Tobias Dame

Dansk eller svensk?

13 indlæg i dette emne

Hej BK!

 

Jeg har et lidt specielt spørgsmål som jeg håber en af jer kloge hoveder kan hjælpe med!

 

Sagen er den at jeg er dansk statsborger, men faderen er svensk. Hvis jeg føder i DK får barnet så per automatik dansk og svensk statsborgerskab? (Vi er ikke gift). Eller bliver det kun dansk? Har nemlig læst mig til at det er bedre for barnet at have et dansk statsborgerskab (SU, sygeforsikring m.m.). Men planen er at vi skal bo de første par år i Sverige indtil han kan få et job i Danmark, og så flytter vi dertil. Man hans familie er bekymret for at baby kun bliver dansk statsborger og ikke også svensk. Og det ville da være rarest for barnet at det kan vælge hvor det vil bo når den tid kommer.

 

Jeg har dog læst mig til at man kan ansøge om svensk statsborgerskab ved fødslen, men mister man så det danske statsborgerskab?

Faderen har fundet ud af at når han skal have sine dage fri efter fødslen så skal barnet have et svensk personnummer. Kan man så gå ud fra at det får et dansk/svensk statsborgerskab?

 

Jeg syntes bare det er så svært at finde rundt i :chin:

 

Håber at nogen kan hjælpe :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Såvidt jeg lige har opsnappet ud fra min fars kone - der oprindeligt kommer fra Rumænien og er i gang med at søge dansk statsborgerskab - så tillader dansk lov ikke, at man har andre statsborgerskaber, hvis man skal have dansk. Hvordan de svenske regler er, og hvor svært det evt er at "skifte", hvis man vil, det aner jeg ikke. Men jeg er ret sikker på, at jeres barn ikke kan have to statsborgerskaber.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi bor i Tyskland, men begge børn er født i Danmark. De er derfor begge danske statsborgere og jeg kender ikke reglerne for børn af forældre med 2 nationaliteter, så der kan jeg ikke hjælpe.

 

Der er dog nu blevet vedtaget lov om dobbeltstatsborgeskab, så man kan godt som dansk statsborger nu, have et andet statsborgerskab også. Loven er vedtaget for 1 mdr.s tid siden, jeg kender dog ikke reglerne i dybden, men det burde være muligt både at have svensk/dansk statsborgerskab. Det burde være muligt, at søge lidt mere på de nye regler.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi bor i Tyskland, men begge børn er født i Danmark. De er derfor begge danske statsborgere og jeg kender ikke reglerne for børn af forældre med 2 nationaliteter, så der kan jeg ikke hjælpe.

Der er dog nu blevet vedtaget lov om dobbeltstatsborgeskab, så man kan godt som dansk statsborger nu, have et andet statsborgerskab også. Loven er vedtaget for 1 mdr.s tid siden, jeg kender dog ikke reglerne i dybden, men det burde være muligt både at have svensk/dansk statsborgerskab. Det burde være muligt, at søge lidt mere på de nye regler.

Haha det er vist rimelig meget det modsatte af, hvad jeg har forstået :D Jeg tør heller ikke lægge hovedet på blokken med det, jeg havde bare forstået det sådan, at min fars kone skulle opgive det gamle statsborgerskab, hvis hun skulle have dansk. Måske har jeg misforstået det :chin:

Edit: hold nu op, jeg læser dårligt idag, du skriver jo netop at det er en ny lov! Så må det være derfor, jeg havde opfattet det andet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er helt nye regler, netop vedtaget det træder i kraft i 2015. Måske din far og hans kone ikke har været opmærksomme på de nye regler. Jeg kan ikke se noget om, at de kun skulle gælde EU borgere, det skulle være for alle om man bor som udlænding i DK eller som dansker i udlandet.

Vi er nemlig super glade, for det betyder vi kan få dobbelt statsborgerskab om 6 år, jeg var ikke klar til at opgive det danske og behøver heller ikke det nu og kan så stemme her, hvilket er rigtig dejligt :)

 

Jeg kan desværre ikke linke (lorte Internet explore), men du kan læse om det på justitsministeriet, hvis du googler under dobbeltstatsborgerskab kommer det frem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lige kigget i facebookgruppen Dobbelt statsborgerskab NU! og kan der se, at Sverige også tilbyder dobbelt statsborgerskab. Så den del skulle ikke være et problem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay, jeg takker meget for jeres svar :) Syntes det er en jungle at finde ud af ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ihvertfald vokset op med en veninde med dansk far og svensk mor, og de bor så i Sverige men købte sommerhus i Danmark da min veninde var 6 år.... og hun boede hele sit liv i sverige (til hun afsluttede gymnasiet) og flyttede så til København og læste med Dansk su... om hun så har dobbelt statsborgerskab eller hvad aner jeg ikke, men hvis hun kun har haft et vil jeg da tro at det er svensk :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som reglerne er nu er det ikke muligt at have dobbeltstatsborgerskab som dansker, men som det nævnes så findes den mulighed fra 2015.

 

Jeg ved ikke hvordan I er stillet mht statsborgerskab når du er dansk og han er svensk, men jeg vil tro at I skal vælge. Hvor du føder tror jeg ikke har nogen betydning. Altså hvis nu du går i tidlig fødsel på en ferie i fx Italien, så bliver barnet jo ikke italiener, hvis du forstår hvad jeg mener.

 

Både N og jeg er jo danske statsborgere, men bor og arbejder i Sverige begge to. Freja er født i Sverige og har svensk personnr, men dansk statsborgerskab. Det vil altså sige hun skal have dansk pas osv.

Ironisk nok får hun dog ikke et rigtigt dansk cpr nr medmindre hun engang kommer til at bo i Danmark. Nu får hun et erstatnings-cpr nr (tror jeg det hed) med bogstaver i stedet for de sidste 4 cifre.

 

Når nu loven træder i kraft i 2015, regner vi med at søge om dobbelt statsborgerskab for hele familien. Vi valgte ikke at søge svensk statsborgerskab inden Freja blev født, da vi vidste lovforslaget var på vej og vi ikke gad bøvle med to ansøgninger

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Såvidt jeg ved, så får man et dansk cpr.nr. hvis barnet bliver døbt i Danmark. Det kender jeg nogle der har gjort, de bor her i Tyskland. Svensk far og dansk mor, børnene født i Tyskland, men har altså fået dansk cpr.nr pga dåb i DK.

Deres børn er 7-8 år nu, så om man stadig kan ved jeg ikke, men det kunne man ihvertfald dengang. Det kræver selvfølgelig at man vil have barnet døbt ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kan godt have to statsborgerskaber hvis du fødes med dem. Det tillader Danmark.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg takker mange gange for jeres svar endnu en gang. Har simpelthen bare haft så travlt at jeg slet ikke har fået skrevet tilbage :) Jeg mener nemlig også, som Ine skriver, at man kan fødes til dobbeltstatsborgerskab. Men jeg graver stadigvæk videre! Ellers er der nok nogen der ved det når lillemanden kommer til verdenen ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER