Guest Smilla

Min egen vægttabstråd....

96 indlæg i dette emne

Tænkte at jeg ville lave min helt egen tråd om min forestående gastric bypass operation.

Jeg vælger at blive opereret fremfor at være på flere kure som alligevel mislykkes efter nogle uger.

Jeg er madmisbruger, dvs jeg trøster mig med at spise og spiser for få gange om dagen...Kan snildt gå til kl 16 uden morgenmad og frokost, men så er jeg også sulten kl 17-18 stykker....

Jeg har været overvægtig hele mit liv, ja siden jeg var 3-4 år kan jeg se på billeder. Alle i min familie er også overvægtige...mor, far, mormor, morfar, farmor, søster, bror, Nu skal det være slut for mit vedkommende.

Det hele er netop begyndt i dag, onsdag d.9.2.11 hvor jeg fastende har været nede og få taget blodprøve på Give sygehus.

Hun fyldte lige 6 glas med blod.....wauw, pænt mange, men det gik fint. Er heldigvis ikke bange for nåle! :)

Så på tirsdag d.15.2. skal jeg til første indledende samtale og undersøgelse på Kolding sygehus....er noget spændt på hvad der skal ske...

Jeg er ikke særlig hooked på Kolding sygehus (KS) da de hverken ved scanninger under graviditeten med Emilie eller ved hendes fødsel og efterfølgende ophold dernede, var særligt kompetente eller professionelle....

Men jeg må lade denne her afdeling overbevise mig om at de ikke er lige så inkompetente og uempatiske som de andre har været.

Thats it for nu. Kommentarer er meget velkomne så jeg kan beholde gejsten ;) :) :D

START

15.feb = XXX, 07 kg

26.feb = minus 3,7 kg

28.feb = minus 4,4 kg

01.mar = minus 4,6 kg

02.mar = minus 5,1 kg

12,mar = minus 8,2 kg (1x5,2)

22.mar = minus 10,4 kg (1x3,3)

05.apr = minus 13,2 kg (1x0,5)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det lyder som en spændende tid du går i møde.

Mht. sygehuse så kan afdelinger være meget forskellige.

Jeg har født på Aalborg og kun hørt dårligt om FG og barselsgang deroppe og mine oplevelser var også ret dårlige - men min far der var indlagt pga. en masse andre ting fik super kompetente læger og behandling :)

Så jeg håber at Kolding er på samme måde og du har været igennem de dårlige afdelinger og der nu venter en masse kompetente og flinke mennesker hvor du nu skal hen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak Stine, du har ret :) Ja det håber jeg også :)

Det var sødt af dig at skrive til mig :kiss:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er sikker på at beslutningen er den helt rigtigt for dig, for din historie lyder rigtigt meget lige som min.. Og jeg er så glad for min beslutning, selvom det er så kort tid siden jeg blev opereret.. Hvis kolding viser sig som ikke så positivt, kan jeg KUN positivt anbefale esbjerg.. De var så profecionelle, og jeg fik den bedste behandling.. :) Desuden er både overlæge og diatist rigtig rigtigt søde :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hep hep Mette - er glad på dine vegne og jeg glæder mig til at følge med på din rejse :)

I morgen er jeg '5 uger gammel' og er SÅ glad for det selv om jeg synes det har været en sej kamp op ad bakke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er sikker på at beslutningen er den helt rigtigt for dig, for din historie lyder rigtigt meget lige som min.. Og jeg er så glad for min beslutning, selvom det er så kort tid siden jeg blev opereret.. Hvis kolding viser sig som ikke så positivt, kan jeg KUN positivt anbefale esbjerg.. De var så profecionelle, og jeg fik den bedste behandling.. :) Desuden er både overlæge og diatist rigtig rigtigt søde :)

Tak Charlotte :) Det er på Esbjerg sygehus jeg skal opereres :) Det er bare alle de indledende undersøgelser som skal foregå på Kolding, så jeg tænker at det nok skal gå, bare de ikke skal operere mig! ;) :D

Glæder mig til at møde folkene på Esbjerg sygehus, hun lød også bare rigtig frisk og sød hende i telefonen....skønt hun ikke lige vidste hvordan det foregår med undersøgelser hvor etc.

Hep hep Mette - er glad på dine vegne og jeg glæder mig til at følge med på din rejse :)

I morgen er jeg '5 uger gammel' og er SÅ glad for det selv om jeg synes det har været en sej kamp op ad bakke.

Tak skal du ha! :D Ihhhhhhh det så skønt og trygt at følge jer der lige har været der.....hvor er det dejligt for dig du er kommet så langt! Way to go girl! :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:glad Hvor bliver det spændende Mette :glad

Er sikker på du nok skal blive glad for beslutningen :loveshower

:kram2 fra mig

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu kender jeg ikke noget til Kolding Sygehus, da jeg selv er blevet opereret på Mølholm Privathospital i Vejle.

Jeg ville bare ønske dig held og lykke :)

Den 13. februar er det 4 år siden jeg fik mit liv tilbage og vil gerne øse ud af erfaringer hvis du har spørgsmål :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak ml og panta! :) jeg glææææder mig helt vildt til at komme igang, min mand et dog noget negativt indstillet og har læst statistikker om hvor mange som dør under operationen etc...men sagde til ham at jeg også dør hvis jeg ikke blir opereret og jeg vil SÅ gerne prøve at være slank! Glæder mig så meget!

Så i morgen tirsdag er første indledende samtale!

Er der noget jeg skal være forberedt på?

Hvad foregik der til jeres første indledende samtale?

Der står det varer en time!

Fik jeg nævnt jeg glæder mig? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kender ikke noget til det så jeg har ingen råd eller vejledning - men glæder mig til at høre om det.

Jo forresten - husk noget at læse i. Ventetider bliver ofte længere end de planlægger dry.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok :) Er ikke så god til at læse bøger....men tager min mobil med, så kan jeg holde øje med jer! :D Hvornår får vi egentligt en app til Android fra Babyklar?!? Vi ska da ha!! Vi ska da ha!! ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var med min veninde til de indledende samtaler og undersøgelser på Glostrup sygehus, da hun skulle have sin Gastric. HUn blev opereret 8/3-10

Første dag, var vi først til en gruppesamtale for derefter at komme ind til lægen en efter en. HUn skulle fortælle om, hvorfor hun ønskede operationen og hvad hun forventede af den. Lægen fortalte om forløbet osv.

Diætisten talte om vægttab inden og hvad der ville være godt for hende.

Jeg var meget positiv over deres måde at tale til hende på.

Pøj pøj i morgen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så har jeg været til 1.indledende samtale på Kolding sygehus.

Jeg kom ind og snakkede med en sød dame som vist oprindeligt er polsk? Lidt gebrokken og hurtigsnakkende....

Hun fortalte hvad jeg allerede ved, har jo læst meget om det og overvejet det i flere år...så intet nyt under solen der.

Vi gennemgik det spørgeskema jeg havde udfyldt hjemmefra, temmelig overfladisk og hurtigt.

Så blev jeg vejet og målt....og så var det det...hun sendte mig så ind til en sygeplejerske som gav mig en ny tid d.19.april, hvor jeg skal ned til kontrolvejning og ha samtale med en diætist.

Jeg skal indtil da ha tabt 8%.....

Så ku jeg køre hjem igen.

Hmmm....?!? Var det bare det?

Jeg tænker lidt....min kostomlægning er startet i dag, men jeg har ingen råd og vejledning fået udover sygeplejersken sagde jeg skulle spise 6 måltider om dagen, groft brød (ja det har jeg altid gjort) drikke ½ liter skummetmælk om dagen (ja det gør jeg også heller ikke noget nyt der)

Synes jeg føler mig sat i en båd uden åre og så skubbet ud i søen....Nu sidder jeg herhjemme og VIL tabe mig....aner jo ikke om jeg tør spise et stykke brød eller om jeg skal gøre noget andet.....Hvorfor fik jeg ingen samtale med diætist i dag og et skema over hvad jeg må spise og ikke eller sådan nowe?

Ringer altså derned til dem i morgen for jeg mangler jo ligesom noget hjælp eller guiding til at få tabt de her 8%!!

Kolding sygehus i min bare.......

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik en kostplan med forslag til mad og en opskrift på suppekur til hurtigt vægttab og så fik vi i øvrigt udleveret en pakke Nupo. De to sidste ting var hvis vi stod 14 dage før op og liiiige manglede 2 kg.

Skal se om jeg kan grave den kostplan frem :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik en kostplan med forslag til mad og en opskrift på suppekur til hurtigt vægttab og så fik vi i øvrigt udleveret en pakke Nupo. De to sidste ting var hvis vi stod 14 dage før op og liiiige manglede 2 kg.

Skal se om jeg kan grave den kostplan frem :)

Wauw, sikke en fin service! :) Ai det vil jeg da også have!?!? Er det mon fordi du gik til kontrol et andet sted? Jeg har ikke ringet derned endnu, skulle lige samle jeres erfaringer sammen så jeg har noget at sige.

Ja tak, vil meget gerne bede om den kostplan og så skal jeg da ud og ha købt noget nupo :)

Tak for hjælpen så langt ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har heller ikke rigtigt fået nogen hjælp fra den diatist jeg gik ved, hun fortalte selvfølgelig om kost pyramiden, men da jeg var så godt idag selv så syntes hun jeg bare skulle fortsætte :)

Mine måltider så sådan her ud:

Kl. 7:00 - 1 Nupo drik

Kl. 9:30 - 2 knækbrød med hamberyg, smøreost el. alm. ost (nøglehulsmærket og ost max 16%) + gullerødder

Kl. 13:00 - Grovbolle med salat og kylling/æg el. æg/rejer

Kl. 15:00 - Frugt

Kl. 17:45 - Aftensmad (60% grønsager - 30% kød - 10% kartofler) kun 1 potion

Kl. 21:00 - 1 knækbrød + frugt/grønt

Jeg drak mælk til måltiderne og ellers min. 2 l. vand om dagen.. Jeg nåede at tabe 15, selvom jeg kun skulle tabe 9 kg.. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

På Hamlet får man også Diætforslag til vægttab til vægttabsperioden præOP

(1200 Kcal / 5000 kJ og 90 g protein)

Jeg citerer:

Diæten består af 6 måltider fordelt over dagen. Frugt og grønt er inddelt i portioner på baggrund af kalorieindhold (ud fra tabel .. sig hvis du vil ha' den også Mette)

Morgen

Vælg mellem:

3 dl Cheasy yoghurt / A38 med

40 g drys, vælg fx: havregryn, havrefras, rugfras, axa fiberdrys, crispy Food Fiber Kost eller miniflakes

Eller

50 g Havregryn kogt til grød (sødes med sødetabletter)

og

2½ dl skummet- eller minimælk

Formiddag

1 portion grønt

Frokost

1½ portion grønt

125 g magert kød / fisk / fjerkræ (vælg mellem tun i vand, torskerogn, kalkun / kylling uden skind, hamburgerryg, skinke, roastbeef, hytteost)

1 spsk mager dressing, fx cheasy A38 / Fromage Frais 0,5% smagt til med krydderier eller "Kraft" fedtfri dressing

Eftermiddag

1 portion frugt

Aften

1½ portion grønt

150 g magert kød / fisk / fjerkræ (vælg mellem fisk uden panering fx laks, torsk, rødspætte, magert skinke-, kalve- eller oksekød maks 3-6%, kylling og kalkun uden skind)

1 tsk (5 g) raps- eller olivenolie eller oliemargarine til tilberedning

Sen aften

1 portion frugt

Og så 45 minutters fysisk aktivitet hver dag

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

TAK Louise og Charlotte!!! Aiii hvor godt! De skal lige printes ud og hænges på køleskabet også! :D Dejligt med noget at gå efter! :)

I den havregrød, kan man da ikke søde med "sød-dråber"? Istedet for sødetabletter?

Min mand kiggede lige på det der strø der "smager som sukker", det er fyldt med kalorier OG SUKKER!! :S Hva er det for noget fusk!

Nå men tak for hjælpen piger! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ville bare sige held og lykke med vægttabet og den forestående operation :kiss

Jeg hepper på dig! :glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bruger det som ligner og smager som alm. sukker.. Det er rigtigt godt.. Kan ikke lige huske hvad det hedder, man kan skrive det ned næste gang jeg skal op i køkkenet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kunne ikke lige finde kostplanen herhjemme.

Men i dette link fra Mølholm er der en kostplan på 1200 kal som du kan følge.

Mølholm

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kunne ikke lige finde kostplanen herhjemme.

Men i dette link fra Mølholm er der en kostplan på 1200 kal som du kan følge.

Mølholm

Jeg vil nok følge den kostplan på 1500 eller 1800, da den på 1200 jo er beregnet efter en allerede opereret mave :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil nok følge den kostplan på 1500 eller 1800, da den på 1200 jo er beregnet efter en allerede opereret mave :)

På Hamlet er den præoperative kostplan på 1200, så det afhænger vel af hvor meget og hvor hurtigt man vil tabe sig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bruger det som ligner og smager som alm. sukker.. Det er rigtigt godt.. Kan ikke lige huske hvad det hedder, man kan skrive det ned næste gang jeg skal op i køkkenet :)

1000 tak for al hjælpen piger! I er nogle guldklumper! :D

Charlotte har du fundet ud af hvad det hedder det "sukker"? :)

Jeg var SYG igår og alt hvad der kom ned kom op...så det lidt svært at lave madlog....der står ingenting!!

Bruger i også madlog?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kunne ikke lige finde kostplanen herhjemme.

Men i dette link fra Mølholm er der en kostplan på 1200 kal som du kan følge.

Mølholm

Nøj hvor er det et fedt link!!!!! Det er jo lige præcis SÅDAN et hæfte jeg har ledt efter så jeg ved hvilke varer jeg skal tage i supermarkedet!! :D Så er det jo noget lettere! Tænk man må spise bearnaisesovs fra Knorr etc. SUPER!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER