Aganini

Fødselsforberedelse - Hvad anbefaler i?

25 indlæg i dette emne

Hej alle mama's og mamas-to-be!

 

Jeg er 15 uger henne nu og som førstegangsfødende er jeg selvfølgelig interesseret i at blive godt forberedt, og få en så god fødsel som muligt! Jeg har tilmeldt mig de 4 kursusdage man bliver tilbudt gennem Hillerød hospital, men vil gerne supplere (idet min mand siger det ikke er tilstrækkeligt).

 

SÅ! Hvad har I erfaringer med eller selv booket? Jeg ville gerne booke hos APA, som jeg har hørt godt om, men de dage ligger lige oveni det jeg skal til med Hillerød (nemlig tirsdage).

 

Håber I kan hjælpe :loveshower

 

Hilsen Katrine og Prik

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej alle mama's og mamas-to-be!

 

Jeg er 15 uger henne nu og som førstegangsfødende er jeg selvfølgelig interesseret i at blive godt forberedt, og få en så god fødsel som muligt! Jeg har tilmeldt mig de 4 kursusdage man bliver tilbudt gennem Hillerød hospital, men vil gerne supplere (idet min mand siger det ikke er tilstrækkeligt).

 

SÅ! Hvad har I erfaringer med eller selv booket? Jeg ville gerne booke hos APA, som jeg har hørt godt om, men de dage ligger lige oveni det jeg skal til med Hillerød (nemlig tirsdage).

 

Håber I kan hjælpe :loveshower

 

Hilsen Katrine og Prik

Jeg har også hørt godt om APA. Selv har jeg booket "Smertefri Fødsel", hvor jeg har hørt en masse godt og været til et indledende foredrag, men decideret erfaring med det, har jeg ikke endnu...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har været til kursus hos Anja Bay "smertefri födsel", på bootcamp for par. Det var super godt. Alt blev forklaret ned i mindste detalje, og vist teknikker, fortalt tidligere födselsforlöb (både de gode og dårlige), og hvad man selv kan göre for at undgå et dårligt forlöb.

Da jeg gik derind var jeg stensikker på at jeg skulle ha alt det smertestillende til min födsel der ku opdrives, og at et kejsersnit var "den nemme udvej" til at undgå smerte-helvede i mange timer. Nu föler jeg mig klædt på til udfordringen, og ikke mindst på grund af min mand, som ved nöjagtig hvad han kan hjælpe med, og ikke bare sidder passiv som tilskuer. Jeg er nået så langt, som för bare at tænke på födslen fik mig til at gå i panik, til nu med övelser hver dag, at se det som en udfordring der skal tages fat på. Kan kun anbefale hendes kursus. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan varmt anbefale smertefri fødsel. Det er den bedste investering jeg har gjort! Jeg følte mig rigtig godt klædt på til fødslen og havde en rigtig god fødsel på trods af akut kejsersnit.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Anja Bay er for alternativ til mig :) men det er VIDEN og det er det stærkeste våben.

Jeg gik til noget mavedans for gravide med fødselsforberedelse bagefter det var FAN FUCKING TASTIC!!!

Jeg var klar til total øko fødsel og det hele kunne bare komme an - men min fødsel blev alt det det IKKE skulle have været ALLIGEVEL havde jeg en fantastisk fødsel FORDI jeg havde fået forklaret alt på forhånd og var indstillet på at ting GÅR galt! Og så lagde jordemødrene til forberedelsen STOR vægt på at det var MIN fødsel og det er OK at kræve, spørge og bede om hjælp!

Jeg tror det meste fødselsforberedelse der findes derude hjælper! Jeg orker ikke at slippe en månedsløn for det, hvis man kan finde noget der forbereder lige så godt til under 1000 kr.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Anja Bay er for alternativ til mig :) men det er VIDEN og det er det stærkeste våben.

Jeg gik til noget mavedans for gravide med fødselsforberedelse bagefter det var FAN FUCKING TASTIC!!!

Jeg var klar til total øko fødsel og det hele kunne bare komme an - men min fødsel blev alt det det IKKE skulle have været ALLIGEVEL havde jeg en fantastisk fødsel FORDI jeg havde fået forklaret alt på forhånd og var indstillet på at ting GÅR galt! Og så lagde jordemødrene til forberedelsen STOR vægt på at det var MIN fødsel og det er OK at kræve, spørge og bede om hjælp!

Jeg tror det meste fødselsforberedelse der findes derude hjælper! Jeg orker ikke at slippe en månedsløn for det, hvis man kan finde noget der forbereder lige så godt til under 1000 kr.

 

Jeg er enig i det med pengene! APA er til at betale for studerende. Jeg har set på noget i Lyngby til 4700kr !! :O

Hvis det ikke er for personligt, må jeg så spørge hvad der gik galt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er vel længe til at du skal til fødselsforberedelse? Så måske du kan finde et kursus, der ikke ligger oveni.

 

Jeg gik på Rigets for 1. gangs fødende i juni, og startede også op på et kort forløb for 1. gangs fødende hos Apa (4 gange) i juni og starten af juli. Vi fik også en ekstra gang med mændene. Det var super godt, og nej ikke så dyrt. Jeg er også ledig så kunne også få lidt rabat. Så har jeg også tilmeldt mig et efterfødselshold med de fleste fra fødselsforberedelsesholdet.

 

Kunne ikke overskue at skulle gå til fødselsforberedelse en masse gange, så det passede mig fint med de 4 gange på Apa. :) Der var både afspændingsøvelser, snak om bl.a. fødsel og vejrtrækningsøvelser mm. Så der var både fysisk og mental træning. ;) Derudover har jeg lånt en del bøger og er med i et par grupper her på nettet, så der kan man også få en masse info at supplere med. Har bl.a. haft lånt Anja Bays bog og lige som Apa m.fl. handler det basically om vejrtrækning, afspænding, fokusering mm. Så er der blot forskellige måder at gribe tingene an på.

 

Derudover har jeg også forberedt mig fysisk ved at cykle en del og gå i motionscenter den første periode og så cykling og motionssvømmehold her sidst i graviditeten - skønt!

 

Pøj pøj med det!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, der er længe til! Men jeg vil gerne have det booket i god tid, da nogle kurser bliver hurtigt fyldt op. Jeg er i klinik på mit studie, og det ville være fint at vide på forhånd om jeg skal snakke med lægerne om at få flyttet nogle vagter.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Smertefri fødsel - det var så godt. Det går meget op i at forstå smerte, nerver og teknikker til at arbejde med kroppen og ikke imod. Så er du mere til yoga/dybe hvertrækninger er det ikke så godt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er enig i det med pengene! APA er til at betale for studerende. Jeg har set på noget i Lyngby til 4700kr !! :O

Hvis det ikke er for personligt, må jeg så spørge hvad der gik galt?

Ja det må du da :)

Jamen jeg havde en rigtig fin fødsel blev sat i gang, vandet blev taget kl 9.?? Det skete der ikke så meget ved da der ikke var vand mellem hoved og livmoder så de satte ellektroder på Mies hoved for st være sikker på at der var hul. Kl 12 tog vi en snak og hun sagde ve-drop så spurgte jeg om jeg så kunne føde i vand det ku jeg ikke. så fandt hun piller frem kl 14 De satte godt skub i veerne kl 15. Kl 18 var jeg 6 cm åben jeg kom i Vand og kl 22 var jeg 8 cm åben - det var jeg så bare også kl 02 og der var det nok nærmere 7 cm. Og veerne gik i stå! Så fandt de ud af st Mie var skruet skævt fast i mit bækken og en naturlig fødsel var udelukket. Jeg ville helst selv og det var stadig en mulighed med hård kop HVIS jeg kunne presse hende ud til x cm fra bækkenvunden - så jeg fik ve drop og epidural og penicillin (forbyggende pga lang vand afgang) så jeg var klistret ind i slanger og drop og lå på ryggen i sengen og pressede det jeg skulle og Mie blev skruet ud med hård kop! Jeg var hele tiden informeret om at operations stuen var gjort klar. inden de kom med koppen fortalte de at jeg havde 3 forsøg og hvis det ikke lykkedes så var det afsted med det samme! Og så var der en milliard mennesker konstant - nogen tog sig af mig, nogen af Mie, nogen af selve fødslen! Men det var ikke dramatisk og jeg var god til at spørge og de var gode til at informere. Så det var bare FEDT at det lykkedes! Fik ros af personalet for at være så rolig omkring det og det var 100% fordi jeg var forberedt. Jeg HAVDE hørt at de måler på baby (livrem og seler) jeg vidste at selvom vi var alene på stuen var der altid et øje på skærmen fra vagt stuen osv. Så jeg stolede på at de kunne deres kram og ville reagere hvis det var nødvendigt!

At Mie sad så fast er sjældent og ikke noget jeg skal frygte igen og hun kom jo ud den vej jeg helst ville! Jeg bristede "normalt" men forstuvede halebenet og fik en hæmoride og havde en svær tid med smerter bagefter dog overhovedet ikke i bristningen!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, der er længe til! Men jeg vil gerne have det booket i god tid, da nogle kurser bliver hurtigt fyldt op. Jeg er i klinik på mit studie, og det ville være fint at vide på forhånd om jeg skal snakke med lægerne om at få flyttet nogle vagter.

 

Det var blot for at hjælpe, jeg spurgte ind til det. :) Tænkte at det kunne være du kunne se på andre muligheder (f.eks. et kortere forløb), som lå på en anden ugedag/startede tidligere eller senere end kurset på Hillerød. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er også godt tænkt :7himmel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har været på smertefri fødsel (grundkurset), og det var rigtig godt.

Jeg er 2. gangs gravid og efter en helvedesfødsel sidste gang, der endte i aks, har jeg brug for noget helt konkret at forholde mig til op til næste fødsel. Jeg føler virkelig, at jeg har fået meget ud af kurset og har fundet en ro i, at jeg ved, hvad jeg skal gøre, og hvad jeg har mulighed for at gøre, når og hvis forskellige ting sker under fødslen.

Jeg havde egentlig ikke problemer med udvidelsesfasen ved første fødsel. Der gav jordemoderen mig nogle teknikker, som virkede, og som faktisk er helt det modsatte af dem fra smertefri fødsel. Men måske Anja Bays måde er bedre. Det skal i hvert fald prøves af.

Jeg synes slet ikke, der er noget, der klinger alternativt ved Anja Bays metode. Synes faktisk, at baggrunden for hendes teknikker er ret logiske og giver mening.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes slet ikke, der er noget, der klinger alternativt ved Anja Bays metode. Synes faktisk, at baggrunden for hendes teknikker er ret logiske og giver mening.

Helt enig. Det er selvfølgelig en smagssag, hvad man er til, men man tager fejl, hvis man antager, at hun er en eller anden hippie, der står og sige, at man skal elske smerten og bla bla og at smertelindring er forbudt. Hun er derimod meget konkret med at fortælle om, hvad der sker fysisk, og hvad man så fysisk kan gøre for at få det bedste ud af situationen og minimere risiko for panik og en dårlig fødselsoplevelse. Men som Majs også skriver, så tror jeg, at det vigtigste er viden, og at man har forholdt sig aktivt på forhånd til hvad, der kommer at ske :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helt enig. Det er selvfølgelig en smagssag, hvad man er til, men man tager fejl, hvis man antager, at hun er en eller anden hippie, der står og sige, at man skal elske smerten og bla bla og at smertelindring er forbudt. Hun er derimod meget konkret med at fortælle om, hvad der sker fysisk, og hvad man så fysisk kan gøre for at få det bedste ud af situationen og minimere risiko for panik og en dårlig fødselsoplevelse. Men som Majs også skriver, så tror jeg, at det vigtigste er viden, og at man har forholdt sig aktivt på forhånd til hvad, der kommer at ske :)

 

Fuldstændig enig! :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helt enig. Det er selvfølgelig en smagssag, hvad man er til, men man tager fejl, hvis man antager, at hun er en eller anden hippie, der står og sige, at man skal elske smerten og bla bla og at smertelindring er forbudt. Hun er derimod meget konkret med at fortælle om, hvad der sker fysisk, og hvad man så fysisk kan gøre for at få det bedste ud af situationen og minimere risiko for panik og en dårlig fødselsoplevelse. Men som Majs også skriver, så tror jeg, at det vigtigste er viden, og at man har forholdt sig aktivt på forhånd til hvad, der kommer at ske :)

Jeg læste bare beskrivelsen af kurset og så tænkte jeg "oh my" men ellers har jeg intet at have det i :) så jeg tager nok bare fejl.

Men jeg holder nu fast i at det er ALT for dyrt når der findes alternativer der koster det kvarte. IMO er det bare vellykket markedsføring ;) ingen tvivl om at kurset er GODT (det vil være utroligt dumt at tro andet med alle de positive historier jeg har hørt). Det er bare prisen jeg slår tvivl om :) især når jeg selv har oplevet at gå til verdens bedste fødselsforberedelse der kun kostede 700 kr (med tilskud fra danmark).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg læste bare beskrivelsen af kurset og så tænkte jeg "oh my" men ellers har jeg intet at have det i :) så jeg tager nok bare fejl.

Men jeg holder nu fast i at det er ALT for dyrt når der findes alternativer der koster det kvarte. IMO er det bare vellykket markedsføring ;) ingen tvivl om at kurset er GODT (det vil være utroligt dumt at tro andet med alle de positive historier jeg har hørt). Det er bare prisen jeg slår tvivl om :) især når jeg selv har oplevet at gå til verdens bedste fødselsforberedelse der kun kostede 700 kr (med tilskud fra danmark).

 

Jeg har set et kursus i Lyngby til (ja, hold nu godt fast!) 4.700 kr - for samme antal kursusgange som APA tilbyder.

Smertefri fødsel ser for mig, rigtig godt ud, men ikke bedre end så meget andet. Bay-metoden, som det bliver kaldt, ligner jo mest nogen der har haft dygtig markedsføring ind over - Hvilket APA ikke ligefrem kan bryste sig af (deres hjemmeside er faktisk lidt forvirrende). Så jeg gætter også på at smertefri fødsel er GODT, men ikke nødvendigvis bedre end så meget andet :) Prisen er 2.300 for de 4 gange. Hvor APA for mig koster 1300 for de ti gange, blot til sammenligning.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja smertefri fødsel er godt men dyrt ;) MEN når man har en fødsel som min som ender ud i noget af det aller værste en fødsel kan, så vil man have givet millioner for de teknikker jeg havde der, sådan har jeg det i hvert fald. Men jeg var også inden min fødsel RIGTIG dårlig til at håndtere smerte og fik derfor kurset af min mand som frygtede jeg bare ville skrige mig selv halvt ihjel under fødslen, og tro mig det havde jeg gjort haha. men med de her teknikker sagde jeg ikke en lyd udover det man skulle :) men altså, det var ikke smertefrit da jeg havde koblede veer (ingen pause mellem veerne) og sprækkede hele vejen om igennem numsen fordi navlesnoren var viklet så meget rundt omkring halsen at hun ikke kunne komme ud - men på intet tidspunkt gik jeg i panik,og selvom de var 10 læger derinde da hun endelig kom ud var det mig der måtte fortælle dem at jeg havde født 17.03 for det havde ingen haft overskud til at se efter - men det havde jeg ;) så jeg vil sige at de penge er givet GODT ud og har lært meget om smerte generelt som jeg kan tage med mig i alt mulig andet udover fødsel :) 

 

men selvom jeg synes det er godt så tror jeg bestemt ikke det er for alle. Som anja selv sagde så er sådan et kursus for "hjerne-mennesker" og ikke "krops-mennesker". Det er for folk der altid tænker for meget over tingene, folk der har brug for konkrete svar og metoder - ikke for dem der har brug for at gå i et med naturen og sig selv, lave dybe vejrtrækninger og afslapningsøvelser. Det virker for nogen men ikke for alle :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja smertefri fødsel er godt men dyrt ;) MEN når man har en fødsel som min som ender ud i noget af det aller værste en fødsel kan, så vil man have givet millioner for de teknikker jeg havde der, sådan har jeg det i hvert fald. Men jeg var også inden min fødsel RIGTIG dårlig til at håndtere smerte og fik derfor kurset af min mand som frygtede jeg bare ville skrige mig selv halvt ihjel under fødslen, og tro mig det havde jeg gjort haha. men med de her teknikker sagde jeg ikke en lyd udover det man skulle :) men altså, det var ikke smertefrit da jeg havde koblede veer (ingen pause mellem veerne) og sprækkede hele vejen om igennem numsen fordi navlesnoren var viklet så meget rundt omkring halsen at hun ikke kunne komme ud - men på intet tidspunkt gik jeg i panik,og selvom de var 10 læger derinde da hun endelig kom ud var det mig der måtte fortælle dem at jeg havde født 17.03 for det havde ingen haft overskud til at se efter - men det havde jeg ;) så jeg vil sige at de penge er givet GODT ud og har lært meget om smerte generelt som jeg kan tage med mig i alt mulig andet udover fødsel :)

men selvom jeg synes det er godt så tror jeg bestemt ikke det er for alle. Som anja selv sagde så er sådan et kursus for "hjerne-mennesker" og ikke "krops-mennesker". Det er for folk der altid tænker for meget over tingene, folk der har brug for konkrete svar og metoder - ikke for dem der har brug for at gå i et med naturen og sig selv, lave dybe vejrtrækninger og afslapningsøvelser. Det virker for nogen men ikke for alle :)

Jeg vil jo så argumentere for st det fødselsforberedelse jeg gik til gjorde præcis det samme for mig da Mies fødsel var kompliceret og vi var tæt på AKS men jeg panikkede heller ikke og tog det hele meget roligt, tror det eneste tidspunkt jeg skreg var da den hårde kop blev lagt :p der skreg jeg så også igennem :lol

Er overhovedet ikke nervøs for næste fødsel (endnu - det skal nok komme jeg aner jo ikke hvordan min krop vil reagere når barnet IKKE er skruet fast og skal hives ud) skal nok lige have læst lidt op på nogle ting men det kan jo ikke blive være end sidst - jo AKS men det frygter jeg nu heller ikke længere :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja cup er ikke rart! Fik det også selv, puha det ku jeg godt have været foruden :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja cup er ikke rart! Fik det også selv, puha det ku jeg godt have været foruden :D

Præcis - de sagde godt nok "det gør nok lidt ondt" men jeg tænkte "jeg har veer - det kan da ikke være værre" - men det gør fandeme ondt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Præcis - de sagde godt nok "det gør nok lidt ondt" men jeg tænkte "jeg har veer - det kan da ikke være værre" - men det gør fandeme ondt :)

 

ja jeg valgte det selv :D de ville klippe mig op fordi de sagde det bare skulle være NU ellers blev det AKS - men ingen klipper mig op når jeg ikke er bedøvet (selvom jeg godt ved man ikke mærker det), så de lagde cuppen. Synes dog ikke det var det at få den lagt der var ubehageligt - det var mere det med at se hvordan de bare hev i den for at får babyen ud, det var sq vildt  :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja smertefri fødsel er godt men dyrt ;) MEN når man har en fødsel som min som ender ud i noget af det aller værste en fødsel kan, så vil man have givet millioner for de teknikker jeg havde der, sådan har jeg det i hvert fald. Men jeg var også inden min fødsel RIGTIG dårlig til at håndtere smerte og fik derfor kurset af min mand som frygtede jeg bare ville skrige mig selv halvt ihjel under fødslen, og tro mig det havde jeg gjort haha. men med de her teknikker sagde jeg ikke en lyd udover det man skulle :) men altså, det var ikke smertefrit da jeg havde koblede veer (ingen pause mellem veerne) og sprækkede hele vejen om igennem numsen fordi navlesnoren var viklet så meget rundt omkring halsen at hun ikke kunne komme ud - men på intet tidspunkt gik jeg i panik,og selvom de var 10 læger derinde da hun endelig kom ud var det mig der måtte fortælle dem at jeg havde født 17.03 for det havde ingen haft overskud til at se efter - men det havde jeg ;) så jeg vil sige at de penge er givet GODT ud og har lært meget om smerte generelt som jeg kan tage med mig i alt mulig andet udover fødsel :)

 

men selvom jeg synes det er godt så tror jeg bestemt ikke det er for alle. Som anja selv sagde så er sådan et kursus for "hjerne-mennesker" og ikke "krops-mennesker". Det er for folk der altid tænker for meget over tingene, folk der har brug for konkrete svar og metoder - ikke for dem der har brug for at gå i et med naturen og sig selv, lave dybe vejrtrækninger og afslapningsøvelser. Det virker for nogen men ikke for alle :)

 

Det her svar synes jeg virkelig er godt og brugbart! Tusind tak! Som lægestuderende er jeg nok meget et hjerne-menneske, og jeg er da også blevet klar over at noget med yoga og meditation SLET ikke er det jeg gerne vil. Meget en smagssag :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ja jeg valgte det selv :D de ville klippe mig op fordi de sagde det bare skulle være NU ellers blev det AKS - men ingen klipper mig op når jeg ikke er bedøvet (selvom jeg godt ved man ikke mærker det), så de lagde cuppen. Synes dog ikke det var det at få den lagt der var ubehageligt - det var mere det med at se hvordan de bare hev i den for at får babyen ud, det var sq vildt :blink

Havde lukkede øjne så så det slet ikke! Men Anders sagde lægen stod med benet på briksen og det andet svævende i luften :blink så al vægt blev brugt! Stakkels Mie :( det var en HÅRD start på livet uden for maven! Men da hun kom så kom hun også hun blev ikke født først hovedet og så skuldrene - hun sagde bare swup så var hun ude. Fik utroligt nok kun en alm bristning hvilket lægen sagde var ualmindeligt heldigt! Tilgengæld vandt jeg en hæmoride og et forstuvet haleben :prik

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det her svar synes jeg virkelig er godt og brugbart! Tusind tak! Som lægestuderende er jeg nok meget et hjerne-menneske, og jeg er da også blevet klar over at noget med yoga og meditation SLET ikke er det jeg gerne vil. Meget en smagssag :)

Jeg kan anbefale fødsels forberedelser bøger af Pia Hern så! Hun er rigtig god til at forklare! Fx smerter og hvorfor de er der!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER