Guest

Den lidt mere beskedne investering

14 indlæg i dette emne

Hvis man ikke har mange hundrede tusinde (skriver jeg ikke uden skinsyge), men gerne vil give sin kommende søn en dåbsgave, der over årene kan blive til en god investering, hvad ville I så foreslå? Jeg tænker noget til omkring 5.000,- kr.

 

Først tænkte jeg obligationer. Det vil G være god til at finde ud af. Men så synes jeg pludselig, det lød så kedeligt.

 

Så tænkte jeg vin eller whisky. Men det drikker han bare. Eller også knuses flasken under en flytning, og så er det møg-ærgerligt.

 

Så tænkte jeg tegneserier. De er nogle gange penge værd. Men hvad hvis samlerne dør, og der ikke kommer nye?

 

Så er der jo guld. Men det kan jo gå hen og falde i værdi. Og så er det tungt.

 

 

Så forslag modtages med kyshånd! :kiss

 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg vil nu skal sige at en flaske whisky fra et lukker destilleri kan være en ret god investering. Min mand har købt en til 1500 kr og forventer at kunne sætte et 0 på den pris om vel ca 10 år. Ja flasker kan knuses, tegneserier kan rives i stykker. Og det kan være virkelig svært at udpege det næste store samlerobjekt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

hi og jeg tænker at 5000,- er mange penge :) :)

 

Generelt tænker jeg tidsløst design der altid vil være penge værd. Fx et bestemt møbel, kunst/ting fra en anerkendt kunster eller sådan noget i den dur.

Alle ting kan vel i princippet gå i stykker, blive ødelagt af vandskade, tabt eller lign. medmindre man låser det inde i et meget sikkert pengeskab :) og banker kan lukke. Det er jo set.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville lave en begyndende børneopsparing - eller smide det hele i statsobligationer.

 

Alt andet synes jeg er for usikkert - og det virker helt forkert at give whisky til en baby ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, en børnsopsparing med 3.000 kr. (det kan man maks sætte ind pr år) og måske et stykke "hard-to-find" LEGO, som han kan vælge om han vil bygge eller sælge uåbnet. Det skal selvfølgelig være den slags der kun laves i begrænset antal.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker obligationer. Ja, det er kedeligt, men sikkert.

Hvis man køber en desingting eller andet investering, vil jeg frygte at junior ikke ville nænne at skille sig af med det, men gemme det pga minder og en form for respekt for dem der har købt det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville lave en begyndende børneopsparing - eller smide det hele i statsobligationer.

 

Alt andet synes jeg er for usikkert - og det virker helt forkert at give whisky til en baby ;-)

Hehe - nårh, men det er nu nok fordi min bror og jeg har fået henholdsvist rødvin og portvin i dåbsgave! :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svarene :).

 

Ja, altså en flaske kan man helt sikkert tjene penge på, men kan I ikke se det for jer?:

Vores barn: "Nu skal I lige se, hvad JEG har, gutter, den er vildt mange penge værd!"

(beundrende tilkendegivelser fra 6-7 18-årige knægte, der er på sleepover mens forældrene er ude)

Vores barn: "Jeg fik den i dåbsgave, sejt, ikk´?
(i mellemtiden høres en stemme fra den anden ende af huset)
Stemme: "Hey, vi har ikke mere at drikke!"
(ærgerlig mumlen fra alle drengene)
Vores barn: Jamen, såeh.......
(opmuntrende tilråb og lyden af en flaske, der åbnes. Almindelig jubel)

 

Nej, det dur sgu´ nok ikke, husker kun alt for godt hvordan det var at være ung. Så skal vi holde den fra ham i en bankboks, og det er jo lige så kedeligt som obligationer.

 

LEGO derimod er en god idé. Og så sammen med nogle statsobligationer. Men hvordan ved man, om det er limited edition?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville også have sagt whisky. Min bror samler, og der er stor stolthed, når han fortæller om de fine og dyre med serienummer og hvad ved jeg. Men jeg kan godt se, at det er sårbart med en 18-årig ;)

Jeg synes heller ikke, at guld er tosset. Hvis det er for 5000 kr guld, så tænker jeg ikke, at det bliver tungt. Og selvom priserne på guld svinger, så forestiller jeg mig ikke, at guld nogensinde bliver værdiløst. Men ok, værdien stiger måske heller ikke ligefrem :chin: Hvis I havde ventet jer en datter, ville jeg måske have foreslået noget med en diamant, men jeg ved ikke om det er for bling bling til en dreng :D

LEGO synes jeg er en god idé. Men taber den slags ikke værdi, så snart det er ude af kassen?

Ellers tænker jeg måske en sær udgave af en eller anden bog, der har/får særlig betydning for jer. Enten kan man læse den (sammen, når han er lille) eller også kan man læse en billigere udgave, så han kender historien, og så har han det fine eksemplar som minde/værdi.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svarene :).

 

Ja, altså en flaske kan man helt sikkert tjene penge på, men kan I ikke se det for jer?:

Vores barn: "Nu skal I lige se, hvad JEG har, gutter, den er vildt mange penge værd!"

(beundrende tilkendegivelser fra 6-7 18-årige knægte, der er på sleepover mens forældrene er ude)

Vores barn: "Jeg fik den i dåbsgave, sejt, ikk´?

(i mellemtiden høres en stemme fra den anden ende af huset)

Stemme: "Hey, vi har ikke mere at drikke!"

(ærgerlig mumlen fra alle drengene)

Vores barn: Jamen, såeh.......

(opmuntrende tilråb og lyden af en flaske, der åbnes. Almindelig jubel)

 

Nej, det dur sgu´ nok ikke, husker kun alt for godt hvordan det var at være ung. Så skal vi holde den fra ham i en bankboks, og det er jo lige så kedeligt som obligationer.

 

LEGO derimod er en god idé. Og så sammen med nogle statsobligationer. Men hvordan ved man, om det er limited edition?

Du kan bl.a. finde det på LEGO.com/da og jeg mener det hedder hard to find (måske exclusives + hard to find). Og det kan godt miste noget værdi når man pakker det ud, men det gør whiskeyen vel også ;D hvis man ikke pakker det ud, tror jeg oftest man kan tjene lidt på det, hvis det altså ikke er i officielt salg mere. Og så kan jeg bare godt lide tanken om at LEGO hører barndommen til (først og fremmest)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg ville også have sagt whisky. Min bror samler, og der er stor stolthed, når han fortæller om de fine og dyre med serienummer og hvad ved jeg. Men jeg kan godt se, at det er sårbart med en 18-årig ;)

Jeg synes heller ikke, at guld er tosset. Hvis det er for 5000 kr guld, så tænker jeg ikke, at det bliver tungt. Og selvom priserne på guld svinger, så forestiller jeg mig ikke, at guld nogensinde bliver værdiløst. Men ok, værdien stiger måske heller ikke ligefrem :chin: Hvis I havde ventet jer en datter, ville jeg måske have foreslået noget med en diamant, men jeg ved ikke om det er for bling bling til en dreng :D

LEGO synes jeg er en god idé. Men taber den slags ikke værdi, så snart det er ude af kassen?

Ellers tænker jeg måske en sær udgave af en eller anden bog, der har/får særlig betydning for jer. Enten kan man læse den (sammen, når han er lille) eller også kan man læse en billigere udgave, så han kender historien, og så har han det fine eksemplar som minde/værdi.

 

En diamant ville jeg ihvertfald på ingen måde foreslå.

 

Priserne på "brugte" diamanter er til at lukke op og skide i (for at sige det på dansk)...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

LEGO laver ind i mellem nogle kasser, de kun sælger i begrænset mængde, bl.a. flere af deres 'arkitekt' æsker. Den nyeste jeg har hørt om er Billund Lufthavn, der er lavet 10.000 kasser i forbindelse med lufthavnens jubilæum og de sælges kun ude i lufthavnens legobutik.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER