msk1234

Bekymring

18 indlæg i dette emne

Hej med jer,

 

Jeg skal til MD scanning i næste uge og er i uge 19 nu. Jeg har egentlig slet ikke været nervøs indtil videre? Men nu har jeg så fået den ”fikse” ide, at der sikkert er noget galt med baby – på den ene eller anden måde. Det fylder ikke hele min hverdag, men fra at være ikke-nervøs (til tanker om der er noget galt, pludseligt popper op) fylder det alligevel noget.

Udover kvalme, opkast og træthed, der jo en nogle af de fornøjelige graviditetskonsekvenser, har jeg det godt.

 

Jeg spiser sundt, rører mig og er fornuftig i forhold til alkohol og dennes gode ven hr. røg (jeg har vel drukket 4 genstande fra jeg opdaget jeg var gravid (knapt to måneder henne) og jeg har skåret så meget ned på cigaretterne, så jeg kan holde det til et par stykker en til to dage om ugen med tanken om at stoppe helt SNART – JA! Jeg ved godt det ikke er sundt osv. men sådan er det nu engang).

 

Jeg vil egentlig bare høre, om der er andre end mig, der bekymrer sig (forhåbentligt unødvendigt) om baby nu har det godt og er sund og rask?

 

Hilsen en der meget hurtigt blev gravid (og ikke helt nåede at vende sig til tanken, før der var bonus)   

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er HELT normalt at få de tanker og især op til en scanning! Det er de færreste, der ikke får mange tanker omkring det tidspunkt.

 

Til trods for massiv opkast osv. op til NF, var jeg på selve dagen sikker på, at der ikke var et hjerteslag (det var der), men pointen er, dine tanker er normale :)

 

Uden at skulle være belærende, når du selv er klar over det, så kan jeg godt forstå, at du evt. er en kende mere nervøs, når du ryger. Jeg ved ikke, om de negative ting rygning gør, kan ses på en scanning dog..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helt enig med Kami. Jeg var også nervøs, selvom jeg inderst inde havde en fornemmelse af, at alt var godt. Jeg tror, det er bevidstheden om, at man skal til scanning, for at tjekke om alt er ok, hvilket jo netop betyder en erkendelse af, at det ikke er SIKKERT, at alt er ok (fordi så var der jo ingen grund til at scanne). Giver det mening? :unsure

Men heldigvis er alt som det skal være i langt de fleste tilfælde, så det håber vi, at det også er for dig :kram2

Mht. om eventuelle skader fra "vaner" kan ses, så kan rygning såvidt jeg har forstået give øget risiko for ufrivillig abort (sorry) og mindre børn - som jo godt kan ses - og så allergi og astma, som nok ikke kan ses. Alkoholskader kan mig bekendt først ses efter fødslen, men jeg tænker ikke, at der er særlig høj risiko for at få det efter 4 genstande. Jeg har forstået det sådan, at risikoen i princippet er der bare ved én genstand, men at man i praksis kun ser det ved misbrugere. Jeg kender i hvert fald flere, der har drukket mere end 4 genstande og fået sunde og raske børn :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er også enig med de to andre. De scanninger gør bare en nervøs, fordi det jo netop, som barbamama skriver, er et tjek for at se om alt er ok.

Jeg er også enig med de andres synspunkter vedr. røg og alkohol.

Jeg bliver altså også lige nødt til at tilføje en ekstra dimension, som jeg ikke ved, om du er klar over.

Rygning i graviditeten øger risikoen for at føde for tidligt.

Som mor til et præmaturt barn ( fødte i uge 32, ikke pga. Rygning, men en infektion med gruppe B-streptokokker) kan jeg sige, at det er en meget traumefyldt oplevelse. Angsten for at miste, bekymringerne om senfølger, der evt. kan vare hele livet fylder enormt meget. Min barsel var meget anderledes og angstfyldt, fordi jeg hele tiden skulle vurdere, om en tur i Brugsen, en familiefødselsdag, juleaften osv var for meget for en sensitiv baby.

80 % af de mødre, jeg var indlagt på neonatalafdelingen med, var rygere.

Jeg ved, at det ikke lige er det bedste til din samvittighed, beklager, men jeg oplever en del, der faktisk ikke var klar over dette.

Jeg håber din scanning går godt.

Vh Gudfi

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej med dig.

 

I dagene op til MD var jeg rædselsslagen og 100 % sikker på, barnet ikke havde nogen øjne i øjenhulerne, manglede et eller flere organer eller havde for mange eller for få lemmer. Men alt var okay! :loveshower Så jeg tror, du kan tage din bekymring og dine fornemmelser fuldstændig roligt :). Og min jordemoder var smadder sød til at fortælle, hvad hun kiggede på og at alt var i orden. Hun lovede fra starten ikke pludselig at udstøde et gisp og sige "hvad fanden er det?!?" :)

Jeg forstår sagtens bekymringen, men glæd du dig bare også, det er en fantastisk oplevelse og alt er garanteret, som det skal være!

 

Jeg ville stoppe 100% med alkoholen. Bare for en sikkerheds skyld. 4 genstande er jo ikke et problem, men alkohol ER noget nær det værste, man kan udsætte sit barn for.

Rygningen vil jeg ikke gøre mig klog på. Vist er det ikke sundt, men det ved alle jo godt, og der er hetz nok på rygerne i det offentlige rum, til jeg behøver bidrage.

 

God fornøjelse med scanningen! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis jeg var dig, så ville jeg holde op med at ryge, så hurtigt, som jeg overhovedet kunne!

Det er associeret med så mange forskellige risikofaktorer. Det er så vildt, hvad der kommer frem, når man søger hurtigt på videnskabelige artikler.

 

Som nogen nævner er det associeret med lav fødselsvægt. Det er det, fordi fosteret simpelthen ikke får det ilt det skal når moderen ryger, derfor kan det ikke vokse som det skal. Når man ryger en cigaret, så falder iltmætningen i blodet. Fosterets blod bliver iltet af dit blod, og bliver derfor ikke iltet ligeså godt, når dit blod ikke er iltet godt.

 

Derudover er der vanvittigt mange andre ting, der er forbundet med rygning hos moderen under graviditet. Herunder, at hvis man er gravid med et drengefoster, så vil der være en øget risiko for, at når drengen bliver til en mand, så får han nedsat sædkvalitet. I øvrigt forbindes rygning også med øget risiko for tidlig fødsel, spontan abort og vuggedød, bare for at nævne nogle få ting.

 

Jeg skriver ikke det her for at gøre dig bange, men fordi jeg tænker, at det måske ikke er ting du ved, og jeg synes du skal have lov til at træffe dit valg om, hvorvidt du vil ryge under graviditeten på et oplyst grundlag. Jeg er også godt klar over, at det er virkelig svært at holde op med at ryge, men tænker, at det måske er det værd?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hov, glemte da helt at sige, at der er studier der viser, at man godt kan drikke alkohol i mindre mængder under graviditeten, uden fosteret tager skade.

Grunden til sundhedsstyrrelsen fraråder det, er at man i studier har set, at gravide underrapporterer hvor meget de egentlig drikker. Så hvis man sagde de måtte drikke et halvt glas om dagen, så er der en del, der ville drikke mere en det. Derfor fraråder man det helt. Det er lidt sært, men det er faktisk forklaringen :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er også enig med de to andre. De scanninger gør bare en nervøs, fordi det jo netop, som barbamama skriver, er et tjek for at se om alt er ok.

Jeg er også enig med de andres synspunkter vedr. røg og alkohol.

Jeg bliver altså også lige nødt til at tilføje en ekstra dimension, som jeg ikke ved, om du er klar over.

Rygning i graviditeten øger risikoen for at føde for tidligt.

Som mor til et præmaturt barn ( fødte i uge 32, ikke pga. Rygning, men en infektion med gruppe B-streptokokker) kan jeg sige, at det er en meget traumefyldt oplevelse. Angsten for at miste, bekymringerne om senfølger, der evt. kan vare hele livet fylder enormt meget. Min barsel var meget anderledes og angstfyldt, fordi jeg hele tiden skulle vurdere, om en tur i Brugsen, en familiefødselsdag, juleaften osv var for meget for en sensitiv baby.

80 % af de mødre, jeg var indlagt på neonatalafdelingen med, var rygere.

Jeg ved, at det ikke lige er det bedste til din samvittighed, beklager, men jeg oplever en del, der faktisk ikke var klar over dette.

Jeg håber din scanning går godt.

Vh Gudfi

Ej hvor vildt - og skræmmende - at så mange på neo er/var rygere :o Det er da alligevel lidt tankevækkende. :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hov, glemte da helt at sige, at der er studier der viser, at man godt kan drikke alkohol i mindre mængder under graviditeten, uden fosteret tager skade.

Grunden til sundhedsstyrrelsen fraråder det, er at man i studier har set, at gravide underrapporterer hvor meget de egentlig drikker. Så hvis man sagde de måtte drikke et halvt glas om dagen, så er der en del, der ville drikke mere en det. Derfor fraråder man det helt. Det er lidt sært, men det er faktisk forklaringen :P

Det kommer an på, hvem du spørger ;) Jeg fik at vide i min forrige graviditet, at man anbefalede 0 genstande, fordi ingen studier med sikkerhed havde kunnet vise, hvor en "grænse" lå, og at det derfor var sikrest ikke at drikke så meget som en enkelt genstand. Men hvad man så kan/vil stole på, det tør jeg ikke blande mig i :)

Personligt synes jeg, at det giver mening at holde sig totalt fra alkohol, men omvendt tror jeg at langt de fleste babyer bliver sunde og fine, trods et par genstande :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej hvor vildt - og skræmmende - at så mange på neo er/var rygere :o Det er da alligevel lidt tankevækkende. :unsure

 

Ja, jeg synes faktisk det er virkelig skræmmende :S Det var også derfor jeg valgte at skrive det, ikke for at give nogen dårlig samvittighed. Jeg synes sundhedsvæsenet generelt er rigtig gode til at sige, at man skal holde op med at ryge, de forklarer bare sjældent hvorfor, hvilket jeg egentlig gør, at folk bare føler, at der bliver moraliseret overfor dem.

Lidt vildt at høre, at det faktisk også er din oplevelse, at mange på neo ryger.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, jeg synes faktisk det er virkelig skræmmende :S Det var også derfor jeg valgte at skrive det, ikke for at give nogen dårlig samvittighed. Jeg synes sundhedsvæsenet generelt er rigtig gode til at sige, at man skal holde op med at ryge, de forklarer bare sjældent hvorfor, hvilket jeg egentlig gør, at folk bare føler, at der bliver moraliseret overfor dem.

Lidt vildt at høre, at det faktisk også er din oplevelse, at mange på neo ryger.

Øh hvad? Jeg har ingen fornemmelse at, hvor mange, der ryger på neo :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kommer an på, hvem du spørger ;) Jeg fik at vide i min forrige graviditet, at man anbefalede 0 genstande, fordi ingen studier med sikkerhed havde kunnet vise, hvor en "grænse" lå, og at det derfor var sikrest ikke at drikke så meget som en enkelt genstand. Men hvad man så kan/vil stole på, det tør jeg ikke blande mig i :)

Personligt synes jeg, at det giver mening at holde sig totalt fra alkohol, men omvendt tror jeg at langt de fleste babyer bliver sunde og fine, trods et par genstande :)

 

Personligt holder jeg mig også væk fra alkohol, men tror ikke det skader, så længe man holder sig under en genstand, og ikke drikker hver dag. Jeg synes kun man ser føtalt alkohol syndrom, hos kvinder, der har et egentlig alkoholoverforbrug (om det så er periodevist eller ej ;) ).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øh hvad? Jeg har ingen fornemmelse at, hvor mange, der ryger på neo :unsure

 

Så har jeg tolket det du skrev forkert :S My bad.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så har jeg tolket det du skrev forkert :S My bad.

Hehe sådan kan det gå :) Jeg var godt nok på neo et par dage med min søn, men jeg aner ikke, hvem af de andre indlagte, der røg :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hehe sådan kan det gå :) Jeg var godt nok på neo et par dage med min søn, men jeg aner ikke, hvem af de andre indlagte, der røg :)

 

Hehe, nej, jeg var nok bare for hurtig til at lægge to og to sammen :rolleyes Men sådan kan det jo gå...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var mig, Roselein, der har været indlagt med min datter på neo.

Det var mig, der skrev, at 80 % af dem, jeg var indlagt med var rygere.

Det var også noget af det første, jeg blev spurgt om, da jeg blev indlagt med for tidlig vandafgang i uge 30

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kære alle,

 

Tak for jeres svar :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var mig, Roselein, der har været indlagt med min datter på neo.

Det var mig, der skrev, at 80 % af dem, jeg var indlagt med var rygere.

Det var også noget af det første, jeg blev spurgt om, da jeg blev indlagt med for tidlig vandafgang i uge 30

 

Ahh, så ser jeg da i det mindste ikke syner :rolleyes Men nogen gange går det vist lige lovligt hurtigt :blush

 

Men jeg synes det er skræmmende at høre :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER