Påskesen

skifte til stofbleer ?

18 indlæg i dette emne

Kom jo til at købe mig Rebecca Persson's bog den anden dag, og den har sat lidt tanker igang :) Indtil videre har vi brugt Libero herhjemme, og med stor succes. Vi er sådan set rigtig glade for det, og har ikke problemer med rød numse eller lign. Men nu er jeg pludselig blevet lidt fanget af det med stofbleer. For syntes egentlig at konceptet med en dejlig vamset, lækker ble lyder skønt. Og må indrømme at jeg blev lidt chokket over hvor meget slem kemi der egentlig er i plasticbleerne. Manden herhjemme siger at han ikke vil røre stofbleer, og må jo også indrømme at jeg har mine betænkeligheder ved det. Så håber i vil svare mig på nogle spørgsmål:

 

- Jeg har svært ved at forestille mig at det er lækkert at skifte en stofble, for kan ikke slippe tanken om at der er lort overalt ?

- Vi har ikke vaskemaskine, og skal derfor gå 500 meter over til vaskerummet. Vi vasker derfor ofte kun 1 gang i ugen. Kan det overhovedet lade sig gøre med stofbleer ?

- Hvor mange skal man have for at det kan løbe rundt?

- Hvilke skal jeg gå efter ? Jeg har kigget på nogle der hedder: wonder works (one size), itty bitty samt imse vimse som jeg kan købe brugt, nogle der har erfaringer i det ?

- Hvad skal jeg bruge af udstyr ? Olivia tisser en del om natten.

- Nogle der vil forklare betegnelserne ?

 

 

håber i vil hjælpe :)

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Prøv at søg på stofbleer herinde, der er flere gode tråde om emnet.

 

Personligt ville jeg ikke overveje det hvis jeg ikke havde nem adgang til en vaskemaskine og ikke havde problemer med rød/irriteret numse.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi brugte jo stofbleer de første ca 10-11 mdr af Mars liv og jeg/vi har været rigtig glade for dem! Vi stoppede, fordi vi i forbindelse med en ferie (hvor vi ikke gad bruge stof, fordi vi ikke havde adgang til vaskemaskine) opdagede, at Mars bagdel fint kunne tåle papir og fordi stofbleer i dp ville betyde, at alle hans bleer bare blev smidt i en sæk og så skulle vi sortere lort fra, når vi kom hjem og så fordi vi syntes, at tiden, som vi brugte på at vaske, kunne bruges bedre på noget andet, efter at min barsel sluttede og tiden blev mere knap. Og den beslutning har jeg det ok med, men jeg savner stofbleerne. Så herhjemme er kompromiset blevet, at stofbleer er en barselsting :)

Anyway dine spørgsmål:

Jeg havde også en tanke om, at der ville være lort overalt med stofbleerne, men min erfaring er, at den lort, der er så tynd eller stor at den ikke kan holdes inde af en stofble, den tror jeg heller ikke, at en papirsble ville have kunnet holde inde. Vi havde en smule bøvl i starten med den tynde ammebæ, men det var ikke slemt og stoppede hurtigt. Og da det blev mere fast løb det jo ingen steder. :) Vi har brugt enten blepapir eller et stykke fleece, som vi så har vasket med, når der kun var tis og smidt ud, hvis der var lort. Det var lige til at vippe i skraldespanden (papiret kunne have været i toilettet, hvis vi havde haft pusleplads på badeværelset), så det var ikke et problem :)

Vi vaskede i perioder HVER dag, men det meste af tiden hveranden dag og i sjældne tilfælde hver tredje. Og det var med 20-30 bleer i omløb. Jeg kunne ikke forestille mig at vaske kun en gang om ugen, men jeg vil ikke udelukke, at man kunne gøre det. Jeg tænker dog, at det vil kræve ret mange bleer og en eller anden iblødsætningsløsning :chin:

Mærke, det er svært. Vi var gladest for bumgenius og totsbots og vil nok udelukkende bruge det mærke næste gang, men det er jo forskelligt fra barn til barn, hvad der sidder godt. Vi vil udelukkende købe bleer med knapper fremover, men andre foretrækker velcro.

Udstyr, der vil jeg sige, at du udover bleerne får brug for natindlæg (Vi brugte bambus og hamp), blepapir, en spand til brugte bleer og gerne en vaskepose til at putte i spanden (eller to poser, så du hAr en, mens en bliver vasket). :)

Hvilke betegnelser mener du? :) AIO betyder all in one, dvs der er bleen "færdig" og skal bare på bagdelen (meget uskræmmende for begyndere). Lommebleer er en vandtæt "skal" som du så kan fylde med indlæg efter behov (klart min favorit). Og så er der også nogle hvor der skal en blebuks over, men jeg har glemt hvad de hedder :unsure

Hmm ved ikke, om jeg fik det hele med, og jeg kan også mærke, at jeg allerede er kommet lidt ud af trit med stofbleerne, men spørg endelig, hvis jeg skal uddybe noget :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har forresten heller ikke egen vaskemaskine, men har ikke haft synderlige problemer med at vaske på vaskeri. Dog har vi lige måttet tage et godt snif ind i maskinerne, inden vi brugte dem, fordi nogen har haft brugt noget meget parfumeret vaskemiddel før os, og så har vi valgt en anden maskine :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Prøv at søg på stofbleer herinde, der er flere gode tråde om emnet.

 

Personligt ville jeg ikke overveje det hvis jeg ikke havde nem adgang til en vaskemaskine og ikke havde problemer med rød/irriteret numse.

 

Tak for svar. Jeg tror desværre heller ikke det kan løbe rundt uden vask hver 2. dag. 

 

Vi brugte jo stofbleer de første ca 10-11 mdr af Mars liv og jeg/vi har været rigtig glade for dem! Vi stoppede, fordi vi i forbindelse med en ferie (hvor vi ikke gad bruge stof, fordi vi ikke havde adgang til vaskemaskine) opdagede, at Mars bagdel fint kunne tåle papir og fordi stofbleer i dp ville betyde, at alle hans bleer bare blev smidt i en sæk og så skulle vi sortere lort fra, når vi kom hjem og så fordi vi syntes, at tiden, som vi brugte på at vaske, kunne bruges bedre på noget andet, efter at min barsel sluttede og tiden blev mere knap. Og den beslutning har jeg det ok med, men jeg savner stofbleerne. Så herhjemme er kompromiset blevet, at stofbleer er en barselsting :)

Anyway dine spørgsmål:

Jeg havde også en tanke om, at der ville være lort overalt med stofbleerne, men min erfaring er, at den lort, der er så tynd eller stor at den ikke kan holdes inde af en stofble, den tror jeg heller ikke, at en papirsble ville have kunnet holde inde. Vi havde en smule bøvl i starten med den tynde ammebæ, men det var ikke slemt og stoppede hurtigt. Og da det blev mere fast løb det jo ingen steder. :) Vi har brugt enten blepapir eller et stykke fleece, som vi så har vasket med, når der kun var tis og smidt ud, hvis der var lort. Det var lige til at vippe i skraldespanden (papiret kunne have været i toilettet, hvis vi havde haft pusleplads på badeværelset), så det var ikke et problem :)

Vi vaskede i perioder HVER dag, men det meste af tiden hveranden dag og i sjældne tilfælde hver tredje. Og det var med 20-30 bleer i omløb. Jeg kunne ikke forestille mig at vaske kun en gang om ugen, men jeg vil ikke udelukke, at man kunne gøre det. Jeg tænker dog, at det vil kræve ret mange bleer og en eller anden iblødsætningsløsning :chin:

Mærke, det er svært. Vi var gladest for bumgenius og totsbots og vil nok udelukkende bruge det mærke næste gang, men det er jo forskelligt fra barn til barn, hvad der sidder godt. Vi vil udelukkende købe bleer med knapper fremover, men andre foretrækker velcro.

Udstyr, der vil jeg sige, at du udover bleerne får brug for natindlæg (Vi brugte bambus og hamp), blepapir, en spand til brugte bleer og gerne en vaskepose til at putte i spanden (eller to poser, så du hAr en, mens en bliver vasket). :)

Hvilke betegnelser mener du? :) AIO betyder all in one, dvs der er bleen "færdig" og skal bare på bagdelen (meget uskræmmende for begyndere). Lommebleer er en vandtæt "skal" som du så kan fylde med indlæg efter behov (klart min favorit). Og så er der også nogle hvor der skal en blebuks over, men jeg har glemt hvad de hedder :unsure

Hmm ved ikke, om jeg fik det hele med, og jeg kan også mærke, at jeg allerede er kommet lidt ud af trit med stofbleerne, men spørg endelig, hvis jeg skal uddybe noget :)

Tusind tak for et godt uddybende svar :) Hmm... tror desværre at det bliver for bøvlet at skulle vaske flere gange i ugen, så det pejer nok i retning af at jeg beholder plastik bleerne ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svar. Jeg tror desværre heller ikke det kan løbe rundt uden vask hver 2. dag.

Tusind tak for et godt uddybende svar :) Hmm... tror desværre at det bliver for bøvlet at skulle vaske flere gange i ugen, så det pejer nok i retning af at jeg beholder plastik bleerne ;)

Selv tak :) Og ja vask flere gange om ugen er nok en del af pakken, og lidt af en dealbreaker. Jeg nyder i hvert fald, at vi ikke længere skal vaske bleer, selvom jeg savner at bruge dem :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil gerne skrive, men er virkelig traet ;) 

 

Herhjemme bruger vi 100 % stof(50% i ferier), saa jeg har nok lidt at byde ind med. Det med vask er altsaa slet ikke saa traels, som det kan lyde og ser det ikke som en dealbreaker. Men det er individuelt. For mig er det en dealbreaker at bruge plastik og kemi paa min babys numse, hi hi :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde godt nok også mange betænkeligheder inden. Jeg vidste jo godt hvad jeg helst ville, men jeg var "bange" for klamheden og "bange" for besværet. Og ja, lort er klamt, men det er på ingen måde mere (eller mindre) klamt i stofbleer. Og jo det er jo lidt mere besværligt, vi vasker bleer ca.. 3 gange om ugen, der er vores vaskemaskine fyldt men dem på vaskeri er jo med garanti større.

Kan i selv vælge vaskepulver på vaskeriet?

 

Vi har:

 

18 stofbleer (og nu også 3 nye på vej, som har mere booster plads som vi skal til at bruge om natten)

3 bambus indlæg

2 mikrofiber indlæg

1 hamp indlæg som vi endnu ikke har brugt, det er VILDT underligt i størrelsen, så jeg skal lige trylle lidt med symaskinen

20 fleeceindlæg (som holder numsen tør - der er guld værd)

Rispapirsindlæg der fanger pøllen

Sådan en pose vi har i blespand så man ikke skal pille ved bleerne når de skal vaskes.

 

Vi har bumgenius bleer.

 

Har du været inde på koogkos.dk? Der er der videoer til alle bleerne, så kan du se hvordan de forskellige bleer fungerer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde godt nok også mange betænkeligheder inden. Jeg vidste jo godt hvad jeg helst ville, men jeg var "bange" for klamheden og "bange" for besværet. Og ja, lort er klamt, men det er på ingen måde mere (eller mindre) klamt i stofbleer. Og jo det er jo lidt mere besværligt, vi vasker bleer ca.. 3 gange om ugen, der er vores vaskemaskine fyldt men dem på vaskeri er jo med garanti større.

Kan i selv vælge vaskepulver på vaskeriet?

Vi har:

18 stofbleer (og nu også 3 nye på vej, som har mere booster plads som vi skal til at bruge om natten)

3 bambus indlæg

2 mikrofiber indlæg

1 hamp indlæg som vi endnu ikke har brugt, det er VILDT underligt i størrelsen, så jeg skal lige trylle lidt med symaskinen

20 fleeceindlæg (som holder numsen tør - der er guld værd)

Rispapirsindlæg der fanger pøllen

Sådan en pose vi har i blespand så man ikke skal pille ved bleerne når de skal vaskes.

Vi har bumgenius bleer.

Har du været inde på koogkos.dk? Der er der videoer til alle bleerne, så kan du se hvordan de forskellige bleer fungerer.

Hvordan bærer I jer ad med kun at vaske tre gange om ugen, når I har 18 bleer? Løber I så ikke tør? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi bruger ca. 7-8 om dagen = 2*14-16, så vasker vi om aftenen og de er tørre om morgenen. Nogle gange bruger vi jo som sagt kun 7 pr. dag og så kan vi vente til om morgenen med at vaske og de er tørre igen om aftenen. (Vi har desuden engangsbleer liggende, men det har kun været aktuelt 5 gange siden vi skiftede.)

 

Skifter jeg ham for sjældent? Ha ha. Det er jo 1 ble til natten (12 timer) og 6-7 til de resterende 12 timer. Og det kunne godt være mindre bleer pr. dag, men han prutter kun i ny ren ble ( :wacko ) så jeg må tit skiftet 2 i træk.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi bruger ca. 7-8 om dagen = 2*14-16, så vasker vi om aftenen og de er tørre om morgenen. Nogle gange bruger vi jo som sagt kun 7 pr. dag og så kan vi vente til om morgenen med at vaske og de er tørre igen om aftenen. (Vi har desuden engangsbleer liggende, men det har kun været aktuelt 5 gange siden vi skiftede.)

Skifter jeg ham for sjældent? Ha ha. Det er jo 1 ble til natten (12 timer) og 6-7 til de resterende 12 timer. Og det kunne godt være mindre bleer pr. dag, men han prutter kun i ny ren ble ( :wacko ) så jeg må tit skiftet 2 i træk.

Haha nej nej det lyder meget rimeligt, jeg tror bare at jeg læste 3 gange om ugen og tænkte "hver tredje dag" + jeres bleer tørrer vist hurtigere end vores gjorde :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

- Jeg har svært ved at forestille mig at det er lækkert at skifte en stofble, for kan ikke slippe tanken om at der er lort overalt ?


 


Nej, der er ikke mere lort overalt end ved en papirsble. Hvis man bruger rispapir selv ikke, for det kommer man jo i toilet og saa er der mindre end ved en papirsble. 


 


- Vi har ikke vaskemaskine, og skal derfor gå 500 meter over til vaskerummet. Vi vasker derfor ofte kun 1 gang i ugen. Kan det overhovedet lade sig gøre med stofbleer ?


 


Det er tilraadeligt at vaske hver 3.-4. dag, for det kommer til at lugte og bakterier og saadan. I kan formodentlig sagtens noejes med en maskine, hvis I har vaskerumsstr maskine. Vores er kun til 5 kg, saa den er ret lille. Derfor kan jeg ikke vaske 3 dages bleer OG natbleer i en vask, men deler det op i to og har ogsaa vaskeklude til numsen, smaa haandklaeder og "stofbleer" paa puslebordet, der vaskes med, nu vi er igang, saa maskinen er fuld.  


 


- Hvor mange skal man have for at det kan løbe rundt?


 


Med 20 vaskede jeg hver anden dag, men 30+ hver 3. og kan  godt lige traekke den til hver 4., hvis det glipper en enkelt gang. 


Vi har 5 saerlige natbleer, mere om dem senere. 


 


- Hvilke skal jeg gå efter ? Jeg har kigget på nogle der hedder: wonder works (one size), itty bitty samt imse vimse som jeg kan købe brugt, nogle der har erfaringer i det ?


 


Wonderoos, ikke? Ellers kender jeg dem ikke. Men det er rart med en god(dyr eller billig) lommeble, som passer godt til barnet og som udgoer hovedparten af ens stash, synes jeg. Vi har Bumdeal og Papoose. Green Kids lommeble til VS og pusletaske, for de har velcro og er skidenemme at saette paa, ogsaa hvis han staar op i bilen, hvilket ikke er utaenkeligt i et land uden puslepladser alle vejne. 


Itty Bitty vil jeg gerne proeve, men synes de er for dyre og ved ikke, om de passer til min slanke dreng. Der er forskellige udmeldninger om pasform. Jeg har nogle faa laekre, blandt andet en Weenotions med Noahs Ark, en Funkjogging, en Ae-ble osv. men det er ikke dem, der er hovedstash, det er bare mig, der har haft lyst til at eje dem ;) 


 


Ellers har jeg ogsaa nogle Thirsties AIO, som er fine, har haft nogle AIO BG, som var fine, nogle Wonderoos V1, som var fine(men passede daarligt) og et utal af forskellige megadyre natbleer, som allesammen var daarlige i pasformen til min dreng og ikke sugede nok. 


 


- Hvad skal jeg bruge af udstyr ? Olivia tisser en del om natten.


Skifter I om natten? Noah poeller ikke om natten, saa han har en stor ble paa, som holder hele natten. mange vil nok sige uld og formsyede til nat, men det funker ikke hos os. Vi bruger Real Easy AIO, som har en stor lomme til at booste bleen med. Deri har vi mange lag sug af hamp og til noeds bambus. 


 


Til dagen og lure, lange ture osv er hampboostere en god ting. mange er ogsaa glade for Little Lamb bambusboostere, men jeg synes de suger for lidt til min lille stor-tissende dreng. jeg har forskelligt hjemmesyet(af mig og ikke af mig) og nogle hampboosters fra Weenotions, som jeg synes er meget bedre end LL. Han tisser baade meget og meget paa en gang, saa der skal noget serioest sug til foran her. Egentlig er heavy weigth bamboo det bedste, men hamp er naesten umuligt at undvaere for os, naar vi ikke har meget af det. 


 


Saa lige en ting, til de fleste bleer hoerer boostere af mikrofiber fra ny. dem har jeg mest brug en enkelt gang, hvor vaskemaskinen laekkede, og jeg skulle bruge noget, der sugede meget og hurtigt! Det holder ikke paa tis, saa hvis lille barn skal sidde i autostol og tisser, saa suger det, men holder ikke paa det. Derfor er det ret uholdbart og fylder for meget, synes jeg. Vi har udelukkende indlaeg og boosters af hamp og bambus, nogle med et tyndt lag mikrofiber, men ellers uden. 


 


- Nogle der vil forklare betegnelserne ?


http://mkittekat.files.wordpress.com/2011/07/den-lille-bog-om-stofbleer.pdf


Om baade udstyr og de forskellige bleer. 


 


:balloons  Det er baade hyggeligt og rart at vide, at mit barn ikke har kemi og plastik paa numsen, ligesom jeg selv ikke har det ved mens. Det er NOGLE gange traels at vaske og samle bleer, men for det meste er det helt ok og jeg hygger mig foran fjerneren med det... :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Må jeg lige stille et spørgsmål nu vi har stofble eksperten fremme :kiss

 

Camilla, vi har tiiiiit problemer om natten og jeg tænker lidt på at give uldbuks ude over bleen - er det helt tosset? Og når der så er tis i uldbuksen, skylles de så bare op, eller skal de vaskes eller hvordan?

 

Måske problemet løser sig når jeg modtager nye bleer her en af dagene, det håber jeg godt nok.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Må jeg lige stille et spørgsmål nu vi har stofble eksperten fremme :kiss

 

Camilla, vi har tiiiiit problemer om natten og jeg tænker lidt på at give uldbuks ude over bleen - er det helt tosset? Og når der så er tis i uldbuksen, skylles de så bare op, eller skal de vaskes eller hvordan?

 

Måske problemet løser sig når jeg modtager nye bleer her en af dagene, det håber jeg godt nok.

 

 

He he :help  ->  :7: ->  :bk

 

Hvad for en ble bruger I om natten og med hvad i? 

 

Paa et tidspunkt brugte vi en lommeble med PUL(havde ikke nogle formsyede), boostet det, den nu kunne, og saa et uldcover fra Suger Peas udenover(ikke saa stort, det er med knapper). Det fungerede fint indtil M synes at det var synd med uld og bleen ikke sugede nok laengere :) Noah har altsaa aldrig brokket sig over uld! 

 

Jeg lagde uldbuksen paa varmeapperatet eller hang det ud i solen. Saa vaskede jeg det, naar jeg synes, det traengte og gav det efterfoelgende en grundig lanolinkur. Tricket er, at lanolinbehandlet udl er vandtaet, hvis blebuksen/coveret er taet nok, selvfoelgelig. Tis og lanolin bliver en selvrensende blanding, saa det skal bare toerre :)

 

Tanken er god, men jeg har ikke fundet en formsyet, der kan suge nok... Og saa er M ikke glad for det med kaempe Disana uldbukser og det uldcover kunne passe over de store natbleer. Vi havde Weenotions Nightnotion, Luscious Little Somethings, Little Gumnut... ikke en af dem suede naert nok. Saa nu bruger vi loesningen naevnt ovenfor og jeg har ikke ork til at koebe en ae-ble natble og uld, bare for at se, om det kan virke for os. Men gad skisme godt proeve, for den skulle suge RIGTIG godt og passe til slanke boern :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har lige 2 min og kan se der er kommet gode svar til dig fra de andre :) begge mine unger bruger stofbleer, så har lidt forskelligt. Du er velkommen til, at kigge forbi os i Valby, hvis du har lyst og vil se hvad stofbleer er for nogle størrelser :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for svar allesammen :) Og mange tak for budet lilleprinsessen ;) Jeg var ude og kigge på nogle hos en en der solgte dem, og må desværre indrømme at jeg ikke er overbevist :D Jeg tror simpelthen jeg vil syntes at det bliver for træls at skulle vaske så ofte, når vi ikke selv har vaskemaskine. Ydermere vil de ikke ordne dem i vs, så hun vil ikke kunne have dem på fuldtids om nogle mdr. alligevel, og så syntes jeg det er en for stor investering. 

 

Men tusind tak fordi i ville give et større indblik i stofbleernes verden :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er da fint, at naa til den erkendelse. Men maa jeg lige hoere: Vil de ikke ordne dem i VS? :shooter De skal jo ikke ordne mere end ellers.... Det man rent praktisk goer, er at give barnet bleer og et par wetbags med i VS. Saa skfiter VS ble, ligesom de goer paa de andre boern, og kommer bleen med indhold ned i en wetbag. De skal maaske have en pose pr ble, saa kan man komme smaa plastikposer med, selvom det ikke er saa oekonomisk og miljoevenlig en loesning. Den tager barnets foraeldre med hjem og mere ser de ikke til den sag. Saa de SKAL sgu "ordne" dem...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja det er da vildt underligt med VS. Jeg har hørt at man flere steder kræver at det er bleer med velcrolukning fordi alle de trykknapper kan give personalet problemer med fingrene - fair nok. Og selvfølgelig skal de ikke vaske bleerne eller noget, så der er faktisk ikke større opgave for dem. William skal i hvert fald have stofble på når han skal passes, basta!

 

Jeg forstår godt du ikke magter projektet når i ikke har egen vaskemaskine, det ville jeg nok heller ikke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER