Påskesen

Morgenmad til baby på 5 mdr.?

11 indlæg i dette emne

Halløj :)

 

Jeg tænker snart at begynde på det 3. måltid herhjemme, da hun spiser de andre to op :) Det vil så være morgenmaden, men idet hun ikke helt er fyldt 6 mdr. syntes jeg det er lidt begrænset hvad jeg kan variere med. Hun får selvfølgelig forskellig grød med topping de to andre måltider, samt grøntsagsmos nogle gange i ugen. Hun spiser alt hvad vi serverer for hende, og elsker at spise med når vi laver mad og spiser. Har i nogle gode ideer til hvad morgenmad kan bestå af ?

 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Da William begyndte på morgenmad så hans dagsmenu sådan ud:

 

Morgenmad: boghvedegrød/hirsegrød med smørklat/kokosolie og en spsk. frugtmos (han har oftest fået: pære, æble, blomme eller sveske)

 

Frokost: grøntsagsmos af 2-3 slags grøntsager + olie (ofte hørfrø eller oliven) + enten kartoffel eller kød (fx hjemmelavede "nuggets", kødboller eller kødsovs) MEN kød er kun fra 6 måneder, så der må i lige vente lidt. Og altid noget at gnave i (men igen, han var ældre) fx tomat uden skind, peberfrugt, kogt kartoffel, kogt (meget kogt) gulerod, kogt blomkål, kogt broccoli, tørret figen osv. osv.

 

Aftensmad: grøntsagsmos af 2-3 slags grøntsager + olie + kartoffel/quinoa/amerant/ris(grød)

 

Jeg har hele tiden holdt mig til at grød kun var en gang om dagen. Det mætter og indeholder selvfølgelig vitaminer, men har SLET ikke samme vitaminindhold, smagsvarianter og indtryk som grøntsager.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da William begyndte på morgenmad så hans dagsmenu sådan ud:

 

Morgenmad: boghvedegrød/hirsegrød med smørklat/kokosolie og en spsk. frugtmos (han har oftest fået: pære, æble, blomme eller sveske)

 

Frokost: grøntsagsmos af 2-3 slags grøntsager + olie (ofte hørfrø eller oliven) + enten kartoffel eller kød (fx hjemmelavede "nuggets", kødboller eller kødsovs) MEN kød er kun fra 6 måneder, så der må i lige vente lidt. Og altid noget at gnave i (men igen, han var ældre) fx tomat uden skind, peberfrugt, kogt kartoffel, kogt (meget kogt) gulerod, kogt blomkål, kogt broccoli, tørret figen osv. osv.

 

Aftensmad: grøntsagsmos af 2-3 slags grøntsager + olie + kartoffel/quinoa/amerant/ris(grød)

 

Jeg har hele tiden holdt mig til at grød kun var en gang om dagen. Det mætter og indeholder selvfølgelig vitaminer, men har SLET ikke samme vitaminindhold, smagsvarianter og indtryk som grøntsager.

 

Tak for svar :) Jeg ville også gerne give flere grøntsager, men da jeg startede på grøntsagsmosen hver dag, slog det hendes mave i stykker, og hun havde diarre i en uge. Så nu giver jeg det et par gange i ugen og vil trappe op lige så stille :) Men hun elsker fingermad, så det kunne selvfølgelig være en god mulighed med kogte/bagte grøntsager. 

Jeg vil gerne begynde på havregrød og øllebrød så jeg kan variere morgenmaden lidt, men er i tvivl om det er for tidligt ? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

SST siger 0 gluten før 6 måneder

Jeg har valgt at vente til 8 måneder

 

Tarmene er ikke klar så tidligt, desværre.

 

Banan, kan hun lide det? Det giver William forstoppelse så måske det hjælper på diarre? Gulerod skulle også afhjælpe diarre.

 

Det kan jo være at det ikke er grøntsagerne, men noget hun ikke har kunne tåle, har du overvejet det? William fik KUN grønt i 2 uger og han fik aldrig så meget som tynd afføring.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For resten er det altså tit frugt der giver diarre, så måske hun har fået mere end hendes mave kan klare?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror hun ikke kan tåle banan, for hun har fået store røde plamager og er ved at blive kvalt i det hver gang jeg har givet hende det. Men har overvejet at prøve igen for lige at se... 

 

Jeg er næsten 100% sikker på at det er grøntsagsmosen der har gjort det, da det ændrede sig markant så snart hun fik det. Syntes stadig jeg kan se at når hun får grø.mos så er hendes afføring tyndere. Har ellers prøvet at give både gullerod og kartoffel, som ellers skulle holde godt sammen på maven. 

 

Jeg vil lige tænke over det med for meget frugtmos. Selvom det kun er en teskefuld på toppen kan det da godt være at det har en effekt. Det sidste stykke tid har hun fået revet æble på toppen, da det også skulle være godt til at samle maven. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er godt nok hurtigt i er oppe på tre måltider, synes jeg.. Jeg tænker at det ville været fint at vente, også selvom hun spiser de andre måltider op. Jeg ville hvertfald være bange for at det gik for meget ud over mælkeindtaget. Hun har jo stadig en alder hvor hendes primære næring bør komme fra mælk.

 

 

Ellers vil jeg anbefale hirsegrød eller en anden glutenfri grød. Og så vil jeg gå over til grøntsagsmos frokost og aften. Evt. grød til frokost en gang i mellem. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror hun ikke kan tåle banan, for hun har fået store røde plamager og er ved at blive kvalt i det hver gang jeg har givet hende det. Men har overvejet at prøve igen for lige at se... 

 

Jeg er næsten 100% sikker på at det er grøntsagsmosen der har gjort det, da det ændrede sig markant så snart hun fik det. Syntes stadig jeg kan se at når hun får grø.mos så er hendes afføring tyndere. Har ellers prøvet at give både gullerod og kartoffel, som ellers skulle holde godt sammen på maven. 

 

Jeg vil lige tænke over det med for meget frugtmos. Selvom det kun er en teskefuld på toppen kan det da godt være at det har en effekt. Det sidste stykke tid har hun fået revet æble på toppen, da det også skulle være godt til at samle maven. 

Nu kan du jo ikke skære alle grønsager over én kam. Det kan meget vel være, at der er noget hendes mave reagerer på. Men det må være noget med at prøve med én ting af gangen, så man kan spore sig ind på hvad der evt. trigger det :) Grøntsager kan hun jo ikke undværre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svar piger. Jeg tror vi dropper det 3. Måltid og prøver med noget mere mos indtil videre ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi venter også med morgenmad til hun bliver 6 mdr. Så juleaften blir fejret med øllebrød :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi venter også med morgenmad til hun bliver 6 mdr. Så juleaften blir fejret med øllebrød :D

 

hahaha ja det er ærgeligt de ikke må få risengrød :D 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER