Mistel

Hjælp til grødopstart

11 indlæg i dette emne

Kort efter Vitus fyldte 4 mdr. begyndte vi så småt at give ham lidt grød. Det var måske lidt tidligt, men han var vanvittig interesseret i det, vi spiste, og så holdt han op med at sove igennem fra den ene dag til den anden. Så... Nu har vi så øvet os i omkring 3 uger, og jeg må sige, at jeg synes ikke, det går særlig godt. Omvendt ved jeg ikke helt, hvad jeg skal forvente. Han kan ikke finde ud af at få grøden ned (og ikke ud). Han synes helt klart at det er temmelig ulækkert, og han bliver hurtigt frustreret. Jeg gør mig meget umage for at være MEGET begejstret, rose ham og sørge for det er sjovt og hyggeligt. Vi skifter lidt mellem ske, vand af kop (som han synes er ok, og hvor det også lykkes rent teknisk rigtig mange gange) og så flaske, så han også får noget ned og ikke bare er sulten. Men jeg kan mærke, at jeg er begyndt at være lidt frustreret over det, og det er jeg sørme godt klar over ikke hjælper! Som min kære mor siger, så har hun altså aldrig hørt om et barn, der ikke har lært at spise fast føde, og nej, det kan hun selvfølgelig have ret i! Men hvis der er nogen, der har et par gode råd til, hvordan Vitus får en god oplevelse, og hans mor ikke bliver stresset, så tager jeg meget gerne imod dem!

 

:balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvad gir du ham? :) og har du prøvet at variere konsistensen? Herhjemme ryger det hele ud hvis det er for tyndt - det fatter han altså ikke at holde indenbors. Hvis det til gengæld har sådan en god bearnaise tykkelse, så spiser han det faktisk nærmest uden at spilde. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Læser lige med her, er lidt i samme situation, bortset fra at vi kun har forsøgt med grød i en lille uge. Vi har lidt en mistanke om, at tidspunktet har en del at sige. Altså hvis han er for sulten eller træt, så duer det ikke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror at jeg ville give flaske til han blev mæt først, og så simpelthen bare lege lidt med grøden bagefter :) eller også vælge et tidspunkt hvor han ikke er begyndt at blive for sulten. Prioritet at få en god oplevelse, og nyd at han gider at lege med maden, og så måske accepter at det tager længere tid før at det bliver til et måltid. Det er mine tanker. Tror det er vigtigere at stimulere sanserne og få en god oplevelse end at gøre det til et måltid, især når i er startet tidlig :) som du skriver det lyder det bestemt ikke som om han afviser maden, og så længe det ikke sker ville jeg ikke presse på men bare tage det stille og roligt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad gir du ham? :) og har du prøvet at variere konsistensen? Herhjemme ryger det hele ud hvis det er for tyndt - det fatter han altså ikke at holde indenbors. Hvis det til gengæld har sådan en god bearnaise tykkelse, så spiser han det faktisk nærmest uden at spilde. 

Lige nu får han hirsegrød med banan fra Änglemark. Det hænger sammen med, at han spiser så ufattelig lidt, at det er meget nemmere lige at veje 7 gram af og 1/4 dl vand som kommer nogle sekunder i mikro'en. Jeg prøvede først med hjemmelavet majsgrød, som smager hæsligt. Så risgrød, som smager marginalt mindre hæsligt. Så lavede jeg æble/abrikosmos og blandede i, hvilket jeg synes gjorde det ok. Hirsegrøden har nogenlunde samme sødmegrad som det. Den hjemmelavede grød var meget tyk og klistret. Hirsegrøden er mere - ja, luftig. Jeg synes, det har en ok konsistens....Men jeg er jo heller ikke baby... Men det kan da godt være, jeg skal prøve med en smule mindre vand.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores grødopstart var også pænt frustrerende... Til dels fordi han bare var rimelig stædig, og fordi han fik en ide om at kun een slags ske duede...

 

Først og fremmest kan han mærke hvis du bliver frustreret... Det er så skide frustrerende hvis de ikke spiser, men jeg har lært at jeg er nødt til at være afslappet, smile osv, for ellers går han totalt i baglås - stadigvæk! Hvis det så kun er 1-2 skefulde, så er det sådan det er. 

 

Derudover enig med konsistens. Aron har aldrig kunnet finde ud af det der med klumper, han kløjs i dem. Han skal have enten noget som bare skal sluges ELLEr noget der skal tygges. Så prøv dig lidt frem og se hvad der fungerer bedst. Prøv evt andre skeer - hvor underligt det end lyder. Overvej smagen - skal der frugtmos i? Noget andet frugtmos? En anden smag? Her var majsgrød et hit, men det tog ham laaang tid at acceptere hirse. Risgrød har han aldrig fået. 

 

Og hvis du bare synes det er træls, så tag evt. en pause på et par uger og prøv igen. Han er jo stadig så lille at han fint klarer sig bare med mælk, og anden mad er jo bare smagsprøver endnu. Så der sker intet ved at droppe skemad i nogle uger :)

Uh, jeg gør virkelig mit bedste for at være glad og rose og lege og alt det der. Men puh, det er svært nogle gange ;)

Jeg synes, hirsegrøden han får lige nu er glat nok... Det er jo nærmest pulver man rører ud i vand. Jeg har 2 typer skeer. Har ikke registreret at han foretrækker den ene over den anden, men det kan være jeg skal prøve en tredje. Måske en der er blødere. Det har jeg hørt skulle være godt.

Måske skulle jeg prøve at tilføje noget af min hjemmelavede æble/abrikosmos til hirse-banan grøden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skal det vaere groed? Jeg kan anbefale mos af soed kartoffel, eksempelvis. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og aeblemos(af soed aeble) med kvaernet sesam og kokosolie

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skal det vaere groed? Jeg kan anbefale mos af soed kartoffel, eksempelvis. 

Næh, det skal det sådan set ikke. Har overvejet sød kartoffel - er vist bare ikke nået til det endnu. Eller nu for at være helt ærlig - gad ikke, da han spiser så lidt ;)

 

Og aeblemos(af soed aeble) med kvaernet sesam og kokosolie

Giver du så det som en slags dessert eller er det oven på kartoffelmosen? Og smager kokosolie egentlig af kokos?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror at jeg ville give flaske til han blev mæt først, og så simpelthen bare lege lidt med grøden bagefter :) eller også vælge et tidspunkt hvor han ikke er begyndt at blive for sulten. Prioritet at få en god oplevelse, og nyd at han gider at lege med maden, og så måske accepter at det tager længere tid før at det bliver til et måltid. Det er mine tanker. Tror det er vigtigere at stimulere sanserne og få en god oplevelse end at gøre det til et måltid, især når i er startet tidlig :) som du skriver det lyder det bestemt ikke som om han afviser maden, og så længe det ikke sker ville jeg ikke presse på men bare tage det stille og roligt :)

Jeg er opmærksom på, at han ikke er hugsulten, når det er grødtid. Har en flaske parat, som han også får af indimellem skefuldene, måske lidt som "belønning". Men det kan godt være, at jeg kommer til at presse ham lidt uden at ville det....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Næh, det skal det sådan set ikke. Har overvejet sød kartoffel - er vist bare ikke nået til det endnu. Eller nu for at være helt ærlig - gad ikke, da han spiser så lidt ;)

 

Giver du så det som en slags dessert eller er det oven på kartoffelmosen? Og smager kokosolie egentlig af kokos?

 

Jamen, proev det ;) Min Noah ville jo ikke spise det, der kom paa ske, saa han fik fingermad fra 6 mdr og til 7+. Der blev jeg traet :zzz  af at amme om natten, saa begyndte at finde hans "yay-mad" Det var soed kartoffel som mos eller halv stor kartoffel i ovnen/fingermad. Saa aeblemos med det sesam og kokosolie, som faktisk er laekkert... Kokosolie smager eller ej. Noah vil kun have det, der smager og helst et bestemt maerke, ogsaa paa en ske, som han selv tager ind(god olie) ;) Han fik det som et maaltid og sammen med noget fingermad.

 

Uhh, og saa boghvedeflagergroed med kokosolie og moset banan. Det er uden gluten og det er ikke som havregroed, der godt kan vaere lidt sejt og saadan. Mere fint og laekkert i det... 

 

Laenge fik han det, sammen med fingermad altid, hvor jeg saa begyndte at koge noget andet groent i mosen ogsaa kylling. Kylling er faktisk mere nemt for lille mave en risgroed, men det ved man jo ikke lige, naar alle danskere naesten giver risgroed som noget af det foerste ;) 

 

Der gik noget tid, foer Noah fik groed, faktisk... og der var det saa boghvedeflagergroed eller majsgroed. Men lavet paa det majs, der er lidt mindre fint, og saa altid med parmesan og olivenolie, som kom i efter det var kogt faerdigt. Parmesan er en laekker ting, et godt protein og et godt smagshejs til de groeder, der ikke smager af noget.... :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER