millivanilli

Baby der ikke sover

25 indlæg i dette emne

Har brokket mig over dette i brokke-tråden, men skriver også her, i håb om hjælp og råd!

Min søn er 14 dage gammel. Indtil nu har han spist, sovet, og spist, ret fint, med enkelte vågenperioder hver dag. Nu skriger/klynker han efter kun et par minutter med søvn! Et eksempel fra nu her: Han spiser (ammer) 20 minutter. Falder i søvn ved brystet. Sover på mit bryst i 30 minutter, med enkelte skrig/klynk med jævne mellemrum, før jeg tør forsøge at lægge ham ned i liften. Der går 3 minutter, og han klynker og skriger i liften, tilsyneladende i søvne. Falder til ro igen, før han skriger/klynker 3-5 minutter senere. Dette gentager sig i ca. 1 time, hvorefter han skriger mere og mere, vågner og tages op af liften. Har forsøgt "alt", at vugge ham i vuggen, svinge liften, lægge en hånd på hans mave når han sover i liften etc'., men uden held. Hjælp! Er ved at blive frustreret og ked af det, og får hellere ikke sovet, da han jo skriger ca. hvert 5. minut!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

har du prøvet at svøbe ham stramt i et tæppe? Så han føler sig tryg - ligesom inde i maven?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skriger han også hvis du går med Barnevognen? Det har virkelig hjulpet mig til at få Noah til at sove længere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har han ondt? skynd dig at faa det udelukket som noget af det foerste.

 

Er han sulten? Hvor ofte spiser han?

 

Er der bonusbleer og hvordan er de?

 

Har du talt med din SP om det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

har du prøvet at svøbe ham stramt i et tæppe? Så han føler sig tryg - ligesom inde i maven?

Ja, men synes ikke rigtig det har nogen effekt, andet end at han bliver mere hysterisk. Desværre!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har du prøvet at tage ham op efter hver måltid så han kan bøvse

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kan altid ringe til afdelingen på hospitalet hvor I har været inden I kom hjem og høre dem om de har forslag til hvad det kunne være samt hvad I kan gøre :) Kæmpe knus herfra :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skriger han også hvis du går med Barnevognen? Det har virkelig hjulpet mig til at få Noah til at sove længere.

Han virker generelt til at trives i barnevognen, men i dag har han klynket/skreget også der:(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har han ondt? skynd dig at faa det udelukket som noget af det foerste.

Er han sulten? Hvor ofte spiser han?

Er der bonusbleer og hvordan er de?

Har du talt med din SP om det?

Han spiser alt fra hver 2.-3. time til hver time. Der er bonusbleer med remoulade. Han virker til at klynke lidt når han skal af med afføringen, men skriger ikke. Jeg mistænker, at han har ondt, måske i maven, men ved ikke hvordan jeg skal finde ud af det.

Han tilbydes altid brystet når han græder sådan. Før kunne der gå 2-3 timer mellem hvert måltid, hvor han sov sødt og dybt, men nu skriger han altså også efter måltiderne, med korte mellemrum. Han virker generelt sulten, og spiser meget. Bøvser ham altid efter måltiderne. Han falder stadig i søvn, men sover altså meget uroligt, med skrig/klynken og spændinger i hele kroppen. Hvis jeg lægger ham fra mig, går det over i decideret skrigen og flitsbue.

Uha, det er hårdt det her. Han er indimellem helt utrøstelig, og jeg aner ikke hvad jeg skal stille op. Kan det være kolik? Og hvad gør jeg så? Er der nogen grund til at søge læge? Har ikke snakket med SP om det, da det først er opstået de sidste par dage.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville få ham tjekket af en kst eller kiropraktor for at få tjekket om han har ondt. Tænk på hvordan han har været krøllet sammen i maven... Der kan godt sidde en ryg eller nakkehvirvel i klemme eller lign.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker lidt om han når at blive mæt, jeg syntes ikke 20 min lyder meget ved brystet når han ikke er ældre.

Jeg ville vække ham/ holde ham igang med at spise indtil han slipper brystet i vågen tilstand.

Bøvse ham godt af, svøbe ham.

For at se om det hjælper og på samme tid vil jeg finde en Zoneteraput som lige kunne tjekke om det hele er som det skal være.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker han har ondt et sted. Når de har ondt vil de gerne sutte og kommer derfor til at sjatspise, hvilket kan give ondt i maven. Det er også derfor han ikke vil svøbes - det gør ondt.

Jeg ville så hurtigt som muligt få en tid hos en kiropraktor med spædbørnserfaring - du skal ikke have henvisning, men ringer bare og så er de fleste gode til at tage spædbørn ind hurtigt.

Det er så ubeskriveligt hårdt, når de græder så meget :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil råde dig til at kontakte fødestedet eller lægevagten eller egen læge eller sundhedsplejersken.

Med henblik på de alternative behandlinger vil jeg råde dig til at drøfte det med lægen/sundhedsplejersken inden du kontakter en behandler.Kæmpe knus herfra 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil råde dig til at kontakte fødestedet eller lægevagten eller egen læge eller sundhedsplejersken.

Med henblik på de alternative behandlinger vil jeg råde dig til at drøfte det med lægen/sundhedsplejersken inden du kontakter en behandler.Kæmpe knus herfra

Jeg har en læge der griner af alternativ behandling og en SP der snakker Sundhedsstyrelsen efter munden. Synes det er ok at man træffer beslutning uden lægen, når de er gammeldags. Gør det bedste for sit barn. Og kst er bestemt ikke farlig, så jeg ville bare gøre det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En læge eller SP vil jo formentlig heller ikke kunne mærke om der sidder noget i klemme. Synes du skal skynde dig at få ham tjekket. Så er det i hvert fald udelukket.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har en læge der griner af alternativ behandling og en SP der snakker Sundhedsstyrelsen efter munden. Synes det er ok at man træffer beslutning uden lægen, når de er gammeldags. Gør det bedste for sit barn. Og kst er bestemt ikke farlig, så jeg ville bare gøre det.

Øv at din læge har denne holdning til alternative behandlinger. Det samme med sundhedsplejersken mente bestemt at de tider var forbi med at grine af alternative behandlinger. 

Jeg mener når der er tale om de små er at man altid skal indrage lægen først for der kan for nogen gå noget tid inden alternativet virker i min mands tilfælde gik der 3 måneder men så virkede det super godt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Han spiser alt fra hver 2.-3. time til hver time. Der er bonusbleer med remoulade. Han virker til at klynke lidt når han skal af med afføringen, men skriger ikke. Jeg mistænker, at han har ondt, måske i maven, men ved ikke hvordan jeg skal finde ud af det.

Han tilbydes altid brystet når han græder sådan. Før kunne der gå 2-3 timer mellem hvert måltid, hvor han sov sødt og dybt, men nu skriger han altså også efter måltiderne, med korte mellemrum. Han virker generelt sulten, og spiser meget. Bøvser ham altid efter måltiderne. Han falder stadig i søvn, men sover altså meget uroligt, med skrig/klynken og spændinger i hele kroppen. Hvis jeg lægger ham fra mig, går det over i decideret skrigen og flitsbue.

Uha, det er hårdt det her. Han er indimellem helt utrøstelig, og jeg aner ikke hvad jeg skal stille op. Kan det være kolik? Og hvad gør jeg så? Er der nogen grund til at søge læge? Har ikke snakket med SP om det, da det først er opstået de sidste par dage

.

 

Jeg synes du skal proeve at faa ham lagt til et bryst og lade ham spise der i 20 min. Du kan nusse ham under fusserne og bag oererne, hvis han er ved at falde i soevn i den tidsramme. Saa synes jeg han skal over til det andet bryst og have en lille taar. Her kan du skifte ham, hvis han falder i soevn, saa han vaagner lidt op til daad. Lad ham blive ammmet hver 2.-3. time, men ikke klatspisning derimellem. Det kan, som Susanne siger, give ham ondt i maven, fordi maven ikke faar ro. HVIS det er kolik, saa er det ok med et mindre maaltid, men overvej foerst, om han skriger af sult eller ondt i maven. 

 

Soerg for at boevse ham godt af. Min dreng skulle gerne sidde lidt Buddhaagtigt for at kunne boevse, alt det der over skulder virkede bare ikke. Mindst en rigigt gammelmandsboevs skal han gerne komme af med. Laeg ham paa hoejre side i en lille time efter amningen, for det kan hjaelpe ham af med luft. Bleerne lyder fine, synes jeg.

 

Hvis det er koldt, der hvor du laegger ham fra dig, saa kan han ogsaa vaere saa foelsom, at han ikke vil laegges koldt... Nogle babyer skal f.eks. have puslepladsen varmet op af foentoerrer, foer de foeler sig veltilpads der. Svoeb ham i dynen, som er dejlig varm og lad ham vaere, hvor I er. Vid at han selvfoelgelig har behov for masser af fysisk kontakt, lille nye menneske.... Overvej om du kan have gavn af en straekvikle - det kan virkelig give dig og ham meget ro, kolik eller ej, men ogsaa hjaelpe paa kolik. Jeg har lavet en viklevideo, saa du maa skrive, hvis jeg skal linke. 

 

Ligesom Susanne, tror jeg ogsaa, at han har ondt. Saa jeg ville ogsaa faa ham til en kiro med det vuns. Jeg ville ikke foerst hoere laege og SP, om de synes, det er en god ide. Hvis de siger nej eller afvent, risikerer du at din dreng har ondt i laengere tid end noedvendigt, hvis det er det, der er galt. Det er trodsa alt ikke alt, de kan tage stilling til for nybaget foraeldre. En kiro kan ogsaa hjaelpe, hvis din baby har kolik - hvis noget har forskubbet sig lidt under foedslen kan det nemlig give kolik i sig selv! I kan forresten overveje kraniosakralterapi efterfoelgende eller maaske zoneterapi, hvis han har kolik. 

 

Men jeg ville ogsaa bede SP om at komme forbi ret hurtigt, fordi I har brug for det. Hvis din baby har kolik, saa  er der jo nogle ting I kan goere, men det kan hun bedre vurdere end jeg kan det. Hun boer kunne hjaelpe med bedste ammestillinger for kolikboern og massage maalrettet for kolikboern. 

 

Hvis det ellers er mavekneb/kolik, kan du overveje at give ham BioGaia/Semper draaber. Det er probiotika til spaedboern og gavnligt for kolikbabyer. Du kan ogsaa lave en mild fenikkelte og give ham lidt af det. Begge dele kan du samtidig selv tage, saa det gaar over i maelken. Du kan overveje, om du spiser noget, han ikke kan taale, f.eks. maelkeprodukter... Koffein, chokolade, lakrids, loeg, porrer, maaske citrusfrugter - proev fra en ende af en ad gangen. 

 

Saa er mine lomme-gode-raad vist ogsaa ved at vaere skrevet... Jeg haaber I finder ud af, hvorfor din baby skriger og faar hjulpet ham :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bruger han egentlig sut? Ellers ville jeg give ham en sut, ioevrigt.

 

Min Noah havde et sindssygt stort suttebehov og ville kun have MAM-sutter .. det har jeg hoert fra flere. Du kan synes om deres facebookside og skrive din adresse til dem, saa faar du en gratis med posten. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skal nok skrive længere når jeg får tid og overskud, men bliver simpelthen nød til, at sige tak! Tak for jeres råd, og for at I tager jer tid til at læse og hjælpe! Alle jeres kommentarer har hjulpet.

I dag har været en bedre dag. Vi forsøgte en dag med så meget kropskontakt som overhovedet muligt med den lille, hud mod hud, ringvikle og hygge. Desuden har jeg fokuseret på bøvseri, og sørget for at han bøvser undervejs og efter måltiderne. Den lille har til gengæld været mere tilfreds, og har kunnet sove uden at vågne med spjæt og skrigen hvert 3-5 minut! Selvsagt har han grædt og været utilpas, men det har været nemmere at finde en årsag og at hjælpe ham med at få det bedre.

Totalt set går det bedre, jeg er gladere, og det er bittemanden også. Håber det varer ved! Tak!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejligt at høre det går bedre knus herfra :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Igen; tak for alle jeres gode råd! Jeg kommenterer lidt her nedenunder baseret på Camillats svar, da jeg tror det vil besvare de fleste spørgsmål I har stillet. Håber det er ok at jeg ikke quoter alle!

Jeg synes du skal proeve at faa ham lagt til et bryst og lade ham spise der i 20 min. Du kan nusse ham under fusserne og bag oererne, hvis han er ved at falde i soevn i den tidsramme. Saa synes jeg han skal over til det andet bryst og have en lille taar. Her kan du skifte ham, hvis han falder i soevn, saa han vaagner lidt op til daad. Lad ham blive ammmet hver 2.-3. time, men ikke klatspisning derimellem. Det kan, som Susanne siger, give ham ondt i maven, fordi maven ikke faar ro. HVIS det er kolik, saa er det ok med et mindre maaltid, men overvej foerst, om han skriger af sult eller ondt i maven.

Soerg for at boevse ham godt af. Min dreng skulle gerne sidde lidt Buddhaagtigt for at kunne boevse, alt det der over skulder virkede bare ikke. Mindst en rigigt gammelmandsboevs skal han gerne komme af med. Laeg ham paa hoejre side i en lille time efter amningen, for det kan hjaelpe ham af med luft. Bleerne lyder fine, synes jeg.

Jeg tror faktisk, at det er ondt i maven/luft i maven etfer spisning der er den mest sandsynlige forklaring. Måske også ondt/ubehag ved at komme af med afføring efter et måltid. Han laver bonusbleer ved næsten hvert eneste måltid. Han vil ikke lægges ned på ryg når han lige har spist, og stopper med at klynke og skrige når han ligger på maven på mit eller mandens bryst, eller hvis vi bærer ham i oprejst stilling, evt i ringslyngen. Buddhabøvsning fungerer indimellem nu her, eller god gammeldags "over skulderen-bøvs". Det virker til at han har mere ondt hvis han har spist meget, og det hjælper noget hvis han får bøvset ordentligt, og hvis venter 30 minutter efter spisning med at lægge ham ned på ryg (selv om han falder i søvn til sidst i amningen).

Hvis det er koldt, der hvor du laegger ham fra dig, saa kan han ogsaa vaere saa foelsom, at han ikke vil laegges koldt... Nogle babyer skal f.eks. have puslepladsen varmet op af foentoerrer, foer de foeler sig veltilpads der. Svoeb ham i dynen, som er dejlig varm og lad ham vaere, hvor I er. Vid at han selvfoelgelig har behov for masser af fysisk kontakt, lille nye menneske.... Overvej om du kan have gavn af en straekvikle - det kan virkelig give dig og ham meget ro, kolik eller ej, men ogsaa hjaelpe paa kolik. Jeg har lavet en viklevideo, saa du maa skrive, hvis jeg skal linke.

Vi bruger allerede en ringslynge, i strækstof. Den kan han ofte falde til ro i, men ikke altid:) Vi forsøger generelt at lade ham få så meget kropskontakt som overhovedet muligt! Men indimellem bliver jeg også nødt til at sove, og da det ikke er "tilladt"at falde i søvn med baby liggende ovenpå mig, så bliver jeg nødt til at han sover på ryg indimellem, enten i liften eller i vores "seng-i seng" i dobbeltsengen.

Ligesom Susanne, tror jeg ogsaa, at han har ondt. Saa jeg ville ogsaa faa ham til en kiro med det vuns. Jeg ville ikke foerst hoere laege og SP, om de synes, det er en god ide. Hvis de siger nej eller afvent, risikerer du at din dreng har ondt i laengere tid end noedvendigt, hvis det er det, der er galt. Det er trodsa alt ikke alt, de kan tage stilling til for nybaget foraeldre. En kiro kan ogsaa hjaelpe, hvis din baby har kolik - hvis noget har forskubbet sig lidt under foedslen kan det nemlig give kolik i sig selv! I kan forresten overveje kraniosakralterapi efterfoelgende eller maaske zoneterapi, hvis han har kolik.

Jeg vil overveje kiro og lignende hvis der er noget der tyder på, at det ikke er mave/tarmsystemet der er "synderen".

Men jeg ville ogsaa bede SP om at komme forbi ret hurtigt, fordi I har brug for det. Hvis din baby har kolik, saa er der jo nogle ting I kan goere, men det kan hun bedre vurdere end jeg kan det. Hun boer kunne hjaelpe med bedste ammestillinger for kolikboern og massage maalrettet for kolikboern.

Har snakket med min SP om det, og hun mener det er helt normalt - at han kæmper lidt med fordøjelsen da han er så lille stadig, og at han derfor har ondt i maven efter et måltid og når han skal af med afføringen. Hun mener det vil blive bedre når han bliver noget større, og hans mave og tarme vender sig til at få en masse mad...

Hvis det ellers er mavekneb/kolik, kan du overveje at give ham BioGaia/Semper draaber. Det er probiotika til spaedboern og gavnligt for kolikbabyer. Du kan ogsaa lave en mild fenikkelte og give ham lidt af det. Begge dele kan du samtidig selv tage, saa det gaar over i maelken. Du kan overveje, om du spiser noget, han ikke kan taale, f.eks. maelkeprodukter... Koffein, chokolade, lakrids, loeg, porrer, maaske citrusfrugter - proev fra en ende af en ad gangen.

Bio Gaia - er det bedre end Minifom/Mylicon? Hvor kan det købes? Fennikel the - gives det per kop eller bare en teskefuld, eller hvad? Jeg har nærmest droppet koffein, og holder mig væk fra kraftige krydderier. Det er svært at sige , om det har nogen effekt foreløbig, men jeg forsøger.

Saa er mine lomme-gode-raad vist ogsaa ved at vaere skrevet... Jeg haaber I finder ud af, hvorfor din baby skriger og faar hjulpet ham :kiss

Det var da også en overflod af gode råd! Tak og tak! :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som I kan læse af mine kommenterer ovenfor, så tror jeg at jeg kender årsagen til lillemandens skrigeri og utilpashed. Sandsynligvis en kombination af luft/ondt i maven i forbindelse med spisning, samt kontakt- og tryghedsbehov. Der er jo nok ingen mirakelkur, men jeg forsøger herefter følgende:

- så meget kropskontakt som muligt i løbet af dagen, bl.a. ved hjælp af slynge.

- stimulere ham til at spise noget mere/længere. Sørge for at han spiser det ene bryst helt færdig før han får det andet, således at han ikke kun får den tynde mælk.

- bøvse ham godt af undervejs i måltidet og bagefter. Gerne holde en pause med bleskift undervejs i måltidet.

- sidde/gå med ham i oprejst stilling 10-30 minutter efter hvert måltid.

- svøbe ham godt, og skabe ro og tryghed når han lægges ned i liften/sengen, indtil han falder i dyb søvn.

- prøve fennikelthe, BioGaia dråber, og/eller evt. Minifom eller Mylicon.

Jeg ved ikke, om det virker, men er positivt indstillet. Lige nu sidder jeg med en dreng der ligger i sin lift, hvor han faldt i søvn helt selv efter måltidet, kun hjulpet af bøvsning, sang og vuggen i liften, holde i hånden etc indtil han faldt i søvn. Efter han faldt i søvn i liften har han klynket med jævne mellemrum, hvor jeg så vugger ham og rører ham og viser jeg er der, indtil han igen falder til ro. Lige nu lader han til at være i dybere søvn, og klynker ikke! Så håber jeg bare det varer ved, og at han kan få noget god, tryg søvn, uden ondt i maven.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder som om du er paa rette vej! Hvor er du en god mor for din lille dreng!  :kiss

 

BioGaia er bedre, idet det den indeholder lactobacillus reuteri, som er god for maven - det er netop den probiotika-bakterie, som er i Bio Gaia, som babyer har rigtig meget gavn af ved mavekneb, svagt immunforsvar og eksem. Det er ikke medicin. Fennikelte kan du give ham med ske eller koebe en lille sproejte at suge det op med og give ham lidt i loebet af dagen. 

 

Er du forresten begyndt paa d-draaber? Aner ikke, hvornaar de siger, man skal det i DK, men der kan du med fordel give ham d-pearls, naar det er(d-vitaminet i olivenolie), som du prikker hul paa med en naal og kniber ud paa en lille ske :) Mange d-draaber er lavet paa kokosolie i en form, som er haard for maven! Jeg ved, at nogen ogsaa har brugt abc-draaber istedet, hvis det er... I kan ogsaa cykle forsigtigt med benene og massere maven let i urets retning. 

 

Jeg vil lige skrive, at kiro jo kan afhjaelpe mavekneb... bare hvis du ikke har laest det eller jeg ikke har skrevet det tydeligt. Men ja, hvis du ikke foeler for det, saa vent og se :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En lille opdatering herfra. Er begyndt med BioGaia dråber. Lillemanden får stadig ondt i maven når han har spist, men jeg synes måske at det er lidt mindre slemt. Så måske hjælper alle de ting jeg gør? Eller så er han bare ved at vokse problemerne af sig:) I nat sov han fra 0030 til 0430, og igen til kl.0800! Helt fantastisk, og skønt med lidt mere nattesøvn. Jeg ammer og skifter ham når han vågner om natten, og hjælper ham til at falde i søvn (hvis han ikke har en af sine vågen-perioder der, selvfølgelig). Det tager ca 1 time hver gang, med flere omgange amning, skift, bøvse af, ligge på min mave for at afhjælpe luftsmerter, synge og vugge, men stadig væk! Jeg er tilfreds:) Og bare rolig, jeg vover ikke at håbe på at det bliver en vane:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ha ha, nej, vaner er til for at blive til andre vaner i de foerste aar, taenker jeg :) 

 

Men dejligt med en positiv opdatering og med Bio gaia goer du i hvert fald ikke noget forkert ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER