Fister

100 glutenfri dage.

50 indlæg i dette emne

Nu skal det altså ske. Jeg har sådan noget glutenintolerance (ikke allergi), som betyder at min krop har rigtigt svært ved at nedbryde gluten. Derudover har jeg intolerance overfor en helt masse andet (mælk, ris, mandler, kål, æggehvide og mere endnu). Der er så nogen der mener, at man kan komme mange de her intolerancer til livs ved at undgå dem fuldstændigt i 3 måneder, og det skal selvfølgelig ha' en chance. Jeg har bare virkelig ikke haft overskuddet til at gå i gang, fordi jeg synes det er en kæmpe ændring og jeg har nok været lidt overvældet over, at jeg f.eks. ikke kan erstatte mel og mælk med f.eks. ris- eller mandelprodukter. Men nu har jeg besluttet at gå all in på gluten, og ikke tage mig helt så meget af de andre i første om gang. 

 

Da jeg jo også render rundt med det her underlige langvarige stressmøg, har jeg siden februar spist antidepressiva, for at se om det gør en forskel. I sommer fik jeg "den billigste" udgave på apoteket og med et slag tog jeg 5 kilo på. Virkelig bittert, men jeg var nødt til at skifte fordi de forrige gav mig den vildeste halsbrand. Anyway, jeg er i gang med at trappe stille og roligt ud af pillerne, og håber at jeg i det hele taget kan give min krop lidt mere energi ved at kombinere udtrapning med glutenfri diæt, d-vitaminer og så alle de andre forholdsregler jeg må tage for at komme igennem hverdagen. Gud, hvor lyder det sørgerligt, når jeg skriver det her; men altså jeg er egentlig glad og ved at finde en balance i det hele, min hverdag er bare ændret temmelig meget fra dengang jeg var ovenpå. 

 

Nå, men - 100 glutenfri dage startede i går, og jeg render lidt rundt om mig selv, for at vælge madvarer til og fra. Forhåbentlig er det "bare" et spørgsmål om tilvænning. Vi har bestilt LCHF-kassen fra Aarstiderne, for at gøre det meget nemmere til daglig, og selvom jeg ikke har planer om som sådan at følge LCHF, så er kassen bare perfekt fordi den er gluten- (og laktose)fri.

 

Tråden her vil jeg bruge på at opdatere lidt om hvordan det skrider frem; både med vægt og andre ændringer, og så har jeg måske nok brug for er "you can do it" indimellem, når de andre drikker snebajere og spiser hjemmebagte boller og kage. 

 

Status dag 1:

Vægt 75,7 kg. 

Omelet til aftensmad, avokado og tomater til frokost. 

Jeg kan ikke mærke anden ændring end at jeg var sulten og ventede længselsfuldt på at kassen fra aarstiderne blev leveret. 

 

I dag dag 2:

75 kg - og jeg har lidt ondt i hovedet. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Sejt!

You can do it! ;) :glad :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uh, spændende, om du mærker de "forventede" ændringer med kroppen.

Jeg er fan af glutenfri kost, men synes det er svært og kræver planlægning - især, når jeg som udgangspunkt godt ka tåle det, fungerer bare bedre uden...

You Can do it.!!! Jeg hepper!

Ps. Sejt lige op til december!! Men man ka jo altid finde undskyldninger..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

74,5 kg. på dag 3.

Jeg er lidt sulten det meste af tiden, men synes ikke jeg mangler energi af den grund. Og jeg har fundet ud af at jeg godt må spise m&ms. Det pynter jo på alting  :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uhhh spændende.. Både de 100 dage og om det har en effekt..

Hvis der er nogle spørgsmål omkring det glutenfrie, så kan jeg måske være behjælpelig ;)

Jeg går lige modsat, og er i en proces med glutenprovokering, da jeg skal have taget biopsi for cøliaki..

Vi har jo siden marts levet delvist glutenfrit, så synes kroppen har svært ved at "absorbere" det glutenholdige..

Pøj pøj

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

74,5 kg. på dag 3.

Jeg er lidt sulten det meste af tiden, men synes ikke jeg mangler energi af den grund. Og jeg har fundet ud af at jeg godt må spise m&ms. Det pynter jo på alting  :P

Jeps m&ms er glutenfrie - og en god redning når der skal lidt sødt til.

Toms skildpadder er også glutenfri :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uhhh spændende.. Både de 100 dage og om det har en effekt..

Hvis der er nogle spørgsmål omkring det glutenfrie, så kan jeg måske være behjælpelig ;)

Jeg går lige modsat, og er i en proces med glutenprovokering, da jeg skal have taget biopsi for cøliaki..

Vi har jo siden marts levet delvist glutenfrit, så synes kroppen har svært ved at "absorbere" det glutenholdige..

Pøj pøj

 

Tak søde Nica. Og også pøjpøj til dig med glutenhelvede ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er heldigvis ikke farligt at være sulten (et af mine mange mantra'er).

 

Man må nok regne med en tilvænnings fase på 1-2 uger, derefter plejer det at blive lidt lettere, i hvert fald den fysiske sult (hvis du altså kender den anden? Hvor man bare ikke kan få et eller andet syndigt ud af sit hoved, men man dybest set ikke er sulten? Meget almindelig her, jeg kalder den "indbildt sult")

 

Nu spørger jeg bare af nysgerrighed, men hvem kan afsløre hvilke intolerancer man har? Syns ikke det er noget lægeverden ved noget om? Jeg har selv birkepollen krydsallergi (dvs en masse fødevarer jeg reagerer på) og gik engang hos en alternativ kostvejleder som mente at jeg havde intolerance overfor mælkeprodukter. Jeg kan selv se en sammenhæng mellem hvis jeg skærer mælkeprodukter væk/kraftigt ned, så har jeg færre allergiske reaktioner/kan spise lidt mere af de ting jeg normalt reagerer på uden at reagere. Gir det mening? Men altså blodprøve hos lægen siger ikke noget om mælkeallergi, og jeg har aldrig oplevet reaktioner fra mælkeprodukter.

 

I hvert fald, hep hep på din "kur" fører velvære og lidt vægttab med sig. :glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh jo, Saga. Jeg kender så sandelig den "indbilske sult", hence the M&Ms :)

 

Jeg har fået taget en blodprøve i et privat firma (Generrayat hed det vist), som så lavede en analyse og jeg fik en liste og en samtale og et laaaangt skriv. Jeg tror nok, at lægen tjekker for allergi, som giver udslag på ét antistof og at den blodprøve jeg fik taget måler et andet antistof. Som du skriverr, så har jeg også hørt at det etablerede sundhedssystem ikke rigtigt tager sig af glutenintolerance, men jeg kan bare også mærke forskel. Jeg har HELE mit liv haft en reaktion på mælkeprodukter og den dag i dag, ved jeg, at hvis jeg spiser yoghurt får jeg ondt i maven 10 minutter senere. Med gluten tror jeg mere det er sådan generelle småskavanker med fordøjelse, energiniveau, oppustethed og måske eksem, men der er ikke nogen øjeblikkelig reaktion. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Spændende!!

Jeg prøver også en glutenfri periode sammen med William. Han har fået rigtig meget eksem igen og sidste år forsvandt det, da vi holdte glutenfri i en periode.

Jeg hepper!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Godt i gang med dag 4. Der er søde kartofler klar, og vi skal have fisk og noget avokade-mayo. Blir spændende.

 

MEN jeg må også indrømme, at jeg vist ikke er LCHF-fan. Det er ikke som sådan fordi jeg savner pasta og den slags, men der er bare for meget kål :) Og for meget kød. Altså kød er jo nice nok, men jeg har sådan en idé om at jeg egentlig burde spise mindre kød end jeg er vokset op med, for planetens skyld. Så jeg hiver ris og kartofler ind igen og fortsætter med en anden Aarstiderne kasse, som vi ellers har været virkelig glade for. Så må jeg gå udenom pasta osv.

 

Jeg har ikke tabt mig siden i går, men det er jo nok fordi jeg fandt ud af at M&Ms er lovlige :) 

Har lavet glutenfrit knækbrød i dag, og det er skønt. Faktisk har lille T spist en pæn portion af det, så jeg må nok snart lave mere. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Spændende!!

Jeg prøver også en glutenfri periode sammen med William. Han har fået rigtig meget eksem igen og sidste år forsvandt det, da vi holdte glutenfri i en periode.

Jeg hepper!

Tak:) Jeg havde simpelthen så meget eksem da jeg var barn, og har også noget nu. Når jeg et par gange har været på strikse cleanse-kure har det afgjort haft betydning for min eksem. Så jeg hepper også på dig og William :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Godt i gang med dag 4. Der er søde kartofler klar, og vi skal have fisk og noget avokade-mayo. Blir spændende.

 

MEN jeg må også indrømme, at jeg vist ikke er LCHF-fan. Det er ikke som sådan fordi jeg savner pasta og den slags, men der er bare for meget kål :) Og for meget kød. Altså kød er jo nice nok, men jeg har sådan en idé om at jeg egentlig burde spise mindre kød end jeg er vokset op med, for planetens skyld. Så jeg hiver ris og kartofler ind igen og fortsætter med en anden Aarstiderne kasse, som vi ellers har været virkelig glade for. Så må jeg gå udenom pasta osv.

 

Jeg har ikke tabt mig siden i går, men det er jo nok fordi jeg fandt ud af at M&Ms er lovlige :) 

Har lavet glutenfrit knækbrød i dag, og det er skønt. Faktisk har lille T spist en pæn portion af det, så jeg må nok snart lave mere.

Uh, vil du dele opskriften på knækbrødet?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor "striks" vil du være igennem Julen.

Jeg har en julebagebog med alt i glutenfrit hvis du skulle mangle inspiration og opskrifter.

Anyway.. Du ved hvor jeg er ;) :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, Nica. Jeg ved hvor du er, og det er rart:) Jeg vil være striks alle 100 dage, så julen skal bare komme an. Jeg er heldigvis ikke så vild med småkager og kager i det hele taget (åh, altså lige udover chokoladekage...) og jeg tænker at andesovs vel kan laves på maizena. Men det kan sagtens være at jeg skriver for alligevel at jule lidt i den glutenfri genre. Jeg synes helt alvorligt at det værste er, at jeg ikke kan drikke en julebryg hist og her med venner.

 

Opskriften på knækbrød er

 

150g jyttemel

1,25 dl olie

ca. 2 dl vand

50 g. glutenfri havregryn

50 g. græskarkerner

50 g. solsikkekerner

50 g. hørfrø

50 g. sesamfrø

1 tsk. bagepulver

1,5 tsk salt.

 

1) rør det hele sammen

2) del i to og rul det ud på et stykke bagepapir, som flyttes til en bageplade. Tag en stor kniv og skær firkanter i dejen i den størrelse du ønsker knækbrødet.

3) ind i ovnen, som er forvarmet på 200 grader, i ca. 22 minutter

 

Easy peasy og meget, meget lækkert :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, Nica. Jeg ved hvor du er, og det er rart:) Jeg vil være striks alle 100 dage, så julen skal bare komme an. Jeg er heldigvis ikke så vild med småkager og kager i det hele taget (åh, altså lige udover chokoladekage...) og jeg tænker at andesovs vel kan laves på maizena. Men det kan sagtens være at jeg skriver for alligevel at jule lidt i den glutenfri genre. Jeg synes helt alvorligt at det værste er, at jeg ikke kan drikke en julebryg hist og her med venner.

 

Opskriften på knækbrød er

 

150g jyttemel

1,25 dl olie

ca. 2 dl vand

50 g. glutenfri havregryn

50 g. græskarkerner

50 g. solsikkekerner

50 g. hørfrø

50 g. sesamfrø

1 tsk. bagepulver

1,5 tsk salt.

 

1) rør det hele sammen

2) del i to og rul det ud på et stykke bagepapir, som flyttes til en bageplade. Tag en stor kniv og skær firkanter i dejen i den størrelse du ønsker knækbrødet.

3) ind i ovnen, som er forvarmet på 200 grader, i ca. 22 minutter

 

Easy peasy og meget, meget lækkert :D

Super. Tak for opskrift.

Camille må ikke få glutenfri havregryn, da hendes tarme er så sarte og ødelagte..mon jeg kunne bytte det ud med noget andet eller blot flere frø..? Og argh.. Bagepulver kan der også være gluten i.. Nå, jeg finder en løsning.

Vi jævner med maizena, men har også lavet en mel/mælkeblanding af den orange naturlig glutenfri mel fra finax, og laktosefri mælk.. Det virker også rigtig godt.

Uhhh en god Chokoladekage : http://glutenfriefristelser.blogspot.dk/2012/01/chokoladekage-med-ostecreme-glutenfri.html

Ja, julebryg er total no-go, dog har jeg set i bl.a, Kvickly har glutenfrie øl - det står under sortimentet ved glutenfrie varer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Super. Tak for opskrift.

Camille må ikke få glutenfri havregryn, da hendes tarme er så sarte og ødelagte..mon jeg kunne bytte det ud med noget andet eller blot flere frø..? Og argh.. Bagepulver kan der også være gluten i.. Nå, jeg finder en løsning.

Vi jævner med maizena, men har også lavet en mel/mælkeblanding af den orange naturlig glutenfri mel fra finax, og laktosefri mælk.. Det virker også rigtig godt.

Uhhh en god Chokoladekage : http://glutenfriefristelser.blogspot.dk/2012/01/chokoladekage-med-ostecreme-glutenfri.html

Ja, julebryg er total no-go, dog har jeg set i bl.a, Kvickly har glutenfrie øl - det står under sortimentet ved glutenfrie varer.

Åh jeg så sådan en low-carb/stenalder knækbrødsblanding der skulle ikke mel i af nogen art og er ret sikker på jeg kun kom vand og olie i :unsure - det blev købt i Kvickly så kan du se om der er noget og om hun må få det!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Syntes du er herre sej Fister!!! :respekt især her henover jul og nytår pg alt hvad det indebærer af gæstemad og fristelser!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Syntes du er herre sej Fister!!! :respekt især her henover jul og nytår pg alt hvad det indebærer af gæstemad og fristelser!!!

:ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Super. Tak for opskrift.

Camille må ikke få glutenfri havregryn, da hendes tarme er så sarte og ødelagte..mon jeg kunne bytte det ud med noget andet eller blot flere frø..? Og argh.. Bagepulver kan der også være gluten i.. Nå, jeg finder en løsning.

Vi jævner med maizena, men har også lavet en mel/mælkeblanding af den orange naturlig glutenfri mel fra finax, og laktosefri mælk.. Det virker også rigtig godt.

Uhhh en god Chokoladekage : http://glutenfriefristelser.blogspot.dk/2012/01/chokoladekage-med-ostecreme-glutenfri.html

Ja, julebryg er total no-go, dog har jeg set i bl.a, Kvickly har glutenfrie øl - det står under sortimentet ved glutenfrie varer.

 

Man kan få bagepulver uden gluten, bla. på nemlig.com, og du kan sagtens bare bruge flere frø, det har jeg gjort før, da havre OGSÅ er på min "vidunderlige" intoleranceliste. Det kan være du lige skal være opmærksom på mængden af væske, for havregrynene suger nok mere end frø. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Syntes du er herre sej Fister!!! :respekt især her henover jul og nytår pg alt hvad det indebærer af gæstemad og fristelser!!!

 Tak Majs :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nica, kæmpe tak for chokokage opskrift. Den er jo überlækker, og jeg har klaret mig igennem både brunch og gæster glutenfrit i dag. Wuhuuu. Dag 6 er done!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nica - jeg har taget på nu!!!!  :klap glutenfri chokokage lige på nummeren :D Og om lidt er de første 7 glutenfri dage klaret. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nica - jeg har taget på nu!!!!  :klap glutenfri chokokage lige på nummeren :D Og om lidt er de første 7 glutenfri dage klaret.

Uhhh sorry... Men den er simpelthen så god.. Og den kan sagtens tåle at komme i fryseren.. Glemte jeg at sige det hø hø.. ;)

Så du blev nødt til at spise det hele ;)

:kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nica, kæmpe tak for chokokage opskrift. Den er jo überlækker, og jeg har klaret mig igennem både brunch og gæster glutenfrit i dag. Wuhuuu. Dag 6 er done!

:kiss

Sejt...

Kan du mærke en bedring i "systemet"?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER