stilletten

Sluger meget luft. Amning versus flaske

12 indlæg i dette emne

Hej!

Min lille pige sluger meget luft under amning. Hun er ikke nem at få til at bøvse. Ofte må vi lægge hende, så hun efter nogle minutter begynder at knirke og knurre, så kommer hun op, bøvser 1-2 gange og falder tilr o. Hun bliver lagt og samme problem opstår endnu en gang. Hun bøvser, bliver l agt og skal bøvse endnu en gang. Således tager det om natten ca. En timee fter amning før hun ikke længere forstyrrer både hendes og vores nattesøvn. Ofte spiser hun hver 2. Time. Men visse nætter tager hun dog 4 timer i streg. og selve amningen tager 30-45 minutter. Det betyder ingen dyb søvn til mig overhovedet nogle nætter.

Vi holder hendes ryg lige, armene op osv. Den med at hænge på maven over akulderen virker slet ikke. At. Ligge på maven dur heller ikke. Hun bøvser nemmest ved at holdes lodret.

Jeg mistænker at hunsluger meget luft mens hun spiser. Ofte er der små lyde når hun synker, som om hun suger luft med næsen og lader gå med i mavesækken. Jeg har tjekket at hunhar krænget læberne rigtigt op. Vi brugte 12 dage på sygehus, og mindst 5 sygeplejersker har tjekket hendes teknik.

Hun er i trivsel, men jeg er ved at gå helt i hundene. Måske især fordi jeg også savner rytme i hendes måltider. Meget ofte tager hun et spisemarathon på 4-5 timer, hvor jeg ikke kan lægge hende mere end 3-5 minutter indennæste amning. Sådan spiser hun 5-7 gange i træk. Tit og ofte sen aften eller i de tidlige morgentimer.

Min første datter lykkedes amningen ikke med. Hun var flaskebarn fra hun var en måned, men startede livet 8 uger før termin, hvilkete r den væsentlige årsag til beslutningen om mme og flaske.

Men jeg husker rytmen med 3-4 timer mellem hvert måltid og ro til at sove for både hende og jeg. Det var meget mere overskueligt endd et er at amme. Jeg tænker også især på, at jeg om 3 uger står alene med baby, ti årig datter, 300 m2 hus og 5000 m2 have og en hund og en kat fordi min mand er udmønstret til august og dermed ikke hjemme indtil da. Så er tankenom et flaskebarn næsten en lise og min eneste udvej til at nå at passe alt det selv, som det ser ud lige nu.

Hun har jo fået den vigtigste modermæk, kan man sige. Jeg ville godt nok rigtigt gerne amme fortsat. Det er superhyggeligt omdagen når det fungerer. Men jeg husker rent faktisk også at det var nemt at gøre flaskemåltidet nøjagtigt lige så hyggeligt for både mindatter og jeg.

Vores hverdag har kun hængt sammen fordi min mand har taget sig af alt det praktiske og vi har været to hjemme hele tiden.

Bliver der snart mere rytme i amningen, kære mere erfarne ammere?

Er der nogled er har et godt råd?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Allerførst et kæmpe kram! :kram

Håber det lykkes med amningen :)

Vega blev ammet ca hveranden time i dagtimerne, dog tog vores amning ikke mere end 5-10 min. Jeg har været meget sammen med min veninde, som har er flaskebarn på samme alder som min, og han fik kun flaske hver 4.time, hvor jeg så ammede hveranden. Så ja, der er forskel.

I forhold til det med luft, har jeg ingen kloge ord, men ring evt til ammerådgivningen eller din SP, for jeg har brugt begge "instanser" rigtig meget :kram2

Men ja, der kommer rytme :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kære du - det er bare benhårdt at amme. (Måske andre vil være uenige, men det synes jeg) Jeg er dog enormt stædig, og det er simpelthen så vigtigt for mig at amme, så jeg har holdt ud, igennem tænder, ammestrejke, manglende søvn, amning hver 2. time om natten for at sætte mælkeproduktionen op, osv..

 

Jeg har dog ikke oplevet at han ville spise med 3-5 minutters mellemrum. Kan det ske, at hun sætter mælkeproduktionen op måske? Er der mælk selv efter brysterne er tømt allerede efter 5 minutter? Måske hun savner at sutte, og tryghed?

 

Det har hjulpet mig meget igennem min søns første måneder, også nu, at tænke at alting er en fase, og det bliver nemmere.

 

Arj, jeg er overhovedet ikke ekspert, så jeg vil holde mig fra gode råd, for det synes jeg ikke, jeg er klædt på til;

 

det vigtigste er - hvor vigtigt det er for dig at amme, vs. om du kan hænge sammen, hvis du fortsætter sådan som du gør nu.

Det er i bund og grund det du skal gøre op med dig selv. Vil du savne det om dagen?

 

Jeg havde heller ikke nemt ved at få min dreng til at bøvse - det kom dog med tiden efter nogle måneder, hvor jeg med samme "teknik" som vi brugte da han var spæd fik succes (Så det var ikke fordi vi ændrede en masse, han udviklede sig bare)

 

Håber du finder en løsning der vil give dig den nødvendige "ro" :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det lyder meget "amme-typisk", det du beskriver, men om det så er det værd, det ved kun du :kram

Jeg tænker dog lidt... Når du så bliver alene med baby, gælder det så også om natten? For så ryger der vel en stor fordel ved flasken (altså at han kunne have taget over der). Og jeg tænker også lidt, at der desværre ikke er nogen garanti for bedre søvn, selvom du skifter over til flaske. Så måske bliver det slet ikke bedre af at skifte. :( :kram2

Mht. rytme, så begyndte vi at få liiiidt rytme, da han startede på mos/grød, men på ingen måde bedre nætter, desværre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Forresten slugte Valdemar også meget luft. Her hjalp det at han "sad" på skødet, men vi så bevægede overkroppen (altså vores og dermed også hans) i cirkler. Altså sådan lænede os fremover, bagover og i cirkler. Giver det mening? :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

God pointe det med flaske+nat, Mette. For der er amning jo nemmere, du kan amme med det samme, fremfor at skulle op og ud af sengen og lave flasken..

Jeg kender både flaskebørn, der sover igennem og som ikke gør - og det samme med ammebørn :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

W slugte også meget luft (og gylpede derfor i vilde mængder) de råd vi fik var :

Lad barnet suge på brystet i ganske kort tid, kun lige så nedløbet bliver stimuleret det mindste , for inden mælken løber , suger de luft ind.

Efter måltidet ligger du barnet på højre side, på den måde kan luften sive ud, og barnet behøver ikke sat bøvse.

PS: efter 5-6 uger blev amningen ret regelmæssig herhjemme og var ca: 7, 9, 11/11:30, 14, 17, 18, 19, 20 + nat som svingede, men oftest var ca 22, 00, 03/04

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er IKKE en fejl at jeg har skrevet 1 gang i timen om eftermiddag/aften, sådan var det og min SP forsikrede mig at det var fint.

Jeg fuldammede til 5,5 måned og ammer (kun lidt) endnu 13,5 måned.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu kan jeg ikke lige se hvor gammel din datter er men her synes jeg at der kom mere rutine omkring 2 mdr. Tror stadig at hun spiser oftere end et flaskebarn, men det er nok mest fordi det jo er så let at give hende mad for lige at se om det er det hun mangler. Her tager det dog typisk 10 min. I starten lå hun der meget længere. Den eneste fordel jeg kan se ved flaske er at man som mor har muligheden for at slippe lidt ud, men hvis din mand alligevel er væk har du jo ikke den fordel... Synes det virker som meget arbejde med flaske, rengøring og sterilisering, men jeg har ikke prøvet det ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er saa haardt at sove daarligt! :kram2 

 

Min dreng kunne ikke boevses i andet end buddhastilling paa mit skoed, hvor jeg holdt ham under armene og stoettede hovedet med mine fingre. saa lige det med at bevaege ham lidt og saa kom der en ordentlig bodegaboevs! 

 

For mig ville flaske heller ikke lyde tiltraekkende, isaer ikke, hvis du er alene i forvejen - puhh, alene tanken om at skulle taende lys for at give mad om natten og det garanterer ikke bedre soevn.

 

Er det fordi hun falder i soevn under amningen? Det er med at kilde lidt bag oererne og nusse foedderne, maaske prikke lidt i siden, selvom det lyder ondskabsfuldt - men det sagde min foedselsjordemoder til mig, at jeg bare skulle goere and so I did ;) Jeg skiftede paa et tidspunkt ogsaa ble mellem hvert bryst (om natten), fordi han ellers kun tog fra et bryst og derfor vaagnede hyppigt op og var sulten. Saa jeg gjorde meget ud af at holde ham vaagen til at spise faerdigt og saa at skifte ham efter et bryst, hvor han saa vaagner op til daad og kunne tage lidt fra det andet bryst. Det stimulerer ogsaa produktionen. Det var ikke lang tid, jeg skulle skifte ble, men det er virkelig haardt arbejde for lille baby at spise, saa de bliver nemt traette og samtidig maelkefulde. 

 

Har du et hurtigt nedloeb? Det kan ogsaa give lidt luft, fordi de nemt kloejes i det. Det finder ogsaa niveau, men ellers kan du lige klemme lidt ud paa en stofble, naar nedloebet er der, for du laegger hende til igen. 

 

Gaa efter at amme fuldt hver 2,5-3 time og forsoeg at holde hende ved ilden. Det betaler sig, ogsaa for hendes mave, og saa for soevnen. Hun kan snildt have uro i maven af hyppig amning, men det taenker man jo ikke over. Jeg har f.eks. ikke boevset af om natten, men ofte lagt ham paa hoejre side, hvor han saa er trillet om paa ryggen af sig selv. Men hvis din pige bliver urolig, saa proev at holde hende som en lille fed buddha(min dreng er slank, saa det blev andrig den fedeste af de smaa buddhaer). 

 

Sidst, men ikke mindst, saa kan du maaske have glaede af at tale med en ammeraadgiver. Proev at ringe til en af dem paa listen. Det er nok nemmest at faa fat i en, saadan sidst paa eftermiddagen eller efter 19-20 om aftenen, fordi de arbejder og nogle har stadig selv smaa boern. De er soede, empatiske og meget kompetente, saa ikke miste modet, hvis den foerste, du ringer til, ikke lige har tid!  http://www.fogf.dk/Ammeraadgivningen/

 

:kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

PS. Saa er det med at amme hele aftenen ofte fordi bryster indeholder mindst maelk om aftenen. Nogle aftener kan det virke helt aandssvagt at amme saa meget... Der har det hjulpet mig meget at amme grundigt om natten, naar han er vaagnet for at spise, fordi produktionen oeges bedst om natten. Drik rigeligt om dagen - og saa spis evt. lidt noedder eller maelkeboosteren om morgenen og lidt om eftermiddagen(google er din ven, men brug kokosolie eller smoer og ikke margarine). 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for råd tøser!

Altså, min datter er 5 uger gammel. Hun err et lille i det og vejede for lidt ved fødslen. De sidste 14-16 dage har hun taget på fra 2760 til 3100 gram, så hun får bestemt hvad hun skal have.

Hun bøvser bedst i lodret stilling, helst ikke slænget over skulderen.

Hun spiser ofte i omtrent 25-45 minutter. Det svinger meget om det er et eller to bryster. Jeg har en klar fornemmelse af at brystet bliver blødt.

Ofte om aftenen eller nattenkan hun nuppe 4-5 bryster. Sundhedsplejersken siger jeg bare skal lægge hende tilbage til det første bryst eter det andet igen, men så vil hun oftest bare være der nogle få minutter. Så prøver vi så "4. Bryst".

Jeg har en klar fornemmelse af at produktionen er rimeligt indstillet til hende, på nær marathonspisningen. Jeg får masser af vand. Men har faktisk tabt mig 4 kg på 14 dage, selv om jeg spiser sådan rimelige mængder.

Når hun falder hen om natten har vi naturligvis bøvset af 2-4 gange undervejs i Måltidet. Men i nat måtte jeg op af sengen 6 gange i løbet af den første time for at bøvse igen. Ved sidste bøvs var hun så sulten igen.... Suk! ;-) det er ret ofte hun må løftes op 2-3 gange for at bøvse.

Siden midnat har hun ikke sovet mere end 40-45 minutter ad gangen. Hune r klart mere vågen. Vi har talt det til 17 måltider i sidste døgn.

Mht. Flasken har jeg slet ikke tænkt tanken at min mand kan overtage dend el af det. For mig handler det om at etablere relationen mor=mad

Men flasken giver hurtigere mad og man kan se hvor meget de har fået. En fordeling af dagsrationen på fx 7 flasker vil alt andet lige også give barnet rytme. Det var i hvert fald i høj grad tilfældet her. Tricket er blot ikke at give flaske på den måde man giver bryst.

Nu må vi se. Jeg har ikke opgivet amning endnu. Men jeg skal være ærlig og sige at det har store konsekvenser for resten af familien at mit barn ammes.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER