Guest

Smertelindring?

20 indlæg i dette emne

Er I begyndt at tænke mere seriøst over, om I vil have noget smertelindring ved fødslen? Jeg har hele tiden tænkt at gøre det uden noget, men efter at have læst diverse fødselsberetninger er jeg ikke så sikker mere.

Hvad tænker I?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Er I begyndt at tænke mere seriøst over, om I vil have noget smertelindring ved fødslen? Jeg har hele tiden tænkt at gøre det uden noget, men efter at have læst diverse fødselsberetninger er jeg ikke så sikker mere.

Hvad tænker I?

Jeg snakkede med min mor om det, det gik så stærkt da hun fødte mig at hun slet ikke tænkte over det, og hvis hun havde gjort det var der ikke tid til det. Hun klarede det alligevel. Så jeg tænkte også at jeg gerne vil uden, men omvendt har jeg også bare hørt alle familie og venner omtale epiduralblokaden som Guds gave til gravide.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville inden sidste fødsel ikke have noget, under fødslen ville jeg have epidural, men det gik så stærkt, at jeg ikke nåede det. Så jeg fik kun lattergas.

Jeg regner også kun med lattergas næste gang!

Er virkelig glad for, at jeg ik fik epidural, da det ka trække fødslen i langdrag og give komplikationer efterfølgende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er lidt ligeglad. Jeg tager det, som det kommer. Får jeg brug for smertestillende skal jeg nok bede om det, men vil ikke lægge mig fast på noget fra start, for aner jo ikke om behovet er der.

Jeg har fået at vide af min jordemoder, at man ikke bruger lattergas ret mange steder mere. Man bruger ilt tilskud i stedet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan ikke tåle lattergas... Jeg tror også bare, jeg tager det som det kommer. Hvilken komplikationer kan der komme ved en epidural?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man kan få blodtryksfald, feber og hovedpine.. og så kan det trække fødslen i langdrag, fordi man ikke kan mærke veerne så godt, og det derved bliver sværere at arbejde med dem..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man kan få blodtryksfald, feber og hovedpine.. og så kan det trække fødslen i langdrag, fordi man ikke kan mærke veerne så godt, og det derved bliver sværere at arbejde med dem..

Så er det nok ikke skide smart for mig at få det i hvert fald. Mit blodtryk tåler ikke at blive lavere end det er nu..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Derudover har jeg også hørt, at man kan blive lidt "låst" til sengen, da man ikke kan bruge fuld kraft fra benene. Så man altså ikke kan stå op, eller være på alle fire f.eks..

 

Skejby bruger heldigvis stadig lattergas indtil videre, men ja, mange steder har de afskaffet det. 

Jeg fik både lattergas og ilt. Synes også ilt var fint, for mig var det ligeså meget det at jeg følte der blev gjort noget - det fjernede jo ikke smerterne ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har en møg lav smertetærskel og har konsekvent ikke taget noget smertestillende under graviditeten, så de skal bare give mig alt de har :-) selvfølgelig med måde, men jeg er meget åben for færre smerter.... Håber også på badekar under veerne, men må vi jo se :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil lige sige at jeg er fra november gruppen og fødte en fantastisk lille pige 4808 g og 56 cm lørdag D. 15 november. Jeg havde tænkt på forhånd at jeg ville se det an, gjorde det for ondt skulle jeg bare have noget smertestillende. Jeg havde et langt forløb, da jeg blev sat igang med piller om onsdagen 38+0. Da vi kom på fødegangen havde jeg så kraftige veer at jeg slet ikke kunne rumme det. Jeg fik derfor en epidural blokade. Den gjorde underværker. Jeg fik lige en pause så jeg var klar til de rigtig kraftige veer. Da kl. Var 13.45 fik jeg vedrop fordi jeg ikke åbnede mig. De tog vandet da Mont livmoderhals stadig var 2 cm men var dog åbnet 2 fingre. Jeg var først i aktiv fødsel kl. 17.30 og hun blev født allerede 20.16. Epidural blokaden og den fantastiske jordmoder fik mig til at slappe af, så jeg kunne arbejde med kroppen. Jeg gik i øvrigt selv ud og tissede med min mand ved min side. Tror det er sjældent der er komplikationer ved den. Den tager på ingen måde smerterne til sidst, men den letter dem måske lidt og det at man får en pause inden gør at man er mere klar. Jeg pressede hende altså ud på 32 min. Og hun vejede jo næsten 5 kg. Jeg gik ikke en gang i stykker kun overfladisk. Jeg ville aldrig føde igen uden en epidural blokade, jeg er klart tilhænger

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil lige sige at jeg er fra november gruppen og fødte en fantastisk lille pige 4808 g og 56 cm lørdag D. 15 november. Jeg havde tænkt på forhånd at jeg ville se det an, gjorde det for ondt skulle jeg bare have noget smertestillende. Jeg havde et langt forløb, da jeg blev sat igang med piller om onsdagen 38+0. Da vi kom på fødegangen havde jeg så kraftige veer at jeg slet ikke kunne rumme det. Jeg fik derfor en epidural blokade. Den gjorde underværker. Jeg fik lige en pause så jeg var klar til de rigtig kraftige veer. Da kl. Var 13.45 fik jeg vedrop fordi jeg ikke åbnede mig. De tog vandet da Mont livmoderhals stadig var 2 cm men var dog åbnet 2 fingre. Jeg var først i aktiv fødsel kl. 17.30 og hun blev født allerede 20.16. Epidural blokaden og den fantastiske jordmoder fik mig til at slappe af, så jeg kunne arbejde med kroppen. Jeg gik i øvrigt selv ud og tissede med min mand ved min side. Tror det er sjældent der er komplikationer ved den. Den tager på ingen måde smerterne til sidst, men den letter dem måske lidt og det at man får en pause inden gør at man er mere klar. Jeg pressede hende altså ud på 32 min. Og hun vejede jo næsten 5 kg. Jeg gik ikke en gang i stykker kun overfladisk. Jeg ville aldrig føde igen uden en epidural blokade, jeg er klart tilhænger

Sorry det blev lidt langt.

Jeg stemmer også klart for, hvis det er lange forløb og hvis man har brug for de ekstra kræfter.

Jeg kastede selv op i de første timer hver gang jeg havde en ve og følte mig helt smadret, derfor ville jeg have den. At jeg så udvidede mig 5 cm. på halvanden time, havde vi ikke lige set komme, så da lægen stod klar med epiduralen, var det for sent :)

Min fødsel var hurtig og som udgangspunkt er 2. gang endnu hurtigere, så derfor skal jeg ikke have en epidural, men jeg er ikke modstander af den!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg fødte vores datter, var det uden anden smertelindring end lattergas (som hjalp NUL her) og med 14 timers ve-drop for fulde hammer.
Jeg har aldrig oplevet noget mere modbydeligt og smertefuldt end det  :bye - og jeg ved godt, at man ikke kan sammenligne veer på ve-stimulerende med almindelige veer, da man i den situation ikke får nogle pauser. Jeg ville helst undgå epidural, og eftersom jeg åbnede mig 8-9 cm på halvanden times tid, kunne det heller ikke lade sig gøre. Problemet var så, at der ingen udvikling skete de næste 12 timer, hvor jeg lå med konstante presseveer og ikke måtte presse - der blev skruet max op for det ve-stimulerende, men uden resultat. Tilsidst prøvede fødselslægen med cup, og det var først da narkoseholdet stod i døren for at køre mig til akut kejsersnit, at vores datter endelig kom ud.

 

Så jeg gruer SÅ meget for fødslen, for jeg vil IKKE sættes igang igen… Min JM vil bare ikke umiddelbart indstille mig til planlagt kejsersnit, da der "ikke er noget, der taler for det". Så den skal jeg lige ha' på plads… Ellers tager jeg epidural gange 10, om nødvendigt. Jeg var slet ikke mentalt tilstede under fødslen på grund af smerter, jeg ikke kunne styre (jeg havde jo lissom forberedt mig på en "normal" fødsel med almindelige veer og pauser) - og jeg har normalt en ekstremt høj smertetærskel. Så jeg går all-in på smertestillende :) Hvis jeg skal have kejsersnit, skal jeg jo alligevel have en epidural, sååå….. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg fødte vores datter, var det uden anden smertelindring end lattergas (som hjalp NUL her) og med 14 timers ve-drop for fulde hammer.

Jeg har aldrig oplevet noget mere modbydeligt og smertefuldt end det :bye - og jeg ved godt, at man ikke kan sammenligne veer på ve-stimulerende med almindelige veer, da man i den situation ikke får nogle pauser. Jeg ville helst undgå epidural, og eftersom jeg åbnede mig 8-9 cm på halvanden times tid, kunne det heller ikke lade sig gøre. Problemet var så, at der ingen udvikling skete de næste 12 timer, hvor jeg lå med konstante presseveer og ikke måtte presse - der blev skruet max op for det ve-stimulerende, men uden resultat. Tilsidst prøvede fødselslægen med cup, og det var først da narkoseholdet stod i døren for at køre mig til akut kejsersnit, at vores datter endelig kom ud.

Så jeg gruer SÅ meget for fødslen, for jeg vil IKKE sættes igang igen… Min JM vil bare ikke umiddelbart indstille mig til planlagt kejsersnit, da der "ikke er noget, der taler for det". Så den skal jeg lige ha' på plads… Ellers tager jeg epidural gange 10, om nødvendigt. Jeg var slet ikke mentalt tilstede under fødslen på grund af smerter, jeg ikke kunne styre (jeg havde jo lissom forberedt mig på en "normal" fødsel med almindelige veer og pauser) - og jeg har normalt en ekstremt høj smertetærskel. Så jeg går all-in på smertestillende :) Hvis jeg skal have kejsersnit, skal jeg jo alligevel have en epidural, sååå….. :)

Jeg fik også vedrop. Det er heftige sager.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den uvidende førstegangsfødende spørger: Hvad er vedrop?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er ve-fremkaldende medicin i drop :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den uvidende førstegangsfødende spørger: Hvad er vedrop?

 

Hvis du går længere end til 41+3 (mener jeg det er nu) skal du snakke igangsættelse af fødslen med JM, da der er risiko for nedsat funktion af moderkagen, når du er gået så langt over de 40 uger, og det kan skade blod- og ilt-tilførsel mm. til baby, hvilket i værste fald kan forårsage fosterdød. Så vælger de fleste at blive sat igang - det kan man gøre med hindeløsning (virkede ikke her), at tage vandet "manuelt" ved at prikke hul på fosterhinden (hjalp heller ikke her), få stikpiller (hjalp heller ikke her), samt få ve-drop på sygehuset. Her får du det ve-stimulerende intravenøst i venflon, og baby observeres meget nøje - jeg tror de fleste får elektroder på hovedet derinde (det gjorde vores datter i hvert tilfælde fra starten). Du kan altså bla ikke føde derhjemme eller i vand med denne metode, og skal du tisse, skal du have stativ med drop med derud :)

Nogle begynder selv at danne veer efter at ve-droppet starter dem op  - det er langt at foretrække! Andre - som mig - ligger med det helt skruet op i maaaaange timer uden gevinst… 

Og så er der de mulige risici og bivirkninger - som Riget lige glemte at informere os om… Dem skal man ikke tænke for meget på :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uuuuuuha! Det lyder ikke rart :o :o :o :o :o. Jeg håber ikke, det vil blive nødvendigt :o.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uuuuuuha! Det lyder ikke rart :o :o :o :o :o. Jeg håber ikke, det vil blive nødvendigt :o.

 

Ej, selvfølgelig gør det ikke det  :kiss

Der er jo også mange, der reelt bare bliver "sat i gang", hvis de kommer så langt, og så kommer veerne af sig selv. Jeg tror bare, jeg var møg-uheldig.

Du føder garanteret helt af dig selv der engang mellem uge 38 og 40 ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak, du er så sød til at berolige :). Nu har jeg et nyt spørgsmål: Er det normalt for førstegangsfødende at føde ca. omkring uge 38?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg hører ikke til her, men jeg tillader mig lige at komme med en kommentar :) Jeg fik også tilbudt ve-drop i forbindelse med min fødsel, men takkede nej. Jeg havde på forhånd bestemt mig for, at det skulle være i yderste nødsituation at det skulle monteres ;) Der var fint gang i mine veer og fødslen skred udemærket fremad, så jeg forstår ikke helt hvorfor det blev tilbudt, og det må jeg indrømme jeg heller ikke kan huske. Min pointe er bare, at man altid kan sige nej :) 

 

Og til det sidste spørgsmål, så er normal fødselsperiode jo fra 37+. Mener det er 5% der føder på terminsdagen. Mange førstegangs går dog over termin, men det er ikke usandsynligt at føde i uge 38.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER