Forunderligt

Pesto

12 indlæg i dette emne

Jeg har fundet ud af at jeg er helt vild med hjemmelavet pesto. Det får mine kogte grøntsager og salat til at smage ca 200% bedre. Jeg ved ikke helt om de nu er så sundt, den må jeg lige vende med diætisten... men her er min yndlingsopskrift til deling:

 

Rød pesto:

8 spsk olivenolie (jeg bruger dog en smagsneutral olie, syns godt olivenolien kan være lidt bitter)

4 tsk citronsaft

1½ spsk pinjekerner el. solsikkekerner

6 soltørrede tomater (hvis de er i olie spar lidt på olien)

1 fed hvidløg

2 spsk friskrevet/skåret parmesan

en smule salt og peber

 

Det hele blendes grundigt med stavblender.

 

Hvis du har en god pesto opskrift må du meget gerne dele

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Lækkert med opskrift!!! :D Hjemmelavet pesto er fantastisk!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mht. olivenolien, så er det bare et spørgsmål om at finde den rigtige. Der er kæmpe forskel. Vi har fx en vi specifikt bruger til dressinger, pesto m.m. Den er mild og rund i smagen. Så vidunderlig.

Smagsneutrale olier er gerne raffinerede, og så går det sunde af det. De er så gennembehandlede, at det nærmest intet har med den oprindelige råvare at gøre.

Koldpressede olier er sagen :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det har du jo selvfølgelig ret i. Men åh hvordan kan jeg se om en olivenolie smager godt "rå"? Ku du tippe mig med et godt mærke? Ellers kan man jo gå i helsekosten, men gode olier kan være virkelig dyre...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mht. olivenolien, så er det bare et spørgsmål om at finde den rigtige. Der er kæmpe forskel. Vi har fx en vi specifikt bruger til dressinger, pesto m.m. Den er mild og rund i smagen. Så vidunderlig.

Smagsneutrale olier er gerne raffinerede, og så går det sunde af det. De er så gennembehandlede, at det nærmest intet har med den oprindelige råvare at gøre.

Koldpressede olier er sagen :balloons

Uh, jeg synes det er svært at finde en olivenolie helt uden svag bitter antydning. Hvilken en bruger I?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Uh, jeg synes det er svært at finde en olivenolie helt uden svag bitter antydning. Hvilken en bruger I?

LeValli hedder den. Italiensk.

Ved ikke om den kan købes i butikker herhjemme. Jeg har købt når der er internationalt marked i nærheden. Men det er kun i sommerperioden, så jeg køber en hel del af gangen ;)

Men der er en hjemmeside på flasken: oleificiolevalli.it - har ikke selv kigget på den, men måske der står noget om forhandlere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha jeg er lost, tror jeg må spørge Camillat om hjælp her, føler mig ikke tryg ved at klikke på ting på en italiensk hjemmeside.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ha ha - det er jo sjovt herinde nu :) 

 

Jeg saetter lige M paa sagen, for maaske ved han det - det kan vaere vi ellers maa sende en pakke til Aarhus! 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skønt! Og ellers kunne I måske anbefale en lækker mild internationalt kendt xtra Virgin olivenolie?

Jeg var egentlig nået frem til at jeg bare ku købe en håndfuld forskellige og smage mig frem men det ku nok stadig ta sin tid at finde

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Efter at have købt flere forskellige olivenolier er vi indtil videre godt tilfreds med: (tadaa)

 

Levevis økologisk koldpresset olivenolie MILD (fra bl.a Føtex)

 

Kan kun opfordre til at lave den lækre pesto her, har lige spist den på bagte rodfrugter, wau et lækkert pift  :mam

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Efter at have købt flere forskellige olivenolier er vi indtil videre godt tilfreds med: (tadaa)

Levevis økologisk koldpresset olivenolie MILD (fra bl.a Føtex)

Kan kun opfordre til at lave den lækre pesto her, har lige spist den på bagte rodfrugter, wau et lækkert pift :mam

Det er også den vi bruger. Men jeg synes nu ikke den er synderlig mild. Jeg drømmer om en endnu mildere...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER