millivanilli

Amning - overproduktion på ét bryst

5 indlæg i dette emne

Jeg fuldammer min 5 uger gamle søn. De sidste par uger har der været mærkbar forskel på mængden mælk i højre og venstre bryst. Højre producerer klart mere, og nu mistænker jeg overproduktion. Der virker til at være nok mælk i venstre bryst, tit drikker han sig mæt kun på det venstre bryst, og takker nej til højre når det tilbydes. Det højre bryst er decideret større og langt mere spændt end det venstre, konstant. Når sønnen drikker ved hø. bryst, så løber mælken så voldsomt, at han tit kløjes i det, hoster/brækker sig, slipper brystet og græder, før han igen tager fat. Jeg kan se at der står mælk i kraftige stråler når han har sluppet.

Hvert bryst bliver "ammet i bund" inden han tilbydes det andet bryst, for at undgå, at han kun får den tynde "formælk". Hvis det ene bryst stadig er fyldt når han er færdig med et måltid, så tilbydes han igen dette bryst ved næste måltid, så han får noget af den fede mælk. Problemet er, at hø. bryst fyldes så hurtigt igen med tynd mælk, at jeg er bange for, at han aldrig når ind til fløden ved dette bryst. Oftest slipper han brystet inden han når dertil, sandsynligvis grundet den voldsomme strøm af mælk. Ved ve. bryst kan han spise i laaang tid.

1) tror I det er overproduktion i højre bryst, eller "kun" ekstrem nedløbsrefleks?

2) hvad kan jeg gøre for at mindske produktionen og sørge for, at sønnike får også den fede mælk fra højre bryst? Indimellem malker jeg ud "toppen" fra hø. bryst inden jeg lægger ham til, for at tage det værste tryk. Jeg er dog lidt bange for, at dette kun øger problemet. Desuden er min lille fyr så utålmodig, at han bliver krakilsk af at vente de 2 minutter mens jeg malker ud...

Tak for al hjælp!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hmm... Jeg tænker, at det indstiller sig.. Mit højre bryst er også mere aktivt end venstre, men ikke i et omfang, der volder problemer.. Det med den sprøjtende mælk plejer i hvert fald at dæmpe sig hen ad vejen.

Der burde ikke ske noget ved, at du lige tager trykket af brystet, inden baby bliver lagt til (når det er fra det bryst, baby skal spise fra). Så vidt jeg kan forstå, er det hyppigheden af amninger, der øger produktionen og ikke så meget længden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der vil gaa lidt tid, saa skulle det finde sin ligevaegt. Men mit hoejre producerede altsaa bare rigeligt, saa jeg et sted mellem hver 8. og 12. dag pumpede ud, saa det fik lidt ro. Det far som regel 100-120 ml. paa 2 min, selvom jeg havde ammet normalt.

 

Det man ellers kan stille op er at blokamme. Det er ikke tilraadeligt at goere tidligt i et ammeforloeb, men proev at laese det paa ammenet.dk og saa kan du ogsaa med fordel ringe til en ammeraadgiver, som du finder paa Foraeldre & Foedsels hjemmeside. Google ammeraadgiver, saa kommer listen med telefonnumre og de er nemmest at faa fat i udenfor normal arbejdstid. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svar og råd! Jeg har læst en masse om emnet, og besluttede mig for at prøve "full drainage and block feeding", som minder om det du beskriver, Camilla. Har nu malket ud fuldstændig (altså, man kan ikke tømme et bryst, men...), og lagt min søn til det "tomme" bryst. Han virker ikke utilfreds foreløbig. Herefter vil jeg blokamme, dvs at jeg ammer kun fra et bryst i f. Eks. 3 timer, og så det næste. Det vil nok være hyppige amninger her de første dage, men det er ok. Og i det mindste får min søn den fede mælk:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svar og råd! Jeg har læst en masse om emnet, og besluttede mig for at prøve "full drainage and block feeding", som minder om det du beskriver, Camilla. Har nu malket ud fuldstændig (altså, man kan ikke tømme et bryst, men...), og lagt min søn til det "tomme" bryst. Han virker ikke utilfreds foreløbig. Herefter vil jeg blokamme, dvs at jeg ammer kun fra et bryst i f. Eks. 3 timer, og så det næste. Det vil nok være hyppige amninger her de første dage, men det er ok. Og i det mindste får min søn den fede mælk:)

 

Det er nok en fint plan - held og lykke, det tror jeg nok skal gaa rigtig fint,e(llers ring til en af dem paa listen ;) )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER