Barbamama

Dobbeltnavne - for/imod?

32 indlæg i dette emne

Jeg har selv mellemnavn efter min farmor, og det synes jeg kun er en hyggelig tanke. Det er dog ikke noget jeg bruger, og er meget sjældent blevet kaldt begge navne - så har folk i hvert fald fået at vide, at jeg kun vil kaldes ved mit fornavn.

Min lillebror har også mellemnavn efter en i familien, men det blev ved en fejl til 2 fornavne på dåbsattesten. Mine forældre gad ikke ændre det, og den eneste der har kaldt ham begge navne er min farmor, der inisterede på at det lød bedre :rolleyes :D

Jeg ville gerne have haft, at Karla havde et mellemnavn, men C var imod, så hun blev mellemnavns-løs :)

det var lige netop med navneattesten (sønderjyde, så vi skal have sådan en), at det "gik galt" hos os. Da vi skulle have en ny krævede det en lang mail. Men jeg var rimelig sur over at de havde lavet fejlen, da vi jo netop havde skrevet det som mellem navn i ansøgningen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg elsker dobbeltnavne - uden bindestreg ;) Vi kalder jo Silke Elia begge navne og bliver helt forvirret når fx læger kalder 'Silke'. Hvis vi skulle have været sikker på at hun ville blive kaldt begge skulle vi nok have valgt en bindestreg, men synes ikke det er så pænt. Til gengæld har Silke Elia mulighed for senere kun at ville kaldes det ene af navnene.

Mht Lillian så kan jeg godt følge dig. Lillian er jo ikke det mest brugte navn nu til dags, men synes faktisk det er flot.

:ditto ;) har jo selv Johan Emilius (bliver dog mest kaldt det første) og så Bella Gry :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså skal i bruge navnet skal det være den 'rigtige' version syntes jeg. Det er et smukt navn, selv om jeg ikke har hørt det til en baby før. Men det passer fint til jeres navne :)

Dicte hedder Elisabeth efter min farmor, og lillesøster får det også som mellemnavn. Vi har valgt det fordi vi syntes det er et smukt navn, og det klinger godt med både fornavn og efternavn.

Jeg hedder selv Marianne til mellemnavn, hvilket jeg aldrig har brudt mig særlig meget om. Det er efter Jordemoderen til min fødsel. Da jeg blev gift og skiftede efternavn overvejede jeg meget at slette det. Men jeg beholdte det alligevel, mine forældre har givet mig det navn af en årsag, derfor er det en del af mig. Min pointe er, at det vil være rigtig fint at bruge et familie navn fordi det betyder noget for jer - man gør sig jo mange tanker som forældre om hvad barnet skal hedde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er klart for mellemnavne, men ikke for at det bliver en hel roman man lire af.

Jeg synes det er vigtigt at man gør det uden bindestreg, så man ikke "skak" bruge det hele. Jeg hedder selv Ann Charlotte, men bruger altså kun Charlotte.

Sofia har vi valgt at give et mellemnavn, der betyder noget. Hun hedder Marie til mellemnavn, ligesom sin faster, som også er hendes gudmor. Mit kælenavn i min familie er Marie, så det har også en historie det. Derudover synes jeg hendes navn ville være blevet lidt kort uden, da hun så bare ville ha heddet Sofia Hansen.

Hvis man giver barnet et dobbeltnavn, og bruger begge navne i det daglige, skal man bare tænke på et evt. kælenavn -agtig som barnet kan brugt når det skal lære at sige det og skrive det. Min bror hedder Christan Emil og det var ærligt talt en kamp den gang han skulle lære at skrive det, fordi han VILLE skrive det hele.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er klart for mellemnavne, men ikke for at det bliver en hel roman man lire af.

Jeg synes det er vigtigt at man gør det uden bindestreg, så man ikke "skak" bruge det hele. Jeg hedder selv Ann Charlotte, men bruger altså kun Charlotte.

Sofia har vi valgt at give et mellemnavn, der betyder noget. Hun hedder Marie til mellemnavn, ligesom sin faster, som også er hendes gudmor. Mit kælenavn i min familie er Marie, så det har også en historie det. Derudover synes jeg hendes navn ville være blevet lidt kort uden, da hun så bare ville ha heddet Sofia Hansen.

Hvis man giver barnet et dobbeltnavn, og bruger begge navne i det daglige, skal man bare tænke på et evt. kælenavn -agtig som barnet kan brugt når det skal lære at sige det og skrive det. Min bror hedder Christan Emil og det var ærligt talt en kamp den gang han skulle lære at skrive det, fordi han VILLE skrive det hele.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Begge mine piger har 2 navne, men bliver kun kaldt det første. 2 navne fordi at hvis de nu skulle ende i en klasse med flere af samme navn så skulle de ikke hedde navn+bogstav og hvis de nu blev træt af det ene navn kan de bruge det andet og 3. mulighed et af navnene kan udtales i udlandet (på engelsk)

 

Silke Savanna

Chanel Cecilia

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vitus har et mellemnavn - min fars fornavn. Men det er ikke noget vi kalder ham, det er kun noget, han hedder, hvis man kan sige det sådan. Da vi så skulle vælge fornavn, var et af kriterierne, at det ikke ville give mening at kalde ham fornavn og mellemnavn sammen. Forstået på den måde, at hvis nu man hedder Anne til fornavn og Marie til mellemnavn, så vil man uvægerligt blive kaldt Annemarie, selvom man egentlig bare hedder Anne. 

 

Hm - hvis det her overhovedet giver mening for andre end mig, er jeg sgu imponeret!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER