bare mig

Barnedåb

12 indlæg i dette emne

Gør i andre jer tanker om barnedåben endnu?

 

Jeg har tænkt på det hvertfald den sidste måned. Manden kan ikke rigtig forholde sig til det. Typisk mænd :)

 

Jeg har allerede lavet en prototype på invitationerne, som er godkendt af manden, og så er vi begyndt at tale om hvad der skal ske. Vores familie er for stor til at vi kan holde festen hjemme, så vi skal være ude et sted. Så har vi talt om at leje et rigtig fint forsamlingshus nær ved, men ulempen er at man jo så skal stå for alting selv. Ellers skulle vi invitere folk ud og spise brunch, fordelen her ville være at vi ikke skulle løfte en finger, hverken før eller efter, men på samme tid, så er det lidt mere "stift" at være ude, også med børnene der ikke rigtig kan lege, som de ville kunne i forsamlingshuset.

 

Endelig er der kirken. Vi er begge døbt og konfirmeret i hver vores, gift i en 3., og efter flytning høre vi til en 4. Så der er også lige lidt at tænke over. Godt der er tid endnu :)

 

Hvilke tanker gør i andre jer?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi holder barnedåb 6 uger efter termin, så jeg er også begyndt at tænke over det allerede :) 

 

Vi er nogenlunde klar over hvad der skal ske, vi er ved at bygge gildesal i en af vores længer, så der holder vi barnedåben. Kirken bliver i det sogn vi bor, mest fordi de kirker vi hver især er tilknyttet ligger langt væk og vil kræve mere transporttid end vi synes om. Vi satser på noget frokost af en art, som vi bestiller fra en lokal kro og så kaffe og kage til eftermiddag :) Største delen af de gæster vi vil invitere er også informeret om datoen, selvom invitationerne slet ikke er klar endnu. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Orv så har i da meget godt styr på tingene. Hvor mange gæster forventer i at der kommer?

 

Hvordan kan det være at dåben skal være allerede 6 uger efter termin? Er det ikke tidligt? Især hvis du nu går 14 dage over tid? Er datoen noget særligt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er vi lidt uenige endnu. Jeg vil gerne bare have nærmeste familie og venner med, cirka 35. Men min mand vil gerne have hele sin familie med, og så er vi oppe på en del flere. 

 

Det bliver på vores 1 års bryllupsdag d. 31 august. Det synes vi kunne være fint :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ahh :D :D :D Vi satser også på at ramme vores 1 års bryllupsdag :kuller Men der vi han så være 3 måneder :loveshower

 

Vores nærmeste, dvs vores søns oldeforældre, bedsteforældre, og vores søskende med partnere så er vi ca 20. Der ville vi nok godt kunne være hjemme. Åbner vi op for vores forældres søskende med partnere og evt børn så er vi oppe på 55-60 :oops  Og vi ville jo også gerne have venner med... Så det er lidt svært.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi holdt barnedåb for 1½ år siden for vores store pige... Det var kirken i den by vi boede i den gang (som samtidig er min families kirke) og så ud til lejet forsamlingshus hvor vi serverede let frokost, kaffe og kage... Det var kun det nærmeste familie og nogle gode venner der var med, ca 30 mennesker... Stille og roligt præcis som vi kan lide det... Vi regner med at gøre det samme denne gang... Vi diskuterer dog lidt frem og tilbage med hensyn til kirke da vi er flyttet til en ny by ca. 10 minutters kørsel fra den gamle by... Vi bor dog kun 5 minutters gang fra den nye bys kirke og der hvor vi bor nu er der et forsamlingshus tilknyttet... Men det er ikke min kirke... Jeg er døbt og vi er gift i den anden samt vores ældste datter er døbt der, men manden mener at det er det praktiske frem for det emotionelle... Men der er heldigvis et stykke tid til endnu, så mon ikke vi bliver enige inden da...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror vi holder navngivningsfest istedet for dåb, en stor del af kærestens familie er af anden tros retning :)

Jeg tænker bare hjemme, men er noget i tvivl om hvem skal med, kæresten har en lille familie, jeg har en kæmpe! Så overvejer at holde det til forældre, bedsteforældre, søskende og måske lidt venner :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror vi holder navngivningsfest istedet for dåb, en stor del af kærestens familie er af anden tros retning :)

Jeg tænker bare hjemme, men er noget i tvivl om hvem skal med, kæresten har en lille familie, jeg har en kæmpe! Så overvejer at holde det til forældre, bedsteforældre, søskende og måske lidt venner :)

Ja jeg kunne jo lige så godt have skrevet barnedåb/navnefest :) Planlægningen bag er jo stort set den samme.

 

Jeg vil dog tilføje at jeg synes i skal vælge hvad i føler for, hvilken trosretning i gerne vil have i jeres lille familie, og ikke tage hensyn til kærestens familie ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi holder også navngivningsfest og ikke barnedåb :) Hverken manden eller jeg er kristne. 

 

Vi har foreløbig bestilt lokale fordi det lokale vi gerne vil have der skal man være ude i god tid. Så allerede nu ved jeg det bliver d. 28.marts 2015 vi kommer til at holde det. Fordi det ikke er barnedåb kan vi nemlig godt lige overskride det halve år lidt :) 

 

Til Ronjas navngivning var vi omkring 50-60 stk. og det bliver vi nok også til denne.

 

Andet end lokalet, dato og navn har vi ikke styr på, men det får jeg nok et par måneder før ;) Der er dog nogle der allerede har fået datoen at vide så de kan reservere den. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

 

Jeg vil dog tilføje at jeg synes i skal vælge hvad i føler for, hvilken trosretning i gerne vil have i jeres lille familie, og ikke tage hensyn til kærestens familie ;)

Jah det jo så det når kæresten er vokset op med det ene, jeg med det andet, og han i dag ikke tror på noget :)

Han siger det er ok med dåbfor ham, men det skal være 100% for troens skyld, og ikke for traditionens skyld, jeg er jo nok mest på det sidste, så overvejer den nemme løsning, en navngivsningsfest :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi laver en kopi af Dictes dåb, som var den skønneste sommerdag :) Jeg måtte lige græde lidt næste dag, fordi det simpelthen var sådan en dejlig dag og jeg var så rørt over alt den kærlighed til vores lille pige :biglove Det er stadig et rigtig dejligt minde!

Nå men, vi holdte i sognegården ved kirken, og havde en kok der lavede super lækker brunch. Planen var jeg selv ville bage cupcakes, men da Dicte fik mellemørebetændelse i ugen op til var 100 cupcakes ikke lige sagen, så det blev en fin lagkage fra bageren, champagne og frugt om eftermiddagen. Om aftenen var hele familien med hjemme og spise rester.

Vi var omkring 60-65 stykker. Dicte var 4 måneder og klarede det SÅ flot i kirken, og sov 3 timer til middag bagefter :)

Næste gang bliver nok først til oktober, desværre ville ellers elske endnu en sommer dåb, men min mands søster skal giftes i sensommeren så der er flere weekender der er optaget med polterabend, bryllup og deres bryllupsrejse...

Og iøvrigt valgte vi dåb mest for traditionens tro, men også pga religionen i det. Min mands morfar var præst, så det har altid været en del af hans opvækst at komme i kirke. Det betyder noget for os begge, men mest traditionen. Kjolen er fx den samme som mine søskende og jeg havde på, og nu er vores indtil videre 6 børn også blevet døbt i den.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej med jer.

Vi har nu også booket dåb allerede, og faktisk for et stykke tid siden. Min svigermor blir 60, min søster 40 og min svigerinde skal også føde i efteråret, så derfor var vi tidligt ude med en dato. Mine 2 tøser er begge døbt tidligt, kirstine på 11 blev døbt som 2 mdr. gammel og Carolina på 5 blev døbt da hun var 1 måned gammel, da vi også holdte bryllup der. Begge piger har haft samme dåbskjole på. Den er lavet til små tvillinger, så for at sikre sig at de kunne passe den blev de døbt så tidligt. Denne gang skal vores datter selvfølgelig også i kjolen, og har også valgt samme kirke. vi har booket et forsamlingshus og blir nok en små 40 mennesker, men har planer om sådan en meget afslappet dag med bestilt mad udefra og masse af plads og muligheder for børnene til at lege og tumle. ud af de 40 er ca. 12 børn, og en del af de voksne er også ret glade for at spille rundbold el. lign. når vi er til familie sammenkomster. Kan rigtig godt lide at det er sådan lidt uformelt og afslappet.

vi har dog ikke helt bestemt hvem der skal stå fadder endnu. mest fordi vi synes det skal være mennesker som betyder noget særligt. Min ældste datters fadere har vi ingen kontakt med i dag eks. hvilket til dels skyldes at hendes far og jeg gik fra hinanden året efter, og de to af fadderne var hans familie og venner. ved sidste dåb valgte vi vores søskende (min bror og søster og min mands søster) men denne gang har jeg et ønske om at jeg selv vil bære, vi er også enige om at min barndomsveninde skal stå fadder, men så er det at min mand mener at vores to søstre også skal være fadder igen, men ikke min bror ( ham har vi ikke så tæt kontakt med, og er også enige om at han ikke skal være det) men kan ikke helt blive enig med mig selv om der kunne blive sure miner hvis min søster blev spurgt og ikke min bror.

Men kors hvor kan man da også bruge megen tid på den slags små ting:-) i sidste ende blir det nu hvad min mand og jeg finder rigtigt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER