Guest

Mellemnavn - efternavn

17 indlæg i dette emne

Nogen herinde der ved, om man kan skifte sit mellemnavn ud med sit efternavn uden at skulle betale for det?

 

Taaaaaak :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det koster 500kr...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kommer an på i hvilken anledning :) Jeg smed mit efternavn og tog mit mellemnavn til efternavn da jeg blev gift :) Det kostede os ikke noget, så det er vores efternavn i dag :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er min kærestes mellemnavn, som vi gerne vil tage til efternavn, når vi skal giftes. Vil det så sige, det ikke vil koste noget der?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, det koster ikke noget hvis I skifter navn på bryllupsdagen :) Vi har begge taget min mands mellemnavn til efternavn nu og det er der ingen problemer i 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, det koster ikke noget hvis I skifter navn på bryllupsdagen :) Vi har begge taget min mands mellemnavn til efternavn nu og det er der ingen problemer i 

 

Samme her. Altså nu er det blot mit mellemnavn, der er vores begges efternavn :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Koster ikke noget selve navneskiftet ved bryllups nej :)

 

Så skal man bare beslutte om man vil skifte pas, kørekort ect. ud.... det koster jo så penge:). 

 

Jeg har bare valgt at beholde mit kørekort med mit gamlenavn, især fordi at der er lavet nye regler fra EU så kørekortet kun er gyldigt i 15 år, og synes jeg da ikke at jeg gider rammes under når mit nu er gyldigt til jeg bliver 70 :). 

 

Pas skal vidst skiftes hvis du rejser ud af Europa, men jeg har f.eks. lige været i Paris, og var intet problem :) bare billetten er bestilt i det gamle navn :) Mit pas bliver jo så skiftet når det alligevel udløber om 8 år, med mindre vi vil rejse ud af Europa før det :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Koster ikke noget selve navneskiftet ved bryllups nej :)

Så skal man bare beslutte om man vil skifte pas, kørekort ect. ud.... det koster jo så penge:).

Jeg har bare valgt at beholde mit kørekort med mit gamlenavn, især fordi at der er lavet nye regler fra EU så kørekortet kun er gyldigt i 15 år, og synes jeg da ikke at jeg gider rammes under når mit nu er gyldigt til jeg bliver 70 :).

Pas skal vidst skiftes hvis du rejser ud af Europa, men jeg har f.eks. lige været i Paris, og var intet problem :) bare billetten er bestilt i det gamle navn :) Mit pas bliver jo så skiftet når det alligevel udløber om 8 år, med mindre vi vil rejse ud af Europa før det :)

Jeg rejste til Thailand med gammelt navn på billet og pas i 2011, selvom jeg lige havde fået nyt navn. Ved sgisme ikke, om der var blevet ballade, hvis det var blevet opdaget, men for mig skete der i hvert fald ikke noget ved det :)

(Mit kørekort har forresten et efternavn på, som jeg ikke har haft i snart 10 år :D)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej, billet og pas skal bare have samme navn, så er det ikke noget problem, i hvert fald ikke hvis man rejser i Europa... Ved ikke hvordan hvis man rejser udenfor Europa :P

 

Men ja, i forbindelse med at man bliver gift kan man skifte efternavnet gratis, men hvis du bare skal skifte det ellers koster det 500 kr :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej, billet og pas skal bare have samme navn, så er det ikke noget problem, i hvert fald ikke hvis man rejser i Europa... Ved ikke hvordan hvis man rejser udenfor Europa :P

 

Men ja, i forbindelse med at man bliver gift kan man skifte efternavnet gratis, men hvis du bare skal skifte det ellers koster det 500 kr :)

Er det 500 kr pr mand? Altså hvis både jeg og manden skifter navn. Vi vil egenlig gerne have vores mellemnavne som efternavn ( jeg hedder Baagøe Sørensen og manden Winther Thomsen, begge mellemnavne er slægtsnavne, så vi vil gerne Baagøe Winther ligesom prinsessen kommer til, vi ønsker bare ikke at blive gift)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det 500 kr pr mand? Altså hvis både jeg og manden skifter navn. Vi vil egenlig gerne have vores mellemnavne som efternavn ( jeg hedder Baagøe Sørensen og manden Winther Thomsen, begge mellemnavne er slægtsnavne, så vi vil gerne Baagøe Winther ligesom prinsessen kommer til, vi ønsker bare ikke at blive gift)

 

 

Det sku jeg mene ja.

 

http://ast.dk/born-familie/navne/gebyr-ved-navneaendring

 

og dette

 

Ændring til din ægtefælles eller samlevers navn

Ægtefæller kan tage hinandens mellem- og efternavne, hvis ægtefællen samtykker til det.

Hvis I ikke er gift, kan I også tage hinandens mellem- og efternavne efter samtykke fra hinanden. Det kræver, at I har boet sammen i mindst to år, eller at I har fællesbarn under 18 år, der har eller skal have navnet. Når I indsender ansøgningen om navneændring, skal I samtidig udfylde en samlivserklæring.

http://ast.dk/born-familie/navne/navneaendring 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er vist kun til USA man skal hedde det samme på pas som man hedder, fordi de har adgang til cpr registeret og det bliver tjekket når man kommer ind i USA.

Jeg har været på Maldiverne på gammelt navn og min svoger og svigerinde i Dubai og Afrika uden problemer. Bare pas og billet passer sammen :)

Og er det ikke noget med at det kun er muligt at tage mellemnavn som efternavn, hvis det har været efternavn i direkte familielinie eller hvis der er over 2000 (eller noget i den stil?!) der hedder det til efternavn. Skal man ellers ikke søge om at få lov?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det sku jeg mene ja.

 

http://ast.dk/born-familie/navne/gebyr-ved-navneaendring

 

og dette

 

Ændring til din ægtefælles eller samlevers navn

Ægtefæller kan tage hinandens mellem- og efternavne, hvis ægtefællen samtykker til det.

Hvis I ikke er gift, kan I også tage hinandens mellem- og efternavne efter samtykke fra hinanden. Det kræver, at I har boet sammen i mindst to år, eller at I har fællesbarn under 18 år, der har eller skal have navnet. Når I indsender ansøgningen om navneændring, skal I samtidig udfylde en samlivserklæring.

http://ast.dk/born-familie/navne/navneaendring

Vi har boet sammen i 7 år så det er vist ikke et problem..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og er det ikke noget med at det kun er muligt at tage mellemnavn som efternavn, hvis det har været efternavn i direkte familielinie eller hvis der er over 2000 (eller noget i den stil?!) der hedder det til efternavn. Skal man ellers ikke søge om at få lov?

Du vil altid kunne tage dit mellemnavn til efternavn, medmindre dit mellemnavn er et fornavn.

Hvilke mellemnavne kan du tage?

1. Et mellemnavn, du tidligere har haft som mellemnavn.

2. Et navn, du kan tage som efternavn.

3. Et navn, der bæres eller har været båret som mellemnavn af dine forældre, bedsteforældre, oldeforældre eller tipoldeforældre.

4. Et godkendt drenge- eller pigefornavn. Disse mellemnavne kan du ikke senere tage som efternavn.

5. Din stedfar eller stedmors mellemnavn. Det gælder også din mor eller fars tidligere ægtefælles mellemnavn. En samlever sidestilles med en ægtefælle. Stedforælderen skal samtykke.

6. Din plejefar eller plejemors mellemnavn. Det gælder også tidligere plejeforældres mellemnavn. Plejefar eller plejemor skal samtykke.

7. Din ægtefælle eller samlevers mellemnavn. Ægtefællen eller samleveren skal give samtykke

Og så lige den omkring de beskyttede efternavne (uddrag):

Du kan få et beskyttet efternavn i disse tilfælde:

Navnet har tidligere været dit efternavn. Det gælder også et efternavn, du har båret i et tidligere ægteskab.

Navnet bæres eller har været båret af dine forældre, bedsteforældre, oldeforældre eller tipoldeforældre.

Navnet er eller har været dit mellemnavn. Der skal være tale om et mellemnavn efter navnelovens regler. En persons 2. eller 3. fornavn er ikke et mellemnavn. Kun et navn, der er et egentligt mellemnavn, kan tages som efternavn. Det er personregisterføreren, der kan afgøre, om navnet er et mellemnavn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du vil altid kunne tage dit mellemnavn til efternavn, medmindre dit mellemnavn er et fornavn.

Hvilke mellemnavne kan du tage?

1. Et mellemnavn, du tidligere har haft som mellemnavn.

2. Et navn, du kan tage som efternavn.

3. Et navn, der bæres eller har været båret som mellemnavn af dine forældre, bedsteforældre, oldeforældre eller tipoldeforældre.

4. Et godkendt drenge- eller pigefornavn. Disse mellemnavne kan du ikke senere tage som efternavn.

5. Din stedfar eller stedmors mellemnavn. Det gælder også din mor eller fars tidligere ægtefælles mellemnavn. En samlever sidestilles med en ægtefælle. Stedforælderen skal samtykke.

6. Din plejefar eller plejemors mellemnavn. Det gælder også tidligere plejeforældres mellemnavn. Plejefar eller plejemor skal samtykke.

7. Din ægtefælle eller samlevers mellemnavn. Ægtefællen eller samleveren skal give samtykke

Og så lige den omkring de beskyttede efternavne (uddrag):

Du kan få et beskyttet efternavn i disse tilfælde:

Navnet har tidligere været dit efternavn. Det gælder også et efternavn, du har båret i et tidligere ægteskab.

Navnet bæres eller har været båret af dine forældre, bedsteforældre, oldeforældre eller tipoldeforældre.

Navnet er eller har været dit mellemnavn. Der skal være tale om et mellemnavn efter navnelovens regler. En persons 2. eller 3. fornavn er ikke et mellemnavn. Kun et navn, der er et egentligt mellemnavn, kan tages som efternavn. Det er personregisterføreren, der kan afgøre, om navnet er et mellemnavn.

Ok, det fatter jeg hat af ;)

Men super, hvis man kan det!

Man kunne vist ikke bare tage et mellemnavn til efternavn, medmindre det havde været et efternavn og ikke kun mellemnavn i familie, inden de lavede navneloven om, for min far kunne i hvert fald ikke slette hans -sen navn og kun hedde mellemnavnet (som ikke er frit, for der er under 2000 der hedder det) som efternavnet :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har brugt min mands mellemnavn som efternavn, det kostede os intet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle svarene :-). Dejligt, så tager vi Bilenberg gratis :-).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER