lhk

Putte baby

6 indlæg i dette emne

Hvordan putter I egentlig jeres børn til lur, og er der forskel på hvordan I putter om det er en dagslur eller til nat?

Min dreng på 8,5 uge er ikke nem at putte, som regel putter vi slet ikke i løbet af dagen, for hans dagslure foregår ved at han falder i søvn i mine arme på et tidspunkt han selv vælger! Derefter lægger jeg ham forsigtigt i liften..

Ingen fast dagsrytme endnu...

Til natten er han ligeledes umulig at "putte" og falder kun i søvn hvis vi vugger ham i vores gyngevugge (natures sway) Og den vokser han snart ud af, så gode råd er dyre...

Så piger, hvordan kommer jeg i gang med at putte rigtigt? At rokke med liften hjælper desværre ikke, selvom jeg prøver tit...Han vågner nærmest bare op af det:(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tak for dit gode og hurtige svar, det er helt sikkert noget jeg kan bruge. Hvor gammel var Aron da I startede med natteputningen på den måde? Og var han generelt "mega træt" eller puttede I bare når de første træthedssignaler kom, (fx gnide øjne). Eller valgte I fra start et bestemt tidspunkt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som udgangspunkt kan du ikke forlange en fast dagsrytme før de er mindst 3 måneder. Har hver gang oplevet at søvn og putning ændrer sig naturligt omkring de 3-4 mdr.

Men bare fordi man ikke kan forlange det endnu kan man jo godt øve dem i at falde i søvn selv, noget som mange babyer ikke naturligt kan men skal lære.

Jeg har brugt metoden fra "sov igennem uden gråd". Babyer som falder i søvn ved brystet el i armene på mor vågner tit når de bliver lagt. Det svarer jo lidt til at du falder i søvn i din varme trygge seng og vågner på det kolde køkkengulv. Det er forvirrende og utrygt at vågne et andet sted end hvor man faldt i søvn. Derfor vågner de og græder. Man skal så øve dem ved at bruge samme metode som man normalt bruger for at få dem til at falde i søvn, fx amning el rokken i armene. Am/rok ham indtil han er lige ved at falde i søvn og læg ham så hvor du synes han skal sove. Og de første mange gange vågner han nok op igen og brokker sig og så gør du det forfra, am el lign indtil han næsten sover, put osv. Til sidst vil han falde i søvn i sengen. Men i starten vil det kræve mange gentagelser og måske kun lykkedes ved få lurer. Og det vil tage måneder før man bare kan lægge dem hver gang og så falder de selv i søvn - i hvert fald når man udstyret med et af de børn som skal lære at falde i søvn. Jeg har selv haft 2 ud af 3 som har skullet lære det, og mindstepigen skal stadig have hjælp til natten mange aftener og er 7,5 mdr.

Til natten har vi i indført putteritual men først når de er kommet på eget værelse ved 4 mdrs alderen. Her er det nattøj, rolig leg, ind på værelse med dæmpet lys, godnathistorie, amning og så godnat. Om dagen puttes i barnevogn ( som dog først rigtig fungerede ved 2,5-3 mdrs alderen).

Held og lykke og nyd at sidde med den sovende baby når det ikke kan være anderledes - det er snart slut ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lavet en besvarelse i min mortråd hvad angår putning til nat ift det du spurgte mig om!

Om dagen har vi 1,5 times reglen - når han vågner bliver han skiftet, og får en kort tår babs og så leger, træner og hygger vi! Efter en times tid begynder vi at drosle ned på aktiviteten - han får lov at ligge/sidde ved mor eller far og må her også få sutten! Hvis han har tisset bliver han skiftet igen og går en tår babs og bliver puttet i duniduoen og inden den lander i barnevognen sover han som regel! Jeg putter ham altid inden at han falder i søvn, så han ved at han ligger selv.. Eller vågner han kort efter og er totalt hysterisk!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så længe jeg ammede, faldt hun i søvn i mine arme. Det var deeejligt. Hun sov tit sine dagslure i mine arme/på en pude/dyne i mit skød mens jeg sad og så fjernsyn. Den tid hvor hun gad det ville jeg ikke bytte væk for noget i verden. Fra 3 mdr. 5 mdr. gad hun ikke længere blive liggende ved brystet, men dér kom hun i barnevognen om dagen.  Så snart hun kom ned at ligge i den, drejede hun hovedet til siden - ind i siden af voksiposen og så faldt hun i søvn sådan. Jeg har ikk ebrugt lang tid på at hive/vugge i barnevognen. Om aftenen blev hun lagt i sin dyne og vugget i søvn. Vi kaldte det at "gå med hende" eller "skal jeg sidde med hende" og når hun var faldet i søvn blev hun lagt i seng. Nu er hun 7,5 måned og barnevognsputning gennem dagen er det samme, men hun bliver puttet på to måder til nat. Nattøj på, leg på gulvet, begynder at blive lidt træt. Natflaske af et par omgange. Så ligger hun på ryggen på sin dyne i sofaen og piller meget stille ved sin kanin. Enten falder hun pludselig i søvn dér og bliver lagt ind i seng. Eller også lægger vi hende ind i hendes seng og nynner lidt, stryger hende over ryggen og så falder hun i søvn. Forskellen på de to måder er, at når hun falder i søvn i sofaen sker det uden gråd, men når hun lægges i sin seng, skal vi gerne have lidt koncert uanset om vi er i rummet konstant eller går lidt til og fra.

 

Vi har ikke sådan kæmpet med den her putning. Udviklingen foregår stille og roligt og vi regner med at sofaputningen snart er en saga blot ligesom falde i svn ved brystet, sove i mors og fars seng osv har været.

 

Jeg håber I finder en god rytme.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Alle dagslure foregår i Barnevognen. Der bliver han pakket i kørepose og så i barnevogn. Vi skal gå en lille tur før ham sover. Nogen gange 100 meter, andre gange en kilometer.

Om aftenen prøver vi med rolige aktiviteter som sang, læsning eller massage inden sengetid. Så er det nattøj på og i seng med nussedyr og en godnatsang indtil han er rolig.

Græder han bliver han taget op og trøstet. Vi prøver at gå ud inden han sover, men hvis han gentagende gange bliver ulykkelig bliver vi der til han sover.

Nogen gange sover han efter 10 minutter andre dage tager det 1,5 time...

Noah et helt klart en baby det skal lære at falde i søvn. Det er langt fra perfekt, men mange gange bedre end for et par måneder siden!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER