sofie b

søvnbehov

8 indlæg i dette emne

Jeg har Mikkel på 1½ år og lige siden han blev født har han sovet ret dårligt. I hans ammetid var det helt normalt at amme hver anden time døgnet rundt. Ej det blev måske bedre mod slutningen ammede jo i 11 måneder. Men det meste af tiden var hård.. han sov ikke i barnevognen, han skreg bare hvis jeg prøvede, så de første ca fire måneder sov han kun hos mig og i slynger. 

 

Jeg laver dette emne fordi jeg er en smule frustreret over at han aldrig sover ret meget. 

Jeg putter ham som regl mellem 19- 19.30 og han står op mellem 5 og 6. I går var han længe som at falde i søvn og det kom ikke bag på mig, for han havde ikke skidt efter maden, så ved jeg at han får en lidt urolig nat. Han sov kvart i otte tror jeg og han vågner i dag på slaget fem. Så dvs 9 timer. Så forventer man jo at han vil være ret træt og det var han også for han falder i søvn da vi er ude at køre og sover i mine arme hele vejen igennem netto. Han er helt væk og sover hjem i bilen, men ikke ret meget længere da han kommer ud i vognen. Tror han tog tre kvarter i alt. Han ville ikke sove videre, så tog ham ind og han fik lidt mad og han var klart træt. Efter lidt rugbrød, gik vi en lang tur, men næ nej.... jeg kan ikke få ham til at sove mere, han tud brøler og til sidst gav jeg op. Nu sidder han og ser tegnefilm, 

 

Det er fuldstændig normalt at han sover 9-10 timer og så en lur på 1½ time til middag. 

Er der gæster vil han er han altid på og han er ikke meget for at overgive sig. Til vores juleaften var vi bare hjemme, ganske få mennesker og de fik da lov at være længere oppe. Men kl halv ni putter jeg ham og tænker at så sover han vel også lidt længere, men nej den 25 står mikkel op kl 4.45. Jeg prøver altid at få ham til at sove videre, både i egen seng og i min, men det hører virkelig til sjældenhederne at det lykkes. En kort periode sov han fast til halv otte, altså de 12 timer som jeg anser for normalt. Men så var der sygdom og så sluttede det.

 

Mikkel har altid været meget generet af luft i maven, så det kan godt vække ham, jeg er oppe og give sut eller det der er værre hver eneste nat. Han bliver selvfølgelig også ekstra hys ved tænder, han er astmabarn og han har væske på ørene som bliver fulgt tæt af ørelægen. Men hans urolige søvn har været siden han blev født. 

 

Nogle der har oplevet det samme eller har noget klogt at sige?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Min Noah er heller ikke den store sover, men dog ikke så slem som Mikkel. Noah er 16 måneder nu.

Her sover han fra 19-6. I weekenden sover han en time til middag. I VS dog 2-3 timer.

Han nægter at sove mere end en gang om dagen, med mindre han er syg. Så vi prøver altid at undgå at han falder i søvn i bilen, med mindre vi skal køre så langt, så det kan tælle for hans middagslur.

Og nu vågnede han ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vitus er nogenlunde det samme. Bliver putter kl 19 og sover til et sted mellem 5 og 6.30 hvis det går højt. Da han startede i vs var de ved at få grå hår i hovedet fordi han kun sov 2x25 minutter. Sådan havde det været i flere måneder så jeg havde ikke specielt ondt af dem ;) Det er blevet bedre nu og han sover ofte 1 1/2 - 2 timer. Jeg tror ikke der er så meget at gøre ved det. Ikke alle har samme søvnbehov.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min Liam, 16 mdr, sover fra 19-19.30 til 6.30-8.00 - men gennemsnitlig 12 timer om natten.. Middagsluren varierer alt efter dagens aktivitetsniveau og han sover klart de længste lure i dp (nogen gange bliver de nødt til at vække ham) - herhjemme sover han 1,5-2 timer..

Så gennemsnittet er vel 14 timer i døgnet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vigga på 1,5 sover ca 11 timer om natten, i weekenden måske lidt mere. Til lur ofte 1,5-3 timer, indimellem 4, så det varierer meget :) men hun har et godt sovehjerte ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skal han have dræn? Det væske kan virkelig genere! Har du prøvet at hæve hovedgærdet? Det hjælper en smule for Olivia i hvert fald.

Jeg tror på at børns søvnbehov er forskelligt, men jeg tror også at vi som forældre kan præge dem. Han ved jo ikke hvor meget søvn han har behov for. Så jeg ville fortsætte med at holde fast i at blive ved med at putte ham når han vågner for tidligt. Find et tidspunkt (som er realistisk) hvor du siger "nu er det okay at det er morgen". Og så bliv ved med at putte ham ind til da - i sin egen seng. Intet lys ingen lyd, snakken eller noget. Og når kl så er det tidspunkt hvor det er okay at stå op, så tænder du lys rundt omkring inden du går ind til ham, så han lærer at forstå at der ikke er ham der bestemmer hvornår det er morgen og I skal stå op. Det vil helt sikkert tage noget tid, men er sikker på det nok skal virke på et tidspunkt.

Synes ikke det er lang tid han bruger på at falde i søvn - det lyder meget normalt :) men du kan hjælpe ham, ved altid at snakke om dagen der er gået inden han skal i seng, aå hjælper du ham til at få bearbejdet indtrykkene, og du får sat ord på for ham :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

James sover normalt omkring 19.30-20 og står op ml 4.20-5. Hver dag! Desuden vågner han mellem 2-20 gange hver nat.

Han sover ml 1,5-2,5 time lur men vågner flere gange.

Pt er den helt gal, han er vågen 2-4 om natten så han er helt kvæstet om dagen. Vi aner ikke hvad der er galt men noget må der være.

Han er 20 måneder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

James sover normalt omkring 19.30-20 og står op ml 4.20-5. Hver dag! Desuden vågner han mellem 2-20 gange hver nat.

Han sover ml 1,5-2,5 time lur men vågner flere gange.

Pt er den helt gal, han er vågen 2-4 om natten så han er helt kvæstet om dagen. Vi aner ikke hvad der er galt men noget må der være.

Han er 20 måneder.

Har I fået tjekket øre? For det lyder meget bekendt ;) Marius er begyndt at vågne flere gange om natten og han skal have nye dræn i næste torsdag...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER