Carcassonne

valg af investering/opsparing

31 indlæg i dette emne

Min mand og jeg har ca. 400.000 kr. Stående på en opsparingskonto, men nu er vi endelig kommet til konklusionen at de ikke skal bruges før om tidligst 2-3 år.

Hvordan ville I vælge at investerer dem?

Jeg tænker aktier/obligationer, men har ikke den store viden. Ved godt at der selvfølgelig er en risiko, men så længe at man spreder investeringerne skræmmer det mig ikke.

Lige nu ligger vi 8000 kr. Til side om måneden, så må jo gerne være mulighed for at tilføje flere penge til investeringen :-) men beløbet vi ligger til side falder nok lidt når vores lille Mikro bliver født, og især starter dagpleje :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvofor investerer i dem?

Er det for risikabelt at lade dem stå eller?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvofor investerer i dem?

Er det for risikabelt at lade dem stå eller?

 

De taber værdi ved at blive stående, idet at renten er så lav at inflationen spiser dem. 

 

Der er ingen risiko ved at lade dem stå, idet at de har en værdi under 100.000 euro /750.000 kr. som bliver dækket af indskyder garantien. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville ikke vove at købe for mange aktier, når jeres horisont ikke er længere end 2-3 år.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I må da have en bankrådgiver, som I kan rådføre jer med.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeps, spørg jeres bankrådgiver og få lavet en rigtig profil. Vær opmærksom på at 2-3 år er en kort investeringshorisont, så der vil komme mange obligationer i jeres 'pakke'. Og så skal I også lige overveje om det kan betale sig at betale for handlerne; der vil jo være omkostninger både når I køber og sælger værdipapirer. Når det er sagt, så er det dødskægt at investere med penge som man kan undvære. Men man behøver ikke at investere alting med samme tidshorisont. I kan jo sætte f.eks 200.000kr til et højere risikoniveau hvis I kan undvære dem i f.eks fem år, og så være 'kedelige' med resten:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeps, spørg jeres bankrådgiver og få lavet en rigtig profil. Vær opmærksom på at 2-3 år er en kort investeringshorisont, så der vil komme mange obligationer i jeres 'pakke'. Og så skal I også lige overveje om det kan betale sig at betale for handlerne; der vil jo være omkostninger både når I køber og sælger værdipapirer. Når det er sagt, så er det dødskægt at investere med penge som man kan undvære. Men man behøver ikke at investere alting med samme tidshorisont. I kan jo sætte f.eks 200.000kr til et højere risikoniveau hvis I kan undvære dem i f.eks fem år, og så være 'kedelige' med resten:)

 

Være kedelige :P hehe

Jeg har også gerne i flere år ville lege med aktier, men synes ikke at jeg har den fornødne viden til at gøre det:S. 

Planen er at begynde at finde drømmehuset om 2-3 år, så skal gerne ku trække hele beløbet ud til den tid som udbetaling :). Men forventningen er så også at vi begge har jobs med gode lønninger på det tidspunkt så man sagtens skulle kunne klare sig uden opsparingen :). 

 

Synes ikke at vores bankrådgiver virker som om at han har styr på noget, så gider ikke rigtig bruge ham til noget.... desværre. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I må da have en bankrådgiver, som I kan rådføre jer med.

 

Stoler bare ikke på vores bankrådgivers dømmekraft, så vil ikke rigtig benytte os af ham.... så ville gerne have en nogenlunde idé om hvad vi ønsker før end vi kontakter banken. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville sætte dem på en højrentekonto. Tjek mybanker.dk for at se hvilken bank der har den højeste rente. I kan evt dele pengene op og placere et beløb i 3 år og et andet i 1 år ad gangen. Renten er selvfølgelig lavere end på aktier, men er til gengæld fuldstændig risikofrit.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Være kedelige :P hehe

Jeg har også gerne i flere år ville lege med aktier, men synes ikke at jeg har den fornødne viden til at gøre det:S. 

Planen er at begynde at finde drømmehuset om 2-3 år, så skal gerne ku trække hele beløbet ud til den tid som udbetaling :). Men forventningen er så også at vi begge har jobs med gode lønninger på det tidspunkt så man sagtens skulle kunne klare sig uden opsparingen :). 

 

Synes ikke at vores bankrådgiver virker som om at han har styr på noget, så gider ikke rigtig bruge ham til noget.... desværre. 

Så skal I have en anden bank ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så skal I have en anden bank ;)

 

Eller bare anden rådgiver :) men ja :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville ihvertfald IKKE investere dem selv! I vil få meget svært ved at sprede dem nok med 400.000. Man kan jo ikke købe 0.5 aktie.

Hvis jeg var jer ville jeg sætte dem i en investeringsforening med en profil efter jeres risikovillighed. Banken kan hjælpe jer...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville ihvertfald IKKE investere dem selv! I vil få meget svært ved at sprede dem nok med 400.000. Man kan jo ikke købe 0.5 aktie.

Hvis jeg var jer ville jeg sætte dem i en investeringsforening med en profil efter jeres risikovillighed. Banken kan hjælpe jer...

 

Kan godt være at det er der vi ender :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville ihvertfald IKKE investere dem selv! I vil få meget svært ved at sprede dem nok med 400.000. Man kan jo ikke købe 0.5 aktie.

Hvis jeg var jer ville jeg sætte dem i en investeringsforening med en profil efter jeres risikovillighed. Banken kan hjælpe jer...

:ditto Men som fister påpeger, så kan det godt være at jeres eventuelle gevinst bliver spist af handelsgebyrer :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:ditto Men som fister påpeger, så kan det godt være at jeres eventuelle gevinst bliver spist af handelsgebyrer :chin:

'Det der bekymre mig lidt, men har ikke nogen erfaring :S 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

'Det der bekymre mig lidt, men har ikke nogen erfaring :S 

Jeg tror Susanne har fat i noget. Med risiko for at jeres afkast (over 2-3 år) vil blive så lavt at I sætter penge til ved en investeringsforening (pga. handelsgebyrer), er det måske bedre at sætte pengene på en højrentekonto, hvor de er låst 3 år.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror Susanne har fat i noget. Med risiko for at jeres afkast (over 2-3 år) vil blive så lavt at I sætter penge til ved en investeringsforening (pga. handelsgebyrer), er det måske bedre at sætte pengene på en højrentekonto, hvor de er låst 3 år.

 

Giver bare max 2 % i rente, og så vil jeg da sige at det næsten er bedre bare at lade dem stå nu hvor vi får 1 % uden binding, i stedet for at risikerer at skulle betale dekort. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I vil garanteret blive anbefalet investeringsforeninger, men det er nu heller ikke så tosset. Det kræver bare en hvis tidshorisont og at I ved at det ER risikofyldt at investere i aktier. Man kan aldrig garantere noget. Men det er også sjovt af følge med. Man kan få sådan nogle investeringsprodukter, som hedder No cure, no pay, hvor I betaler for handelsomkostningerne ind og ud i aftalen, men ellers er der kun omkostninger hvis I tjener penge. Hvis jeg havde en god portion penge, ville jeg nok ende dér. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis du giver os dem, kan jeg garantere et afkast på ca. 25-30 % om året gennem investeringer og børsspekulationer. Skriv en privat besked, så får du vores kontonummer og vi kan aftale nærmere om overførslen.

 

HAHAHAHAHAHA! :D Aner intet om penge. Men hvis du vil opleve to meget glade mennesker, så følg mit råd. Vi lover at sende billeder fra alle ferierne :D.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis du giver os dem, kan jeg garantere et afkast på ca. 25-30 % om året gennem investeringer og børsspekulationer. Skriv en privat besked, så får du vores kontonummer og vi kan aftale nærmere om overførslen.

 

HAHAHAHAHAHA! :D Aner intet om penge. Men hvis du vil opleve to meget glade mennesker, så følg mit råd. Vi lover at sende billeder fra alle ferierne :D.

Hehe du er skør :P men lyder jo som du plejer :O

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man skal i hvert fald være meget opmærksom på hvad man betaler i gebyrer i investeringsforeninger!

Hvis I får 1% i rente på alm indlån, så er det en temmelig god deal! Langt de fleste får 0%.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Yup ved jeg :-) vi kan stadig køre under nogle ungdomsfordele, så giver bedre renter.... Men ku bedre li da vi fik 2,7% for nogle år siden :-) men vil jo også gerne at renten forbliver lav til når vi skal købe hus :-)

Problemet er jo bare at inflationen er højere, samtidig med at man bliver beskattet af renterne

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Yup ved jeg :-) vi kan stadig køre under nogle ungdomsfordele, så giver bedre renter.... Men ku bedre li da vi fik 2,7% for nogle år siden :-) men vil jo også gerne at renten forbliver lav til når vi skal købe hus :-)

Problemet er jo bare at inflationen er højere, samtidig med at man bliver beskattet af renterne

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Psst, der er næsten ingen inflation i øjeblikket :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis det var mig, ville jeg nok tage noget af det i en investeringsforening, og noget af det på en højrente konto.

Jeg investerede for en årrække siden 200.000 fra en arv gennem investeringsforeninger, hvor tanken var, at det skulle bruges til ex udbetalingen på et hus om måske 5 år senere.

Det gik også meget godt det første års tid, men så ramte jeg desværre krisen :lol :lol da jeg så skulle bruge pengene fik jeg 80.000 retur af de 200.000 jeg havde afleveret 3 år tidligere :lol :lol

Jeg fik en undskyldning af min meget søde bankrådgiver fordi han synes server synd for mig, men altså, jeg vidste hvad jeg gik ind til, havde snakket meget med bla min far om det, og jeg oplevede god kompetent rådgivning fra ham. Krisen var jo ikke hans skyld! Min far havde gjort akkurat det samme med præcis de samme investeringsforeninger på præcis samme tidspunkt :lol

Så jeg ville ikke turde (igen) at investere hele min opsparing!

Det er jo netop det man skal være opmærksom på, for det sker bare ting vi ikke kan forudse på det marked, men i det længere perspektiv ville du formentlig have tjent pengene hjem i dag (eller tæt på), så det er også det dér med at ramme det rigtige tidpunkt der er kunsten, og det ER bare en gambling.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER