NSEllekilde

Om at ændre livsstil for PB..

15 indlæg i dette emne

Jeg har gjort mig virkelig mange tanker om hvilken slags "mor"/"gravid" jeg gerne vil være. Jeg er sikker på at alle gør det samme, i den ene eller anden grad. Nogen nok lidt mere end andre -hvilket er helt i orden Jeg vil vildt gerne være en forbedret udgave af mig. En person som tager sig af sig selv - og sin kommende baby :wub

 

Det første jeg gjorde da vi startede på PB var at begynde på alle slags kosttilskud nærmest - fordi jeg godt er klar over at jeg ikke spiser særlig varieret. Jeg tager Gravitamin, fiskeolie kapsler, kalk med D-vitamin, sillica og zink, og så startede jeg på Gele royal i november.

Grunden til at det pludselig blev så vigtigt for mig er at jeg altid selv har haft problemer med mine knogler og led, og jeg vil jo så vidt muligt undgå diverse skavanker for vores kommende barn - derfor hoppede jeg på kosttilskuds-vognen.

 

Jeg begyndte så også langsomt at skifte make-uppen ud med Nilens Jord, og selvom det er en dyr fornøjelse så synes jeg jo også at det faktisk er rart for mit eget vedkommende. Meeeen det var jo egentlig først da PB om på banen at det blev vigtigt for mig.

 

Jeg har også prøvet at skifte hårshampoo/balsam/bodygel ud med Neutral -men det synes jeg faktisk er svært! Jeg er vandt til at mit hår dufter godt... Så jeg er nok begyndt at bruge lidt med parfume i alligevel :oops

 

Og så lige det med motion.....! Jeg har ALDRIG kunne lide sport, og jeg tror aldrig at jeg kommer til det. Jeg har altid været en musik-pige, og har bl.a gået i pigegarden, og til guitar, trommer, sang.. Ja, you name it!

I takt med at jeg er blevet ældre er mine knogler begyndt at skabe sig, og derfor kommer jeg ikke til at løbe, og jeg har faktisk aldrig lært at svømme! Hvad er der så tilbage? Jeg prøver at lave forskellige øvelser herhjemme -men det er kun pga jeg ønsker graviditet så meget, og man læser jo om og om igen at det er vigtigt at dyrke motion. Men igen, da det ingen interesse har for mig - er koncentrationen også svær at holde.

 

Vi prøver at leve sundt - og det går også okay når jeg er alene, men når kæresten endelig er hjemme har jeg brug for at vi hygger (dvs chips og kage og chokolade for mit vedkommende:-D) og det synes jeg er svært at ændre ved. Jeg ELSKER at hygge mig *skriver hun mens hun tager en bid kitkat* :oops

 

Jeg synes at jeg gør mange tiltag som har ændret min livsstil - som et eller andet sted primært har været pga PB..

Jeg er så egentlig lidt nysgerrig, om der er andre som har gjort en indsats/lavet en ændring i stil med mig?

Eller jer som har formået at leve sundere, dyrke mere motion, eller noget tredje - hvordan bar i jer ad? Og føler i at det bære frugt? (eller baby måske endda? :-D )

 

Hvad er jeres generelle mening om at ændre sig selv, i kampen om at lave en baby?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg ændrede allerede rigtigt meget for 2 år siden fordi jeg fik diagnosticeret min PCOS, det var mest for min egen skyld, men jeg håber da at det også har positiv indvirkning på PB, jeg har ihvertfald fået normaliseret næsten alle mine værdier...

Jeg spiser KISS kost og træner på den ene eller den anden måde 4-6 dage om ugen

Mht kemikalier spiser vi rigtigt meget økologisk (ikke fanatisk) og jeg går almindeligvis ikke med make-up (har jeg ikke gjort siden jeg var teenager)... Jeg er stoppet med at få farvet hår i forbindelse med PB...

Kosttilskud tager jeg nogen af..... Multivitamin, fiskeoliekapsler, magnesium, Zinc, silica pga min PCOS, biostrath og mælkesyrebakterier for immunforsvaret og endelig folinsyre og géle Royal til PB...så de fleste tog jeg altså også før vi startede PB

Jeg synes at almene ændringer der gavner ens sundhed er rigtigt godt, men jeg er meget påpasselig med ikke at blive fanatisk... Jeg er i forvejen på meget speciel kost så det er en balancegang ikke at gå over the top Hvis det giver mening...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er godt at passe på med at man ikke går over the top, det er vigtigt at passe på sig selv, men man skal passe på med at det ikke bliver fanatisk ^_^

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er godt at passe på med at man ikke går over the top, det er vigtigt at passe på sig selv, men man skal passe på med at det ikke bliver fanatisk ^_^

Der er rigtig mange der allerede synes jeg er fanatisk med min kost og motion, men det er jeg så nødt til pga min PCOS.... Hvis jeg kunne leve af chokolade gjorde jeg det ;-) vi prøver så vidt muligt at tage lidt let på PB, mest fordi der er en risiko for at det aldrig vil lykkes og så ville det gøre alt alt for ondt hvis vi gik ind i projektet 120 pct og tænkte på det hele tiden... Vi startede med at lave en plus/minus liste som vi kan tage frem hvis det ikke lykkes for så er det nemmere at se at der også er fordele ved ikke at have børn...lyder måske lidt sortseeragtigt, men jeg er 31 og har PCOS jeg bliver nødt til at være realist med drømme....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ændret min kost ret meget. Det er dog mest for min egen skyld, da det pludselig gik op for mig hvor afhængig jeg var af sukker! 
Her hjemme spiser vi ikke sukker (altså alt det dårlige) eller hurtige kulhydrater. Jeg startede med at skære sukker og kaffe fra. Det var en uge med knald-hovedpine og kvalme, men siden der har det slet ikke været et problem! 
Min vægt er faldet og er endelig blevet stabil. Jeg har ellers altid haft total yoyo-vægt! 

 

Jeg har da helt klart i baghovedet, at der skal bo en baby inden i mig, og at den skal have bedst mulige forhold - men det har helt klart først og fremmest været for mit eget helbreds skyld  :yay

 

Og så vil jeg virkelig lige understrege, at jeg ikke er en DYT bedre end alle mulige andre i december! December er simpelthen ond hvis man udelukker hurtige kulhydrater og sukker (jeg gjorde det til og med den 19. december!)  :P  Og med en rejse lige på trapperne kommer jeg nok ikke på benene igen før slut januar, men dét er også OK! 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke ændret ret meget. Har skåret ned på slik, chips og sodavand, men tillader det stadig, hvis vi eks. går i biffen (og nogle gange i weekenderne, bare fordi jeg har lyst).. vil dog gerne blive endnu bedre.

Spiser generelt sådan okay sundt og varieret, men vil gerne gøre det endnu bedre pga min pco (men også pga af baby selvfølgelig). Dvs jeg regner med at skære mere ned på sukker og andre hurtige kulhydrater..

Har også en idé om, at jeg godt kunne tænke mig at leve mere og mere økologisk. :)

Har ikke dyrket ret meget motion i graviditeten, da det simpelthen ikke har været muligt pga diverse gener.

Til januar starter jeg dog til gravid-svømning og så har jeg fundet et 12-ugers program til kvinder, der lige har født, som jeg vil følge. Så vil generelt vil jeg prøve at få mere motion ind i hverdagen..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er flot at i kan ændre jer ...Jeg synes godt nok det er svært.. Jeg har ikke fået diagnostiseret PCO (S), men det vil nok ikke komme som nogen overraskelse for mig (eller jer som kender min historie bare lidt) hvis jeg har det...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er flot at i kan ændre jer ...Jeg synes godt nok det er svært.. Jeg har ikke fået diagnostiseret PCO (S), men det vil nok ikke komme som nogen overraskelse for mig (eller jer som kender min historie bare lidt) hvis jeg har det...

 

Jeg ved ikke så meget om PCO, men jeg har godt set, at der er mange der spørger ind til det i din tråd... 

For mig har det altid været virkelig svært dét der med kost, men en dag slog det mig bare - jeg kan simpelthen ikke tillade mig selv at putte crap i hovedet hele tiden. Jeg er mere værd! Og så stoppede jeg :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved ikke så meget om PCO, men jeg har godt set, at der er mange der spørger ind til det i din tråd... 

For mig har det altid været virkelig svært dét der med kost, men en dag slog det mig bare - jeg kan simpelthen ikke tillade mig selv at putte crap i hovedet hele tiden. Jeg er mere værd! Og så stoppede jeg :kram

Jeg synes egentlig også at jeg er godt på vej - jeg har ikke trangen til søde sager, men for mig handler det virkelig om dovenskab. Jeg spiser alene hver aften, og så gider jeg altså ikke stå og skære salat. Det har så hjulpet lidt at købe de salater som er færdigblandet - men de er også bare kedelige ikk? :-D

Så ofte ender det med at jeg spiser noget lasagne fra fryseren eller pasta kødsovs.. meget ensformigt .. :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes egentlig også at jeg er godt på vej - jeg har ikke trangen til søde sager, men for mig handler det virkelig om dovenskab. Jeg spiser alene hver aften, og så gider jeg altså ikke stå og skære salat. Det har så hjulpet lidt at købe de salater som er færdigblandet - men de er også bare kedelige ikk? :-D

Så ofte ender det med at jeg spiser noget lasagne fra fryseren eller pasta kødsovs.. meget ensformigt .. :rolleyes

Jeg kender det virkelig godt! Op til vores bryllup arbejdede jeg fuldtid på et bosted, og havde kun aftenvagter - så al aftensmad blev nærmest indtaget der, og så spiser man bare hvad der er... 

Men tag et skridt af gangen, og hold det. Efter det kan du altid tage et skridt til, men lidt er bedre end ingenting. Jeg har den holdning, at hvis jeg virkelig har lyst til slik, så spiser jeg det. Det sker efterhånden bare ikke rigtig længere, men fordi jeg har "aftalt" med mig selv at det er OK, så craver jeg det ikke på samme måde som tidligere :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg (og Søren) lagde kosten fuldstændig om, da jeg fik konstateret PCO. Vi spiste KISS-kost indtil jeg blev gravid, men så cravede jeg både fritter og burgere, så jeg stoppede efter jeg var blevet gravid.

 

I august 2013 (4 mdr. før jeg smed pillerne igen), lagde vi kosten om til LCHF og det har været virkelig godt for mig! Både almindeligt velvære, men også ift. at holde min PCO i skak. Jeg kommer aldrig til at spise som før jeg startede på LCHF igen :)

 

Og mht. hvorvidt man skal ændre på ting ift. at lave barn, så kan jeg virkelig ikke se argumenterne for IKKE at gøre det. Hvorfor ikke gøre alt hvad man kan for at hjælpe det på vej? :unsure (at det så ikke umiddelbart har hjulpet mig endnu er en anden snak - jeg er ret sikker på vi var endnu dårligere stillet end hvis jeg spiste som den gennemsnitlige dansker!) Jeg ville i hvert fald have lidt svært ved at være rigtig bitter og frustreret, hvis jeg godt vidste der var noget jeg rent faktisk godt kunne gøre selv, men ikke gad/orkede det.

 

Jeg løbetræner 1-3 gange om ugen og har gjort det mere eller mindre fast i over 10 år. Der er ingen tvivl om, at det har en positiv effekt på mig - på alle områder! Både ift. selvfølelse, velvære og min PCO. Dermed ikke sagt, at jeg også nogen gange synes det er svært at komme afsted, men jeg ELSKER det, når jeg så gør og på LCHF er det meget nemmere at komme ud af døren - jeg behøver ikke diskutere så meget med mig selv hver gang ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg (og Søren) lagde kosten fuldstændig om, da jeg fik konstateret PCO. Vi spiste KISS-kost indtil jeg blev gravid, men så cravede jeg både fritter og burgere, så jeg stoppede efter jeg var blevet gravid.

 

I august 2013 (4 mdr. før jeg smed pillerne igen), lagde vi kosten om til LCHF og det har været virkelig godt for mig! Både almindeligt velvære, men også ift. at holde min PCO i skak. Jeg kommer aldrig til at spise som før jeg startede på LCHF igen :)

 

Og mht. hvorvidt man skal ændre på ting ift. at lave barn, så kan jeg virkelig ikke se argumenterne for IKKE at gøre det. Hvorfor ikke gøre alt hvad man kan for at hjælpe det på vej? :unsure (at det så ikke umiddelbart har hjulpet mig endnu er en anden snak - jeg er ret sikker på vi var endnu dårligere stillet end hvis jeg spiste som den gennemsnitlige dansker!) Jeg ville i hvert fald have lidt svært ved at være rigtig bitter og frustreret, hvis jeg godt vidste der var noget jeg rent faktisk godt kunne gøre selv, men ikke gad/orkede det.

 

Jeg løbetræner 1-3 gange om ugen og har gjort det mere eller mindre fast i over 10 år. Der er ingen tvivl om, at det har en positiv effekt på mig - på alle områder! Både ift. selvfølelse, velvære og min PCO. Dermed ikke sagt, at jeg også nogen gange synes det er svært at komme afsted, men jeg ELSKER det, når jeg så gør og på LCHF er det meget nemmere at komme ud af døren - jeg behøver ikke diskutere så meget med mig selv hver gang ;)

Det synes jeg lyder fantastisk... Jeg har samme holdning som dig -hvis der er noget JEG kan gøre for at måske hjælpe det igang, hvorfor så ikke gøre det? Jeg har hvertfald sådan lige nu at jeg ikke kan gøre mere for det -udover motion og kost :-D Men det synes jeg at jeg allerede er igang med...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi bruger primært Neutral produkter eller lignende. Både til personlig pleje og i husholdningen. Jeg sætter dog grænsen ved min shampoo og balsam. Mit hår dør simpelthen af det. Efter vi nu længe har forsøgt at blive gravide, har jeg droppet at bruge parfume. Jeg har ellers altid brugt parfume til daglig, bare et par pift eller tre. Nu bruger jeg kun parfume ved særlige lejligheder, som fx. større fødselsdage, fester og bryllupper.

 

I starten var jeg meget obs på alkoholen, men det gider jeg simpelthen ikke nu. Vi drikker meget sjældent og når vi gør, er de oftest kun et par glas. 

Selvfølgelig sker der undtagelser og så får den hele armen, men jeg nægter at ligge med dårlig samvittighed over det dagen efter. 

 

Mht. maden så er vi ikke så gode til at holde det. Det sidste lange stykke tid, er der røget maser kartofler, ris og pasta indenbords.

Men det kommer til at ændre sig nu. Vi er begge til opmærksomme på, at der har været for meget og vi har det begge bedre med, at spise mindre af det.

Jeg har derudover meldt mig ud af vores kantineordning på arbejdet af flere årsager, men det gavner helt sikker PB og min vægt, at jeg nu selv skal til at sørge for madpakker til både mig selv og min mand.

 

Motion... Det er en by i Rusland for mig. Jeg bryder mig ikke om det og synes bare ikke, at det er spor sjovt. Hvis jeg kunne cyklede jeg på arbejde, men der er desværre al for langt - 50 minutters transport med det offentlige. Egentligt er min mangel på motion bare fyldt med dårlige undskyldninger. 

En dag hvis jeg finder mit kald, skal jeg nok få det gjort, men nu nøjes jeg med lange gåture engang imellem.

 

Til slut tager vi begge diverse kosttilskud. Vi begyndte da vi startede på PB, men vi fortsætter efter. Vi tager begge:

multivitaminer, Gele Royal, og d-vitaminer. Derudover tager jeg: fiskeolie og folsyre. 

 

Min mand og jeg har lavet to nytårsfortsætter:

 

1) At spise morgenmad sammen - På denne måde bliver den mere varieret, da vi skiftes til at lave den.

Lige nu er det min mand, som laver morgenmad, imens jeg gør mig klar og det er altid en frisklavet smoothie, hvilket er virkelig lækkert. Jeg er bare så træt af det..

2) At lave og følge madplaner - Det vil gavne vores økonomi og helt sikkert også vores sundhed :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

hvor har jeg dog kæmpe respekt for jer der laver om på jeres livsstil.

må indrømme at Jeg intet har ændret, udover at jeg er blevet bedre til at tage alle mine vitaminer + folsyre. men har hverken skåret ned på mit moderate sodavandsforbrug, har dog heller ikk lagt smøgerne på hylden, ved dog at lige så snart jeg står med en positiv test, vil jeg gøre alt hvad jeg kan. kosten ville jeg rigtig gerne lave om på, men må indrømme at jeg er ikk den bedste til at spise morgenmad, frokost spiser jeg nogle gange. og det jo ikk altid den sunde mad der kommer indenbords.

og Ja så motion- Ja det er vist en by i Rusland, har fine intentioner om at ville gå lange turer, får det bare ikk gjort hehe.

men nøj nu hvor dette er skrevet ned, ser det jo langt værre ud. er overbevist om at jeg burde være en lille tyk pige... :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har lavet små ændringer I vores livsstil herhjemme.

 

- Vi er begyndt at spise efter KISS-diæten (ikke religiøst, så vi bryder den hvis vi spiser hjemme hos andre, men følger den hjemme)

- Vi har skåret ned på kaffe + er skiftet til koffeinfri (men drikker stadig med koffein på arbejde, dog max to kopper på en dag)

- Vi tager vitaminer hver dag: Zink, fiskeolie, folinsyre

 

Tror det er det...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER