Ema

inspiration søges til kage

8 indlæg i dette emne

Skal bage kage til mine dejlige kolleger på torsdag, men er helt tom fir ideer udover "det sædvanlige"

Så kom frisk med jeres bedste bud på lækre kager

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kanelkage? Mener dk-kogebogens er rigtig god!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har bagt chokoladeroulade 2 gange inden for de sidste 2 uger, og det er forbavsende nemt (og smager i øvrigt fremragende, især med en klat flødeskum med lidt vanilie :))

Og bananer i :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Citronmåner.... Eller brownie cheesecake med hindbærskum...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har bagt chokoladeroulade 2 gange inden for de sidste 2 uger, og det er forbavsende nemt (og smager i øvrigt fremragende, især med en klat flødeskum med lidt vanilie :))

Gris :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uh, hvor bliver jeg lækkersulten. Måske jeg er nødt til st bage to kager....

Men hvor bliver selve opskrifterne af? Har da ingen anelse om hvordan man laver de kager i nævner

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Gateau marcel er også et rigtig godt valg! Den er nem at lave og bliver bedst af at være lavet dagen før.

 

Gateau-marcel-001.jpg

 

Hapset fra en tilfædlig hjemmeside (http://rigeligtsmor.dk/opskrift-gateau-marcel/)

 

En gateau marcel er ikke særlig svær at lave, men man skal huske at være opmærksom på, at den skal laves dagen før, så den har tid til at sætte sig i køleskabet natten over.

Der skal bruges en springform på 24-26 cm i diameter og kagen passer som dessert til ca. 8-10 personer.

Ingredienser:

  • 1 vaniljestang
  • 200 g sukker
  • 250 g god mørk chokolade (f.eks. Valrhona Caraïbe 66%)
  • 200 g smør
  • 210 g past. æggehvider
  • 140 g past. æggeblommer
  • 2 spsk. hvedemel
  • Lidt smagsneutral olie til formen
  • Lidt kakaopulver til drys

Forberedes dagen i forvejen

Start med at pensle en springform med lidt smagsneutral olie. Herefter skal formen fores med bagepapir. Klip en cirkel bagepapir til bunden og én lang strimmel til siden – på denne måde undgår man folder.

Hak chokoladen og smelt den i en lille gryde sammen med smørret ved meget lav varme. Tag det af varmen så snart, at det er smeltet. Vaniljestangen flækkes og kornene skrabes ud. For at skille kornene ad kan du mase dem sammen med en smule af sukkeret. Sukker, vanilje og alle æggene (det vil sige både de pasteuriserede æggehvider og de pasteuriserede æggeblommer) piskes i en skål til en tyk æggesnaps. Chokoladesmørret vendes forsigtigt sammen med den tykke æggesnaps i skålen. Nu skal du dele dejen i to.

I den ene del af dejen sigtes 2 spsk. hvedemel i og vendes forsigtigt med. Fyld denne dej ned i den forede springform. Bunden bages ved 165 grader i ca. 30-35 minutter.

Lad bunden blive i formen og afkøl den kort i fryseren. Herefter fyldes den anden halvdel af ”dejen” ovenpå den afkølede bund. Dæk din gateau marcel til og stil den i køleskabet til næste dag.

Server kagen kold og evt. med brombærcoulis eller lignende til.

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER