Susse

Skal slettes

23 indlæg i dette emne

Tjah... Principielt synes jeg måske umiddelbart ikke, at det behøver at være et problem (idet jeg antager at ca lige mange vil have drenge og piger, og at hvis der en dag langt ude skulle blive "mangel" på et køn, så ville man enten finde en videnskabelig løsning eller vedtage en lov, der forbød kønsvalget indtil der var nogenlunde ligevægt igen), men det bekymrer mig lidt, at de skriver at teknikken er udokumenteret og at man ikke kender langtidsvirkningerne. Synes det er en frygtelig tanke, hvis noget i teknikken gik galt, så forældre måske valgte abort pga "forkert" køn, eller hvis barnet fik handicap fordi selve sædcellen var beskadiget eller noget.

:(

Så principielt er jeg ikke imod, men jeg kan se en DEL farer og risici, som jeg ikke er særlig overbevist om, at der er "styr på".

Selv kunne jeg ikke finde på det, heller ikke, hvis jeg stolede på teknikken. Jeg synes, det lyder meget omstændeligt og jeg ved helt oprigtigt ikke, hvilket køn, jeg skulle bestille.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kunne personligt aldrig finde på det! Mest fordi jeg synes det er "ligemeget" hvilke køn vores børn har. Vi bliver glade uanset hvad, men det kunne da være fint med en (eller flere) af hver :)

Vi havde ikke problemer med at blive gravide med Edith, så jeg ville absolut heller ikke vælge behandling, hvis ikke der var problemer på den front, bare for at kunne vælge køn :rolleyes

Desuden er jeg heller ikke vild med at analysen er udokumenteret pg at man ikke kender langtidseffekterne. Det lyder i mine ører lidt farligt.

Jeg kan godt forstå, at nogle måske gerne vil vælge køn for evt at undgå sygdomme. Kender feks til en, hvor alle kvinderne i familien har haft brystkræft, selv det yngste medlem, der var 21 da hun fik fjernet sine bryster :( Og hun tør slet ikke at få børn af frygt for, at hun får piger og det er jo frygteligt at gå med det i baghovedet altid.

Hvis nu der var en dokumenteret, testet og godkendt analyse, så synes jeg det burde være ok i sådan en situation. Det er da forfærdeligt at man ikke tør få børn, fordi man er bange for at give sygdom videre..

Nu kan jeg ikke huske hvordan regler er i forhold til det og hvad man kan undersøge på et foster og hvornår, men et eller andet sted er det vel at foretrække at man ved det inden ægget sættes op, så man kan lade være i stedet for man skal vente til en evt moderkage/fostervandsbiopsi for evt at få foretaget en abort. På det tidspunkt har man jo for hulen knyttet sig til fosteret :blink

Nå, det var lige mine umiddelbare tanker midt i morgenkaffe ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I forhold til sygdomme kan jeg godt forstå, men ellers synes jeg det virker forkert. Man bør da blive glad ligegyldigt hvilket køn man får

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Teknikken synes jeg at jeg har hørt om længe. Jeg ved ikke hvor afprøvet den er, men jeg tror på trods af den er udokumenteret ikke jeg ville være så bekymret lige for den del. Det er mere det etiske aspekt.

 

Jeg kunne aldrig selv finde på, at benytte mig af det. For det første betyder kønnet ikke så meget for mig, selvom jeg da er glad for at have fået en af hver, så havde jeg jo også været glad for 2 drenge eller 2 piger :)

 

Men for nogen har det en betydning, det kan være et ønske om et bestemt køn eller pga kultur/religion. Og ja, så pga sygdom, som kan gives til det ene køn. Ved sygdom forstår jeg tilfulde valget.

 

Men hvis kønnet betyder så meget, at man vil vælge abort fx. i udlandet med højere abort grænse, hvis kønnet er "forkert", så foretrækker jeg nok kønssortering. Men jeg bryder mig ikke om det, men det er nok grundlæggende at jeg ikke bryder mig om, at et køn kan betyde så meget at man er villig til at skille sig af med det "forkerte".

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bryder mig sq ærligtalt ikke om at man vælger køn til og fra som det passer en....

Bare se på dem i sverige der får scanning i dk og tar hjem ogfår en abort...føj jeg væmmes over de kvinder...de skulle dælme prøve at kæmpe for en guldklump...

Nå men i forbindelse med arvelige sygdomme synes jeg det er en helt anden snak...der er det jo ikke noget folk reelt selv bestemmer kan man sige...og synes da det er fair man ik vil føre sygdomme videre i dagens samfund.

Men vil os sige teknikken skal være helt 100 før man begynder på den slags....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme må man godt kønssortere hvis det er pga arvelig sygdom

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kunne aldrig drømme om at få det gjort... For det første vil jeg ikke i behandling nu vi ikke har problemer med at lave børn for det andet synes jeg at det er en del af charmen med at få børn, at man ikke selv har noget at skulle have sagt hvad angår køn. Hvis vi skal have en treer ville jeg heller ikke vide om jeg ville have en dreng eller en pige hvis jeg havde valget :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er langt ude, umiddelbart. Jeg forstår slet ikke hvorfor,  det overhovedet er et issue. Der er jo intet sygdomrelateret i at vælge køn, så jeg tænker at det er et alvorligt skråplan at bevæge sig ud på. Og der er ingen grund til at gøre det.

 

Så er der lige den detalje med kvinder med brystkræft-historie. Der synes jeg sygdommen er i højsædet og ikke kønnet, og jeg tror jeg mener, at man i så fald skal igennem et eller andet lægeligt udvalg for at få vurderet om man "må" vælge køn, hvilket vil sige, at vælge en overhængende sygdomsrisiko fra. 

 

PS: har ikke læst artiklen, så på den front taler jeg i blinde. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er meget imod! Mest fordi jeg synes det er en uhyggelig glidebane. Hvad bliver det næste? Skal vi så vælge øjenfarve og hårfarve? Andre ting? Jeg bryder mig ikke om at børn så småt begynder at være små ting som vi kan designe som man vil.

Sygdom er noget andet og der kan jeg godt begynde at forstå det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er meget imod! Mest fordi jeg synes det er en uhyggelig glidebane. Hvad bliver det næste? Skal vi så vælge øjenfarve og hårfarve? Andre ting? Jeg bryder mig ikke om at børn så småt begynder at være små ting som vi kan designe som man vil.

Sygdom er noget andet og der kan jeg godt begynde at forstå det.

:ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er meget imod! Mest fordi jeg synes det er en uhyggelig glidebane. Hvad bliver det næste? Skal vi så vælge øjenfarve og hårfarve? Andre ting? Jeg bryder mig ikke om at børn så småt begynder at være små ting som vi kan designe som man vil.

Sygdom er noget andet og der kan jeg godt begynde at forstå det.

:ditto

Hvorfor skulle det ene køn være mere attraktivt end det andet? Personligt bliver jeg meget harm over den slags.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bryder mig heller ikke om tanken om at det ene køn er mere atrraktivt end det andet. Men der er bare nogle der har det sådan.

Jeg havde da også en præference om, at jeg gerne ville have nr. 2 skulle være en pige, når jeg nu havde en dreng, men ikke i en sådan grad at jeg ville have kønssortering eller abort hvis hun havde været en dreng.

 

Men for nogle er det virkelig en vigtig ting. Der er jo nogle der får 3-4 børn, og hvor de ikke ville have haft barn nr. 3-4 hvis de 2 første havde haft det "rigtige" køn. De kan jo på ingen måde vide sig sikre på at 3-4 vil have det rigtige køn, men prøver alligevel. Det er jo som sådan deres eget valg, når det sker naturligt og uden kønssortering indblandet.

 

Men jeg kan nu godt se nogle problemer. Hvis nu man ikke får det ønskede køn, vil man så holde det imod de sidste børn som ikke levede op til de sidste håb om ønskerne. Hvad hvis man får det ønskede køn, kan de af det såkaldte "forkerte" køn så mærke at man måske havde et ønskede om det andet køn og de kan mærke at mor bedre kan lide fx pigen end drengen. 

Disse issues kan jo blive afhjulpet ved kønssortering ved fx barn nr 1-2 at man så bestiller det rigtige køn. :(  

 

Jeg finder det nu altså ikke rigtigt med kønssortering og denne bestillingstype, når der ikke er sygdom indblandet og jeg mener jo man bør elske sine børn lige højt uanset køn.

Det gør de fleste da også, men ikke alle gør og nogle børn vokser op og er klar over de har det "forkerte" køn. Min mor voksede op, velvidende min mormor ikke ønskede en pige. Min mor har en storebror og hun kunne godt mærke hun var den "forkerte" og det er hun stadig mærket af nu som 60 årig. Man kan så altid diskutere om et menneske som min mormor skulle have haft børn, men hun fik dem naturligt og så kan vi jo ikke blande os så meget i det. Havde hun haft et valg, så tror jeg ikke kønssortering havde været langt væk i hendes tanker og måske havde hun så været en bedre mor og en bedre bedstemor, hvis hun kun havde fået drenge.

 

Men igen jeg taler altså ikke for det, bare lige så det er klart :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man bør som forældre kunne elske sit barn uanset køn. Ellers burde man ikke få børn. Koldt måske, men hvor er det synd for det uønskede barn!

Min farmor fik 3 drenge men ønskede en pige, så den mindste fik sat hår op og gik i kjole til han var 3-4 år. Jeg elskede min farmor, men nøj hvor kunne jeg godt mærke på min far, hvor meget han havde lidt :(

Jeg kan godt forstå hvis det er fordi man har en meget alvorligt arvelig sygdom i familien.

Men ikke af egoistiske behov

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I DK tror jeg egentlig ikke det ville blive et problem, og jeg tror at der er mange der i al hemmelighed har ønsker specielt angående barn nr 2´s køn. Jeg vil da også indrømme at jeg selv godt kunne tænke mig en lille pige denne gang, men jeg ved også at når barnet er her, er jeg fuldstændig ligeglad med kønnet og vil knuselske det om det så manglede et hoved!!

Når det så er sagt, så tror vi mennesker efterhånden at vi er alle overlegne, også moder natur. Og DET tror jeg ikke er sundt. Den verden vi lever I bider os allerede i røven, og hvis vi skal til at bestemme hvilket køn vores barn skal have, er jeg sikker på vi ikke kan overskue de konsekvenser det ville have. Så nej, det er kun mig der må og SÅ er der lukket :haha :klap ;) ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det næste bliver vel at man også kan bestille hårfarve, øjenfarve og højde, og så er vi på vej mod den ariske rene race ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vinnus : Jeg er slet ikke uenig og jeg er også kold og synes man nok ikke skal have børn, hvis man ikke elsker dem uanset køn. Også baseret på min mors historie og jeg elskede IKKE min mormor efter hendes behandling af min mor og efterfølgende mig. Jeg havde jo også det forkerte køn.

 

Men buttom line er, at der er nogle der ønsker et specifikt køn og behandler barnet efter om det har det ønskede køn eller ej. De vil få børn uanset hvad, man kan ikke stoppe dem i at få et barn. Jeg er i tvivl om barnet så er bedre tjent med at det med 100  % sikkerhed bliver det rigtige køn.

 

Jeg ved det ikke, det er bare tanker, men bestemt ikke tanker jeg bryder mig om. Og der er rigtig mange etiske problemer lige meget hvordan, når man har præferencer i en sådan grad.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis det er af medicinske grunde, så synes jeg det er ok. Vi har fx et vennepar, der havde prøvet rigtig længe på at få børn. Og de vidste at når endelig lykkedes, ville det med meget stor sandsynlighed ende med en abort, hvis det blev en dreng, fordi faren bar på en sygdom der betød at hvis drengen fik det gen, ville han blive født som meget handicappet.

Det ville have været meget nemmere for dem, hvis de fra starten kunne have sorteret drengene fra, så de ikke risikerede at skulle gennem en provokeret abort

Men jeg synes også at det er det eneste tidspunkt, hvor det er ok. For hvis man "bestiller" et bestemt køn, så gør man det vel ud fra en forestilling om hvordan det køn er. Så bestiller man ikke kun en pige, men en prinsesse der elsker kjoler, glimmer, disney og teselskab - men hvad nu hvis hun hellere vil leve med traktor og mudder. Hvis man bestiller et køn, har man på forhånd bestemt en stor del af barnets personlighed, og så får barnet jo ikke lov til at udvikle dens egen personlighed. Så jeg mener at det krænker det ufødte barns integritet, allerede før det er født. Og det kan jeg ikke lide.

Og som pada siger, så kan det nemt blive en glidebane. Både fordi man så går efter et bestemt udseende, men også hvis man går efter fx at få en dreng, der har de helt rigtige "fodboldben", fordi man selv kan li fodbold. Har barnet så ret til at sige "nej, jeg kan ikke li fodbold", hvis man har bestilt en fodboldspiller?

En anden pointe er jo, at man ender med at betale for den egenskab - hvad nu hvis der sker noget, og man ikke får den egenskab alligevel? Har man så returret, kan man klage etc. Børnene bliver jo på en eller anden måde en vare man har en bestemt forventning til..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis jeg mødte nogen i privaten, der benyttede sig af sådan et tilbud, ville jeg nok undre mig over, at køn ville betyde så meget, at man ville være villig til at betale for det og få lavet indgreb i udlandet. Det ligger mig personligt meget fjernt.

Men sådan rent "filosofisk" synes jeg ikke, at vi skal være dommere over, om det er forkert at ønske sig et bestemt køn. Det synes jeg faktisk er en smagssag.

Og jeg kan ikke lige få øje på, hvem det gør ondt på, hvis man vælger køn "som det passer en". Jo, det kan være en torn i øjet på dem, der har svært ved at få et barn, men med fare for at træde nogen over tæerne, så synes jeg egentlig ikke, at det kommer dem ved, om dem, der let kan få børn, har særlige ønsker omkring køn.

Jeg kan også godt forstå dem, det bliver forargede over abort pga. køn (og bliver det selv). Men pt. må du have lov at få abort på et hvilket som helst grundlag, hvis bare det er inden 12. uge, så hvis man kunne vide kønnet inden da, så synes jeg i princippet også at man skulle have lov pga. kønnet. Og med den her teknik ved man det jo inden der overhovedet finder en undfangelse sted. Der er ingen abort, ingen dør, hvem gør det ondt på?

Og hvem siger forresten, at man som forælder ikke vil elske sit barn højere end livet selv, bare fordi man har forsøgt at have indflydelse på kønnet? Og omvendt er man jo langt fra garanteret betingelsesløs kærlighed fordi man ikke kan vælge køn.

Jeg undrer mig også over "skruen uden ende" argumentet. Jeg kan godt se, at alt er en del af en udvikling, men jeg tror personligt på, at vi kan sige stop på et tidspunkt. Altså at vi allerede "er i skruen" og så er det bare et spørgsmål om, hvor vi vil stoppe. Vi vil gerne - og synes det er ok - at påvirke naturen i forhold til at hjælpe barnløse, men vi vil ikke hjælpe dem, der bestiller et barn med bestemt øjenfarve og særlige interesser. Så vi har allerede defineret nogle grænser for, hvor meget vi vil blande os i naturens gang, og jeg tror ikke at de grænser nødvendigvis løber løbsk fordi vi revurderer dem.

Anyway, det er ikke fordi jeg vil hylde metoden, og som før nævnt kan jeg bestemt se problemer. Jeg kan bare godt lide, at vende nogle af de "oplagte" argumenter på hovedet, og når man gør det, så synes jeg, at der er flere af dem, der ikke rigtig holder :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis det er af medicinske grunde, så synes jeg det er ok. Vi har fx et vennepar, der havde prøvet rigtig længe på at få børn. Og de vidste at når endelig lykkedes, ville det med meget stor sandsynlighed ende med en abort, hvis det blev en dreng, fordi faren bar på en sygdom der betød at hvis drengen fik det gen, ville han blive født som meget handicappet.

Det ville have været meget nemmere for dem, hvis de fra starten kunne have sorteret drengene fra, så de ikke risikerede at skulle gennem en provokeret abort

Men jeg synes også at det er det eneste tidspunkt, hvor det er ok. For hvis man "bestiller" et bestemt køn, så gør man det vel ud fra en forestilling om hvordan det køn er. Så bestiller man ikke kun en pige, men en prinsesse der elsker kjoler, glimmer, disney og teselskab - men hvad nu hvis hun hellere vil leve med traktor og mudder. Hvis man bestiller et køn, har man på forhånd bestemt en stor del af barnets personlighed, og så får barnet jo ikke lov til at udvikle dens egen personlighed. Så jeg mener at det krænker det ufødte barns integritet, allerede før det er født. Og det kan jeg ikke lide.

Og som pada siger, så kan det nemt blive en glidebane. Både fordi man så går efter et bestemt udseende, men også hvis man går efter fx at få en dreng, der har de helt rigtige "fodboldben", fordi man selv kan li fodbold. Har barnet så ret til at sige "nej, jeg kan ikke li fodbold", hvis man har bestilt en fodboldspiller?

En anden pointe er jo, at man ender med at betale for den egenskab - hvad nu hvis der sker noget, og man ikke får den egenskab alligevel? Har man så returret, kan man klage etc. Børnene bliver jo på en eller anden måde en vare man har en bestemt forventning til..

Enig! Kønnet er jo underordnet i forhold til personlighed.

NO WAY IN HELL ville jeg benytte mig af teknologien!!! Jeg ønsker mig uden tvivl en pige igen - mest fordi jeg ved hvordan det er at have en pige :p eller bedre forklaret: jeg ved hvad jeg elsker og ønsker en mere af den slags. Men hun elsker traktorer, spiller fodbold med far og hele turen hjem fra DP går med at snakke om biler, scootere, busser, gravkøer og alle andre maskiner!

Hele hendes dag er reddet hvis bussen kører forbi os på vejen!!! Så hun er bestemt ikke tøset, jeg ligger bare ubevist hendes personlighed og køn sammen. Lige gyldig om jeg får en pige eller en dreng vil det jo ALDRIG blive en kopi af Mie, men et helt andet lille menneske!

Før Mie ønskede jeg mig i øvrigt drenge :rolleyes fordi min nevø er dejlig :p

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig! Kønnet er jo underordnet i forhold til personlighed.

NO WAY IN HELL ville jeg benytte mig af teknologien!!! Jeg ønsker mig uden tvivl en pige igen - mest fordi jeg ved hvordan det er at have en pige :p eller bedre forklaret: jeg ved hvad jeg elsker og ønsker en mere af den slags. Men hun elsker traktorer, spiller fodbold med far og hele turen hjem fra DP går med at snakke om biler, scootere, busser, gravkøer og alle andre maskiner!

Hele hendes dag er reddet hvis bussen kører forbi os på vejen!!! Så hun er bestemt ikke tøset, jeg ligger bare ubevist hendes personlighed og køn sammen. Lige gyldig om jeg får en pige eller en dreng vil det jo ALDRIG blive en kopi af Mie, men et helt andet lille menneske!

Før Mie ønskede jeg mig i øvrigt drenge :rolleyes fordi min nevø er dejlig :p

Haha! Det kunne have været mig, der skrev dette. Lige pt cykler E og jeg forbi nordhavnsvejen byggeriet hver dag og hun går helt i selvsving over gravkøerne og de store lastbiler :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kunne personligt aldrig finde på det! Mest fordi jeg synes det er "ligemeget" hvilke køn vores børn har. Vi bliver glade uanset hvad, men det kunne da være fint med en (eller flere) af hver :)

Vi havde ikke problemer med at blive gravide med Edith, så jeg ville absolut heller ikke vælge behandling, hvis ikke der var problemer på den front, bare for at kunne vælge køn :rolleyes

Desuden er jeg heller ikke vild med at analysen er udokumenteret pg at man ikke kender langtidseffekterne. Det lyder i mine ører lidt farligt.

Jeg kan godt forstå, at nogle måske gerne vil vælge køn for evt at undgå sygdomme. Kender feks til en, hvor alle kvinderne i familien har haft brystkræft, selv det yngste medlem, der var 21 da hun fik fjernet sine bryster :( Og hun tør slet ikke at få børn af frygt for, at hun får piger og det er jo frygteligt at gå med det i baghovedet altid.

Hvis nu der var en dokumenteret, testet og godkendt analyse, så synes jeg det burde være ok i sådan en situation. Det er da forfærdeligt at man ikke tør få børn, fordi man er bange for at give sygdom videre..

Nu kan jeg ikke huske hvordan regler er i forhold til det og hvad man kan undersøge på et foster og hvornår, men et eller andet sted er det vel at foretrække at man ved det inden ægget sættes op, så man kan lade være i stedet for man skal vente til en evt moderkage/fostervandsbiopsi for evt at få foretaget en abort. På det tidspunkt har man jo for hulen knyttet sig til fosteret :blink

Nå, det var lige mine umiddelbare tanker midt i morgenkaffe ;)

  

Hvis det er af medicinske grunde, så synes jeg det er ok. Vi har fx et vennepar, der havde prøvet rigtig længe på at få børn. Og de vidste at når endelig lykkedes, ville det med meget stor sandsynlighed ende med en abort, hvis det blev en dreng, fordi faren bar på en sygdom der betød at hvis drengen fik det gen, ville han blive født som meget handicappet.

Det ville have været meget nemmere for dem, hvis de fra starten kunne have sorteret drengene fra, så de ikke risikerede at skulle gennem en provokeret abort

Men jeg synes også at det er det eneste tidspunkt, hvor det er ok. For hvis man "bestiller" et bestemt køn, så gør man det vel ud fra en forestilling om hvordan det køn er. Så bestiller man ikke kun en pige, men en prinsesse der elsker kjoler, glimmer, disney og teselskab - men hvad nu hvis hun hellere vil leve med traktor og mudder. Hvis man bestiller et køn, har man på forhånd bestemt en stor del af barnets personlighed, og så får barnet jo ikke lov til at udvikle dens egen personlighed. Så jeg mener at det krænker det ufødte barns integritet, allerede før det er født. Og det kan jeg ikke lide.

Og som pada siger, så kan det nemt blive en glidebane. Både fordi man så går efter et bestemt udseende, men også hvis man går efter fx at få en dreng, der har de helt rigtige "fodboldben", fordi man selv kan li fodbold. Har barnet så ret til at sige "nej, jeg kan ikke li fodbold", hvis man har bestilt en fodboldspiller?

En anden pointe er jo, at man ender med at betale for den egenskab - hvad nu hvis der sker noget, og man ikke får den egenskab alligevel? Har man så returret, kan man klage etc. Børnene bliver jo på en eller anden måde en vare man har en bestemt forventning til..

Men det er da allerede muligt ved nogle genetisk sygdomme at få foretaget ægsortering?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

  

Men det er da allerede muligt ved nogle genetisk sygdomme at få foretaget ægsortering?

 

Det er måske bare ikke noget de giver til "enhver" - forstå mig ret ;)

 

Jeg har intet imod at man laver ægsortering hvis det er fordi man gerne vil have et rask barn, også hvis man udvider muligheden og giver det til fx de eksempler du quoter. Det er først når det bliver et spørgsmål om køn eller andet, der ikke er medicinsk nødvendigt, at jeg sætter grænsen...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER