Ema

opskrifter uden mælk

27 indlæg i dette emne

Ja det hjælper jo fedt at have fyldt fryseren op med frikadeller, lasagne, høns i asparges og tærter samt masser af brød og kager, når man så pludselig skal til at spise mælkefri kost.

Så nu håber jeg lidt at der er nogen der har nogen gode opskrifter på alt muligt uden mælk, så jeg forhåbentlig kan spise lidt varieret, for lige nu er jeg godt nok tom for ideer

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Der findes rigtig mange erstatningsprodukter, man skal lige ind i det, men så bliver det en vanesag.

 

Mælk erstatter jeg med rismælk, men man kan også få havre, mandel, eller sojamælk og sikkert mange flere varianter

smør, erstatter jeg med Becel, men der findes også andre smør typer. Jeg spiser ikke selv smør på brød og det er min mand der er mælkeallergiker, men han har vendet sig til becel på brød og synes det smager fint.

Fløde erstatter jeg med soja couisine

Det eneste jeg synes kan være lidt svært at finde erstatning for er piskefløde, men der findes erstatningsprodukter i helsekost forretninger som er lavet på ris eller soja. Man kan også lave sin egen på tyk havremælk eller soja couisine og så med husblads og vanilie. Det skulle smage ok

 

Ved frikadeller, erstat mælk med fx rismælk

Lagsagne, opbag en bechamelsauce på rismælk og så istedet for ost så rasp på så det bliver sprødt

Høns i asparges, lav en opbagt sovs men med rismælk eller anden mælk i stedet for mælk

Det samme med tærter, brød og kager

:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har ikke lige en masse at bidrage med her fra morgenen, men jeg kan indskyde, at jeg laver en fantastisk høns i asparges kun på fonden. Har aldrig forstået hvorfor nogen putter hverken mælk eller fløde i..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og mælk i lasagne?? Hmm.. Hvorfor dog?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er vokset op på mælkefri kost og spiser stadig sådan.. I alle opskrifter på brød, boller og kager kan mælk sagtens erstattes af vand :) Det samme med frikadellerne..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har ikke lige en masse at bidrage med her fra morgenen, men jeg kan indskyde, at jeg laver en fantastisk høns i asparges kun på fonden. Har aldrig forstået hvorfor nogen putter hverken mælk eller fløde i..

Har faktisk ikke mælk i, men der er jo smør som også er et mælkeprodukt

Og mht til lasagnen, ja så er der bechamelsovs på den vi frøs ned, så den er desværre også no go

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der findes rigtig mange erstatningsprodukter, man skal lige ind i det, men så bliver det en vanesag.

Mælk erstatter jeg med rismælk, men man kan også få havre, mandel, eller sojamælk og sikkert mange flere varianter

smør, erstatter jeg med Becel, men der findes også andre smør typer. Jeg spiser ikke selv smør på brød og det er min mand der er mælkeallergiker, men han har vendet sig til becel på brød og synes det smager fint.

Fløde erstatter jeg med soja couisine

Det eneste jeg synes kan være lidt svært at finde erstatning for er piskefløde, men der findes erstatningsprodukter i helsekost forretninger som er lavet på ris eller soja. Man kan også lave sin egen på tyk havremælk eller soja couisine og så med husblads og vanilie. Det skulle smage ok

Ved frikadeller, erstat mælk med fx rismælk

Lagsagne, opbag en bechamelsauce på rismælk og så istedet for ost så rasp på så det bliver sprødt

Høns i asparges, lav en opbagt sovs men med rismælk eller anden mælk i stedet for mælk

Det samme med tærter, brød og kager

:)

Tusind tak for information, vil kigge på hvad jeg kan få fat i af erstatningsprodukter, herude på bøhlandet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er vokset op på mælkefri kost og spiser stadig sådan.. I alle opskrifter på brød, boller og kager kan mælk sagtens erstattes af vand :) Det samme med frikadellerne..

Det troede jeg faktisk ikke man kunne, Tak for info

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er vokset op på mælkefri kost og spiser stadig sådan.. I alle opskrifter på brød, boller og kager kan mælk sagtens erstattes af vand :) Det samme med frikadellerne..

:ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hiver lige tråden frem, da Immanuel skal tjekkes for mælkeallergi. Hvad må jeg spise? Der er jo mælk i alt (fx leverpostej, chips, medisterpølse you name it) må indrømme at jeg er overrasket over, hvor mange ting jeg ikke må spise.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hiver lige tråden frem, da Immanuel skal tjekkes for mælkeallergi. Hvad må jeg spise? Der er jo mælk i alt (fx leverpostej, chips, medisterpølse you name it) må indrømme at jeg er overrasket over, hvor mange ting jeg ikke må spise.

Alle de ting du nævner kan man altså købe uden mælk langt de fleste steder :)

 

Leverpostej kan jeg anbefale Tulip 30% mener jeg den hedder. Den laves i flere varianter. Uden på pakken står der "uden gluten og mælk". Den billige til 7,50kr i fx Bilka og Spar er også uden mælk. "Den grønne slagter" er også uden.

 

Chips må du nøjes med almindelig kartoffelchips, skruer, popcorn osv. Alle med smag/krydderier er som regel (pånær barbecue ofte) med mælk.

 

Medisterpølse kan du købe mange steder uden mælk. Vores slagter, Bilka, Netto og Rema har alle.

 

Sig til hvad du mangler, så skal jeg hjælpe :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Alle de ting du nævner kan man altså købe uden mælk langt de fleste steder :)

Leverpostej kan jeg anbefale Tulip 30% mener jeg den hedder. Den laves i flere varianter. Uden på pakken står der "uden gluten og mælk". Den billige til 7,50kr i fx Bilka og Spar er også uden mælk. "Den grønne slagter" er også uden.

Chips må du nøjes med almindelig kartoffelchips, skruer, popcorn osv. Alle med smag/krydderier er som regel (pånær barbecue ofte) med mælk.

Medisterpølse kan du købe mange steder uden mælk. Vores slagter, Bilka, Netto og Rema har alle.

Sig til hvad du mangler, så skal jeg hjælpe :)

Der kan man se, hvor stor magt, vaner har ;) Jeg tænkte, at når Stryhns var med mælk, så kunne man ikke få det uden.. tusind tak for tilbuddet. Vender helt sikkert tilbage :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der kan man se, hvor stor magt, vaner har ;) Jeg tænkte, at når Stryhns var med mælk, så kunne man ikke få det uden.. tusind tak for tilbuddet. Vender helt sikkert tilbage :)

Haha ja :lol Men lige den er fyldt med mælk :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha ja :lol Men lige den er fyldt med mælk :P

Ja, Det kunne jeg se ;) Hvad gør man med dressinger, creme fraiche og koldskål?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det lactose du skal undgå eller 100% mælkeprodukter?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det lactose du skal undgå eller 100% mælkeprodukter?

100% mælkeprodukter, desværre :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

100% mælkeprodukter, desværre :(

Ja okay... for hvis det "bare" var lactose, så er der sindsygt mange lactosefrie produkter på markedet efterhånden!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja okay... for hvis det "bare" var lactose, så er der sindsygt mange lactosefrie produkter på markedet efterhånden!

Ja, væsentlig mere overskueligt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, Det kunne jeg se ;) Hvad gør man med dressinger, creme fraiche og koldskål?

Man kan sagtens købe dressinger uden mælk. Thousand Island kan du blander andet købe fra 'Kraft' men faktisk også tit de billige.

Creme fraiche ved jeg faktisk ikke om du kan finde et soya erstatningsprodukt til, da jeg aldrig har haft behovet.

Koldskål kan du selv lave. Jeg har en opskrift hvis det er.

Kan evt anbefale at købe en allergibog med opskrifter. Jeg har især en der er god, kan godt lige finde titlen hvis du er interesseret.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man kan sagtens købe dressinger uden mælk. Thousand Island kan du blander andet købe fra 'Kraft' men faktisk også tit de billige.

Creme fraiche ved jeg faktisk ikke om du kan finde et soya erstatningsprodukt til, da jeg aldrig har haft behovet.

Koldskål kan du selv lave. Jeg har en opskrift hvis det er.

Kan evt anbefale at købe en allergibog med opskrifter. Jeg har især en der er god, kan godt lige finde titlen hvis du er interesseret.

Tusind tak :) Jeg er meget interesseret i både opskrift og titel :) men nu spørger jeg dumt, er Soya godt, hvis Immanuel har en allergi?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Soya er væsentlig mere allergent end mælk... jeg ville undgå det. Jeg hæver helt op og kan næsten ikke få vejret hvis jeg får soyamælk/tofu eller lign. Til sammenligning er resten af mine allergier høfeber/nældefeber.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var overrasket over hvor let jeg havde ved at købe brød. Alle brød fra Fazer er mælkefrie og en del fra Pågen er også, hvis det skulle have interesse.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak :) Jeg er meget interesseret i både opskrift og titel :) men nu spørger jeg dumt, er Soya godt, hvis Immanuel har en allergi?

Altså man kan jo få allergi af mange ting. Soya er en af de fødevarer, men det er nu engang det de fleste mælkeerstatningsting er lavet af. Er han allergisk over for andet end mælk?

Finder lige opskrifter m.m når Silke Elia er puttet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Soya er væsentlig mere allergent end mælk... jeg ville undgå det. Jeg hæver helt op og kan næsten ikke få vejret hvis jeg får soyamælk/tofu eller lign. Til sammenligning er resten af mine allergier høfeber/nældefeber.

Tusind tak :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var overrasket over hvor let jeg havde ved at købe brød. Alle brød fra Fazer er mælkefrie og en del fra Pågen er også, hvis det skulle have interesse.

Ja, brød er virkelig let :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER