Sparklinrock

Vitamin D

18 indlæg i dette emne

Jeg var i går til et informationsmøde på Rigshospitalet vedr. IVF behandling. Til dette møde fortalte lægen os, at der nu var kommet ny forskning, der viste, at det har gavnlige virkninger på fertiliteten hos både mænd og kvinder, hvis man spiser 35 mg vitamin D (helst D3) om dagen i perioden oktober til april.

 

Denne information synes jeg ikke, at I på BK skulle snydes for :) Til ekstra information kan nævnes, at vitamin D er fedtopløseligt, og det optages derfor bedst i forbindelse med et måltid.

 

Sæt i gang :) :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har netop lige bestilt D3 vitamin (i tillæg til alt det andet :blush) efter at have læst dette den anden dag:

 

As the researchers reported in the European Journal of Endocrinology:

  • Among women, vitamin D appears to impact in vitro fertilization (IVF) outcomes, endometriosis, polycystic ovary syndrome (PCOS), the most common female endocrine disorder, as well as boost levels of progesterone and estrogen, which regulate menstrual cycles and improve the likelihood of successful conception
  • In men, vitamin D is essential for the healthy development of the nucleus of the sperm cell, and helps maintain semen quality and sperm count. Vitamin D also increases levels of testosterone, which may boost libido

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Super :)

 

Jeg ved ikke præcis, hvilket studie lægen refererede til. Hun fortalte dog, at det var et observationelt studie og ikke et forsøg. I observationelle studier 'observerer' man sammenhængen mellem forskellige faktorer - fx vit. D3 indtag og evnen til at blive gravid i den almindelig befolkning. Problemet med denne typer studier er dog, at der i virkeligheden kan være en masse andre forklaringer på det, man finder. Det kan fx være, at dem der indtager vit D3 også er dem, der motionerer meget, spiser sundt, ikke ryger, og har en bestemt genetisk sammensætning. Vi kan udfra sådanne typer studier derfor ikke helt konkludere, at hvis man spiser vit D3, så øger man også sin fertilitet. For at udtale sig om præcis dette, skal dette undersøges et eksperiment - nemlig et randomiseret forsøg, hvor deltagerne via et tilfældighedsprincip får tildelt vit D3 eller placebo. Jeg fortæller blot alt dette, for at I skal vide, at sammenhængen altså ikke 'bevist' endnu.

 

Men grunden til, at lægen godt tør anbefale Vit D3 alligevel er, at antallet af observerede bivirkninger ved vit D3 er uendeligt få. Derfor risikerer man nok i værste fald at bruge penge på noget, der ikke virker. Af samme grund tør jeg også godt videregive denne anbefaling herinde. :) :) God fornøjelse :) :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da min mands fertilitet skulle udredes, blev hans D-vitamin niveau også checket, så jo - det har en betydning.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg læst og googlet løst. Mener du mon microgram?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg læst og googlet løst. Mener du mon microgram?

 

:oops  Ja, lige præcis. Undskyld, hvis dette ikke var klart (nå ja, selvfølgelig var dette ikke klart. Jeg skrev mg, hvilket vel står for milligram. Microgram er vist noget med ug - eller det græske bogstav my).

 

Anyway, vi fik at vide, at det var 35 microgram. Dette svarer til 1400 IU (international units), eller på danske 1400 IE (internationale enheder).

 

Godt du spurgte :) :) :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Spændende :)

Og ja, det er fedtopløseligt, men det er, til forskel fra de andre fedtopløselige vitaminer, virkelig store mængder, der skal til, før man har registreret bivirkninger, så man skal ikke på samme måde være bekymret for at overdosere :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:oops  Ja, lige præcis. Undskyld, hvis dette ikke var klart (nå ja, selvfølgelig var dette ikke klart. Jeg skrev mg, hvilket vel står for milligram. Microgram er vist noget med ug - eller det græske bogstav my).

 

Anyway, vi fik at vide, at det var 35 microgram. Dette svarer til 1400 IU (international units), eller på danske 1400 IE (internationale enheder).

 

Godt du spurgte :) :) :super

 

Ok, det er stadig en del mere end der er i gravitaminer, men det passer alligevel noget bedre ind :P

:super

 

Det kan i øvrigt også skrives mcg :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Spændende :)

Og ja, det er fedtopløseligt, men det er, til forskel fra de andre fedtopløselige vitaminer, virkelig store mængder, der skal til, før man har registreret bivirkninger, så man skal ikke på samme måde være bekymret for at overdosere :)

 

Medmindre man er gravid, ikke? Jeg synes, at jeg har læst, at man i graviditeten skal passe på med at overdosere d-vitamin.

(?)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja der er altså noget med at man ikke må få så høje doser når man er gravid

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja der er altså noget med at man ikke må få så høje doser når man er gravid

 

Medmindre man er gravid, ikke? Jeg synes, at jeg har læst, at man i graviditeten skal passe på med at overdosere d-vitamin.

(?)

 

 

Det har jeg aldrig hørt om, så lavede lige en hurtig søgning. Og jo, ganske rigtigt står der, at man som gravid skal passe på med for højt indtag, da det angiveligt kan medføre fosterskader. Der står dog intet om, hvor høje doser, man skal op i.  :huh

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lige hørt med min moar, hun er pharmakonom og det de giver af råd på apoteket er at man skal nøjes med det man får igennem kosten når man er gravid, man får for meget med tilskudet... Hun er jo ikke læge, men det er de retningslinjer de har fået

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men sundhedsstyrelsen anbefaler jo et tilskud på 10 mcg? Så virker det da mærkeligt at de på apoteket vejleder anderledes.

Den danske kost er jo netop fattig på D-vitamin, så her i vinterhalvåret, hvor vi ikke får ret meget D-vitamin fra solen, synes jeg, det er meget relevant at følge sundhedsstyrelsens anbefalinger.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men gælder de anbefalinger også når man er gravid? Jeg holder ihvertfald en pause med D-vitamin indtil jeg har testet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men gælder de anbefalinger også når man er gravid? Jeg holder ihvertfald en pause med D-vitamin indtil jeg har testet

Ja, det er netop sundhedsstyrelsens anbefalinger til gravide. De anbefaler folsyre, jern og D-vitamin (og kalk, hvis man ikke spiser nok mælkeprodukter)..

Masser af gravide tager jo også gladeligt multivitamin tilskud, på trods af at der er masser af de fedtopløselige vitaminer i, og f.eks. A-vitamin er nemt at få overdoseret..

Man skal selvfølgelig gøre, hvad man har det bedst med, men jeg vil til enhver tid mene at det er ret idiotsikkert at tage D-vitamin også under graviditeten. Som jeg umiddelbart kan læse mig til, skal man op i ret store doser, før det bliver farligt, så der skal man godt nok overdrive indtaget en hel del :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, det er netop sundhedsstyrelsens anbefalinger til gravide. De anbefaler folsyre, jern og D-vitamin (og kalk, hvis man ikke spiser nok mælkeprodukter)..

Masser af gravide tager jo også gladeligt multivitamin tilskud, på trods af at der er masser af de fedtopløselige vitaminer i, og f.eks. A-vitamin er nemt at få overdoseret..

Man skal selvfølgelig gøre, hvad man har det bedst med, men jeg vil til enhver tid mene at det er ret idiotsikkert at tage D-vitamin også under graviditeten. Som jeg umiddelbart kan læse mig til, skal man op i ret store doser, før det bliver farligt, så der skal man godt nok overdrive indtaget en hel del :)

Kan se at mine D-vitamin har et noget højere indhold så det skal man så lige være opmærksom på

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan se at mine D-vitamin har et noget højere indhold så det skal man så lige være opmærksom på

 

Hvis du køber gravitaminer, så er der det anbefalede D-vitamin i. Derudover kan man jo så til eller fra -vælge andet kosttilskud.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis du køber gravitaminer, så er der det anbefalede D-vitamin i. Derudover kan man jo så til eller fra -vælge andet kosttilskud.

Okay, tak :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER