Carcassonne

Lønforhandling - hvordan og hvor meget?

4 indlæg i dette emne

Hej :)

 

Både min kæreste og jeg er studerende, og ved siden af studiet har min kæreste sig et studiejob som han er rigtig glad for. 

I starten fik han jobbet fordi at en ven anbefaldede ham, og det sku bare ha' været til nogle enkelte opgaver (startede i april/maj), men efter sommeren så har de ansat ham fast til ca. 15 timer om ugen (tror nu nok han nærmere var der 20 timer, men han er jo timelønnet så i forhold til løn er det jo fint nok) Da han belv ansat aftalte de at han fik 130 i timen (var noget vi talte om hjemme først og han sagde at det var hvad han gerne ville have og de godkendte uden noget, idet jeg selv fik 116 i mit daværende studiejob tænkte vi at det var fint) 

 

Men her de sidste 2 måneders tid er han begyndt at arbejde mere og mere, så meget at han er begyndt ikke at have så meget tid til studierne mere, og han håber også på at de vil fastansætte ham efter han har afleveret speciale til sommer, men ved vi jo ikke med sikkerhed, så derfor taler vi nu om at han skal bede om en højere løn. 

 

Han læser 5./sidste år på sin kandidat i Medialogy og arbejder i et firma i København som udvikler interaktive læring til virksomheder, hvor han programmere og er den eneste med erfaring i et program som de er begyndt at bruge(hvor han så også er ved at lære en anden medarbejder at bruge de). 

 

Før dette job har han ikke haft lønnet studierelevant job, men har været i "praktik" (10-15 timer om ugen i 1 år) hvor han progammerede til et computerspil, samt været med til at starte et computerspilfirma med læringsspil til børn hvor han ligeledes er programmør samt laver en masse grafik ligeledes for lidt over 1 år. 

 

 

I følge Ingenørforeningen IDA så sku løn for studiejob være som følger,

 

Vejledende timeløn for studerende i studierelevant arbejde 2013

1. studieår kr. 154
2. studieår kr. 164
3. studieår kr. 171
4. studieår kr. 179
5. studieår kr. 188

 

Men synes jeg virker højt, eller er det bare mig? :)

 
 
Så hvad ville I mene er en rimelig løn? og hvordan finder man ud af det? Hvad med pension, noget man burde overveje? 
Hvilken løn får/fik i selv ved studierelevant arbejde som studerende? 

 

 

Når man så finder ud af hvad man faktisk mener at man burde tjene, hvordan forhandler man sig så til den løn? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det lyder ikke helt urimeligt - kunne man ikke bede om at få en lønforhandling? I den forbindelse kunne han sige, at han er meget glad for at være hos dem og har engageret sig og udviklet sig meget i jobbet og, at han derfor mener, det vil være relevant at kigge på tabellen, da han er blevet opmærksom på de vejledende satser og synes det er vigtigt, at han får en løn, der i afspejler hans faglighed...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes ærlig talt at det er højt... Men nu kommer jeg også i en verden hvor man bliver aflønnet som ufaglært indtil man har sin eksamen... Jeg blev ansat en måned før min afsluttende eksamen og blev aflønnet som uuddannet kontor-personale den første måned, og derefter overenskomstmæssig løn - og det var i samarbejde med fagforeningen...

Men så er deres fagforening måske bare noget mere fremme i skoene end DSR...

Men det er da et forsøg værd... Han skal bare overveje hvor meget han er villig til at satse...

 

Jeg tænker, at hvis han viser tabellen uden at komme med et specifikt krav, at de så nok kan se, at de bør smide mere i posen (dermed ikke sagt, at de straks vælger at give 170, men det ville da være lidt pinligt, hvis de ikke kunne matche de 154...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Wow det er godt nok mange penge.. jeg er vist vant til de offentlige satser (får 117 kr. i timen).

 

Kan dog godt se at han har meget ansvar så han burde da i det mindste have svarende til 1. studieår..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER