mrsferozi

Første gangs gravid - gode råd?

13 indlæg i dette emne

Jubii endelig lykkedes det for os også :D 

 

har i nogen gode råd?

mit problem er lidt, at mine bryster er vildt følsomme (er kun 5+6), og de vokser. Hvad gør i med hensyn til BH?? Nogle gode ideer så man ikke hele tiden skal købe ny? Lige pt. bruger jeg sports bh - det eneste der er behageligt. med normale bh'er får jeg SÅ ondt i ryggen. 

 

Og hvad med arbejde?? Jeg er studerende, og har et deltidsjob ved siden af - i en kosmetik forretning, hvor vi står op mange timer i træk. Derfor har jeg overvejet allerede at sige det til min chef nu fordi det er virkelig hårdt for ryggen (det gør så ondt) - men er bange for hun godt kan opsige mig pga. graviditeten - er jo kun deltid, så har vel ikke de samme rettigheder som en fuldtid?? 

Plus - er det farligt for baby at stå med parfume osv.??

 

Bare lige nogen tanker :) håber i har nogle erfaringer der kan hjælpe!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tillykke! :)

Jeg er selv førstegangs så har ikke de vilde råd. Mht BH så hjalp det mig bare at tage min bh af når jeg kom hjem og hoppe i en blød bomuldstrøje der var løs så intet strammede eller var konstant i kontakt (mandens var de bedste :) )

Med arbejdet ved jeg ikke, men synes du skal mærke efter din krop hvad der føles mest behageligt og rigtigt.

Parfume(dampe) ligedan. Jeg ville ikke have det godt med at stå i det i mange timer, men det er jo bare mig :) jeg har så også allergi så det giver sig selv at jeg er lidt hys ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Velkommen til og tillykke :)

 

 

De må ikke fyre dig grundet en graviditet uanset hvor mange timer du arbejder :)

 

Jeg havde selv deltidsjob, hvor jeg stod meget op. Jeg fik bækkenløsning i uge 15-20 ca og blev sygemeldt i uge 20. Det var intet problem, og min chef var god til at tage hensyn til mig inden jeg blev sygemeldt. 

 

Om du vil fortælle det til din chef er jo helt op til dig selv, men hvis du har mulighed for at få opgaver, der ikke kræver at du står så meget, ville jeg sige det. Det kan også være rart at din chef ved hvorfor du måske ikke arbejder så hurtigt eller bliver mere træt etc. 

 

Med hensyn til det med parfumen er det jo en personlig sag. Brug af parfume øger risikoen for allergi hos barnet, men det er i sidste ende kun dig, der kan mærke efter hvor meget du går op i det. En mellemløsning kunne måske være at helt undgå at du selv bruger parfume, og så måske have skiftetøj med, så du ikke skal gå i parfumen længere end den tid du er på arbejde. Men det er et temperamentspørgsmål, og der findes mange kvinder der bader i parfume og før børn uden allergi, ligesom der findes kvinder, der har en skarp 0-tollerence og alligevel får børn med allergi. 

Har I allergi i familien? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillykke! :)

Jeg er selv førstegangs så har ikke de vilde råd. Mht BH så hjalp det mig bare at tage min bh af når jeg kom hjem og hoppe i en blød bomuldstrøje der var løs så intet strammede eller var konstant i kontakt (mandens var de bedste :) )

Med arbejdet ved jeg ikke, men synes du skal mærke efter din krop hvad der føles mest behageligt og rigtigt.

Parfume(dampe) ligedan. Jeg ville ikke have det godt med at stå i det i mange timer, men det er jo bare mig :) jeg har så også allergi så det giver sig selv at jeg er lidt hys ;)

 

Tillykke også til dig så :D 

 

Ja det rigtig. men problemet er når man er ude. og det eneste man vil er at tage den af. men har taget bøjlerne ud af to af mine gamle bh'er som altid har været lidt for store. PUHA det hjalp!

 

Jaa. men tror det der føles rigtigt er at snakke med min chef om en uge (der er jeg 7+0 altså 8 uger henne), da vi har halv årlig samtale der.

 

hehe har også tænkt over det. men der er en i en anden afdeling der er 5 måneder henne, hun virker ik som om hun tænker over det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Velkommen til og tillykke :)

 

 

De må ikke fyre dig grundet en graviditet uanset hvor mange timer du arbejder :)

 

Jeg havde selv deltidsjob, hvor jeg stod meget op. Jeg fik bækkenløsning i uge 15-20 ca og blev sygemeldt i uge 20. Det var intet problem, og min chef var god til at tage hensyn til mig inden jeg blev sygemeldt. 

 

Om du vil fortælle det til din chef er jo helt op til dig selv, men hvis du har mulighed for at få opgaver, der ikke kræver at du står så meget, ville jeg sige det. Det kan også være rart at din chef ved hvorfor du måske ikke arbejder så hurtigt eller bliver mere træt etc. 

 

Med hensyn til det med parfumen er det jo en personlig sag. Brug af parfume øger risikoen for allergi hos barnet, men det er i sidste ende kun dig, der kan mærke efter hvor meget du går op i det. En mellemløsning kunne måske være at helt undgå at du selv bruger parfume, og så måske have skiftetøj med, så du ikke skal gå i parfumen længere end den tid du er på arbejde. Men det er et temperamentspørgsmål, og der findes mange kvinder der bader i parfume og før børn uden allergi, ligesom der findes kvinder, der har en skarp 0-tollerence og alligevel får børn med allergi. 

Har I allergi i familien? 

 

Tak for det :D har fulgt med et par måneder nu :D

 

okay super - også selv om man ikke er ansat under en funktionær lov? Kan huske da jeg blev ansat som 14 årig, at jeg i hvert fald ikke var under den. men fyrring pga gaviditet er en generel lov eller hvordan?

 

Ja det er også det jeg frygter. vil heller ikke tage skade af det. problemet er bare min mand ikke kan finde et fritidsjob lige pt, selvom han prøver. Men hvis han finder et, vil jeg nok sige mit op. Selvom det vil gøre mig rigtig ked af det, da jeg har arbejdet der i 6 år!

 

tænker også det er mest hensigtsmæssigt at fortælle min chef det, da jeg så ikke har det så hårdt? og jeg netop kan sige jeg har det dårlig om jeg ikke lige må sidde? har det personligt rigtig godt med hende, og hun er mere som en veninde end chef. og vil jo rigtig gerne dele det med hende! 

 

ja det er der problematikken er jo. Nej vi har ikke allergi i vores familie heldigvis. Men tænker jeg lige skal snakke med lægen omkring det. Kunne godt mærke jeg fik det dårligt idag på arbejdet, da der var alt for mange dufte - og det hjælper jo heller ikke noget, da jeg jo skal sælge produktet, og ikke ligne en der er ved at besvime over duften :b

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillykke også til dig så :D

Ja det rigtig. men problemet er når man er ude. og det eneste man vil er at tage den af. men har taget bøjlerne ud af to af mine gamle bh'er som altid har været lidt for store. PUHA det hjalp!

Jaa. men tror det der føles rigtigt er at snakke med min chef om en uge (der er jeg 7+0 altså 8 uger henne), da vi har halv årlig samtale der.

hehe har også tænkt over det. men der er en i en anden afdeling der er 5 måneder henne, hun virker ik som om hun tænker over det?

Tak :) dejligt at du fandt en løsning! Det bliver heldigvis bedre (som med alt andet :P )

Tror også at det kun kan gavne at fortælle det, hvis det er det du har det bedst med og lidt hensyn skader jo aldrig ;)

Folk er jo forskellige og har forskellige grænser for hvad de vil og gør under en graviditet. Jeg er såmænd både blevet kaldt hysterisk og uforsigtig af samme person allerede :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak :) dejligt at du fandt en løsning! Det bliver heldigvis bedre (som med alt andet :P )

Tror også at det kun kan gavne at fortælle det, hvis det er det du har det bedst med og lidt hensyn skader jo aldrig ;)

Folk er jo forskellige og har forskellige grænser for hvad de vil og gør under en graviditet. Jeg er såmænd både blevet kaldt hysterisk og uforsigtig af samme person allerede :D

 

Man har jo også lov til at være hysterisk! Det ens baby man taler om jo.  :stork

 

Men ja - kan allerede nu mærke de ikke er nær så ømme. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man har jo også lov til at være hysterisk! Det ens baby man taler om jo. :stork

Men ja - kan allerede nu mærke de ikke er nær så ømme.

Ja, jeg smiler også bare lidt af det ;)

Dejligt med mindre ømhed!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillykke med graviditeten!

De første uger er præget af træthed, ømhed og kvalme for rigtigt mange. Fx var jeg vildt følsom over for lugte og dufte. Men det forsvinder igen. Så jeg tænker at måske parfumeduftene ikke gør andet end netop skubber lidt til det her typiske ubehag, man kan få pga. Kroppens hormonforandring. Kroppen har som regel fundet en ny balance omkring uge 12 igen.

Angående bh og ømme bryster, så var det for mit bedkommende ømt de første tre- fire uger, og så stilnede det af og jeg kunne bruge mine normale bh'er igen frem til mine bryster begyndte at vokse mod slutningen af 2. Semester.

Jeg har et par enkelte bh'er nu,d er passer. Så dem nøjes jeg med. Jeg ved af erfaring at det er helt umuligt at gisne om hvilken størrelse bh der dur på sigt, også i forbindelse med amning. Første gang voksede brysterne slet ikke. Anden gang har de vokset lidt løbende. Derfor venter jeg med at investere i bh'ere til mælken er løbet til. Jeg fik en bh af min mand i julegave i passende størrelse nu. Den er jeg rigtig glad for. Men sådan noget som de der bh forlængere kan være en god ide hvis skålen passer men den bare er for stram under brystet ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Stort tillykke med graviditeten :)

Din arbejds plads må desværre gerne fyre dig hvis de bare kalder det noget andet end "pga graviditet" selvom man godt ved det er der for hvis de f.esk kalder det "pga manglende arbejde" må de desværre gerne fyre dig også selvom du er sygemeldt, jeg står selv i samme situration og er fuldtids sygemeldt med bækken løsning men chef har fyret pga manglede arbejde selvom jeg udemærket godt ved det ikke er derfor og min fagforening har kørt sagen og vi kan intet stille op, han har ret til det... Dumme mandlige chefer :( håber din chef er lidt mere forstående og du ikke ender i det.. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

* min chef har lige fyret mig, skulle der stå

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillykke med graviditeten!

De første uger er præget af træthed, ømhed og kvalme for rigtigt mange. Fx var jeg vildt følsom over for lugte og dufte. Men det forsvinder igen. Så jeg tænker at måske parfumeduftene ikke gør andet end netop skubber lidt til det her typiske ubehag, man kan få pga. Kroppens hormonforandring. Kroppen har som regel fundet en ny balance omkring uge 12 igen.

Angående bh og ømme bryster, så var det for mit bedkommende ømt de første tre- fire uger, og så stilnede det af og jeg kunne bruge mine normale bh'er igen frem til mine bryster begyndte at vokse mod slutningen af 2. Semester.

Jeg har et par enkelte bh'er nu,d er passer. Så dem nøjes jeg med. Jeg ved af erfaring at det er helt umuligt at gisne om hvilken størrelse bh der dur på sigt, også i forbindelse med amning. Første gang voksede brysterne slet ikke. Anden gang har de vokset lidt løbende. Derfor venter jeg med at investere i bh'ere til mælken er løbet til. Jeg fik en bh af min mand i julegave i passende størrelse nu. Den er jeg rigtig glad for. Men sådan noget som de der bh forlængere kan være en god ide hvis skålen passer men den bare er for stram under brystet ;-)

 

Tak for det  :yay

Ja netop. Duftene kan jeg heldigvis undgå - medmindre der kommer nogle og går amok og sprøjter parfume over alt (skete idag med mande parfumer - puha) Men ellers klarer jeg den

 

Jaa mine er heller ikke nær så ømme - men min mand må stadig ik rører dem da det er alt for ømt!

og så må jeg bare prøve mig frem med bh'er  :) lige nu har jeg lige købt nogle sports bh'er de er så gode!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Stort tillykke med graviditeten :)

Din arbejds plads må desværre gerne fyre dig hvis de bare kalder det noget andet end "pga graviditet" selvom man godt ved det er der for hvis de f.esk kalder det "pga manglende arbejde" må de desværre gerne fyre dig også selvom du er sygemeldt, jeg står selv i samme situration og er fuldtids sygemeldt med bækken løsning men chef har fyret pga manglede arbejde selvom jeg udemærket godt ved det ikke er derfor og min fagforening har kørt sagen og vi kan intet stille op, han har ret til det... Dumme mandlige chefer :( håber din chef er lidt mere forstående og du ikke ender i det.. :)

 

Tak for det  :loveshower

 

Åh nej  :unsure virkelig en uheldig situation du står i. Altså jeg har en kvinde som chef, og har det personligt rigtig godt med hende - så tror heldigvis ikke der er problem med det, men man har stadig frygten  :( jeg ved hun vil blive rigtig glad på mine vegne og tror bare vi må finde en måde det virker for os begge. fordi tror heller ikke jeg kan arbejde gennem hele min graviditet. Da jeg står i butik og det kan være virkelig hårdt, og gætter på det ikke bliver nemmere? :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER