msk1234

Vægt, hvad kan jeg forvente?

9 indlæg i dette emne

Hej med jer,

Jeg vil lige høre, om der er nogen af jer, som kan give et skøn på, hvor meget jeg kan forvente at tage på fra nu af og indtil baby er ude, da jeg altid har gået meget op i min vægt. Jeg har tidligere lidt af en spiseforstyrelse og har fået tildelt en jordemor for særligt sårbare samt en diætist, hvilket jeg er meget glad for. Spiseforstyrelsen er ikke længere aktiv og jeg ser mig selv som rask. Jeg er dog begyndt at tænke meget på, hvor meget jeg vil tage på, da uvisheden om det, er svær for mig.

Jeg er i uge 23 og vejede før graviditeten ca. 68,5 kg. Jeg tabte mig ca. Tre kg. Grundet kvalme de første tre måneder. Jeg har efterfølgende taget på og vejer nu ca. 70,8 kg. Jeg sørger for at holde mig i gang med gåture og er meget disciplineret med min kost ment på den måde, at jeg ikke bare giver los med maden.

Jeg ved det er meget individuelt mht. Vægtstignib, men jeg kunne godt tænke mig jeres syn på, hvad jeg kan forvente de sidste fire måneder.........

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej med jer,

Jeg vil lige høre, om der er nogen af jer, som kan give et skøn på, hvor meget jeg kan forvente at tage på fra nu af og indtil baby er ude, da jeg altid har gået meget op i min vægt. Jeg har tidligere lidt af en spiseforstyrelse og har fået tildelt en jordemor for særligt sårbare samt en diætist, hvilket jeg er meget glad for. Spiseforstyrelsen er ikke længere aktiv og jeg ser mig selv som rask. Jeg er dog begyndt at tænke meget på, hvor meget jeg vil tage på, da uvisheden om det, er svær for mig.

Jeg er i uge 23 og vejede før graviditeten ca. 68,5 kg. Jeg tabte mig ca. Tre kg. Grundet kvalme de første tre måneder. Jeg har efterfølgende taget på og vejer nu ca. 70,8 kg. Jeg sørger for at holde mig i gang med gåture og er meget disciplineret med min kost ment på den måde, at jeg ikke bare giver los med maden.

Jeg ved det er meget individuelt mht. Vægtstignib, men jeg kunne godt tænke mig jeres syn på, hvad jeg kan forvente de sidste fire måneder.........

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej med jer,

Jeg vil lige høre, om der er nogen af jer, som kan give et skøn på, hvor meget jeg kan forvente at tage på fra nu af og indtil baby er ude, da jeg altid har gået meget op i min vægt. Jeg har tidligere lidt af en spiseforstyrelse og har fået tildelt en jordemor for særligt sårbare samt en diætist, hvilket jeg er meget glad for. Spiseforstyrelsen er ikke længere aktiv og jeg ser mig selv som rask. Jeg er dog begyndt at tænke meget på, hvor meget jeg vil tage på, da uvisheden om det, er svær for mig.

Jeg er i uge 23 og vejede før graviditeten ca. 68,5 kg. Jeg tabte mig ca. Tre kg. Grundet kvalme de første tre måneder. Jeg har efterfølgende taget på og vejer nu ca. 70,8 kg. Jeg sørger for at holde mig i gang med gåture og er meget disciplineret med min kost ment på den måde, at jeg ikke bare giver los med maden.

Jeg ved det er meget individuelt mht. Vægtstignib, men jeg kunne godt tænke mig jeres syn på, hvad jeg kan forvente de sidste fire måneder.........

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror at jeg tog 6-8 kg på i de sidste 4 måneder, og det er også det jeg forventer fra nu af denne gang :)

Men som du siger så kan det være meget forskelligt fra person til person, og også fra gang til gang :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis du er normalvægtig (altså var det inden du blev gravid), så mener jeg, at det er 10-15 kg, det anbefales at du tager på. Hvis vi skal gå ud fra det, så skulle du ende på 78,5-83,5 kg og "mangler" således omkring 8-13 kg.

Men det er jo bare anbefalingen (og vel at mærke den generelle anbefaling, jeg ved ikke, om der er særlige anbefalinger, hvis man har haft en spiseforstyrrelse :chin: :unsure), og det siger jo ikke noget om, hvad der reelt sker. - det afhænger jo af dig og baby :)

Så langt min viden rækker, ville jeg nok håbe for dig, at du tog i hvert fald 6 kg mere på, men det sikreste er nok at spørge din jm og diætist, hvad du skal forvente/stræbe efter :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu ved jeg ik, hvor høj du er, så ka ik sammenligne helt. Men jeg vejede selv 69, da jeg blev gravid anden gang. Er nu 32+4 og har taget 15 kg på allerede. Det sidder "rigtigt", så man ka faktisk ik rigtig se, at det er så meget.

Ved min første graviditet startede jeg med at veje 79, tabte mig til 67 på opkast og endte på 89 kg.

Det var lige mine to eksempler. Jeg har hverken gjort noget for ikke at tage på eller at tage ekstra på - udover denne gang, hvor jeg også kastede ekstraordinært meget op og nærmest fik ordineret nutella og is af lægen på Skejby..

Ved min første graviditet, hvor jeg endte på 89 tabte jeg mig hurtigt efterfølgende og vejede hurtigt kun 63 (det er lige til den lave side for min krop!). Jeg tabte mig udelukkende pga amning og gjorde intet for det.

Så hvis du regner med at amme, er det helt klart en fordel at tage på og ikke nødvendigvis gå efter at tage så lidt på som muligt.

Min første tanke, da jeg læste dit indlæg, var at dit "problem" (i mangel på bedre ord) nok bliver større, når du skal amme end nu.

Jeg vil sige, spis når du er sulten og spis korrekt, så skal din krop nok tage naturligt på :)

Måske blev mit indlæg lidt rodet, men det er skrevet fra mobilen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vejede 53 kg da jeg blev gravid og er normalvægtig. Jeg tænkte over ikke at spise mere end nødvendigt og jeg fik ingen syge cravings som at jeg skulle have 3 flødeboller om dagen.

Jeg trænede 2-3 gange om ugen frem til den sidste måned, hvor det blev for tungt.

Jeg tog 12 kg. på - der kom en del vand i kroppen den sidste måned.

 

Kan godt forstå, at du er bange for at tage for meget på, men tænk på, at man siger jo som en tommerfingerregel, at en graviditet vejer følgende:

 

Baby: 3,5 kg

Fostervand: 1 kg

Moderkage: ½ kg

Livmoder: 1 kg

Ekstra blod 1½ kg

Vævsvæsker: 1½ kg

 

Så selvom du skulle tage 10-12 kilo på totalt, så rasler de af igen stort set med det samme efter fødslen.
 
PS: Jeg var også ret langt henne før jeg begyndte at tage på, men det går relativt stærkt i den sidste del af graviditeten.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tog 1-2 kg på de sidste 4 måneder, men tog ca. 4 kg på den første måned. 

Jeg gjorde ikke noget for at holde vægten, tvært imod havde jeg bækkenløsning, så kunne ikke bevæge mig ret meget, og så havde jeg en stor sukkertrang. 

 

Jeg tog 7 kg på i det hele sådan ca. men tabte næsten intet efter fødseln. Faktisk var jeg over min slutgraviditetsvægt, da min datter blev et år. Jeg ammede ikke, og forsatte mere eller mindre bare den sukkerholdige kost fra graviditeten, og så kom kiloene bare snigende. 

 

Jeg havde ikke så meget vand i kroppen, og det har jo klart noget at skulle have sagt. 

Jeg havde en veninde, som var snank, spiste sundt og trænede regelmæssigt, og hun tog dobbelt så meget på som jeg, fordi hun havde meget vand i kroppen. 

 

 

 

 

De sidste par måneder er der mange, der tager en del på, hvor det bare er vand i kroppen. Det forsvinder nærmest med det samme efter fødslen, og kan derfor give et lidt misvisende billede af, hvor meget man har taget på (det er ikke fedt-kilo men vand-i-kroppen-kg). 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lad være med at veje dig ville nok være mit bedste råd.

Tillad dig selv at tage naturligt på - og husk det IKKE er meningen at du skal ramme din normalvægtig når du har født. Så har du intet at amme af!

Jeg er normalvægtig (lidt spinkel) og vejede 60 kg da jeg blev gravid. Jeg tog ca 15 kg på frem - og i de sidste uger tog jeg vel yderligere næsten 10 kg på i vand (det var varmt og jeg gik over tid). En uge efter fødslen havde jeg ca 7 kg tilbage og de forsvandt - ca 0,5 kg om ugen selvom jeg storåd fordi jeg ammede. Jeg kunne slet ikke styre det - jeg var undervægtig da jeg stoppede med at amme...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER