NadiaDP

Hvad kan vi få udbetalt?

3 indlæg i dette emne

Jeg er under uddannelse (pt. på barsel) og min mand starter på uddannelse til januar.

 

Jeg synes SU reglerne er meget forvirrende, og jeg kan ikke helt gennemskue hvad vi egentlig kan få af forskellige tilskud og satser, når nu vi skal have et barn inden for et par uger.

Dette er vores første barn.

 

Er der nogle af jer der bare har styr på reglerne, og som kan hjælpe? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Du kan få 12 ekstra SU klip. Du kan vælge 3 måder, at få dem udbetalt på

 

12x alm. su mens du går hjemme i et år. Du får så det samme udbetalt som du gør nu, og kan gå hjemme i et år. 

6X alm. su i 6 måneder. Du kan tage barsel i 6 måneder, og få det dobbelte af, hvad du plejer at få i den tid. 

Du kan også blande som du vil, sådan at du fx. tager 3 måneder med 2xSU og 6 måneder med alm. eller 1 måned med dobbelt og 10 måneder med alm. etc. 

 

Med de 2 former for klip, får du ikke din alm. SU i mellemtiden. Dine klip bliver udbetalt i stedet for. Der er ikke krav om studieaktivitet, så du skal ikke tænke på skole i perioden

 

En 3. metode er at få klip udbetalt samtidig med din alm. SU. Du kan så få 1 klip og 1 SU samtidig, så du i op til 12 måneder kan få dobbelt SU. Du skal dog være studieaktiv mens du får din alm SU, så der kan du ikke gå hjemme. 

 

Du kan igen blande som du vil, så du tager 6 måneder hjemme med 6 klip, og tager de efterfølgende 6 måneder tilbage på studiet med dobbelt SU. Eller tage 7 måneder hjemme med 3x dobbelt, 5xalm og 1 måned tilbage på studiet med dobbelt, samtidig med at du studerer. 

 

Du kan ikke overføre til ny uddannelse, så hvis du har 3 måneder tilbage af bachelor, kan du ikke få dobbelt SU i 12 måneder, mens du studerer videre. Hvis du bruger dine klip i stedet for SU, vil du sætte din uddannelse på pause, og det er ikke noget problem. 

 

 

Jeg er ikke helt inde på, hvordan det fungerer med mænd og barsels-SU. 

Men jeg ved, at hvis I begge studerer, får i begge forældretillæg :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Selve barsels-SU'en har jeg styr på. Den er godkendt og det hele.

Det er mere det her med alle de forskellige tillæg - som f.eks. forældretillæg, som jeg ikke helt kan gennemskue.

Også tillæg der ikke er igennem SU, men Udbetaling Danmark. Det kan jeg heller ikke finde hoved og hale i.

Forældretillæg - er det så tillæg som vi begge to modtager, når vi er under uddannelse?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER