Vinnus

Fra storspisende til småspisende. ..what to do?

9 indlæg i dette emne

Pixie er gået fra at spise meget og næsten alt til at spise næsten ingenting og meget lidt.

Vi har ikke gjort noget anderledes indtil videre men jeg bliver lidt bekymret.

Er der andre som har været ude for det, og hvad gør i når de kun spiser lidt?

Det har stået på ca 6 uger nu.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Synes jeg har oplevet det meget i perioder med mine børn, særligt min søn, ved ham bøvler vi så også med han er meget kræsen :/

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Anna skifter også helt vildt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bare fortsæt som i plejer og lad vær at give det opmærksomhed. Her skifter det også meget i halv lange perioder. Mie spiser alt mellem 2 bidder og 2 store portioner. Og hun spiser KLART mest i DP i forhold til herhjemme, så i ferier får hun mindre end i hverdagene. Nu er Mie heldigvis så gammel at hun selv kan sige hun er sulten og tørstig.

Er du urolig så prøv med en banan lige inden sengetid de fylder maven godt.

Pixie er jo en stor og høj pige måske er hendes vækst spurgt bare ikke så voldsom lige nu og så har hun ikke behov for nær så meget!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er helt normalt og helt ok!

Som Majs skriver, lad det ikke få opmærksomhed - og lad være med at holde øje.

W er også lige skiftet total, det er så bare den anden vej. Men det skifter, og det er heeeelt fint :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg lavede et indlæg omkring morgenmad herinde og kan se den samme tendes som du beskriver hos Cecilia. Det skifter meget mellem måltid,dag, er hun i VS eller hjemme etc. Og hun er jo en god størrelse så jeg er ikke. Bekymret mere og vil råde dig til at følge de andres råd herinde, slap af, lad være med at kommentere det etc. De kan jo sagtens give udtryk for sult og tørst nu :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan desværre ikke lade være med at holde øje. Jeg kommenterer ikke, Men det duer ikke at lade som ingenting her.

Banan kan hun ikke lide, så det ville ikke virke.

Jeg har en mistanke om at hun bliver sulten senere, altså hvor hun bør sove, og at det er derfor hun er lang tid om at falde til ro. Men hun vil ikke have fx grød eller rugbrød når vi tilbyder.

Hun har tabt sig ca 1 kg i den her periode. At vægten står stille er ok, bare ikke at hun taber sig.

Jeg håber virkelig at det snart vender igen.

Er måske også farvet af at jeg allerede har en meget småtspisende på 8, som er alt for tynd, hvor vi går til kontrol ved skolesundshedsplejersken.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hm ok, hvis hun har tabt sig synes jeg måske det er noget andet end f.eks mit tilfælde.

Har du prøvet at snakke med lægen omkring det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når jeg skrev du ikke måtte holde øje, mener jeg ikke at du ikke måtte se/opdage hvor meget hun spiser, du må bare ikke overvåge hende.

Jeg laver mad til W, jeg spiser med ham (vi sidder ved siden af hinanden, så undgår jeg at stirre på ham) og jeg rydder op efter ham. Altså er det jo nemt at se hvor meget han spiser. I dag blev det fx til lidt under 1/2 skive rugbrød. Men jeg sidder ikke under maden og holder øje.

Og jeg kommenterer ikke på det. Og her er der jo også forskel. For selvfølgelig snakker vi om maden. Jeg spurgte William om han ville have kødpølse eller leverposteg i dag fx (jeg giver kun 2 valg, han kan ikke håndtere flere), og sagde "mm det er lækkert med frokost" og "er det en dejlig mad?" Og sådan. Og vi snakkede også om vores gåtur og om hans leg med sin nye lastbil. Altså jeg snakkede og William sagde "nøn nøn" og vinkede og sådan ;)

Men jeg siger IKKE: "ej skal du ikke lige spise den", "du kan da ikke være mæt nu", "hvorfor spiser du ikke mere". Og er Jon med til bords har jeg også bedt om at vi ikke snakker om Ws indtag, heller ikke hvis det er positivt ment. Som fx bedsterne der konstant siger "ej hvor spiser du meget, det er jeg glad for" ( <_< ).

Der er nogle ting der har betydning for børns indtag, sådan forskningsbevist, og det er:

(Kort opridset)

- forældres indtag (spis sammen, spis det samme, eller spis det du ønsker dit barn skal spise)

- stemningen, herunder forældrenes atityde, FORÆLDRENES bordskik (at behandle ens børn som man ville behandle gæster ved bordet, oprigtig interesse i deres oplevelse af smag fx - sig ikke "det smager godt", sig "det kan jeg godt lide, hvad synes du" og accepter at i ikke er enige)

- forældrenes måde at "fodre" på. Der er forskellige måder, den bedste måde er den hvor DU og kæresten bestemmer udvalget (med tanke og forståelse for Ps smag) ud fra din erfaring og viden som voksen - men P bestemmer 100% hvad der ryger ind. Husk på: med tvang kommer modstand dobbelt retur. Så drop "ej smag den lige", "det kunne du godt lide i går", "hvorfor gider hun ikke spise noget".

Og kram skal du have!! Det må ikke være sjovt at hun har tabt sig. Bare husk een ting som den kære Lola har sagt: "du kan tvinge hende i flyverdragten, men du kan ikke tvinge hende til at spise". Og det er SÅ sandt! Jo mere du slapper af omkring det, jo lettere vil det gå.

Og spiser hun ikke meget, så husk at tænk i fede baner. Smør, fløde, sødmælk, olier osv. En skål med fed yoghurt rørt op med lidt fløde tæller lyn hurtigt en masse kalorier uden hun behøver spise særlig meget. Eller en mariekiksesandwich, Mariekiks+smøøøør+mariekiks, det sætter sig lige på lårbasserne. Eller æblegrød med let pisket fløde.

:kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER