louisef

Andreas vej til verden

12 indlæg i dette emne

Jeg havde termin med Andrea d. 11/11-13. Graviditeten var som sådan nem nok (bliver dog næppe nogensinde fan af at være gravid i 9 laaange måneder) : havde kvalme de første 20 uger, hvor jeg tabte mig, og generelt madlede i graviditeten, så endte kun med vægtøgning på +5,5 kg. Slap heldigvis for ødemer, halsbrand og blodtryksstigning. Var dog ret bekymret under graviditeten grundet tidligere SA og "for stor faglig viden". De sidste uger var rigtige hårde med mange onde smerter i bækken og hofter.

Onsdag d 6/11, da jeg var 39+2, var jeg til almindeligt besøg hos min fantastiske JM Eva. Der var ingen dikkedarer med Eva, og hun havde generelt bare været så nem at snakke med gennem graviditeten, så til dette møde bad jeg om, hun ville mærke, hvordan tingene 'så ud' down there for at få en fornemmelse af om jeg var hermetisk lukket og det stod på overtid eller hvordan ;) Eva sagde selvfølgelig, at jeg ikke måtte blive skuffet, hvis jeg stadig havde 3 cm livmoderhals, men ville gerne mærke efter. Jeg havde så udslettet livmoderhals og var 3 cm åben! Og det uden andet end lette, spredte plukveer. Så hun tilbød hindeløsning nu hun alligevel var der. Det gav anledning til uregelmæssig, hyppige, lidt stærke plukveer hen over eftermiddagen. D skulle i aftenvagt, heldigvis tæt på hvor vi bor, så jeg ville bare slappe af derhjemme. 'Veerne' kom til tider regelmæssigt med 2 min imellem i op til 1 time for så igen at have 8 min imellem. Jeg vidste jo, at man som førstegangsfødende skulle have regelmæssige veer med 4 min imellem, som bed så hårdt, at man 'bed i gulvtæppet' for at komme på fødegangen, men det bekymrede mig nu også, at jeg havde kunne åbne mig så meget uden at have følt noget til det, så snakkede lidt med fødemodtagelsen, som mente, at det måske bar hen mod, der kom gang i noget, men jeg skulle bare se tiden an. Torsdag blev D hjemme hos mig, men der var stadig uregelmæssige plukveer/veer. Jeg var så forvirret for alle har jo hele tiden sagt, at når man havde veer var man IKKE i tvivl, men det var jeg altså. Kl 16 ringede jeg igen til FM, hvor jeg fik fat i en JM, som ikke var imponeret af, jeg kunne snakke gennem mine 'veer', men hvis "jeg virkelige ville", kunne jeg da komme forbi og blive tjekket. Det ville jeg gerne! Var så bange for, at det hele pludselig ville gå så stærkt, at jeg endte med at føde hjemme eller i en ambulance. Så vi tog mod Herlev og var i fødemodtagelsen ca 17.45. Her mærkede en JM på mig, og vurderede mig 4-5 cm åben og dermed i aktiv fødsel! Jeg fik lov at komme på fødegangen hos JM Anne, hvor jeg fik et lavement og besked på at gå en tur ned i cafeteriet og få lidt mad, og så se om lavementet ikke satte lidt skub i de der uregelmæssige, lette veer. Jeg kunne intet spise, men manden fik da lidt. Kl. 20.30 mærkede JM Anne så på mig og kunne konstatere at der ikke var sket en hylende fis :( Anne var rigtig sød og havde været jordmoder på Herlev i 34 år, så hun var af den gamle skole, og tilbød at tage vandet for at sætte skub i det hele. Da hun stod med den der overdimensioneret hæklenål blev jeg godt nok en kende nervøs, og fik vist spurgt om det ville gøre ondt - "nej jeg ville kun mærke hendes hånd". Og det gjorde ikke ondt! Men den der hånd kan altså godt mærkes ;) Anne lukkede rigtig meget vand ud, da det så ville være mest effektivt. En smule af det første fostervand var svagt grønt. Jeg fik påsat ctg og skulle monitoreres. Ret hurtigt fik jeg veer med kun 2 min imellem, som bed rigtig meget og oftest var koblet - av for pokker! Og så hjalp det altså ikke, når jordmoderen sad og snakkede om at forestille sig veen som et bjerg - først op og så ned - når nu man vidste, man kun fik pause hver anden gang og selv den pause var kun 2 små minutter. Omkring en times tid efter vandet blev taget bad jeg forsigtigt om noget smertelindring (jeg var ærlig talt så nervøs for, de skulle synes, jeg var hysterisk, så ventede så længe jeg kunne), og fik lattergas. AHHHHH det var godt og virkede perfekt, selv på laveste dosis. Og så hjalp den mig også til at fokusere godt på vejrtrækningen.

Lå under samtlige veer og tænkte: "jeg fatter ikke folk gør det her igen! Jeg fatter ikke folk gør det her igen!" ;)

Kl 23.00 var jeg 8 cm åben og begyndte at føle lidt pressetrang, så vagtskifte skete på stuen. Den nye jordmoder var yngre og havde en sød studerende med, som stod for det meste. Andreas hjertelyd var begyndt at dykke ned til 60 under veerne, så jeg skulle om og ligge på siden i stedet, hvor den rettede sig. Denne stilling gav mig sindssygt ondt i den hofte, som lå op af, men orkede simpelthen ikke at skulle dreje frem og tilbage hele tiden, og hvis det var det der skulle til for at Andrea havde det godt, så var det bare sådan! Da jeg fik lov til at presse, skulle jeg ligge og løfte mit øverste ben samtidig med jeg pressede - det må have været et virkelig kønt syn! Det var så surrealistisk, da Andreas hoved kom til syne, mens resten af kroppen jo stadig var inde. Næste ve fik hende dog ud, og hun kom straks op på min mave. Og hvor var hun fin! (Og snasket! Haha). Jeg kunne også se, D var meget rørt <3 Andrea blev født 00.15 fredag d. 8/11, 3 timer og 45 min efter vandet blev taget, og ca 6 timer efter vi tog på FM.

Moderkagen kom fint og hurtigt ud, dog blødte jeg pludselig meget, så der blev kaldt alarm og pludselig var stuen fyldt med mennesker. Jeg fik lagt drop med ve-stimulerende for at få livmoderen til at trække sig sammen og drop med saltvand, samt stikpiller til at stimulerer livmoderen til at trække sig sammen. Blødningen stoppede, og de vurderede jeg mistede ca 900 mL, og dermed slap for operation. Jeg blev egentlig ikke nervøs over alle de mennesker, følte ikke at stemningen var "panik", men snarere "nu skal vi være effektive", så jeg følte mig helt i trygge hænder. Blødningen gjorde dog, at de katetiserede mig og tømte min blære, samt at vi skulle blive på FG i 3 timer i stedet for 2. Det var også blevet tid til at vurdere skaderne på mig - de var heldigvis minimale! Jeg fik for en god ordens skyld 3 små sting i slimhinden. JM fik brugt den forkerte tråd (ville opløses på 3 mdr i stedet for 2 uger), men D opdagede det heldigvis og de fik rettede det. JM mente, jeg havde en god krop til at føde, og et mellemkød jeg kunne prale af, og i øvrigt da så burde få mange børn :D haha! Men tror nu nok vi lige ser, hvordan det går med hende her først :)

Andrea blev målt til 50 cm og 3350 g, samt fik 10 på Apgar scoren!

Da vi blev os selv fik jeg det fineste halssmykke af min mand <3 og han fik holdt Andrea, som straks sked på ham. Ihh blev simpelthen så nyforelsket i D, da han så hengivent på vores lille pige.

Vi blev kørt op på barselsgangen pga min blødning, hvor Andrea hurtigt søgte og amningen kom i gang. Lørdag formiddag valgte vi at tage hjem, da alt var under kontrol.

1djEt8j.jpg

4rhpjPw.jpg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Dejlig beretning, det lyder som en virkelig god førstegangs fødsel. Stort tillykke med jeres meget smukke Andrea :hurra

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder som en fantastisk fødsel, med god ro over det hele. Øv med blødningen, men heldigt at du slap for operation. Og så er hun jo bare skøn Andrea ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Smuk beretning :loveshower

Ja, rolig fødsel, det er imponerende :) håber du er okay nu her efter fødslen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejlig beretning - stort tillykke  :loveshower  :loveshower  :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange tak alle sammen! :) ja det var jo en drømmefødsel :D JM sagde også at ved nummer 2 skulle jeg nok bare komme når veerne startede ;)

Det går rigtig godt :) Andrea nåede aldrig under sin fødselsvægt og her 5 uger efter vejer hun 4500. Amningen kører bare perfekt så det er dejligt!

Eneste minus er at manden har afsindigt travlt med at skrive speciale som skal afleveres inden jul og læse til eksamen i pædiatri, men forhåbentlig er alt vel overstået om en lille måned og så se vi han lidt herhjemme! (Og jeg kan få lidt aflastning ;) )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for en god beretning.

Det lyder til at have været en god fødsel :) Hvor ser hun skøn ud! :wub

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lyder som en god oplevelse :glad Tillykke med Andrea :hurra

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejlig beretning! Stort tillykke med jeres mirakel!! :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skøn beretning og spændende fødsel at læse om. Så er du jo heldig at få lov at føde før termin ♥♥

Hvor er hun dejlig, jeres lille Andrea ♥♥

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Stort tillykke med hende.

Hun er da bare lækker!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejlig beretning! Hvor er hun fin!  :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER