Myliona

20 måneder og utrolig kræsen

12 indlæg i dette emne

Camille er 20 måneder, og hun er simpelthen SÅ kræsen!

 

Hun nægter kød.. Vil slet ikke smage på det.. Jeg kan jo ikke tvinge hende ;)

 

Hun spiser meget få ting, og det er irriterende at hun ikke engang vil smage på andre ting.

 

Men hvordan håndterer man det?? Det har stået på i flere måneder...

Først valgte jeg at hun "bare" blev tilbudt det vi fik, og hun så bare spiste det hun ville.

 

Så gik det over til jeg gav hende lidt at "dyppe" i, fordi så ville hun måske prøve mere.. men nej.

 

Vi kommenterede det ikke den første stykke tid, og spurgte engang i mellem om hun ville smage. Men nej.

Så valgte vi at ignorere det... men nej.

Så valgte vi at sige "Du skal smage".. Utrolig stort nej, så blev hun helt hysterisk og nægtede at spise noget overhovedet, så det opgav vi hurtigt!

 

 

Ting Camille vil spise:

Pasta

Pomfritter

Kartofler

Avokado

Yoghurt

Ketchup/remulade/mayo

Makrel

fiskefrikadeller

Leverpostej

Rugbrød (alle slags)

Hvidt brød

smør (Helst meget)

kiks/knækbrød

Rosiner/bær

Banan

Frugtstænger

Der er sikkert flere ting, men kan ikke lige komme på flere...

 

Hun spiser altid rigtig meget til middag, hvor hun altid får makrel eller leverpostej. Hvis hun får kødpålæg eller lign. på, piller hun det af, og spiser kun rugbrød.

 

Hun får tit en tør skive rugbrød til morgenmad, som hun dypper i sin yoghurt... Hun kan lide alle slags yoghurter.

 

 

Hvordan tackler man det??

 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er ret sikker på det er en fase - som alt andet ;) men det kan dem med større børn nok svare lidt bedre på. Silke Elia er meget selektiv og vælger meget forskelligt i perioder. Hun havde en lang periode hun ikke ville spise fx broccoli og nu spiser hun det så igen. Vi er bare blevet ved med at tilbyde det selvom hun ikke vil spise det.

Silke Elia er heller ikke så glad for reel kød og får mest protein fra bønner eller frikadeller ;) Men jeg var også selv gammel før jeg spiste reelle stykker kød.

Men forstår godt det kan være frustrerende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kender det <_<

Jeg synes hun spiser varieret nok til, at du skal lade hende styre det selv. Jo mere fokus I har på det, jo mere vil hun stejle.

Giv hende evt. en vitaminpille, så hun får det hun skal bruge :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker at det er vigtigt at spisetid er hyggetid, altså at I hygger jer, og snakker om ting som ikke er maden. Maden er bare noget man spiser imens man sidder der. Læg lidt af det I andre får på hendes tallerken og lad være med at gøre noget nummer ud af det. Hvis hun får lov at sidde længe nok får hun måske lyst til at prøve, sådan er det i hvert fald ofte her, når vi andre er ved at være færdige er Lilly endelig kommet i gang med at smage på det hele. Generelt er små børn glade for at maden serveres adskilt så de kan se hvad det er.

 

Og ja som de andre siger, hun skal nok klare sig med det hun trods alt spiser, det lyder ikke helt grelt i mine ører.

 

Forslag til ting du kunne præsentere hende for (fra Lillys favoritliste):

kogte broccoli "kviste"

kogte grønne bønner (bobby beans)

rå gulerodsstave

ærter

majs

kogte hvide bønner (evt dem i dåse)

sildepostej

nøddepostej

æblebåde (evt uden skræl)

cocktailpølser

skinke/kyllinge tern

bagte kartoffelbåde

røget medister/kødpølse (den man selv skærer, så skiverne blir lidt tykkere)

smoothies af bær og juice og evt youghurt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, jeg synes jo netop også det er varieret det hun spiser.. Kan ikke finde et mønster i hvor hendes kræsenhed er henne...!

 

Hun får allerede en vitaminpille, netop fordi jeg vil være sikker på hun får hvad hun vil.

Tror egentlig mest, jeg blev bekymret fordi jeg så hvordan mine søsters børn bare guffede alt slags mad i sig.. Og de er cirka samme alder jo..

 

Men vil prøve at lade det ligge, og hvis hun ender som vegetar går det jo nok også ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kunne være mig der skrev det indlæg. Marius spiser heller ikke særligt forskelligt. Og nogle af de ting han ikke vil spise giver ingen mening. F.eks. vil han gerne have lasagne, men han vil ikke have pasta :huh Og frugt er virkelig en prøvelse. Og grøntsager såfremt de ikke er most i kartofler...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Camille vil ikke have lasagne, men det er pga  kødet.. Og hun spiser slet ikke noget sovs!

 

 I går, fandt hun et tyggeben til hunden, og tog det i munden.. Jeg råbte "Neeeej".. Og bagefter tænkte jeg, at jeg ikke vidste om det var en fornærmelse, at hun gider smage på hundens klammetyggeben, men ikke på min mad! :bunny

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er ikke lige så slemt her hjemme, men der er godt nok ikke meget appetit hos Dicte for tiden. Heldigvis siger DP at hun spiser rigtig fint til frokost.

Nå men, da jeg selv var ekstrem kræsen som barn så betyder det meget Dicte ikke bliver det. Hun får altid det samme mad som os, og vi hjælper og spørger om hun vil smage, og vil hun ikke rigtig spise gør vi ikke et stort nummer ud af det. Jeg tror det er vigtigt der ikke bliver for meget pres og drama omkring maden! Hun er vild med rugbrød med ost, så det får hun altid på tallerkenen. Og så får hun altid lov til at smage alt hvad vi har på bordet, og vi siger aldrig til hende at det kan hun ikke lide.

Jeg tænker det er en fase (endnu en ;)) Dicte spiser godt og varieret normalt, så mon ikke det vender igen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker lidt på om det måske er konsistensen i kød hun ikke gider?

For det er af den grund at jeg ikke spiser kød i øjeblikket.

Er der noget grønt hun bedre kan lide end andet? Alle mine piger har kunne lide de små grøntsager som de selv kan sidde og pille op.

Pixie spiser helst mundrette stykker og gerne udkogte grøntsager :) hun er heller ikke ret glad for kød

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Zoey bliver 2 om 3 uger og det er inden for den sidste uge hun er begyndt at spise kød. Hun er også meget kræsen.

Først og fremmest får hun samme tallerken og bestik som os. Hun spiser mere af "voksen" service. Tror det er fordi hun så er fælles med os.

Hun får altid kun serveret det vi spiser. Hun får kartofler/ris/pasta på hendes egen tallerken når jeg har spist lidt af min mad tager jeg noget på gaflen hun ikk spiser og siger "vil du smage" hvis hun siger nej spiser jeg det selv, men ganske få gange siger hun ja og får smag for den nye ting.

For en uge siden tilbød jeg hende skinkeschnitzle selvom hun aldrig vil have kød. Hun sagde ja!!!! Ydermere sagde hun "mmmm mere" og endte med at spise en hel!!! Succes.

Desuden sidder hun ikke for bordenden. Hun sidder imellem os så hun er en del af vores samtale, men vi fokusere slet ikk på maden.

Somme tider spiser hun intet andre dage æder hun. Men det er kæmpe fremgang fra før. Håber mine råd kan hjælpe jer lidt :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hun er begyndt at sidde på en almindelig stol herhjemme.. Hun nægter at sidde i højstol....

I dag sendte Christian så en video hvor hun vold-spiser kød... Han laver kun kød til sig selv, også får hun lige lidt normalt. I dag havde hun så spist det.. Og bad om mere.. Så Christian havde ikke fået kød i dag.. Mærkelige barn..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores spiser kun hakket oksekød. Alt andet kød vil hun ikke have og slet ikke det man skal rigtig tygge.

Vi sørger altid for der er noget hun kan lide, feks pasta. Så ved jeg hun får lidt. Men hun smager så gerne på maden. Langt om længe

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER