Nitzen1987

Fødende uden komplikationer hjemsendes efter 6 t

46 indlæg i dette emne

Inde på en Facebook terminsgruppe hvor jeg er medlem. Kører der i øjeblikket en debat baseret på, at nogle sygehuse har meldt ud, at man fra 1. Oktober hjemsender alle fødende (inkl. førstegangsfødende) uden fødselskomplikationer 6 timer efter fødslen. Hvad tænker I om det? Er det ok man man sender de kvinder hjem, hvor fødslen er gået helt efter bogen?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ja, synes det er helt okay :)

Dog synes jeg der skal være plads til at være flexible.. Synes ikke dolk der er utrygge skal sendes hjem..

Men så vidt jeg ved, er man jo stadigvæk tilknyttet deroppe, så man altid kan ringe... Også tror jeg faktisk det er sundere at være hjemme i vante og trygge rammer :)

Men det hele handler om tryghed! Man skal være tryg..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, synes det er helt okay :)

Dog synes jeg der skal være plads til at være flexible.. Synes ikke dolk der er utrygge skal sendes hjem..

Men så vidt jeg ved, er man jo stadigvæk tilknyttet deroppe, så man altid kan ringe... Også tror jeg faktisk det er sundere at være hjemme i vante og trygge rammer :)

Men det hele handler om tryghed! Man skal være tryg..

Fuldstændig enig. Jeg var selv meget klar til at komme væk fra sygehuset hurtigst muligt efter fødslen. Dog til patienthotel, hvor jeg var glad for at der var jordemødre. Jeg kan godt tænke at det kan give lidt ekstra bøvl med gulsot og amning, hvis man sender førstegangsfødende helt hjem, men mon ikke der er regnet på om det kan "betale sig".

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fuldstændig enig. Jeg var selv meget klar til at komme væk fra sygehuset hurtigst muligt efter fødslen. Dog til patienthotel, hvor jeg var glad for at der var jordemødre. Jeg kan godt tænke at det kan give lidt ekstra bøvl med gulsot og amning, hvis man sender førstegangsfødende helt hjem, men mon ikke der er regnet på om det kan "betale sig".

Vi måtte i hvert fald tage direkte kontakt til fødegangen indtil SP havde været hos os første gang :) så det er jo ikke fordi man bliver efterladt helt alene. Jeg var dog glad for opholdet på barselsgangen men vi havde jo heller ikke et valg, da Felix skulle observeres i 2 døgn. Synes det var rart at have de første besøg der helt uden forventninger :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så vidt jeg har forstået det er det jo netop patienthotellerne man sparer væk. Så det er helt hjem kort tid efter fødslen. Tror ikke at de der ligger på barselsgangen bliver sendt før hjem, da der jo er en grund til at de ligger det fx kejsersnit, tidlig vandafgang i fødselsforløb osv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er meget splittet. Synes jeg som førstegangsfødende havde brug for en del hjælp - især omkring amning - og tror desværre at hvis jeg var blevet sent hjem efter 6 timer var min amning gået i stå...

Men synes man skal have muligheden for hvis man ønsker det at tage hjem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså ingen hjælp efter 6 timer som førstegangsfødende, det synes jeg ikke er smart. Det tror jeg i hvert fald havde ødelagt min amning :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker som udgangspunkt at det er forkert at sende førstegangsfødende hjem så kort tid efter fødslen. Når jeg tænker tilbage på de første dage som nybagt mor, så husker jeg tydeligt usikkerheden i forbindelse med amning. Jeg fik god hjælp til at komme i gang med amningen. Jeg lå på barselsgangen pga. tidlig vandafgang , så Maja skulle observeres i to døgn. det endte med at vi var yderligere tre dage på sygehuset fordi der ikke var kommet ordentlig gang i min amning og da vi endelig på tredje dagen følte os klar til at komme hjem så ikke måtte komme hjem, fordi Maja havde tabt sig og oven i hatten havde fået gulsot. Hvis jeg havde haft en fødsel der var gået helt efter bogen, så skulle jeg ifølge de nye tiltag for nogle sygehuse sendes hjem torsdag morgen, som jeg havde født om natten. Havde dette været tilfældet tror jeg at vi var endt ud i en genindlæggelse og amningen var med stor sandsynlighed røget i vasken. Og jeg må nok sige at jeg bliver lidt ked af det på andre førstegangsfødendes vejne, da jeg bilder mig ind, at jeg langt fra er den eneste med ammestartsvanskeligheder. Der er vel ingen der på nogen måde er tvunget til at blive på sygehuset, hvis man føler sig klar til at komme hjem, eller? Kan alle, der er fit for fight, ikke tage hjem 4-6 timer efter fødslen og så nyde tilværelsen som nybagt mor og far hjemme i privaten? Jeg tænker at det må ligge et vis pres på den fødende, at vide at man stør på egen fod 6 timer fødslen. Man bliver sendt hjem med et telefonnr. til barselsgangen, sundhedsplejerske og en hotline som man kan ringe til. Men hvad filan gør man lige hvis man sidder derhjemme og ikke kan få lagt barnet ordentligt til brystet? Hvordan skal JM og SP kunne hjælpe en over telefonen.

Jeg, som andengangsfødende, er ikke en gang sikker på, at jeg er klar til at blive udskrevet efter 6 timer. Jeg håber det, for jeg vil da helst hjem, hvor vi kan være sammen som familie. Jeg håber at amningen kommer til at køre på skinner fra start denne gang, men det er jo ikke nogen selvfølge, at den gør det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er desværre ikke en ny regel,den har eksisteret  i nogle år nu,det er bare ikke alle hospitaler der vælger af efterleve den.  :angry

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er desværre ikke en ny regel,den har eksisteret i nogle år nu,det er bare ikke alle hospitaler der vælger af efterleve den. :angry

Hvorfor den vrede smiley? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvorfor den vrede smiley? :unsure

ja det tænkte jeg også...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Personligt har jeg det fint med at komme hjem med det samme - men jeg syns faktisk det er meget bekymrende at man sender førstegangsfødende hjem, med mindre der kommer en bedre indsats fra sundhedsplejerskerne - og her mener jeg flere ressourcer så de kan komme på hjemmebesøg fra dag 2 og følge den nye familie og se om der er behov for hjælp. Eller noget lignende. Jeg tror man vil kunne se på statistikkerne flere nyfødte der får det skidt inden der blir gjort noget, flere bekymrede forældre som har brug for telefonkontakt, flere ammeforløb som ikke kommer til at fungere, flere efterfødselsdepressioner osv. Jeg vil helt klart gerne væk fra sygeliggørelse af fødsel og barsel, men jeg syns virkelig der er et stort behov for støtte og tryghed når man blir forældre, især når det er første gang, og jeg syns ikke det er penge som er værd at spare væk.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Personligt har jeg det fint med at komme hjem med det samme - men jeg syns faktisk det er meget bekymrende at man sender førstegangsfødende hjem, med mindre der kommer en bedre indsats fra sundhedsplejerskerne - og her mener jeg flere ressourcer så de kan komme på hjemmebesøg fra dag 2 og følge den nye familie og se om der er behov for hjælp. Eller noget lignende. Jeg tror man vil kunne se på statistikkerne flere nyfødte der får det skidt inden der blir gjort noget, flere bekymrede forældre som har brug for telefonkontakt, flere ammeforløb som ikke kommer til at fungere, flere efterfødselsdepressioner osv. Jeg vil helt klart gerne væk fra sygeliggørelse af fødsel og barsel, men jeg syns virkelig der er et stort behov for støtte og tryghed når man blir forældre, især når det er første gang, og jeg syns ikke det er penge som er værd at spare væk.

:ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Personligt har jeg det fint med at komme hjem med det samme - men jeg syns faktisk det er meget bekymrende at man sender førstegangsfødende hjem, med mindre der kommer en bedre indsats fra sundhedsplejerskerne - og her mener jeg flere ressourcer så de kan komme på hjemmebesøg fra dag 2 og følge den nye familie og se om der er behov for hjælp. Eller noget lignende. Jeg tror man vil kunne se på statistikkerne flere nyfødte der får det skidt inden der blir gjort noget, flere bekymrede forældre som har brug for telefonkontakt, flere ammeforløb som ikke kommer til at fungere, flere efterfødselsdepressioner osv. Jeg vil helt klart gerne væk fra sygeliggørelse af fødsel og barsel, men jeg syns virkelig der er et stort behov for støtte og tryghed når man blir forældre, især når det er første gang, og jeg syns ikke det er penge som er værd at spare væk.

Den vil jeg egentlig godt springe med på :ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Personligt har jeg det fint med at komme hjem med det samme - men jeg syns faktisk det er meget bekymrende at man sender førstegangsfødende hjem, med mindre der kommer en bedre indsats fra sundhedsplejerskerne - og her mener jeg flere ressourcer så de kan komme på hjemmebesøg fra dag 2 og følge den nye familie og se om der er behov for hjælp. Eller noget lignende. Jeg tror man vil kunne se på statistikkerne flere nyfødte der får det skidt inden der blir gjort noget, flere bekymrede forældre som har brug for telefonkontakt, flere ammeforløb som ikke kommer til at fungere, flere efterfødselsdepressioner osv. Jeg vil helt klart gerne væk fra sygeliggørelse af fødsel og barsel, men jeg syns virkelig der er et stort behov for støtte og tryghed når man blir forældre, især når det er første gang, og jeg syns ikke det er penge som er værd at spare væk.

Så enig

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det gik lige lidt hurtigt   :blink

Det jeg mente var at det ikke er nye retningslinjer,men at der heldigvis er mange hospitaler/syghuse,der vælger at se stort på det,og lader de fødende blive,lige gyldig om de er 1.gangs eller flergangs.

 

Også synes jeg selvfølgelig det er rigtig skidt,at sende en 1.gangs hjem efter 6 timer,hvis hun ikke er tryg ved det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde ikke noget valg om at tage hjem for Mie skulle observeres i 2 døgn, men jeg fik ikke meget hjælp til amning

Mig: "jeg syntes ikke rigtig hun får ved"

Sygeplejerske: "så skal du have en suttebrik"

Ihhh tak!!!

Så det kunne jeg godt have undværet. Men der var da nogle basale ting der var rare lige at få demonstreret, Anders havde aldrig skiftet en ble og så vidste vi ikke hvordan man plejer en ny lille navle og så var der badet.

Derudover havde jeg fået en hæmoride og fik creme kl 1 om natten.

Jeg mener ikke det er sygelig gørelse af fødslen, men præventiv og forebyggende arbejde.

Jeg ringede ikke til SP hvis jeg var i tvivl om noget det virkede svært at løfte røret og bede om hjælp. SP sagde på et tidspunkt at jeg burde have ringet til hende fordi vi kæmpede sådan med søvnen, men det gjorde jeg ikke for tænkte virkelig ikke over at hun jo ligesom var der for MIG, at hendes JOB er at hjælpe. Følte det ville være være ubelejligt at ringe midt i hendes arbejdsdag :rolleyes hun kom jo igen om en måned :rolleyes

Havde jeg stået alene efter 6 timer ville jeg helt sikkert have været bange og udfordret på en helt anden og unødvendig måde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg hørte en radioindslag om Horsens sygehus som jeg hører til. Der er flere tiltag. Der kommer jordemødre i hjemmet og man kan blive kontaktet via Skype, så man kan få billede på i stedet for bare telefonen. I Horsens er det kun noget som et forsøg og for mig virker det som om at det pt er frivilligt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mine 3 dage dage på barselshotel med jordemødre døgnet rundt var guld værd! De var med til at min amning fungerede+vi ringede til dem 5-6 dage efterfølgende også - døgnet rundt.

3 timer efter fødslen stod vi på p-pladsen på riget og kørte selv 5 min i bil hen til hotellet - det var vildt! Men de efterfølgende 3 dage på hotel burde alle førstegangsmødre få! Desuden var der også et par 2.gangs inkl mænd på hotellet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er også imod, at man i hvert fald gør det som standart. 

Jeg læste for nogle år siden, at man i en periode (måske var det i forhold til en jordemoderstrejke :unsure), havde sendt førstegangsfødende hjem hurtigt, og det betød at der var mange børn, der senere måtte indlægges fordi de var dehydrerede - mødrene fik ikke hjælp til amningen, og en del af dem kunne derfor ikke vide om barnet fik nok eller ikke gjorde. Og ved de børn der ikke gjorde, var de ofte først blevet opdaget af sundhedsplejersken, der kunne se at barnet manglede væske, og så sendte forældrene på hospitalet. Det tror jeg vil ske igen, og det er bare ikke besparelsen værd. 

 

Jeg tror på at det rigtige at gøre er, at se på den enkelte mor og det enkelte barn, og lave en vurdering.

Jeg er virkelig glad for at vi fik en ekstra nat, for amningen fungerer bare slet ikke, og jeg følte mig ikke klar til at komme hjem med min nyfødte. De første dage var det hele bare så surealistisk, og jeg kan huske at jeg skulle minde mig selv om, at den der spirrende panik jeg havde, ikke var reel, for jeg vidste jo godt, hvordan man skiftede en ble og holdt en baby etc. Men det var så vildt det hele, at jeg lige skulle finde fodfæstet igen - og så var det rart at have søde mennesker omkring mig, der vidste hvad de snakkede om. Først sent på 2. dagen begyndte jeg at føle mig klar til at komme hjem, og på 3. dagen havde jeg reelt lyst til at komme hjem. 

 

Hvis en mor har lyst til at tage hjem med det samme, virker til at have ressourcer til at kunne/ ville ringe eller spørge om hjælp, hvis hun var i tvivl, og havde god opbakning omkring sig, så ser jeg intet galt i at sende dem hjem efter 6 timer. Men hvis moderen er utryg eller usikker, ikke har styr på amningen - som minimun må man sikre at mødre der gerne vil amme i hvert fald får hjælp til at lægge til og ved hvordan man gør og søger hjælp ved problemer - eller bare ikke virker til at være klar til at komme hjem, ja så synes jeg at moderen bør få lov at blive. Uanset hvor mange gange moderen har født. Selvfølgelig skal det være på baggrund af et behov, og ikke bare "fordi det er mest behageligt", men det må være en faglig vurdering. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså ingen hjælp efter 6 timer som førstegangsfødende, det synes jeg ikke er smart. Det tror jeg i hvert fald havde ødelagt min amning :(

Ditto!!

Vi brugte ikke hjælpen meget på barselsgangen, men den hjælp vi brugte var nødvendig og nu og her. Jeg havde virkelig meget bøvl med amning. William havde også lidt gulsot. Og det var rart med hjælp til det første bad.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I Italien, altsaa i hvert fald paa vores naermeste hospital, bliver man ikke loesladt foer 2-4 dage efter foedslen og det er ikke kun foerstegangsdamerne. Der er ikke plads til faren om natten og det er paa 2-4 mands vaerelser, men altsaa... jeg synes egentlig det var ok at vaere der og kan ikke forestille mig at gaa hjem efter 6 timer... heller ikke naeste gang, faktisk. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der var så travlt på sygehuset da Sofia kom til verden, at jeg ikke rigtig synes vi fik nogen hjælp. Jeg ville hellere have været hjem, end at ligge på flersengsstue, med meget uro og ingen hjælp.

Jeg kan ikke sove når der er uro, så jeg fik slet ikke sovet de knap to døgn vi var på sygehuset, og det var ikke nogen god start.

Vi gjorde til gengæl brug af at komme ned og snakke amning med en sygeplejerske, et par dage efter vi var kommet hjem. Vi ringede derned og fik en tid, hvilket ville sige at sygeplejersken havde god tid, over en time, bare til os. Det var bedre for os på den måde at komme ind.

Næste gang er jeg ret sikker på jeg skal føde hjemme, for det ræs og uro der var sidst orker jeg ikke igen. Havde jeg vidst man kunne føde hjemme da jeg fødte første gang, tror jeg godt jeg kunne have fundet på der.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er også imod, at man i hvert fald gør det som standart.

Jeg læste for nogle år siden, at man i en periode (måske var det i forhold til en jordemoderstrejke :unsure), havde sendt førstegangsfødende hjem hurtigt, og det betød at der var mange børn, der senere måtte indlægges fordi de var dehydrerede - mødrene fik ikke hjælp til amningen, og en del af dem kunne derfor ikke vide om barnet fik nok eller ikke gjorde. Og ved de børn der ikke gjorde, var de ofte først blevet opdaget af sundhedsplejersken, der kunne se at barnet manglede væske, og så sendte forældrene på hospitalet. Det tror jeg vil ske igen, og det er bare ikke besparelsen værd.

Jeg tror på at det rigtige at gøre er, at se på den enkelte mor og det enkelte barn, og lave en vurdering.

Jeg er virkelig glad for at vi fik en ekstra nat, for amningen fungerer bare slet ikke, og jeg følte mig ikke klar til at komme hjem med min nyfødte. De første dage var det hele bare så surealistisk, og jeg kan huske at jeg skulle minde mig selv om, at den der spirrende panik jeg havde, ikke var reel, for jeg vidste jo godt, hvordan man skiftede en ble og holdt en baby etc. Men det var så vildt det hele, at jeg lige skulle finde fodfæstet igen - og så var det rart at have søde mennesker omkring mig, der vidste hvad de snakkede om. Først sent på 2. dagen begyndte jeg at føle mig klar til at komme hjem, og på 3. dagen havde jeg reelt lyst til at komme hjem.

Hvis en mor har lyst til at tage hjem med det samme, virker til at have ressourcer til at kunne/ ville ringe eller spørge om hjælp, hvis hun var i tvivl, og havde god opbakning omkring sig, så ser jeg intet galt i at sende dem hjem efter 6 timer. Men hvis moderen er utryg eller usikker, ikke har styr på amningen - som minimun må man sikre at mødre der gerne vil amme i hvert fald får hjælp til at lægge til og ved hvordan man gør og søger hjælp ved problemer - eller bare ikke virker til at være klar til at komme hjem, ja så synes jeg at moderen bør få lov at blive. Uanset hvor mange gange moderen har født. Selvfølgelig skal det være på baggrund af et behov, og ikke bare "fordi det er mest behageligt", men det må være en faglig vurdering.

Du har helt ret. I KBH havde man i nogle år sparet fødselsforberedelsen væk - altså de små hold, og kun holdt foredrag. Det bevirkede et større antal komplicerede fødsler, flere epiduralblokader mv, fordi kvinderne ikke vidste nok om, hvad de gik ind til :( så da jeg var gravid, startede man holdene op igen, og vi fik 3*2 timers holdundervisning (hvor vi var 3 par!) :) det var SÅ godt og guld værd!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du har helt ret. I KBH havde man i nogle år sparet fødselsforberedelsen væk - altså de små hold, og kun holdt foredrag. Det bevirkede et større antal komplicerede fødsler, flere epiduralblokader mv, fordi kvinderne ikke vidste nok om, hvad de gik ind til :( så da jeg var gravid, startede man holdene op igen, og vi fik 3*2 timers holdundervisning (hvor vi var 3 par!) :) det var SÅ godt og guld værd!

 

Hold k... mand - aj, undskuld, men vi havde 10 aftener, altsaa af 3-4 timer hver, paa forberededelseshold med jordemoedre, psykologer og socialarbejdere... Maaske derfor det staar saadan til i Italien  :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER