Stugan

Baby med lange sove/vågen intervaller? Erfaringer?

4 indlæg i dette emne

Kære mødre

Min lille datter på ca. 4 uger har siden fødslen haft tendens til at være vågen i mange timer i trææk, for derefter at sove længe. Hun er ofte vågen i 3-4 timer af gangen for derefter at sove 4-5 timer døgnet rundt. Hun ammes så 2 gange i vågenperioderne, men det bliver alligevel ikke til mere end 5-6 måltider i døgnet. Denne rytme har skabt rigtig mange bekymringer, da den slet ikke passer sammen med anbefalingerne om amning, og det har da også vist sig, at min mælk ikke rækker til de få meget store måltider, så vi supplerer med MME. Vi har således indtil videre ikke valgt at vække hende for at spise, men bliver altid lidt nervøs, når der går mere end 5 timer mellem måltiderne. Samtidig har det vagt frustration, at hun ikke vil sove før længe efter de 2timer, som jeg hsr læst er max for en så lille baby. Nu her efter en måned er jeg dog ved at acceptere, at det bok bare er hendes rytme, for hun virker ikke utilpas, når hun er vågen, og tager fint på, når vi altså supplerer med MME. Kunne dog være rart at høre om der er andre med en baby med en sådan rytme?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Da min datter var helt lille sov hun rigtig meget. Hun var kun vågen maks 2 timer, men sov 3-4 timer efterfølgende alligevel. Så jeg ammede også kun 5-6 gange i døgnet og i mit tilfælde var det helt fint.

En af gange var om natten og resten i løbet af dagen. Vi har heller aldrig vækket hende for at amme, hun har fra start sagt til.

Jeg vil også mene, at det optimale rent indtryksmæssigt for spædbørn, er at være vågen maks 2 timer. Men hvis jeres datter bare ikke vil sove og ikke bliver overtræt, er det jo ikke nemt at tvinge hende.

Har I prøvet at lægge hende efter 2 timers vågentid? Eller evt allerede efter 1,5?

Det kan være hun allerede er overtræt efter 2 timer og derfor ikke kan finde ro før hun er HELT smadret..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange tak for svar. Vi prøver som regel at lægge hende efter ca. 2 timer - med de lange måltider, bøvsning og skiftning har det været svært at gøre det hurtigere, men det skal da helt klart prøves at lægge hende lidt før, kunne jo godt være overtræthed, som du skriver.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores dreng på 5 uger er bestemt også fan af at være vågen længe. Han sover så bare ikke engang lang tid bagefter.

Jeg prøver at smide ham i barnevognen og gå tur, når jeg efter 11/2-2 timer mener, at han skal sove. Det virker - i hvert fald mens jeg går med vognen.

Jeg kvier mig altså ikke voldsomt ved at vække ham til mad, særlig fordi han har haft problemer med at tage på. Han får i øvrigt også mme som supplement.

Og omkring hvad bøgerne siger om vågentid: din baby har jo ikke læst bøgerne vel?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER