Guest

De første par sko

17 indlæg i dette emne

Arh ja, endnu et sko-spørgsmål..

Vega er lige om lidt 10 mdr. Hun har først lige lært at kravle og er på nippet til at rejse sig op.

Herhjemme har hun i det her sommervejr bare bare fødder/strømper. Hvis det er koldt, når vi er ude et par skindsko fra pom pom.

Men skal jo snart købe hendes første rigtige sko- eller? Dem i skobutikken siger at det skal være prewalkers med en blød sål. For at de ikke får en stiv gang. Men jeg ved nogle af jer herinde er gået direkte over i rigtige sko, hvorfor egentlig?

Og så tænker jeg i denne varme, at hun også skal have et par sandaler, men kan ikke finde prewalkers med blød sål i sandaludgave? Og når hun i løbet af er par måneder går, er det da synd at have lukkede sko på, ik? Eller? Hvad synes I?

Som altid er skokøb bare en jungle :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi havde prewalkers fra bundgaard, der var åbne over foden som sandaler, men med lukket tå. De var virkelig gode, og havde en hel blød sål.

Link: http://www.babysam.dk/bixi-prewalker-solv

Hvis du vil prøve dem inden du køber, kan jeg godt finde Karlas frem. Hun voksede ud af dem inden hun lærte at, så de er ikke slidt fodformede. Tror de er størrelse 18 eller 19.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I min verden er rigtig sko fuldstændig no go, så længe barnet ikke kan gå rigtig. Med det mener jeg gå mere end det kravler.

Theodor startede med Bundgaard prewalkers. De hjælp ham godt på vej. Han bruger dem iøvrigt stadig som hjemmesko i vuggestuen. :)

Sommervejret byder jo forhåbenligt også på masser af bare-tæer-vejr! :glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi skal til at købe de første sko nu, fordi han er begyndt at gå lidt, og i løbet af få uger sandsynligvis vil gå 'rigtigt'. Indtil nu har han brugt helt bløde prewalkers fra Bilka, som egentlig bare holder fødderne varme, men de er tynde.

Når det bliver rigtig varmt er vores plan at han skal være barfodet udenfor, og kun skal have sko på når vi fx skal ud og gå, skal i byen, det er koldt / vådt osv. Egentlig var min plan at vi kun ville købe sandaler, men det kan godt være han både skal have sandaler og sko, men det skal vi lige finde ud af.

Men jeg ville ikke købe sko før hun begynder at gå uden at holde ved noget

Jamen ud fra det, hende sko-damen har sagt, så gør du det vist "efter bogen". Jeg synes bare det er synd her til sommer, at hun skal "gå"/kravle i lukkede sko, når vi er ude (forstår du? :) )

Tror du har helt ret i at vente med rigtige sko indtil de går :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde prewalkers fra bundgaard, der var åbne over foden som sandaler, men med lukket tå. De var virkelig gode, og havde en hel blød sål.

Link: http://www.babysam.dk/bixi-prewalker-solv

Hvis du vil prøve dem inden du køber, kan jeg godt finde Karlas frem. Hun voksede ud af dem inden hun lærte at, så de er ikke slidt fodformede. Tror de er størrelse 18 eller 19.

Tak for tilbuddet. De bliver desværre for små. Hun er ved at vokse ud af 19/20 nu.

Men altså i følge skodamen, så skal det stadig være de helt bløde, altså uden sål indtil de kan gå? Men I har jo haft jeres inden hun kunne gå rigtigt. Hvordan har det været så? :) (jeg siger ikke, at det har været forkert, tværtimod, så er det jo noget lign sådanne slags sandaler, jeg søger :) )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I min verden er rigtig sko fuldstændig no go, så længe barnet ikke kan gå rigtig. Med det mener jeg gå mere end det kravler.

Theodor startede med Bundgaard prewalkers. De hjælp ham godt på vej. Han bruger dem iøvrigt stadig som hjemmesko i vuggestuen. :)

Sommervejret byder jo forhåbenligt også på masser af bare-tæer-vejr! :glad

Tak for svar.

Altså skodamen sagde til mig, at man først skulle bruge prewalkers når de kunne gå, og først rigtige sko når de havde gået nogle mdr. Men det forstår jeg slet ikke (slet ikke taget prewalker-navnet i betragtning!) hun mente at jeg skulle beholde skindfutterne indtil hun gik, og først der prewalkers?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Annonce ♥

Tak for svar.

Altså skodamen sagde til mig, at man først skulle bruge prewalkers når de kunne gå, og først rigtige sko når de havde gået nogle mdr. Men det forstår jeg slet ikke (slet ikke taget prewalker-navnet i betragtning!) hun mente at jeg skulle beholde skindfutterne indtil hun gik, og først der prewalkers?

Det forstår jeg heller ikke.

Men prewalkers deler vist generelt vandene.

Den med at de skal gå mere end de kravler, før de får rigtige sko, har jeg både læst og hørt flere steder. Jeg synes det giver rigtig god mening.

Jeg var for et par måneder siden vidne til en lille pige på knap 1 år, som havde nogle smarte pink kondisko på. Barnet kunne bare ikke gå. Hun gik rundt med sin mor i begge hænder og var ikke i nærheden af at have noget der mindede om balance. Barnet fik så på et tidspubkt skoene af, og så havde hun meget bedre styr på det - dog stadig med mor i hænderne. Men alligevel. Skoene hæmmede hende også når hun kravlede. Det var faktisk rigtig synd.

På det tidspunkt tog Theodor omkring en håndfuld selvstændige skridt, men han var stadig i prewalkers. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis det var mig ville jeg bare fortsætte som I gør nu :) ser ikke nogen grund til at pakke foden ind. Den har bedst af at være så fri som muligt. Der er jo heldigvis rig mulighed for bare fødder de næste måneder :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svar.

Altså skodamen sagde til mig, at man først skulle bruge prewalkers når de kunne gå, og først rigtige sko når de havde gået nogle mdr. Men det forstår jeg slet ikke (slet ikke taget prewalker-navnet i betragtning!) hun mente at jeg skulle beholde skindfutterne indtil hun gik, og først der prewalkers?

De er meget bløde i sålen.

Jeg fik at vide, at det var en god ting, at de havde noget støtte omkring hælen, når de lærte at gå, men at foden stadig kunne bevæge sig frit. Altså som Fru-Nielsen siger, så skal det jo ikke være store klodsede stive sko.

Jeg synes det var rigtig rart at Karla havde noget støtte om hælen, når hun gik, og så var det virkelig rart at sålen gik så langt op over tæerne, når hun kravlede, så hun ikke skrabede tæerne mod fliser eller sten. Når hun stod op ad ting eller gik med gåvogn, synes jeg det var et us, at skoen blev på foden og ikke skred rundt som sutskoene. Der er gummidutter under, som hjælper dem godt med at stå fast :)

Da vi kiggede efter overgangssko til Karla fik vi at vide, at hun ikke måtte bruge prewalkers, fordi hun kunne gå.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, det er vildt, som I har fået forskellige ting at vide/oplevet forskellige ting - ikke noget at sige til, at det er en jungle..

Jeg vil vente lidt endnu (en måneds tid nok), men det er rart at være lidt på forkant med hvad jeg skal gå efter.

Tak for jeres inputs :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En rigtig prewalker har en blød sål i fx ruskind eller andet skind /blødt materiale. De duer ikke ret godt udenfor.

Det var hvad jeg fik at vide af min kusine som er udlært og arbejder i en skobutik.

Den rap sko du linker til er super lækker og ret blød :)

Pixie er først lige kommet i de rigtige sko nu, men nu går hun også mere end hun kravler :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er enig med dem der ikk vil give deres børn rigtige sko før de kan gå rigtig.

Vigga fik Bundgaard prewalkers da hun begyndte at stå og gå langs ting. Hun bruger dem primært som en udendørs "sko". De er super fine til udendørs brug så længe det ikke regner selvfølgelig :) de er blevet godt slidte men de skal nok holde de måneder hun kan passe dem :)

indendøre har hun strømpefusser og bare fødder og er der brug for hjemmesko har hun et par bløde skibsfutter fra enfant :)

Rigtige sko blir købt når hun går og det tager jeg nok i samråd med DP hvornår de synes der er behov

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En rigtig prewalker har en blød sål i fx ruskind eller andet skind /blødt materiale. De duer ikke ret godt udenfor.

Det var hvad jeg fik at vide af min kusine som er udlært og arbejder i en skobutik.

Den rap sko du linker til er super lækker og ret blød :)

Pixie er først lige kommet i de rigtige sko nu, men nu går hun også mere end hun kravler :)

Tak for svar søde! :kiss Det svarer jo ret godt til det, jeg også fik at vide. Jeg venter lidt endnu med at købe prewalkers så, og så køber jeg nogle helt bløde, når behovet kommer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er enig med dem der ikk vil give deres børn rigtige sko før de kan gå rigtig.

Vigga fik Bundgaard prewalkers da hun begyndte at stå og gå langs ting. Hun bruger dem primært som en udendørs "sko". De er super fine til udendørs brug så længe det ikke regner selvfølgelig :) de er blevet godt slidte men de skal nok holde de måneder hun kan passe dem :)

indendøre har hun strømpefusser og bare fødder og er der brug for hjemmesko har hun et par bløde skibsfutter fra enfant :)

Rigtige sko blir købt når hun går og det tager jeg nok i samråd med DP hvornår de synes der er behov

Tak for svar. Jeg tror jeg er ved at forstå junglen nu :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har selv stået i skobutik, og vil rådgive dig til følgende. Når hun begynder at rejse sig op ad ting og øve sig i at gå, er det tid til prewalkers. Du må endelig ikke købe sko til hende med faste såler, da det hæmmer hende mere end det gavner. Prewalkers er rigtig gode, da de har mere støtte i hælen og en lidt fastere sål end hjemmesko, hvilket støtter hende i, at øve hendes gang. Først når hun kan gå alene - altså helt uden hjælp - er det tid til rigtige sko. Her er det stadig vigtigt at gå efter nogle med gode, bøjelige såler, der ikke er stive i det, og de skal støtte godt om anklen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER