Metlux

Gravid og nyt job??

8 indlæg i dette emne

Hej de damer

 

Jeg er havnet i den situation, at jeg er blevet gravid. Det er stadig meget nyt. Jeg kan kun være lige omkring 4+0.  Min mand og jeg er rigtig glade og vil gerne have barnet. :)

 

Jeg er pt. ansat i en løntilskudstilling i Københavns Kommune, men er så heldig at være blevet fastansat den 1/6 samme sted dog i en anden afdeling med ny leder og nye kollegaer.

 

Nu er mit dilemma, om jeg skal fortælle min nye leder om graviditeten allerede nu ( jeg har ikke skrevet under på kontrakten endnu), eller om jeg skal vente til efter nakkefoldsscanning, som jeg egentlig gerne vil - velvidende, at jeg på det tidspunkt har skrevet kontrakten under og er startet på mit nye job.

 

Jeg har vildt dårlig samvittighed over for min arbejdsplads og vil absolut ikke snyde nogen. På den anden side er jeg nyuddannet, så jobtilbudene hænger ikke på træerne, og der kan jo stadig ske så meget i graviditeten.

 

Hvad synes I, at jeg skal gøre, og har I evt. selv nogle erfaringer?

 

På forhånd tak :)

 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke fortælle noget, før jeg selv havde set liv. Men min holdning bærer nok præg af flere aborter...

 

Jeg var selv i cirka samme situation, og vi valgte at betale en tidlig scanning, hvor vi så liv i cirka uge 10, også fortalte vi min chef det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville ikke sige noget før efter nf.

Det er den "risiko" arbebjdsgiver løber når man ansætter en ung kvinde. Så det skal du ikke have dårlig samvittighed over.

Stort tillykke med både job og graviditet!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil heller ikke fortælle noget endnu . Der kan jo ske at du mister og så er det jo træls at du sætter dit job i spil.

Tillykke med det hele :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillykke med graviditeten! :loveshower

Hvor langt er du henne, når kontrakten skrives under? Jeg tænker, hvis det er indenfor den næste uge eller to, så kan de ikke vide om du har vidst det eller ej.

Jeg ville heller ikke sige noget, det er øv for firmaet, men sådan er spillets regler.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillykke med graviditeten! :loveshower

Hvor langt er du henne, når kontrakten skrives under? Jeg tænker, hvis det er indenfor den næste uge eller to, så kan de ikke vide om du har vidst det eller ej.

Jeg ville heller ikke sige noget, det er øv for firmaet, men sådan er spillets regler.

:ditto helt enig.

Du et så kort henne at du egentlig overhovedet ikke vidste det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var 6 uger henne før jeg fandt ud af jeg var gravid, og tabte barnet 3 dage senere, så jeg vil helt klart vente med at sige det.

Blir jeg gravid igen vil jeg vente med sige til jeg har været til nakkefold scanning eller længere tid alt efter hvor lang tid jeg kan skjule det. Jeg har læst i min overenskomst at min arbejdsgiver først har ret til at få besked 3 måneder før termin, men hvem kan lige skjule en graviditet så længe?

Jeg står selv i den situation at mit virkariat stopper pr 1/9 og jeg tror ikke jeg bliver forlænget, da ledelsen har ansat en anden i et andet virkariat fra 1/7 til 1/11.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er enig med de andre- du ved i princippet ikke, om det holder, og du har faktisk ikke forpligtelse til at fortælle dem noget som helst.

Desværre er man nød til at forholde sig lidt kynisk til det, da flere nok ikke ville bryde sig om at ansætte en gravid kvinde.

 

Har selv samme overvejelser, da jeg for nylig er blevet færdig med min uddannelse. Vi har prøvet rigtig længe, og hvis det pludselig lykkes, så kommer arbejdet altså

i anden række! Samtidig skal man helst have været i arbejde en vis tid, hvis man vil have en chance for at få barselsdagpenge. Lidt stramt.

 

Og som du selv nævner- det er usandsynligt (urimeligt?) svært at få arbejde lige pt.

Alt det bedste til Jer

 

:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER