millivanilli

Hjelp til dagsrytme, lur og barnevogn

18 indlæg i dette emne

Vores lille søn er snart 11 uger, men er født 2-3 uger før termin. Nu har jeg brug for jeres hjælp og erfaringer i forhold til dagsrytme, lure og søvn i barnevogn! Alle råd, tips og beskrivelser af "sådan gør vi" er velkomne!

 

Jeg ved godt, mange siger, at man ikke kan have nogen dagsrytme når de er så små, men når jeg læser i jeres mor-tråde, så har I alle sammen en rytme nærmest fra start af, virker det til. Det virker som om "alle andre" har faste formiddagslure, middagslure og eftermiddagslure, putter ungen i dennes egen seng kl.19-20, hvorefter barnet sover igennem, afbrudt af enkelte hurtige amninger/flasker, hvor barnet så falder momentant i søvn og sover videre når det er mæt.

 

Sådan er det ikke herhjemme. Lillemanden sover kun korte lure i løbet af dagen, ikke på faste tidspunkter, og helst i min favn, i bæresæle/slynge eller i slyngevuggen, men så skal denne konstant vugges. Om natten sover han godt (4-6 timer i træk!) fra ca. kl.23, men kan først lægges i sin lift efter mindst at have sovet en time i mine arme. Når han vågner i 3-5-tiden er han sulten og spiser. Der går typisk 1-2 timer inden jeg kan lægge ham i liften igen, selv om han er træt, da han ligger urolig og klynker i søvne den første tid efter spisning (mavekneb, tror vi). Hvis jeg lægger ham for hurtigt, så vågner han med skrig. Så sover han videre til 06-07-tiden.

 

Dagslure: Han sover ofte flere korte lure frem til kl.10-11 stk., afbrudt af amning. Resten af dagen spiser han ca. med 2 timers mellemrum, nogle gange hyppigere, andre gange med længere mellemrum. Der går aldrig mere end 3,5 timer før han melder sig om dagen. Hen i mod aftenen spiser han hyppigere, er meget urolig (mavekneb), og falder normalt til ro ved 22-23-tiden. Han har vågenperioder mellem amninger og søvn om dagen, men disse er korte, og han virker søvnig allerede efter 30-40 minutter med pludren, smil og leg.

 

Barnevogn: Da han var helt nyfødt, sov lillemanden meget godt i barnevognen når vi var ude at køre med den. Nu vågner han som oftest efter ca.20 minutter, med skrig og gråd. Det er derfor svært at gå længere ture, hvilket jeg ellers meget gerne ville.

 

Lyder dette helt skævt? Hvordan er jeres rytmer? Hvad gør I? Nogle råd? Jeg ville gerne, at han sov længere stræk om dagen, uden at vågne med skrig, det stakkels pus, samt at vi kunne tage længere ture med barnevognen.

 

På forhånd tak, kloge kvinder!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vil også bare sige, at vi "desværre" heller ikke har nogen fast rytme! Vi havde det i en måneds tid, men 1,5 uges sygdom ødelagde det.

Vega sover igennem om natten, men ellers er det alt fra få lange lure til 5-6 korte lure i løbet af dagen.. Har prøvet alt muligt, men intet hjælper. Trøster mig med, at hun får sin søvn i løbet af et døgn ca 16 timer..

Ang BV, så sov Vega altid godt i BV, og gerne i 2 timer (hvis jeg gik i 2 timer), men nu vågner hun ofte mens jeg går. Dog ikke med gråd, så lader hende ofte bare ligge..

Har egentlig ingen gode råd, vil bare sige at vi heller ikke kan planlægge dagen efter Vega..

Mange kram til dig

:kram :kram :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har heller ingen fast rytme, Noah er 4,5 måned nu. Vi er dog nede på 3-4 lure om dagen, men Noah var også en baby der skulle lære at sove som det også lyder til din skal.

Her hjalp på dagslurene at gå med barnevognen lige inden han vågnede. På den måde blev de forlænget. Græder han også hvis bv er i bevægelse?

Vi er stadig en time om at putte til nat, men han er blevet god til at sove efter natflasker. Vi har en vågelampe vi tænder, siger ingenting og pusler kun ved bonus. De første par måneder var han 20-30 min om at falde i søvn efter flaske, nu går der max 10.

:kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde heller ikke rytme. Jeg kiggede på antal vågne timer som Justme. Hun fik altid noget at spise når hun vågnede og det gør hun stadig. Altså morgenmad, frokost og eftermiddagsmad nu.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores dagslure er også ad h* til :( hun sover nogle gange op mod 1,5 time men ligeså ofte (who am I kidding? oftere!) Powernaps på 15 min. Og allerhelst på arm eller i bæresele. I starten sov hun virkelig godt i bv, men nu gider hun den kun nogle gange og sjældent særlig længe af gangen, og slet ikke hvis den står stille. Hun sover til nat mellem 21.30-24.00 typisk, hun kan slet ikke inde ro før :( heldigvis sover hun godt om natten med et langt stræk på 5-7 timer (næsten 8 i nat! :) ). Efter amning sover hun typisk også hurtigt igen.

Når hun bliver rigtig træt og bare ikke vil sove, ender vi lidt i en 'ondcirkel' hvor hun bliver så overtræt at hun ikke kan finde ro og så bliver hun rigtig ked af det. Vi har også haft et par aftener med slemme mavekneb, hvor det har været helt umuligt.

Så ingen rytme her om dagen og aftenen, men nogenlunde om natten (og det er skisme mere held end forstand og udelukkende Andrea's egen formåen :) )

Andrea er lige over 2 mdr.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige ang. bv ture, så vil jeg da anbefale at have en slynge/bæresele fast med i bv. Så når han vågner i bv kan du tage ham i selen, og når han er faldet til ro, så putte ham i bv igen. Det har da ihvertfald virket her ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Starter med at sige tak for jeres fine besvarelser. Det er skønt at høre, at vi ikke er alene om at have en baby som ikke følger "bogen". Jeg vil kommentere på jeres beskeder hver især når jeg har mere tid, sidder lige nu med en dreng der sover på armen, og venter på, at det bliver "trygt" at lægge ham ned i liften:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Laurits på 7 uger har haft rigtig svært ved især søvn om dagen. Kun barnevogn i bevægelse virkede (hvilket resulterede i mange, lange ture).

Så sagde vores SP, at han ville sove hvor som helst vi lagde ham - dog helst faste steder - hvis vi lagde ham lige så snart, han gabte og sagde "nu skal du sove" med overbevisning.

Så ville han sove, fordi han var tryg. Det ville dog forudsætte, at han var mæt.

Ja ja tænkte jeg. Som om! Ungen har jo ikke læst teorien.

Men...det virker (for det meste). Også hvis han vågner efter 20 minutter. Så lige sutten, nus på panden og "du skal sove".

Det skal dog siges, at farmand ikke kan lægge ham på den måde endnu.

I øvrigt lægger jeg kun Laurits, hvis han selv viser træthedstegn. Typisk ca 1-2 timer efter, at han er vågnet, og så sover han 1-1 1/2 time (undtagen aftenlur ved 6-tiden. Den er højst på 50 minutter).

Pøj pøj - søvn er mega svært.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er HELT normalt en en på 11 uger ingen rytme har! Som oftest kommer det når de er 3-4 måneder, vigga var lige knap 4 da vi endte på 3 nogenlunde faste lure. Før det sov hun bare når hun var træt ligemeget hvor hun var. Og gik i seng sammen med os når vi gik i seng.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:kram :kram :kram

 

Da min søn var 11 uger havde han sgi ingen rytme - whatsoever!!! Vi havde 2 faste tidspunkter: Vi begyndte putningen omkring 18.45 og vi kørte storesøster i børnehave til omkring kl 8... Alt derimellem var et stort rod! Jeg forsøgte så småt at indføre en rytme omkring de 3 mdr hvor han så småt begyndte at sove mere end 10 minutter ad gangen om dagen, men altså... Han var nok omkring 3,5-4 mdr før vi havde bare nogenlunde en rytme. 

 

Men jeg vil anbefale at hvis du ønsker en rytme, så lave en fast rækkefølge mere end en fast rytme - giver det mening???

 

Dvs når han vågner til dag, så er han vågen x timer hvor han spiser efter så og så lang tid, og så og så lang tid efter han har spist skal han sove. Når han så vågner, så skal vi.... osv. Dvs ingen klokkeslet, bare rækkefølge i tingene. Det var min SP's råd omkring de 4 mdr hvor det stadig sejlede noget af tiden og jeg var ved at blive idiot af at alle andre havde babyer som sov både dag og nat, kunne ligge og lege selv, gad trille både frem og tilbage osv. Jeg havde en dreng som skreg både dag og nat, havde ondt i maven stort set konstant, ville ikke ligge på maven, gad sjældent at lege selv, og det der med lange søvntræk var en by i Rusland... Hun sagde så at nogle babyer er bare mere urolige end andre. Min baby er så absolut ikke en rolig søvn-baby...

 

Så vores rytme blev til at når han vågnede, så fik han flaske efter ca en time, og så som sagt kl 8 afleverede vi storesøster. Derefter sov han når vi kom hjem. Når han vågnede var han vågen i ca 2-3 timer, hvor han fik en flaske, forsøgte at lege osv. Så sov han igen, fik en flaske når han vågnede, legede osv i samlet ca 2 timer. Så ind og sove, op og få en flaske, hente storesøster, hjem og forsøge at få lavet mad mens Bettefisen sad i skråstol og kiggede fjernsyn (ganske upædagogisk, men alternativet var at der ikke blev lavet mad), og så fik han flaske omkring kl 18-stykker eller når han blev sulten som så var en 2-3 timer siden sidste flaske, og så mens vi spiste sad han i skråstolen og kiggede på os, og så derefter var der en af os som legede med ham mens den anden vaskede op, og derefter begyndte vi at putte børn. 

 

Kl 18.45 plejer vi at putte den store, så der begyndte vi også at putte ham. Det var sådan ca ved de 3 mdr vi lykkedes i at lære ham at falde i søvn i sengen ved at vi gav sut, sagde godnat, gik ud. Når han blev ked gik vi ind og trøstede, gav sut, sagde godnat, gik ud osv. 

 

Om natten vågnede han så gerne efter et par timer og skulle have en sut, og fortsatte sådan det meste af natten. Han fik en flaske i løbet af natten når sutten ikke længere var nok, og det var ofte omkring kl 3-4 stykker. Det gav intet positivt men kun mavekneb at give en flaske tidligere på natten hvis han ikke selv meldte sig.

 

Men mit bedste råd er - hold op med at sammenligne ham med andre babyer... Om det bare er fordi rigtig mange kvinder ikke vil fortælle sandheden om deres børn eller om nogle af os bare har børn som er rigtig dårlige til at sove ved jeg ikke, men det giver bare ikke andet end frustration at snakke med folk om søvn, hvis babyer sover igennem fra de er født og sover gode lure om dagen. Så min MG har jeg IKKE snakket søvn med...

 

Min søn dover stadig af røv meget af tiden, og hans lure er også som vinden blæser i længde. MEN fra han var omkring 6 mdr begyndte han at fungere bedst hvis vi kørte klokkesletsrytme langt hen af vejen. Sådan fra den ene dag til den anden. Så nu hedder det op 6/6.30 til morgenmad, flaske kl 8, aflevere storesøster kl 9, hjem og sove fra ca 9.10-10/10.30, op og lege, frokost kl 11.30/12.00, lege igen, lur kl 13/13.30 - 14.30/15.00 (på en god dag), op og have eftermiddagsmad, hente storesøster kl 16.00, hjem og lege mens mor laver mad, aftensmad 17/17.30, lege, putterutine starter ca 18.30 og puttes kl 19 med en flaske.

 

Det hjælper mig at se der ER gode dage, og ikke mindst ENDELIG at høre andre folk dele at deres børn sgu heller ikke sover godt. Det giver ligesom en følelse af at det ikke bare er mig :kram

Tak for din søde og lange besked! Er der nogen, der ved noget om dårlig søvn, så må det være dig! Føler med dig, og håber det snart bliver bedre. Min lille fyr sover jo i hvert fald 4-6 timer i træk om natten, hvilket er luksus i forhold til din situation. Problemet her om natten, er at jeg skal sidde med ham sovende på arm i 1-2 timer før han kan lægges for sig selv, så der er "kun" 2-5 timers søvn på mig, ud af de 4-6. Problemet er uanset mere dagssøvnen...

Tak for råd om at følge en fast rækkefølge der! Det gør vi lidt allerede, altså når han vågner, så får han mad med det samme, bøvses af og holdes indtil han ikke græder længere (maven), bleskift, leg, tilbydes mad igjen, så vugges han i søvn i mine arme, eller jeg træner på at han skal falde i søvn selv. Lægger ham så i liften/slyngevuggen når han NÆSTEN sover, og forsøger at få ham til at sove. Det er lykkedes et par gange, men så vågner han igen ret hurtigt.

Uanset, tak for at du tog tid til at læse og skrive. Det er om ikke andet godt at vide, at man ikke er alene om ikke at have et barn der gør alt efter bogen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil også bare sige, at vi "desværre" heller ikke har nogen fast rytme! Vi havde det i en måneds tid, men 1,5 uges sygdom ødelagde det.

Vega sover igennem om natten, men ellers er det alt fra få lange lure til 5-6 korte lure i løbet af dagen.. Har prøvet alt muligt, men intet hjælper. Trøster mig med, at hun får sin søvn i løbet af et døgn ca 16 timer..

Ang BV, så sov Vega altid godt i BV, og gerne i 2 timer (hvis jeg gik i 2 timer), men nu vågner hun ofte mens jeg går. Dog ikke med gråd, så lader hende ofte bare ligge..

Har egentlig ingen gode råd, vil bare sige at vi heller ikke kan planlægge dagen efter Vega..

Mange kram til dig

:kram :kram :kram

Tak for fin besked, og for kram! Det er rart at vide, at man ikke er alene, selv om jeg selvsagt ønsker at I havde det nemmere! Ang. BV, så ville det jo være ok, hvis det ikke var for at han vågnede med gråd og skrig :( Held og lykke videre med kampen om dagsrytmen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har heller ingen fast rytme, Noah er 4,5 måned nu. Vi er dog nede på 3-4 lure om dagen, men Noah var også en baby der skulle lære at sove som det også lyder til din skal.

Her hjalp på dagslurene at gå med barnevognen lige inden han vågnede. På den måde blev de forlænget. Græder han også hvis bv er i bevægelse?

Vi er stadig en time om at putte til nat, men han er blevet god til at sove efter natflasker. Vi har en vågelampe vi tænder, siger ingenting og pusler kun ved bonus. De første par måneder var han 20-30 min om at falde i søvn efter flaske, nu går der max 10.

:kram

Tak for besked, og for dine råd. Du skriver, at Noah skulle lære, at falde i søvn, hvordan hjalp I ham med det? Lige nu er jeg ved at forsøge lidt. Har lagt ham ned i liften i mørkt soveværelse, og ligger ved siden af, uden at snakke. Jeg lagde ham først ned, da han glippede med øjnene. Lægger en hånd ovenpå hans dyne når han er urolig, og venter på, at han skal falde ordentligt i søvn. Er lidt spændt på, om det går.

Han græder desværre uanset om vognen er i bevægelse eller ej...

Igen, tak skal du have!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde heller ikke rytme. Jeg kiggede på antal vågne timer som Justme. Hun fik altid noget at spise når hun vågnede og det gør hun stadig. Altså morgenmad, frokost og eftermiddagsmad nu.

Tak skal du have, Vinnus. Så er det vidst ikke alle der har dagsrytme og sove-babyer alligevel :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores dagslure er også ad h* til :( hun sover nogle gange op mod 1,5 time men ligeså ofte (who am I kidding? oftere!) Powernaps på 15 min. Og allerhelst på arm eller i bæresele. I starten sov hun virkelig godt i bv, men nu gider hun den kun nogle gange og sjældent særlig længe af gangen, og slet ikke hvis den står stille. Hun sover til nat mellem 21.30-24.00 typisk, hun kan slet ikke inde ro før :( heldigvis sover hun godt om natten med et langt stræk på 5-7 timer (næsten 8 i nat! :) ). Efter amning sover hun typisk også hurtigt igen.

Når hun bliver rigtig træt og bare ikke vil sove, ender vi lidt i en 'ondcirkel' hvor hun bliver så overtræt at hun ikke kan finde ro og så bliver hun rigtig ked af det. Vi har også haft et par aftener med slemme mavekneb, hvor det har været helt umuligt.

Så ingen rytme her om dagen og aftenen, men nogenlunde om natten (og det er skisme mere held end forstand og udelukkende Andrea's egen formåen :) )

Andrea er lige over 2 mdr.

Det lyder meget som vores situation, måske bortset fra, at sønnike ikke kan lægges ned før efter 30 min -1,5 timer når han er ammet og faldet i søvn om natten. Håber det snart bliver bedre, også for jer:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige ang. bv ture, så vil jeg da anbefale at have en slynge/bæresele fast med i bv. Så når han vågner i bv kan du tage ham i selen, og når han er faldet til ro, så putte ham i bv igen. Det har da ihvertfald virket her ;)

Det er en god idé at tage bæresælen med! Hvordan gør du så, rent praktisk når du skal have hende op i den fra BV'en? Tænker at det er besværligt ude på vejen? Og her i kulden, hvad gør du så? Tak for hjælpen:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Laurits på 7 uger har haft rigtig svært ved især søvn om dagen. Kun barnevogn i bevægelse virkede (hvilket resulterede i mange, lange ture).

Så sagde vores SP, at han ville sove hvor som helst vi lagde ham - dog helst faste steder - hvis vi lagde ham lige så snart, han gabte og sagde "nu skal du sove" med overbevisning.

Så ville han sove, fordi han var tryg. Det ville dog forudsætte, at han var mæt.

Ja ja tænkte jeg. Som om! Ungen har jo ikke læst teorien.

Men...det virker (for det meste). Også hvis han vågner efter 20 minutter. Så lige sutten, nus på panden og "du skal sove".

Det skal dog siges, at farmand ikke kan lægge ham på den måde endnu.

I øvrigt lægger jeg kun Laurits, hvis han selv viser træthedstegn. Typisk ca 1-2 timer efter, at han er vågnet, og så sover han 1-1 1/2 time (undtagen aftenlur ved 6-tiden. Den er højst på 50 minutter).

Pøj pøj - søvn er mega svært.

Wow, det er godt nok sejt at det virker for jer! Jeg var selvsagt nødt til at prøve det herhjemme efter at have læst din besvarelse, men det virkede ikke...:) Jeg vil dog tage det med, at det er vigtigt at virke overbevist når vi siger, at han skal sove, omend putningen endnu ikke kan klares på jeres måde. Jeg gør som du, putter ham når han viser træthedstegn, hverken før eller efter. Det gør en forskel.

Skønt for jer, at det kører med søvnen! Her hår det trods alt også noget bedre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er en god idé at tage bæresælen med! Hvordan gør du så, rent praktisk når du skal have hende op i den fra BV'en? Tænker at det er besværligt ude på vejen? Og her i kulden, hvad gør du så? Tak for hjælpen:)

Nu var det jo mest i sommers at jeg havde behovet, men jeg havde altid ekstra tøj/ulddragt med til hende, hvis hun skulle op i slyngen. Det tager lidt tid at få den bundet osv. men når først man lige har lært det kører det fint ;) Hvis du har bæresele er det endnu nemmere, da den så bare lige skal klikkes fast på ryggen ;) Jeg syntes ellers ikke det har været så besværligt. Når hun så sov i den, lagde jeg hende forsigtigt i bv igen. Velbekommen ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Wow, det er godt nok sejt at det virker for jer! Jeg var selvsagt nødt til at prøve det herhjemme efter at have læst din besvarelse, men det virkede ikke...:) Jeg vil dog tage det med, at det er vigtigt at virke overbevist når vi siger, at han skal sove, omend putningen endnu ikke kan klares på jeres måde. Jeg gør som du, putter ham når han viser træthedstegn, hverken før eller efter. Det gør en forskel.

Skønt for jer, at det kører med søvnen! Her hår det trods alt også noget bedre.

Held og lykke. Det kokser altså også engang imellem her - eksempelvis i går aftes, hvor det tog to timer at putte, og ungen endte med at falde i søvn under amning.

Nå - op på hesten igen. Der er en masse søvn, der skal soves i dag ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER