FruOvervejelse

Kviksølv

33 indlæg i dette emne

Ved du hvordan det er med de økologiskopdrættede? Er det bedre eller lige skidt?

desværre er det langt fra på samme måde som med øko kød, f.eks, som jo vitterlig har strenge krav etc. men det er da bedre end konventionel opdrættet laks. øko laks må dog også gerne bruge farve ( vild laks får sin farve gennem maden, primær skaldyr, som laks i bur ikke får, derfor farve) pesticider, anti-lus middel, og medicin..nok i lavere koncentration, men forskellen er ikke så stor desværre. Det der er mest skræmmende med opdrættet fisk er dens impact på eco-systemet og naturen generelt.

Jeg spiser næsten udelukkende vild laks, eller andet vild fisk, helst MSC certificeret ( MSC er by default vildt) men ville være mindre bange for f.eks dansk opdrættet ørred, da man i DK har meget strenge krav.

Alt fra vietnam ville jeg holde mig fra, det er forfædelige omstændigheder deres fisk bliver opdrættet i.

summa summarum så spiser jeg sjældent gravad laks, f,eks, men hvis så altid øko, ( i hvert fald når det er mig selv der køber, når man er ude ved man det jo ikke...) og må så opveje smag med produktionsmetode etc.

sorry for det lange svar..det er faktisk meget interessant ( for mig) og elsker at beskæftige mig med det :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nu bliver jeg virkelig nervøs for om jeg kan spise koldrøget laks fra Norge?

Hvilke fisk skal man spise for at undgå kviksølv?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu bliver jeg virkelig nervøs for om jeg kan spise koldrøget laks fra Norge?

Hvilke fisk skal man spise for at undgå kviksølv?

Der er ikke noget issue med laks og kviksølv - min besvarelse er udelukkende omkring andre faktorer mht laksedrift etc.

Sålænge du undgår de store rovfisk, så dem der står øverst på fødekæden, tun, sværdfisk og haj er du ok- man må jo også godt spise tun, bare meget meget lidt så hvis man er bekymret ville jeg undgå det

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er der nogen dr har et link?

Jeg spiser forholdsvis store mængder fisk hver uge, også sushi - har kun spist laks, rejer, makrel og torskefars til deller. Men er alligevel nysgerrig om programmet siger noget om de typer :) Køber iøvrigt altid mcs eller øko

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er der nogen dr har et link?

Jeg spiser forholdsvis store mængder fisk hver uge, også sushi - har kun spist laks, rejer, makrel og torskefars til deller. Men er alligevel nysgerrig om programmet siger noget om de typer :) Køber iøvrigt altid mcs eller øko

Nej programmet handlede kun om tun og kviksølv

Der er ikke kviksølv i de fiskearter du nævner men derfor kan der så være andre ting man skal tage hensyn til jo. Torsk ville jeg dog slet ikke være bekymret for :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er der nogen dr har et link?

Jeg spiser forholdsvis store mængder fisk hver uge, også sushi - har kun spist laks, rejer, makrel og torskefars til deller. Men er alligevel nysgerrig om programmet siger noget om de typer :) Køber iøvrigt altid mcs eller øko

Den hedder vist de ufødte børn

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er ikke noget issue med laks og kviksølv - min besvarelse er udelukkende omkring andre faktorer mht laksedrift etc.

Sålænge du undgår de store rovfisk, så dem der står øverst på fødekæden, tun, sværdfisk og haj er du ok- man må jo også godt spise tun, bare meget meget lidt så hvis man er bekymret ville jeg undgå det

 

Tak for uddybelsen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil bestemt også mene at det skal tages alvorligt. Kviksølv har dog altid været taget alvorligt i forhold til graviditet, men jeg tror ikke ret mange gravide mv., har været klar over hvorfor, det er særligt vigtigt at undgå.

 

Der var også et temaprogram tidligere på DR2, der omhandler diverse kemiske stoffer, hvor to gravide bliver testet for 60 forskellige kemiske stoffer heriblandt kviksølv. Dernæst bliver deres spædbørn også undersøgt for lignende stoffer. Et rigtig interessant program, som er en god introduktion til programmet i går om kviksølv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER