Guest

Slank og gravid - tip og genveje?

26 indlæg i dette emne

Nu ved jeg at vi efterhånden er nogle stykker herinde hvor det står i kortene at der venter en graviditet forude. Vi kan ikke direkte slanke os, men vi KAN jo godt holde fast i de gode vaner :)

Jeg har før berørt emnet med tråden om sødestoffer. Da jeg IKKE ønsker at det bliver som sidst hvor kiloene hoppede på. Sådan helt generelt kunne vi måske godt samle nogle gode råd til hvordan vi overholder vores gode livsstil når kvalmen rammer, trætheden overmander og andre fysiske bivirkninger dræner en for entusiasme omkring den sunde livsstil og efterlader rygraden som en vingummi der har lagt i blød hele natten.

Jeg vil samle rådene her:

Kanel stabiliserer blodsukkeret

Ingefær lindrer kvalme

Mandler lindrer kvalme og stabiliserer blodsukkeret

Mad til fryseren så det er let at varme op:

-Snittede grøntsager til gryderetter m.m. Frosset portionsvis

-Chili con carne fyldt med grøntsager

-koteletter i fad fyldt med grønt

-sammenkogt ret

-kødsovs

-

Kvalme nedsættende og sunde snacks:

-mandler, tørrede bær/frugt og kanel(og vanilje eller lakrids) blandet sammen og i små portions poser - klar til lige at nupse med sig i farten.

-smoothies is med lidt ingefær i "frys selv is" bægere. Lavet af banan, appelsinjuice og bær + ingefær.

-smoothies is af banan, hindbær yoghurt, ingefær og lidt lakrids pulver. Kanel kan også tilsættes eller erstatte lakrids.

-hjemmelavet knækbrød uden eller med meget lidt hvedemel.

Drikkevarer der ikke bare er vand:

- 1 ltr vand med en stang vanilje og en kanel stang

-Vand med revet frisk ingefær (GENIALT mod kvalme) - man kan lave isterninger med revet ingefær så de er klar til brug når kvalmen allerede er der. Kan man ikke lide grumset kan man rive og derefter presse saften ud af ingefæren.

- stevia sødet saftevand, sodavand og sodastream varianter.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Kan anbefale nellie dellies hvis man skal snolde! Det er uden alt mulig skrammel og faktisk også semi-LCHF venlige til dem der er på det ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når man er gravid får man ustabilt blodsukker og det er med til at give kvalme. Derfor er det godt at:

- spise mad med lavt glykemisk index (GI).

- spise ofte

- spise fedt

Det er også vigtigt at huske på at man ca. skal have 300 kcal ekstra om dagen. Det er ikke meget. Lad være at spise for to.

Drik vand og drik meget.

Motioner. Regelmæssighed er vigtigere end intensitet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan anbefale nellie dellies hvis man skal snolde! Det er uden alt mulig skrammel og faktisk også semi-LCHF venlige til dem der er på det ;)

Arghhj, det kommer vist an på deffinationen af skrammel. Jeg forstår ikke ingredienserne = det ikke mad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når man er gravid får man ustabilt blodsukker og det er med til at give kvalme. Derfor er det godt at:

- spise mad med lavt glykemisk index (GI).

- spise ofte

- spise fedt

Det er også vigtigt at huske på at man ca. skal have 300 kcal ekstra om dagen. Det er ikke meget. Lad være at spise for to.

Drik vand og drik meget.

Motioner. Regelmæssighed er vigtigere end intensitet.

Hvad betyder lavt glykemisk index?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Super tråd :-) Vil dog lige tilføje at man skal passe på med tørret frugt da det indeholder utroligt meget frugtsukker og ikke er godt for den søde tand. Den tricker sukkertrangen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

God tråd! :super

Jeg er enig med Stephi (selvom jeg ikke fatter nok af GI til at kunne forklare - sorry :))

Og så vil jeg slå et slag for Ramlösas danskvand med smag - især granatæble-varianten. Det smager jo SLET ikke så sødt som sodavand men noget mere spændende IMO end bare vand med en citronskive i, og det eneste, der er i, er naturlige aromaer og kulsyre :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad betyder lavt glykemisk index?

Man har lavet en tabel over hvordan mad påvirker blodsukker. Brød (Hvidt) har en værdi på 100, vand har 0. Jo lavere GI jo mindre påvirkning.

Fedt er vist ca 0, protein meget lavt også, kulhydrater er højst. Her er skalaen (groft set): vandholdige grøntsager

grove grøntsager

rodfrugter

frugt (nogle) bær, nogle meloner

groft mel, pasta, rugbrød

frugt, vandmelon fx, tørret frugt, banan

Hvidt mel

Sukker

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

= frugt er fint, men spis det sammen med fedt eller protein da kroppen reagerer på det samlede måltid.

Spørg endelig løs. Viden om sundhed er "min ting".

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Super tråd :-) Vil dog lige tilføje at man skal passe på med tørret frugt da det indeholder utroligt meget frugtsukker og ikke er godt for den søde tand. Den tricker sukkertrangen

Enig. Jeg bruger tranebær og blåbær da det også har positive indvirkninger på kroppen. Og så er forholdet højst 1 del bær og 2 dele mandler.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man har lavet en tabel over hvordan mad påvirker blodsukker. Brød (Hvidt) har en værdi på 100, vand har 0. Jo lavere GI jo mindre påvirkning.

Fedt er vist ca 0, protein meget lavt også, kulhydrater er højst. Her er skalaen (groft set): vandholdige grøntsager

grove grøntsager

rodfrugter

frugt (nogle) bær, nogle meloner

groft mel, pasta, rugbrød

frugt, vandmelon fx, tørret frugt, banan

Hvidt mel

Sukker

Tak :super

Det stemmer ret godt overens med den kost jeg arbejder hen mod.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Annonce ♥

Så er der ikke meget, der er mad i din verden i følge dette link ;)http://io9.com/what-if-natural-products-came-with-a-list-of-ingredient-1503320184

Edit, linket virker vist ikke? Her er et eksempel:3etzcOJ.png

Ej, det er lidt sjovt, det havde jeg ikke tænkt over :D

Anyway, jeg googlede nellie dellies og ingredienser, og der er alligevel ord deri, som jeg godt forstår (i hvert fald til en vis grænse) og personligt heller ikke har lyst til at spise :) (Men som man såvidt jeg ved ikke fraråder gravide, så det er jo en personlig sag)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så er der ikke meget, der er mad i din verden i følge dette link ;)

http://io9.com/what-if-natural-products-came-with-a-list-of-ingredient-1503320184

Edit, linket virker vist ikke? Her er et eksempel:

3etzcOJ.png

Haha!

Jeg ser din pointe, men alligevel vil jeg nu ikke mene de lakridser er SÅ fantastiske som de fra mange bliver lagt op til.

Jeg kan sagtens forstå at man (= også mig) spiser junk, men ligefrem at anbefale det, det er jeg meget uforstående overfor.

Og ja! Lakridser er junk, det er ikke rigtig mad. Basta

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha!

Jeg ser din pointe, men alligevel vil jeg nu ikke mene de lakridser er SÅ fantastiske som de fra mange bliver lagt op til.

Jeg kan sagtens forstå at man (= også mig) spiser junk, men ligefrem at anbefale det, det er jeg meget uforstående overfor.

Og ja! Lakridser er junk, det er ikke rigtig mad. Basta

Det er vel bare som et bedre alternativ de blev anbefalet!

Men jeg syntes ikke de er så gode.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Kan ikke lige multiqoute, men ja det er nemlig et rigtig godt link :) Som kemiker er det nemt at blive irriteret over at folk blindt bare er bange for "kemi", men for fanden - ALT er kemi!! Der findes kun et periodisk system - ikke et godt og et dårligt ;)

Undskyld til trådstarter, det var vist et sidespeing ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Arghhj, det kommer vist an på deffinationen af skrammel. Jeg forstår ikke ingredienserne = det ikke mad

jeg vil våge påstå at deres lakrids er ganske ok. Ikke striks, men et ok alternativ hvis man skal have lidt "sødt"

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Apropos lakridssnakken, så har Johan Bülow lavet en dåse med lakrids drops. Det er bare sammenpresset lakridsrod, og det deler nok vandene om man kan lide dem, men hvis man er lakridselsker er de måske et forsøg værd :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og så ved jeg ikke, om det her tæller som et tip, men Charlotte Bircow har lavet en træningsdvd til gravide. Den skal jeg i hvert fald have næste gang :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og så ved jeg ikke, om det her tæller som et tip, men Charlotte Bircow har lavet en træningsdvd til gravide. Den skal jeg i hvert fald have næste gang :)

Jeg skal i hvert fald lave noget hjemmetræning næste gang, det er vidst bedste løsning med William om benene.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Svømning. Jeg var så glad for det under min første graviditet, det var bare så lækkert at være vægtløs en times tid....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg får i hvert fald brug for denne tråd, jeg skal bare ikke blive alt for stor <_< Så jeg håber at kunne fortsætte den gode stil, også selvom jeg nok bliver lidt tykkere over de næste måneder :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg får i hvert fald brug for denne tråd, jeg skal bare ikke blive alt for stor <_< Så jeg håber at kunne fortsætte den gode stil, også selvom jeg nok bliver lidt tykkere over de næste måneder :P

:yay ih altså, tyk på den GODE måde ;) håber jeg snart følger trop

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER