Mamasan

? Om strækvikle

25 indlæg i dette emne

Hej tøser,

Jeg har investeret i en strækvikle fra mamaslife (tror jeg den hedder). Og umiddelbart virker den fin nok (har ikke rigtig nogen kvalitetsmæssig erfaring med vikler), men jeg synes den bare virker ualmindelig lang og upraktisk.

Jeg kan som sådan godt selv tage den på, men ikke uden at tørre gulvet af, i en radius på en meter, omkring mig.

Jeg mistænker det er fordi jeg er lidt petit, men det bliver det ikke mindre irriterende af.

Mit spørgsmål er, skal de være SÅ lange og upraktiske? Og kan jeg måske klippe lidt af i begge ender, så den måske passer mig bedre, uden at ødelægge den?

Er bange for jeg ikke kommer til at få den brugt så meget, fordi den bare er så upraktisk.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nu har jeg kun en fastvikle, den er 5meter og noget (50-60cm mener jeg). Jeg er ikke ligefrem et nips, men alligevel er der MEGET stof. Men man bruger også meget stof.

Jeg vil råde dig til IKKE at klippe i den. Der er 2 bæringer (hofte hvor barnet sidder , så det skal du ikke med lille baby) hvor der er FOR meget stof, alle de andre virker det meget passende.

Og man bliver bedre til at håndtere det, så man ikke fejer så meget :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg kun en fastvikle, den er 5meter og noget (50-60cm mener jeg). Jeg er ikke ligefrem et nips, men alligevel er der MEGET stof. Men man bruger også meget stof.

Jeg vil råde dig til IKKE at klippe i den. Der er 2 bæringer (hofte hvor barnet sidder , så det skal du ikke med lille baby) hvor der er FOR meget stof, alle de andre virker det meget passende.

Og man bliver bedre til at håndtere det, så man ikke fejer så meget :)

Okay, men er det nødvendigt at enderne er så lange, at de rammer gulvet når den er bundet? Efter den er bundet foran, kan jeg vikle den en tur bagom og forom igen, uden problemer. Har stor højgravid mave, så jeg tænker det lidt svarer til at have en baby i, plus jeg vidst ikke bandt den stram nok...

Tænker også, det snart er efterår/vinter, men på varme dage er det jo meget stof, hvis jeg skal binde frem og tilbage ekstra gange og så bliver det hurtigt varmt.

Og er det så måske smartest bare at binde viklen hjemmefra og have den på, så man ikke skal stå og feje gulvene i netto og Ikea?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Denne video synes jeg, viser meget godt hvordan sådan én kan bindes på flere forskellige måder. Spol evt ind i videoen til omkring 1min og 30 sek. ca, for at undgå reklame for deres eget produkt ;)

 

https://www.youtube.com/watch?v=tbZrlB7XXJg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Denne video synes jeg, viser meget godt hvordan sådan én kan bindes på flere forskellige måder. Spol evt ind i videoen til omkring 1min og 30 sek. ca, for at undgå reklame for deres eget produkt ;)

Tak, ser den lige :)

Haha pigen 1.20 inde i videoen ser noget forskrækket ud :)

Edit: hun binder den helt løs, jeg så en anden video på dansk, hvor den skulle bindes helt stramt??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Undskyld alle mine spørgsmål.. Kan man amme i cradle posotion? Det ville satme være smart

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Undskyld alle mine spørgsmål.. Kan man amme i cradle posotion? Det ville satme være smart

Det kan jeg ikke se noget problem i :) Så længe at baby kan komme til brystet ordentligt og kan trække vejret gennem næsen, så tror jeg sagtens at man kan amme :)

 

Hvilken position tænker du at den bliver bundet helt løs? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan jeg ikke se noget problem i :) Så længe at baby kan komme til brystet ordentligt og kan trække vejret gennem næsen, så tror jeg sagtens at man kan amme :)

Hvilken position tænker du at den bliver bundet helt løs? :)

Den allerførste hun viser, kan ikke lige huske hvad den hedder, der binder hun den løst hvor hun her siger den skal være helt stram..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor forsvinder mit link hen?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den allerførste hun viser, kan ikke lige huske hvad den hedder, der binder hun den løst hvor hun her siger den skal være helt stram..

 

Ja, det kan jeg godt se hvad du mener. Måske det bare er noget man må prøve sig frem og mærke hvad man føler er bedst. Det tror jeg umiddelbart at jeg vil gøre i hvert fald. Jeg har ikke selv prøvet at binde min endnu, men det er jo samme måde at binde dem på, og så kommer det måske også an på baby's størrelse? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, det kan jeg godt se hvad du mener. Måske det bare er noget man må prøve sig frem og mærke hvad man føler er bedst. Det tror jeg umiddelbart at jeg vil gøre i hvert fald. Jeg har ikke selv prøvet at binde min endnu, men det er jo samme måde at binde dem på, og så kommer det måske også an på baby's størrelse? :)

Jeg forsøgte da jeg lige havde modtaget min, og tænkte den var helt gal med de ender der flyver rundt. Og med hund i huset skal den nok blive rigtig lækker på ingen tid :-P måske jeg kan stå på en stol når jeg binder den hehehe

Men ja, det er nok prøve sig frem når baby er landet, og se hvad der fungerer bedst for én. Men det er hvertfald et rigtig godt og brugbart link du lagde op, tak.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg forsøgte da jeg lige havde modtaget min, og tænkte den var helt gal med de ender der flyver rundt. Og med hund i huset skal den nok blive rigtig lækker på ingen tid :-P måske jeg kan stå på en stol når jeg binder den hehehe

Men ja, det er nok prøve sig frem når baby er landet, og se hvad der fungerer bedst for én. Men det er hvertfald et rigtig godt og brugbart link du lagde op, tak.

Kan du stadig ikke få bundet den op, så den ikke flyver rundt når du har den på? -Tror desværre ikke at man kan undgå at enderne får fejet gulvet, når man er igang med at binde den :) Og ja, hunden skal nok synes at det er vældig skægt at du fægter sådan rundt med noget legetøj :P

 

Jamen det var så lidt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor forsvinder mit link hen?

Det er vist CamillaT herinde fra (har ikke set linket men mener bestemt det er hendes video) - send hende en PM hvis du vil have noget opklaret hun er ret god til bæredimser ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er vist CamillaT herinde fra (har ikke set linket men mener bestemt det er hendes video) - send hende en PM hvis du vil have noget opklaret hun er ret god til bæredimser ;)

 

Jeg er den skyldige ;) 

 

Cradleposition er ikke anbefalelsesvaerdig, men google er din ven udi de forklaringer. Tilmed oensker mange babyer ikke at ligge saadan i vikle, men det er jo en personlig sag, saa nok om det. 

 

Det ER bare meget stof. Hvis og naar du er blevet ferm til at binde og baby er tilfreds, saa kan den godt kortes en anelse, synes jeg. Jeg har ogsaa jaevnt meget stof tilovers paa videoen, hvor det ioevrigt er en Hoppediz straekvikle. Den har skraa ender og det synes jeg er rart med hensyn til at binde det overskydende om livet og undgaa lange haler. Lige med at korte den, saa kort den med en halv meter, 25 i hver side(eller 50 cm i en og flyt maerket i midten, hvis du kan det). 50 cm er meget, men saa undgaar du ogsaa at klippe for meget og kan proeve det af inden du evt. klipper mere af. 

 

Med hensyn til stramheden, saa er det ogsaa et spoergsmaal om sikkerhed. En for loes binding giver ikke den rette stoette og baby vil falde ned paa maven, aka klaske lidt sammen. Baby ska, stoettes godt og sidde heojt nok til at kysse hovedet uden at skulle boeje nakken naevnevaerdigt. Hovedet skal vaere let bagoverboejet og luftvejene frie.Det er samtidig godt at laere det fra start, for saadan en baby vokser og der faar baerer brug for at vikle er bundet stramt nok og dermed stoetter baerer nok i at baere babyen. Den skal sidde strammere end de fleste tror, som en lidt stram sommertop uden stropper, hvis det kan hjaelpe...

 

Jeg svarer gerne i det omfang, jeg foeler mine svar er rigtige og sikre for babyen. Men i sidste ende er det baerer, der har ansvaret for at baby sidder sikkert ;)  

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

PS. jeg vil have mig en kortvikle(fastvikle) fra Girasol til naeste baby, og de findes jo helt ned til 2,6 m. Det KAN en straekvikle af gode grunde ikke vaere, fordi den bindes som tre lags-binding, men just saying ...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Camilla, må jeg være så fræk at stille et spørgsmål?

Nu gik jeg med William i viklen i dag, og jeg tænkte på om numsen egentlig stadig skal sidde i samme højde på mig som da han var baby (og hoved dermed noget højere) eller skal han ligesom længere ned?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Camilla, må jeg være så fræk at stille et spørgsmål?

Nu gik jeg med William i viklen i dag, og jeg tænkte på om numsen egentlig stadig skal sidde i samme højde på mig som da han var baby (og hoved dermed noget højere) eller skal han ligesom længere ned?

 

Fraekheden selv ;) 

 

Men langsomt vil det "dybe saede" af gode grunde blive mindre dybt og knae og numse mere "paa hoejde". Men de sidder bedre, naar de har numsen "nede i et saede", hvis det giver mening - naar benene ikke dingler, saa at sige. Saalaenge du har stof ude i hans knaehaser, som stoetter der, saa vil jeg sige, at det er ok. Haenger benene og dingler ala Babybjoern-imaget, saa vil jeg sige, at den er gal. 

 

Naar du saa siger "hovede noeget hoejere", saa kan det jo vaere ved at vaere  noget haemmende med stor baby/tumling foran. Saadan med udgangspunkt i mig selv og Noah.... Jeg har ikke svaert ved at binde min vikletai, saa Noah sidder med numse og knae lige hoejt, altsaa saa han ligesom har et saede at sidde i. Det samme havde jeg ikke med vikletaiens Girasolvikle, da den var en fastvikle og Noah var mindre end nu. Han er et nibs, saa han har ikke vaeret umulig at have paa maven...  Men jeg har haft ham paa ryggen paa det seneste, aka siden maj, saa jeg ved ikke, hvordan det vil vaere at have ham paa maven...  :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen det er sådan set fint nemt med rigtig numse/ben position. Intet problem der!

Hans overkrop er vildt lang, så vi er nærmest i hovedhøjde nu. Jeg har hans numse i talje højde - ligesom da han var baby, fordi han er længere nu går hans hoved top ca til min næse, hvor det tidligere var under hagen.

Derfor kom jeg til at tænke på om man egentligt sænker hele barnet så hans numse er mere på hofte højde, eller om det er fløjtede ligegyldigt?

Altså jeg kunne ikke lave noget med ham hængende der (85 cm og 11,5 kg), jeg havde rigeligt i at bære ham. Men han er syg og det var godt mod hosten. Og det var faktisk ikke tungt, så helt dumt sad han nok ikke.

PS til ny baby, vil jeg så savne en strækvikle når jeg har den skønne didimos fastvikle? Jeg tænker baby kommer til at leve der de første mange måneder, når jeg jo skal håndtere to banditter :kuller

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen det er sådan set fint nemt med rigtig numse/ben position. Intet problem der!

Hans overkrop er vildt lang, så vi er nærmest i hovedhøjde nu. Jeg har hans numse i talje højde - ligesom da han var baby, fordi han er længere nu går hans hoved top ca til min næse, hvor det tidligere var under hagen.

Derfor kom jeg til at tænke på om man egentligt sænker hele barnet så hans numse er mere på hofte højde, eller om det er fløjtede ligegyldigt?

Altså jeg kunne ikke lave noget med ham hængende der (85 cm og 11,5 kg), jeg havde rigeligt i at bære ham. Men han er syg og det var godt mod hosten. Og det var faktisk ikke tungt, så helt dumt sad han nok ikke.

PS til ny baby, vil jeg så savne en strækvikle når jeg har den skønne didimos fastvikle? Jeg tænker baby kommer til at leve der de første mange måneder, når jeg jo skal håndtere to banditter :kuller

 

Jeg kan intet med Noah siddene foran nu... 86 cm og hvad... samme kg, taenker jeg. Du kan binde lidt loesere, saa han "haenger mere", men det skal kun vaere hvis du selv faar nok stoette paa den maade. 

 

Til en ny baby vil jeg selv overveje straekvikle, medmindre det er en sommerbaby... det er for varmt i straekvikle hernede i sommeren, saa jeg vil hellere finde en bloed fastvikle saa. Havde jo Ellevill Paisley, som ville vaere ideel, men solgte den...  Du kan sagtens baere en nyfoedt i fastvikle, men den vil jo ikke smyge sig helt paa samme maade, taenker jeg. Men hellere en fastvikle end ingen vikle! 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan du stadig ikke få bundet den op, så den ikke flyver rundt når du har den på? -Tror desværre ikke at man kan undgå at enderne får fejet gulvet, når man er igang med at binde den :) Og ja, hunden skal nok synes at det er vældig skægt at du fægter sådan rundt med noget legetøj :P

Jamen det var så lidt :)

Jamen, havde lige smidt den til vask da jeg skrev indlægget, så kunne ikke rigtig prøve, og har været lidt sløj de sidste par dage, så har ikke testet det endnu, men er ved at være på toppen igen, så tror jeg skal lege lidt med viklen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er den skyldige ;)

Cradleposition er ikke anbefalelsesvaerdig, men google er din ven udi de forklaringer. Tilmed oensker mange babyer ikke at ligge saadan i vikle, men det er jo en personlig sag, saa nok om det.

Det ER bare meget stof. Hvis og naar du er blevet ferm til at binde og baby er tilfreds, saa kan den godt kortes en anelse, synes jeg. Jeg har ogsaa jaevnt meget stof tilovers paa videoen, hvor det ioevrigt er en Hoppediz straekvikle. Den har skraa ender og det synes jeg er rart med hensyn til at binde det overskydende om livet og undgaa lange haler. Lige med at korte den, saa kort den med en halv meter, 25 i hver side(eller 50 cm i en og flyt maerket i midten, hvis du kan det). 50 cm er meget, men saa undgaar du ogsaa at klippe for meget og kan proeve det af inden du evt. klipper mere af.

Med hensyn til stramheden, saa er det ogsaa et spoergsmaal om sikkerhed. En for loes binding giver ikke den rette stoette og baby vil falde ned paa maven, aka klaske lidt sammen. Baby ska, stoettes godt og sidde heojt nok til at kysse hovedet uden at skulle boeje nakken naevnevaerdigt. Hovedet skal vaere let bagoverboejet og luftvejene frie.Det er samtidig godt at laere det fra start, for saadan en baby vokser og der faar baerer brug for at vikle er bundet stramt nok og dermed stoetter baerer nok i at baere babyen. Den skal sidde strammere end de fleste tror, som en lidt stram sommertop uden stropper, hvis det kan hjaelpe...

Jeg svarer gerne i det omfang, jeg foeler mine svar er rigtige og sikre for babyen. Men i sidste ende er det baerer, der har ansvaret for at baby sidder sikkert ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

tænkte nok det var dig, da jeg så hendes navn, og hun kaldte baby for Noah

Hvorfor er Cradleposition ikke anbefalelsesværdig, er det noget med hvordan baby kommer til at ligge, der er uhensigtsmæssig?

Meget smart lige at tage 25 cm i hver side, det skal jeg huske.

Jeg undrede mig godt nok over hun havde den så løs, det virker slet ikke som nok støtte, og kunne ikke forstå, når nu du, i din video havde gjort så meget ud af, at forklare den skal være stram.

Er en Fastvikle, lige som en strækvikle, bare uden stræk?

 

Jeg kan ikke huske forklaringen saadan helt praecis, men bare at froestillingen er optimal og cradle er mindre sikker... hvis jeg husker rigtigt? :) 

 

En fastvikle er maneg ting. De er uden straek som saadan, faste i vaevet og har dog et lille straek i sig selv, naturligvis, fordi stoffet har et diagonalt straek(oftest). Fastvikler faas i forskellige stoffer, forskellige materialer, forskellige tykkelser og forskellige laengder. Favre nye verden! Jeg har vaeret glad for den Ellevill, jeg havde, som havde 50%bambus/50% bomuld og var saadan lidt tynd i det. Men det sidste gjorde ogsaa, at den blive lidt svaerere at binde uden at den gav mig trykpunkter. Da jeg fik en Girasol, derimod, som er mere tyk og solid i vaevningen(dog forholdsvis koelig), der kunne jeg baere Noah i 3 timer en dag, han havde faaet falsk strubehoste Og jeg maerkede ikke noget ubehag. Saa det kan godt betale sig at proeve lidt forskelligt af, evt. via et slyngemoede(se slyngebarn.dk). Straekvikler er bare de foretrukne til en lille ny baby.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan ikke huske forklaringen saadan helt praecis, men bare at froestillingen er optimal og cradle er mindre sikker... hvis jeg husker rigtigt? :)

En fastvikle er maneg ting. De er uden straek som saadan, faste i vaevet og har dog et lille straek i sig selv, naturligvis, fordi stoffet har et diagonalt straek(oftest). Fastvikler faas i forskellige stoffer, forskellige materialer, forskellige tykkelser og forskellige laengder. Favre nye verden! Jeg har vaeret glad for den Ellevill, jeg havde, som havde 50%bambus/50% bomuld og var saadan lidt tynd i det. Men det sidste gjorde ogsaa, at den blive lidt svaerere at binde uden at den gav mig trykpunkter. Da jeg fik en Girasol, derimod, som er mere tyk og solid i vaevningen(dog forholdsvis koelig), der kunne jeg baere Noah i 3 timer en dag, han havde faaet falsk strubehoste Og jeg maerkede ikke noget ubehag. Saa det kan godt betale sig at proeve lidt forskelligt af, evt. via et slyngemoede(se slyngebarn.dk). Straekvikler er bare de foretrukne til en lille ny baby.

Tusind tak, vi hygger os med strækviklen den første tid så.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Camillat, hvordan kan det være, at du i videoen folder en klud sammen, og sætter den fast? Er det for at støtte nakken, eller misforstår jeg helt? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Camillat, hvordan kan det være, at du i videoen folder en klud sammen, og sætter den fast? Er det for at støtte nakken, eller misforstår jeg helt? :)

 

Det er netop som nakkestoette og har fungeret helt fantastisk hos os, baade i straekvikle og fastvikle :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER