millivanilli

Mere om putning

2 indlæg i dette emne

Tak for svar i min anden tråd om hvordan jeres søde små sover i sengen. Jeg har dog nogle flere spørgsmål om hvordan I gør med putning. Er ved at lære vores søn (4 mnd) at falde i søvn selv. Om dagen lykkes det nogle gange ved blot at lægge ham i slyngevugge eller lift, hvor han så falder i søvn helt selv, uden brok. Det er dog oftest sådan, at jeg har ham i mine arme indtil han glipper med øjnene og er ved at falde i søvn, hvor jeg så lægger ham i lift/vugge hvor han falder i søvn. Nogle gange vågner han helt op når han blir lagt ned, og jeg starter forfra igen:)

"Problemet" er aftenputningen. Har forsøgt at lægge ham ned i sengen med sut og nusseklud, sidde ved ham med en hånd ovenpå dynen, og vente på at han falder i søvn. Det sker bare ikke. Enten ligger han og snakker/leger først, hvorpå han begynder at græde, eller så græder han med det samme, og stopper ikke før jeg tager han op. Derfor svøber vi ham i dynen eller bærer ham i armene indtil han næsten falder i søvn, lægger ham så ned i liften, hvor han falder i søvn.

Er det ok det vi har gang i, at han først lægges når han næsten falder i søvn? Har planer om at han skal trænes gradvist op til at kunne lægges i helt vågen tilstand, men det virker bare ikke endnu.

Hvordan ved I, at jeres barn er klart til at puttes? Putter I dem bare på et bestemt tidspunkt, eller går I efter tegn og signaler fra barnet? Vi gør sidstnævnte. Hvis vi forsøger at putte ham før han er helt træt nok, så bliver han sur. Indimellem er det dog svært at tolke hans tegn og signaler. 3 gange gab er ikke altid et tegn på træthed her! Som det er nu, så holder jeg øje med hvor længe han er vågen, og om han er meget pylret og intet vil, så plejer det at være tegn på træthed.

Tak for råd og erfaringer!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi putter næsten altid kl. 19.30, men som du skriver kan det svinge en time i begge retninger, alt efter hvad vi har lavet på dagen og hvornår hun vågner fra eftermiddagsluren. Jeg kigger efter hvornår hun er træt, så klør hun sig i øjnene, bliver mere pylret, søger tryghed og ser bare træt ud i ansigtet. 

Når vi putter bliver hun lagt med sut og nusseklud og så går vi ud af rummet med det samme. Vi går kun derind hvis hun bliver ked af det. Nogle gange sover hun med det samme, andre gange bruger hun en time på at finde ro. Vi skal ofte lige ind og give sut et par gange i løbet af den første time, men ellers så sover hun som en sten ;) Nogle dage har hun meget brug for tryghed, og så sidder vi hos hende indtil hun sover, de dage er tydelige i hendes kropssprog. Vi kan slet ikke ligge hende uden hun græder hysterisk, hendes gråd lyder panisk, hun griber efter vores hænder mm. Der tror jeg det er vigtigt at vise og at hun kan føle man er der. Så tager hun vores hånd og bruger som nusseklud foran ansigtet. Hvis vi sidder hos hende de andre aftener, får vi hende aldrig til at sove ;) Så ligger hun og vil lege med os i stedet :D 

 

Så man skal nok føle sig frem ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER