne måske godt være.

Det er da interessant i hvert fald. Og potentielt endnu et kæmpe argument for at lade være (er meget imod omskæring af spædbørn).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Gad vide om der er nogen på forummet der er i den anden grøft? (Hint hint ;))

Ellers så skulle begrundelsen for at det kan give autisme være, at børn som har en barsk start på livet og oplever meget smerte/ubehag, fx for tidligt fødte, sondemad, mange indsprøjtninger og operationer, giver forhøjet risiko for autisme - og det har jo intet med genetik at gøre. Så selv om autisme er arveligt, så ser det ud til at andre faktorer også kan være gældende. Og dermed kunne omskæring være endnu en "barsk start på livet". De oplever jo ikke kun smerte under indgrebet, men også i tiden efter til det er helet ordentligt.

Om jeg tror på det er jeg ikke helt afklaret med. Men jeg synes da det lyder plausibelt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skimmede godt lige artiklen på facebook, og tænkte at det da godt kunne være at der var en sammenhæng, men det er jeg altså langt fra klog nok til at vurdere.

Nu ved jeg ikke hvor mange der er autister? Men det er vel ikke særlig mange, trods alt. Så at der er 50% større risiko, end den risiko der i forvejen er, lyder da ikke helt ondsvagt.

Men altså. Jeg har det bare sådan lidt: ej stop! Stop med at udfør sådan et indgreb på sunde raske drenge. Det har ikke relevans og det er forkert (jo det synes jeg altså). Jeg synes det er forkert at lade små børn gennemgå sådan noget, når ikke der er en god medicinsk grund til det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når der sælges mange is, sker der flere drukneulykker. Er det fordi is påvirker evnen til at svømme? Nej, det er fordi der sælges flere is om sommeren, og om sommeren er der også flere der bader, og dermed større risiko for drukneulykker. ;)

Jeg tænker, at det er det samme princip, der gør sig gældende her. Statistikker lyver ikke, men de siger heller ikke noget om årsager :)

Jeg ville ikke udelukke, at smerten kunne føre til autisme, men jeg synes det virker mere plausibelt at tænke, at forældre, der er ligeglade med at påføre sit barn så stor en smerte (eller sagt lidt pænere: prioriterer fx religion højere end smerte), måske heller ikke altid er fuldstændig fintunet på sit barns behov/smerte/omsorg/kontakt i andre henseender - og dét, tror jeg kan give autisme :)

(Og så er der desværre også mange kærlige, dygtige, fintunede forældre, hvis børn alligevel rammes af autisme. Bare lige for at slå fast, at jeg ikke siger, at børn med autisme automatisk har skodforældre ;))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Forresten ved jeg ikke særlig meget om autisme. Jeg troede det var medfødt? Men jeg kan næsten læse på BBMs indlæg at det ikke er? Eller kan det også være det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Forresten ved jeg ikke særlig meget om autisme. Jeg troede det var medfødt? Men jeg kan næsten læse på BBMs indlæg at det ikke er? Eller kan det også være det?

Såvidt jeg ved (og det tyder artiklen vel også på), så ved man ikke helt hvad det kommer af, og dermed siger min logik mig, at man heller ikke kan vide præcis, hvornår man får det :) Der findes jo også forskellige former for autisme, og ved nogle af dem, er det såvidt jeg ved et diagnostisk krav, at man har set nogle symptomer meget tidligt. Men mig bekendt ikke nødvendigvis allerede fra fødslen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

HAHAHAHA tak for et godt grin! :lolhit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Forresten ved jeg ikke særlig meget om autisme. Jeg troede det var medfødt? Men jeg kan næsten læse på BBMs indlæg at det ikke er? Eller kan det også være det?

Man ved ikke præcis, hvad det skyldes, men man ved at der er en arvelig faktor. I familier hvor der i forvejen er autisme er risikoen for at føde børn med autisme væsentligt forhøjet. Men man er ikke garanteret et autistisk barn, fordi man selv er autist.

så der er både noget genetisk og nogle miljømæssige faktorer indblandet :)

Om man kan udvikle autisme uden at have nogle specifikke genetiske træk er jeg ikke klar over :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville ikke udelukke, at smerten kunne føre til autisme, men jeg synes det virker mere plausibelt at tænke, at forældre, der er ligeglade med at påføre sit barn så stor en smerte (eller sagt lidt pænere: prioriterer fx religion højere end smerte), måske heller ikke altid er fuldstændig fintunet på sit barns behov/smerte/omsorg/kontakt i andre henseender - og dét, tror jeg kan give autisme :)

Det her gør mig rigtig ked af det! Jeg ser ikke mig selv som en person, der ikke kan se mit barns behov, men vi har fået Im omskåret fordi jeg er 1/8 del jøde og dermed er det vigtigt for mig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Forresten ved jeg ikke særlig meget om autisme. Jeg troede det var medfødt? Men jeg kan næsten læse på BBMs indlæg at det ikke er? Eller kan det også være det?

I og med at autisme er en udviklingsforstyrrelse, så kommer det jo først til udtryk på det tidspunkt i udviklingen at det "går galt" og man kan derfor i princippet ikke have det fra fødslen. Men det som forårsager udviklingsforstyrrelsen kan jo så enten være noget genetisk og dermed medfødt, eller noget ydre miljøbestemt, som voldsom svigt af den ene eller anden grad.

 

 

Når der sælges mange is, sker der flere drukneulykker. Er det fordi is påvirker evnen til at svømme? Nej, det er fordi der sælges flere is om sommeren, og om sommeren er der også flere der bader, og dermed større risiko for drukneulykker. ;)

Jeg tænker, at det er det samme princip, der gør sig gældende her. Statistikker lyver ikke, men de siger heller ikke noget om årsager :)

Jeg ville ikke udelukke, at smerten kunne føre til autisme, men jeg synes det virker mere plausibelt at tænke, at forældre, der er ligeglade med at påføre sit barn så stor en smerte (eller sagt lidt pænere: prioriterer fx religion højere end smerte), måske heller ikke altid er fuldstændig fintunet på sit barns behov/smerte/omsorg/kontakt i andre henseender - og dét, tror jeg kan give autisme :)

(Og så er der desværre også mange kærlige, dygtige, fintunede forældre, hvis børn alligevel rammes af autisme. Bare lige for at slå fast, at jeg ikke siger, at børn med autisme automatisk har skodforældre ;))

 

 

Det her gør mig rigtig ked af det! Jeg ser ikke mig selv som en person, der ikke kan se mit barns behov, men vi har fået Im omskåret fordi jeg er 1/8 del jøde og dermed er det vigtigt for mig.

Det synes jeg også er lige groft nok for en anklage BBM kommer med her og er at skære alle over én kam. Jeg har en mor i Lises mg, som også har fået sin dreng omskåret og hun er på alle punkter en rigtig god og omsorgsfuld mor. Jeg er bestemt ikke enig i forældrenes beslutning og ville aldrig selv få mit barn omskåret, men en dårlig mor er hun bestemt ikke. Hun knuselsker sin lille dreng og er bestemt rigtig dygtig til at læse ham og hans behov ellers. Hendes valg skyldes at hendes mand er omskåret og det var meget vigtigt for ham at hans søn også blev det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det her gør mig rigtig ked af det! Jeg ser ikke mig selv som en person, der ikke kan se mit barns behov, men vi har fået Im omskåret fordi jeg er 1/8 del jøde og dermed er det vigtigt for mig.

Det er jeg ked af og det er IKKE min mening! Jeg havde egentlig først skrevet nogle ekstra linjer om, at jeg selvfølgelig ikke troede at det gælder alle, der vælger omskæring, men endte med at synes at det blev rodet og min pointe forsvandt, og så tænkte jeg, at jeg var dækket ind ved at jeg skrev "måske".

Sorry! :kram2 Selvfølgelig kan man godt have forståelse for sit barns behov og stadig vælge omskæring. Men jeg fastholder, at det ikke ville komme bag på mig, hvis det var tilfældet blandt NOGLE forældre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I og med at autisme er en udviklingsforstyrrelse, så kommer det jo først til udtryk på det tidspunkt i udviklingen at det "går galt" og man kan derfor i princippet ikke have det fra fødslen. Men det som forårsager udviklingsforstyrrelsen kan jo så enten være noget genetisk og dermed medfødt, eller noget ydre miljøbestemt, som voldsom svigt af den ene eller anden grad.

Det synes jeg også er lige groft nok for en anklage BBM kommer med her og er at skære alle over én kam. Jeg har en mor i Lises mg, som også har fået sin dreng omskåret og hun er på alle punkter en rigtig god og omsorgsfuld mor. Jeg er bestemt ikke enig i forældrenes beslutning og ville aldrig selv få mit barn omskåret, men en dårlig mor er hun bestemt ikke. Hun knuselsker sin lille dreng og er bestemt rigtig dygtig til at læse ham og hans behov ellers. Hendes valg skyldes at hendes mand er omskåret og det var meget vigtigt for ham at hans søn også blev det.

Og selvfølgelig kan man stadig være kærlig og omsorgsfuld selvom man går ind for omskæring. Jeg mindes ikke at have sagt at det gælder alle, og udgangspunktet i tråden var vel heller ikke at alle omskårne fik autisme, men at der var en højere forekomst.

Og med al respekt for, at man kan have personlige grunde til at vælge omskæring, som jeg ikke skal gøre mig til dommer over, så vælger man en stor smerte på sit barns vejne (jeg ved ikke ret meget om omskæring, men hvis der findes en smertefri metode, så får jeg ikke ud fra, at den er en del af debatten? :chin: :unsure), fordi man er af en overbevisning om at noget andet er vigtigere. Og måske gør man det kun i forhold til omskæring og så intet andet. Selvfølgelig er det en mulighed. Jeg tænker bare, at er man i stand til at lukke øjnene et sted, så kunne NOGLE MÅSKE også være det et andet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er altså ikke rigtigt at man ikke må nyde masturbering i den kristne tro... Om det er i den katolske tro generelt tvivler jeg på, men ved det ikke...

Anyways... Det var off topic...

Jeg tror det er noget pjank a la BBMs is-eksempel...

Undskyld, det var slet ikke meningen at "bashe" troen på nogen måde, men jeg går ud fra at du har ret, eftersom du ved liiidt mere om det område end jeg ;)

 

- men... hvorfor mener Amish folkene så også at det er en synd at mastuberer? De er da kristne? :unsure 

Ej, nu biiver jeg altså forvirret!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Undskyld, det var slet ikke meningen at "bashe" troen på nogen måde, men jeg går ud fra at du har ret, eftersom du ved liiidt mere om det område end jeg ;)

- men... hvorfor mener Amish folkene så også at det er en synd at mastuberer? De er da kristne? :unsure

Ej, nu biiver jeg altså forvirret!

Jeg har kendt en god mængde mormoner, der var meget imod onani og den nydelse, det gav, så måske er det et fænomen i visse religiøse kredse :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og selvfølgelig kan man stadig være kærlig og omsorgsfuld selvom man går ind for omskæring. Jeg mindes ikke at have sagt at det gælder alle, og udgangspunktet i tråden var vel heller ikke at alle omskårne fik autisme, men at der var en højere forekomst.

Og med al respekt for, at man kan have personlige grunde til at vælge omskæring, som jeg ikke skal gøre mig til dommer over, så vælger man en stor smerte på sit barns vejne (jeg ved ikke ret meget om omskæring, men hvis der findes en smertefri metode, så får jeg ikke ud fra, at den er en del af debatten? :chin: :unsure), fordi man er af en overbevisning om at noget andet er vigtigere. Og måske gør man det kun i forhold til omskæring og så intet andet. Selvfølgelig er det en mulighed. Jeg tænker bare, at er man i stand til at lukke øjnene et sted, så kunne NOGLE MÅSKE også være det et andet.

Helt enig, jeg tror da bestemt, at det kan være tilfældet for nogle - jeg synes bare ikke det er relevant i denne sammenhæng. Man vælger jo ikke omskæring FOR AT tilføre smerte til sit barn bevidst. Og de der følelseskolde forældre du beskriver findes jo alle steder, også blandt de ikke-omskårne. Jeg ser ingen speciel sammenhæng eller større forekomst hos dem som omskærer (så skulle de fleste amerikanske forældre jo være "dårlige forældre").

Jeg tror måske at nogle forældre ikke tænker det som "særlig slemt" i og med det måske er en normal ting for dem og ikke noget som barnet husker senere. Og så er det måske bare et nødvendigt onde for dem. Hvor os som er imod det ser det som meget værre, og et unødvendigt onde, da vi måske ikke ser det tjener noget gyldigt formål.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helt enig, jeg tror da bestemt, at det kan være tilfældet for nogle - jeg synes bare ikke det er relevant i denne sammenhæng. Man vælger jo ikke omskæring FOR AT tilføre smerte til sit barn bevidst. Og de der følelseskolde forældre du beskriver findes jo alle steder, også blandt de ikke-omskårne. Jeg ser ingen speciel sammenhæng eller større forekomst hos dem som omskærer (så skulle de fleste amerikanske forældre jo være "dårlige forældre").

Jeg tror måske at nogle forældre ikke tænker det som "særlig slemt" i og med det måske er en normal ting for dem og ikke noget som barnet husker senere. Og så er det måske bare et nødvendigt onde for dem. Hvor os som er imod det ser det som meget værre, og et unødvendigt onde, da vi måske ikke ser det tjener noget gyldigt formål.

Tjaeh. Jeg er jo selvfølgelig farvet af, at jeg netop synes at omskæring (handlingen - ikke menneskerne) er forfærdeligt (sorry, men det synes jeg altså). Så vi et helt enige i, at man nok ser det forskelligt, alt efter om man går ind for omskæring eller ej.

Men jeg tænker ikke, at det handler om at nogle forældre er onde, og jeg kan svært forestille mig nogle forældre, der ville vælge omskæring med det formål at tilføre barnet smerte. Slet ikke. Jeg snakker ikke om følelseskolde forældre. Jeg snakker om forældre (der kan være kærlige og velmenende men), som i et eller flere tilfælde laver "mismatch" mellem barnets behov og forældrenes handlinger. Og der har jeg så en hypotese om, at hvis man gør det i meget høj grad og udover "normalen", så kan det øge risikoen for autisme. Altså at hvis man er i dårlig kontakt med sit barn (og dets behov), så laver man mange/alvorlige mismatch, og så kan det føre til udviklingsforstyrrelser. - forestiller jeg mig.

Og for mig at se, er omskæring et eksempel på et STORT mismatch i barnets behov for at være smertefrit. Og måske er det dér, jeg støder eller misforstår nogen. Og hvis der er fortalere for omskæring (eller andre med en bredere forståelse end min), der vil prøve at udvide min horisont, så vil jeg oprigtigt gerne prøve at være åben. Men ellers kan jeg jo kun sige, at fra min synsvinkel af, der har jeg svært ved at se det om andet end nedprioritering af barnets behov (selvom man kan se det som et "nødvendigt onde", som du skriver, så har man vel stadig valgt det, og prioriteret det frem for ikke at omskære med de personlige konsekvenser, det så kan have) og/eller manglende forståelse af/evne til at sætte sig ind i, hvordan det er, at være barnet og mærke den smerte (det, hvor du skriver, at de måske tænker, at det ikke er særligt slemt - fordi det tænker jeg jo, at det er). Jeg kan ikke gennemskue, hvilken personlig grund man kan have, der skulle "fjerne", at man enten bevidst eller ubevidst ser bort fra (muligheden for) at det gør rigtig ondt på barnet.

Og det betyder jo IKKE, at man ALTID laver mismatch, fordi man (IMO) har gjort det ved omskæring. Ligesom ingen har sagt, at man automatisk får autisme, hvis man er omskåret. Eller at dårlig kontakt/forståelse af behov er den eneste vej til autisme. Jeg er sikker på, at det er LANGT mere kompliceret end det.

Men ud fra, at jeg opfatter omskæring som et (muligvis enkeltstående men ret voldsomt) eksempel på manglende forståelse for barnet og barnets behov, så har jeg ikke svært ved at forestille mig, at der hos NOGEN (ikke alle!) kan være manglende forståelser i andre henseender også. Og selvfølgelig kan man også lave mismatch og/eller have manglende forståelse for sit barn uden at få det omskåret, men hvis vi deler forældre op i "dem der bruger omskæring" og "dem der ikke gør" (som man vel gør i artiklen), så har første gruppe jo IMO allerede lavet et alvorligt mismatch som anden gruppe ikke har lavet, så allerede der er der en "overvægt".

Men det kommer jo an på, om man ser det som et mismatch eller manglende forståelse. Der er jo også den mulighed, at det er mig, der ikke forstår, hvordan det er at være barn, når jeg går ud fra at det er en forfærdelig smerte at blive omskåret. Jeg har bestemt ikke monopol på sandheden, men jeg har jo mine overbevisninger ligesom alle andre :)

Jeg føler lidt, at jeg gentager mig selv, og at meningen bliver lidt uklar, jo mere jeg forsøger at pensle det ud :unsure Jeg håber virkelig at det giver mening. Hvis jeg skal forsøge at sige det helt enkelt (og med alle tænkelige disclaimere), så mener jeg bare, at jeg ville interessere mig for kontakt og forældres evne til at varetage barnets behov før jeg ville interessere mig for smerteoplevelser, hvis jeg skulle undersøge årsager til autisme. Og jeg ser omskæring som et eksempel (med al åbenhed for, at det kan være et helt enkeltstående eksempel) på ikke at varetage barnets behov.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER