Guest

Majas flyttetråd - Første efterbilleder!

237 indlæg i dette emne

Jeg laver lige en ny tråd, for der er godt nok meget at tage i betragtning når man skal købe sit drømme hus!

Vi har set på 2 huse. Den ene er jeg mere til end det andet. Det første ligger i min barndoms by, er forholdsvis nyrenoveret i alle de vigtige rum, ligger tæt på tog og bus, dejlig have, 1 plan, kæmpe stue men vigtigst af alt var der HYGGELIGT! Det andet havde over 200 kvm, fordelt på 2 plan, perfekt have og fint bryggers, fint køkken, 5 værelser, bryggers, walk in closset og alligevel 200.000 billigere selvom det ligger i en by meget lig min barndomsby. Men badeværelset havde verdens grimmeste fliser, overetagen var med skrå vægge og stuen var bare ikke hyggelig selvom der var pejs! Men huset var halvt forladt (fraskilt) og det gjorde bare huset tomt og uhjemmeligt.

Nå men vi kom til at snakke om en masse ting på vejen hjem. Fx at huset i min hjemby er ALT for dyr. Sådan i tal så kostede hus nr 1 1,6 da sælgere købte i 2005, men er nu udbudt til 1,8 hus nr 2 blev købt til 2,2 i 2007 men er nu nede på 1,7

Jeg vægter beliggenheden højt og Anders kan også se sig selv i hus nr 1 men vi bliver virkelig også nærrige, hvordan kan det ene hus stige 200.000 og det andet falde 500.000 med lige store/dyre renoveringer i byer der har tilsvarende faciliteter og ligger tæt på Herning.

Åh hvor er alt det her svært!!!

Jeg tror vi byder på hus nr 1, men det skal altså noget ned i pris!!!

Vi kom også til at snakke om at vi skal vælge det hus vi vil blive i til vi skal på plejehjem. For vi GIDER ikke igennem salg igen. Derudover at der er så meget man ikke ved på forhånd fx hvordan ens naboer er, når man køber et hus "køber" man også naboerne

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvor ligger hus nr 2?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Åhh jeg kan såå godt følge dig! Vi har også lige købt huset (og solgt lejlighed - Well næsten ;) ), og jeg synes det var rigtig rigtig svært. Men de ting, vi fandt ud af var vigtige for os:

- vi opdagede hurtigt at vi hadede at stå i salgssituation,så det skulle være et hus vi kunne være i "altid"

- vi bor i storkøbenhavn med dertilhørende høje priser, så vi måtte gå på kompromis et eller andet sted: vi valgte at vægte beliggenhed og muligheder højest. Så vores hus er ældre og trænger til renovering, tilgengæld ligger det dejligt, vi har mulighed for at udvide, har en okay stor grund, og kvm nok til det vi ønsker lige her og nu. Huset har også Den charme og hjemlighed vi ønsker. Vi føler os tilpas der og kan forestille os vores fremtidige familieliv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er nemlig præcis det samme for mig. Beliggenhed over kvm. Vi bor på 130 kvm nu hvilket jo er fint så bare det ikke er derunder. Og jeg har ikke behov for 200 kvm fordelt på 2 etager i en by jeg ikke er helt så vild med som den anden. Men hvor er det åndsvagt med prisen! Vi giver vist et meget meget frækt bud, for de 200.000 kr forskel er påfaldende mærkelig især i forhold til at det største er billigst og er det der er faldet mest i pris.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kender ingenting til beliggenheden på husene, men jeg vil lige nævne, at i 2005 var markeret ikke toppet endnu, så derfor vil de fleste huse i dag være dyrere end den pris, det ville være blevet solgt til i 2005. Til sammenligning solgte mine forældre i 2004 eller 2005 en villalejlighed til 1,8 mio - den blev solgt igen allerede i 2006 til 3,8 mio. Til gengæld købte de så et hus til 2,4 mio, og vi var MEGET bekymrede for, om de havde sat sig for hårdt. Det er nu omkring 4 mio. værd. Boligboblen på sit højeste i 2007/08, og derfor ville det være virkelig mærkeligt, hvis ikke hus 2 var faldet en del siden den pris med mindre selvfølgelig, at den var plantet et attraktivt sted i Kbh som mine forældres hus, hvor det ikke har betydet det store fald. 

 

Så mit råd er, at det er en god idé at kigge på tidligere udbudspriser/salgspriser men husk på, hvordan markedet generelt så ud i den periode prisen er fra og mærk efter i maven, om I vil have det godt med at give den pris, det koster nu uanset hvad det må have kostet før. For det kan jo være lige meget, om I har "fået rabat" eller ej, hvis prisen er for høj i forhold til, hvad I får for pengene. Omvendt kan det vise sig, at hus 1 måske ER mere attraktivt, selvom det kan ærgre jer, at det var billigere i 2005 :) Hvis I ikke allerede har en uafhængig mægler til at hjælpe med rådgivning, så er det værd at overveje. Husk også at få en byggesagkyndig til at se på huset, så I ikke får købt noget med en masse uforudsete udgifter.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for råd, det vil jeg tage med i overvejelserne. Men København er vist superligaen og sunds og Vildbjerg serie 5 ;) det er små byer, levende byer med 3 købmænd, 1 pizzaria og et par special forretninger, men det er ikke fx Herning. Så de store prisstigninger og fald bør være mere moderate end tidligere!

Mægleren vi snakkede med igår mente (uanfægtet af før priserne for dem kendte han ikke) at det virkede mærkeligt at et hus med færre kvadratmeter kunne være så meget dyre i den anden by.

Hus 1 er for os mere attraktiv fordi mine forældre bor tæt på og min søster også bor i byen. Vi kender byen og jeg kender alle stisystemer og en masse mennesker i byen.

Og så det åbenlyse at jeg føler mig godt tilpas i huset, jeg kunne se hvor puslepladen skulle være, hvor juletræet skulle stå, hvor den hvide kommode passede ind osv. Mens det slet ikke var åbenlyst ved hus nr 2.

Vores egen mægler sagde at kvinder har den bedste mavefornemmelse mht huskøb, de kan lynhurtigt mærke om de kan bo et sted eller ej. Det var vores eneste råd. Men vi måtte ringe til ham for råd og vejledning så måske vi skal gøre det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

He he, jeg ved godt, at der er store forskelle - det var bare for at pege på, at der kunne være en logisk forklaring på en stigning på det ene hus. Dermed ikke sagt, at det er prissat korrekt, og der er det jo netop meget jeres budget, hvad huset byder på, sammenligning med andre huse og så mavefornemmelse, der er centralt :) Hvis mægleren du nævner er den mægler, der sælger huset, så husk at selvom han/hun er rar, så er det sælgers mægler. Det KAN være en fordel med en, der ikke er afhængig af at salær fra sælger. Men når det så er sagt, så er det ikke alle, der har behov for en uafhængig - man kan jo som regel godt sortere lidt fra i salgstalen ;)

 

Det lyder klart til, at hus 1 er favoritten, og jeg synes også, det lyder fornuftigt at byde under prisen. Hvor meget der så er realistisk, det kan jo være dér, man kan få brug for en uafhængig mægler/rådgiver...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Igår var der sælger af det andet hus og han vidste vi ikke var vanvittig interesseret. Vores egen mægler arbejder for samme firma som mægleren for hus nr 1, men det ved han ikke ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kort sagt vil jeg altid vægte beliggenhed. Som min far sagde til os dengang, så kan grunden ikke (så nemt) flyttes/ændres, men det kan huset (indvendigt/udvendigt).

 

Lav en prioteringsliste over, hvad I vægter højt. Vi fandt ud af, at vi begge ønskede centralt (i Viborg, så vi kun skulle have 1 bil fx og det var tæt på familien),1-planshus med minimum 3 værelser, køkkenalrum som de højeste ting. - tillægsting var 2 badeværelser, udestue, brændeovn. Men for nogle kan det måske være andre ting.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kort sagt vil jeg altid vægte beliggenhed. Som min far sagde til os dengang, så kan grunden ikke (så nemt) flyttes/ændres, men det kan huset (indvendigt/udvendigt).

Lav en prioteringsliste over, hvad I vægter højt. Vi fandt ud af, at vi begge ønskede centralt (i Viborg, så vi kun skulle have 1 bil fx og det var tæt på familien),1-planshus med minimum 3 værelser, køkkenalrum som de højeste ting. - tillægsting var 2 badeværelser, udestue, brændeovn. Men for nogle kan det måske være andre ting.

Helt enig!

Vi ville til Højslev/Nr. Søby, det skulle være ét plan, 2 toiletter og minimum 4 værelser.

Til gengæld må vi i første omgang undværre køkkenalrum, men muligheden er der - vi skal bare spare pengene op.

Vi har fået det der var musts for os, og s kan vi godt vente lidt på at det bliver helt perfekt. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi vægter også beliggenhed. Minimum 4 værelser (soveværelse, 2 børneværelser og kontor) og 2 toiletter.

Begge huse vi har kigget på har pejs/brandovn hvilket slet ikke var et must men IHHH hvor er det hyggeligt!!!

De har begge køkkener med under 10 år på bagen og begge har nye badeværelser.

Begge har SIMPLE haver, hus 1 har frugttræer og hus 2 nedgravet trampolin. Så alt i alt opfylder de mere end minimums kravene, men mavefornemmelsen ved hus 1 er meget bedre end ved hus 2. Hus 1 skreg "hjemme" hus 2 var trist og hult!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi fik godkendt lån til 1,8-1,9 selvom jeg er på dagpenge og før Anders fik lønforhøjelse, så alt der under betyder et + i rådighedsbeløbs puljen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi fik godkendt lån til 1,8-1,9 selvom jeg er på dagpenge og før Anders fik lønforhøjelse, så alt der under betyder et + i rådighedsbeløbs puljen.

:yay det er da dejlige nyhedder!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kender ingenting til beliggenheden på husene, men jeg vil lige nævne, at i 2005 var markeret ikke toppet endnu, så derfor vil de fleste huse i dag være dyrere end den pris, det ville være blevet solgt til i 2005. Til sammenligning solgte mine forældre i 2004 eller 2005 en villalejlighed til 1,8 mio - den blev solgt igen allerede i 2006 til 3,8 mio. Til gengæld købte de så et hus til 2,4 mio, og vi var MEGET bekymrede for, om de havde sat sig for hårdt. Det er nu omkring 4 mio. værd. Boligboblen på sit højeste i 2007/08, og derfor ville det være virkelig mærkeligt, hvis ikke hus 2 var faldet en del siden den pris med mindre selvfølgelig, at den var plantet et attraktivt sted i Kbh som mine forældres hus, hvor det ikke har betydet det store fald.

Så mit råd er, at det er en god idé at kigge på tidligere udbudspriser/salgspriser men husk på, hvordan markedet generelt så ud i den periode prisen er fra og mærk efter i maven, om I vil have det godt med at give den pris, det koster nu uanset hvad det må have kostet før. For det kan jo være lige meget, om I har "fået rabat" eller ej, hvis prisen er for høj i forhold til, hvad I får for pengene. Omvendt kan det vise sig, at hus 1 måske ER mere attraktivt, selvom det kan ærgre jer, at det var billigere i 2005 :) Hvis I ikke allerede har en uafhængig mægler til at hjælpe med rådgivning, så er det værd at overveje. Husk også at få en byggesagkyndig til at se på huset, så I ikke får købt noget med en masse uforudsete udgifter.

Anders har åbenbart allerede undersøgt markedet og sammenlignet priser fra 2005 og prisudviklingen på huse der er solgt for nylig og i følge den beregning bør hus nr. 1 koste 1.604.000 og den er udbudt til 1.795.000 så der ER noget skævt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

:yay det er da dejlige nyhedder!

Det er nu kun Anders's lønforhøjelse der er en nyhed ;) men ja det er skønt!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

dejligt med lønforhøjelse og at banken har clearet - så er det bare med at få handlet huset til en ordentlig pris eller finde noget andet i området, der er lige så godt og mere fair i prisen :glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

dejligt med lønforhøjelse og at banken har clearet - så er det bare med at få handlet huset til en ordentlig pris eller finde noget andet i området, der er lige så godt og mere fair i prisen :glad

Ja nemlig! Tror vi er villige til at gå videre med hus 1 og så så billigt som muligt self.

Anders vil bare til møde med banken inden og vende alle muligheder og høre hvad han mener. Der er noget med nogle pantebreve på huset og huset har nogle ting der er udbedret i forhold til tilstands rapporten og ja det hele skal vi lige i dybden med ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men 200.000 af er jo ikke nødvendigvis urealistisk? :) men fedt at økonomien er med! Glæder mig til at se jeres drømmehus når det er fundet :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men 200.000 af er jo ikke nødvendigvis urealistisk? :) men fedt at økonomien er med! Glæder mig til at se jeres drømmehus når det er fundet :yay

Nej bestemt ikke. Jeg er stadig positiv! Og håber virkelig at jeg næste jul har en stor lækker stue med brandovn (i den gamle pejs), udstue med plads til juletræet og en have gerne med en snemand i ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åhh sådan har jeg det også! Dvs vi når jo nok lige at flytte ind start december, og vi har brændeovn! :yay men næste år skal det bare fuldt udnyttes! I år skal vi vist "bare" på plads :)

Men selvfølgelig har du det! Og flere sokker til Nissen foran brændeovnen :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åhh sådan har jeg det også! Dvs vi når jo nok lige at flytte ind start december, og vi har brændeovn! :yay men næste år skal det bare fuldt udnyttes! I år skal vi vist "bare" på plads :)

Men selvfølgelig har du det! Og flere sokker til Nissen foran brændeovnen :biglove

Åh ja du siger noget!!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå alt er godt, bedre end godt! Vi kan få lov at byde uden at behøve at låne penge af svigerfar.

Nu skal vi lige ud og se 2 huse mere og så ser vi hvordan det ender. Men må indrømme at jeg kun ser de 2 huse for at please Anders! Jeg er mest tændt på hus nr. 1. Vi skal se en der ser pænere ud i Lind. Jeg har lovet at være open mindet, men det er svært! Håber lidt der er noget der er galt!!! Beliggenhed beliggenhed beliggenhed, og så er hus nr 1 bare charmerende!!! Med alle skønshedsfejl og grimme lister og uvisheden om hvad der kan komme af uforudsete udfordringer!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så har vi set et hus det i hvert fald ikke skal være! Jeg var ellers gået helt over i open minded over beliggenheden og Anders kørte rundt i byen for at vise alle de gode "spots" og alt det positive!

Så jeg kunne faktisk godt se mig selv i byen. Desuden er set der vi skal bo de næste måneder så jeg kunne jo allerede forsøge at starte et netværk.

Da vi gik rundt i huset tænkte jeg at jeg altså bare ikke kunne se mig selv bo der, jeg kunne ikke sætte finger på, det var ikke direkte rodet men det virkede sjusket! Mørkt og det SÅ ikke beskidt ud men virkede - ja ikke rent! Billeder kan VIRKELIG snyde!

Jeg tænkte åh nej bare Anders ikke er forelsket i det hus, det ville være så :numse at skulle modargumentere for han tror virkelig det er fordi jeg bare vil bo i huset i Vildbjerg - hvilket jeg også vil, men ikke hvis der er et bedre.

Så det var med bankende hjerte, at jeg efter fremvisningen spurgte "hvad syntes du" og han sagde klart nej! Og han havde argumenterne:

Køkkenet var mørkt

Gulvet i stuen ujævnt

Der var et mærkeligt rum i gangen som intet kunne bruges til

Der stank af våd hund

Lofterne skulle males

Soveværelset lå ulogisk

Huset lå på en grund mellem 3 veje, altså der var vej både foran, bagved og den ene side så Haven var slet ikke privat, og så skulle vi skrabe ufattelig meget sne!!!

Jeg kunne kun pege på at de havde mange mærkelige kroge og huller. Fx stod køleskabet sådan lidt ude fra hjørnet og så havde de sat hylder op, rørerne i bryggerset var ikke skjult og igen var der hul mellem hjørnet og skabet. Det virkede rodet for øjet.

Men rart vi var enige og så er vi lidt tættere på huset i Vildbjerg :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER