Guest

Bange på puslebordet HJÆLP!!!

16 indlæg i dette emne

For en 14 dages tid siden blev Mie pludselig bange og utryg på puslebordet, efter en uge stoppede det lige så pludseligt som det kom herhjemme MEN det er det bare ikke hos DP.

Vi har snakket om det flere gange og DP sagde at hun syntes det er synd, jeg troede så ikke det var andet end lidt utryghed og et par klynk, som det havde været herhjemme, men igår skulle Anders skifte hende deromme inden de kørte hjem og der fortalte han hvor skrækslagen hun er, selvom det var ham og selvom han gjorde præcis som han plejer, i dag kom jeg lige som Laila havde lagt hende på puslebordet og selvom de lige havde snakket om hundene på håndklædet og selvom hun skyndte sig så fik jeg total ondt i hjertet over det udtryk Mie havde i ansigtet "så hjælp mig dog" og det hjalp da ikke spor da de små arme rakte efter mig samtidig :boo

Der er Umuligt at sige hvad der har tricket det, ingen af os har en forklaring og hvorfor startede det herhjemme i weekenden og forsvandt igen på en uge, men er blevet noget der ligner et overgreb på hende hos DP?

Hvordan hjælper vi hende bedst? DP er noget nær desperat, det er skide synd for Mie der bare spænder helt op og virkelig er ANGST så snart bleen kommer af deromme... Tårerne triller og hele hendes krop signalerer frygt.

:help

Råd, ideer alt er velkommen!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hmm umiddelbare tanker:

- Noget trygt (og vaskbart) med på puslebordet?

- pusling et andet sted i en periode? (Altså puslepuden med ind i et andet rum, hvis det kan lade sig gøre?)

- har hun en yndlingssang, der kan synges?

Jeg ved ikke lige. Men kæmpe kram, det er da rigtig træls :( :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hos os er det den omvendt situation. Derhjemme er han fuldstændig hysterisk når han bliver puslet men alle andre steder er alt fint. Det er altså kun når jeg eller Martin skifter ham. Han er ikke bange som du beskriver Mie men bare sur og hys. Han sparker og slår og vrider sig som en slange. Helt forfærdeligt. Jeg har den sidste uge haft nogle lego figurer/dyr stående som vi leger med imens. Det hjælper lidt men det er stadig ikke sjovt. Håber i finder en løsning  :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker nye ideer kunne være:

 

- hun bliver puslet stående når det kun er tis (altså stående på gulvet)

- hun bliver puslet i et andet rum

- hun bliver puslet på puden på gulvet

- at dp sætter hende på puslepladsen og at hun bare står og snakker lidt med hende der, UDEN at pusle - så Mie måske synes det er hyggeligt.

 

Jeg tror jeg ville prøve at finde ud af om hun: a) er utryg ved højden (nogle børn bliver meget pludseligt bange for højder) b) er utryg ved at blive skiftet af DP, c) er utryg ved at blive puslet henne ved DP generelt (uanset hvor i huset det er). Det er måske nemmere at finde en løsning, hvis i forstår præcis hvorfor.

Jeg har været i vuggestue og oplevet mange der pludseligt blev utrygge på puslebordet - og der har vi altid puslet stående på gulvet og puslet på pladen på gulvet eller meget lavt (løfte-sænke pusleborde gjorde det muligt ;) ) og det har virket. Og så accepteret at barnet kun vil pusles af 1 af de voksne hvis de er der, men det er jo svært i DP.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker nye ideer kunne være:

 

- hun bliver puslet stående når det kun er tis (altså stående på gulvet)

- hun bliver puslet i et andet rum

- hun bliver puslet på puden på gulvet

- at dp sætter hende på puslepladsen og at hun bare står og snakker lidt med hende der, UDEN at pusle - så Mie måske synes det er hyggeligt.

 

Jeg tror jeg ville prøve at finde ud af om hun: a) er utryg ved højden (nogle børn bliver meget pludseligt bange for højder) b) er utryg ved at blive skiftet af DP, c) er utryg ved at blive puslet henne ved DP generelt (uanset hvor i huset det er). Det er måske nemmere at finde en løsning, hvis i forstår præcis hvorfor.

Jeg har været i vuggestue og oplevet mange der pludseligt blev utrygge på puslebordet - og der har vi altid puslet stående på gulvet og puslet på pladen på gulvet eller meget lavt (løfte-sænke pusleborde gjorde det muligt ;) ) og det har virket. Og så accepteret at barnet kun vil pusles af 1 af de voksne hvis de er der, men det er jo svært i DP.

Enig her, gode råd, synes jeg.

 

Har hørt en gang, at børn omkring den alder får større bevidsthed om højde/hvor er jeg i rummet og derfor får denne 'pusle-skræk'.

Jeg ville bare tage puslepuden ned på gulvet, og ellers prøve at gøre puslepladsen tryg ved at stå og sidde der uden at blive puslet (jf ovenstående).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak piger, jeg vidste jeg kunne regne med jer. Det er stedet og ikke DP den er gal med, hun reagerede på præcis samme måde da Anders puslede dernede. Højden er præcis den samme som herhjemme. I dag havde hun fået hjælp af sin datter der så legede med Mie imens og det havde god effekt, men det kræver jo at datteren er hjemme.

DP har prøvet med sut, nussedyr, legetøj og bøger. De har snakket om alt muligt på badeværelset inden, men det sekund bleen ryger af reagerer hun angst.

Hun kan ikke stå mens hun bliver skiftet endnu, desværre, så stikker hun af :p men jeg ved ikke om hun har forsøgt at pusle andre steder.

Nu skal de ned i spejderhytten imorgen og derefter skal Mie i gæste DP i hele 14 dage, så kan det være at hun har glemt at hun er bange når hun kommer tilbage :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Karla går igennem det samme lige for tiden. Nogle gange kan hun gå helt i baglås over at blive sat/ lagt på puslebordet, og når vi så er færdige, så er alting godt igen. 

 

 

Jeg søger for dels at have noget interessant derinde, evt lade hende få noget legetøj med ind, hvis hun lige var igang med at lege med noget, dels at have en sut klar, og så at få det overstået så hurtigt som muligt, når hun ikke vil. Hvis hun gerne vil skiftes sørger jeg for at gøre det så hyggeligt som muligt med sang, kildetur, fjol mm., så hun forbinder puslingen med noget positivt. 

Om morgenen skifter jeg kun hendes ble, og så tager jeg tøjet med ind i stuen, hvor hun får det på derinde. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er som sagt ingen problemer angst mæssigt herhjemme, bare almindelig brok over ikke at gide, men det er ikke brok nede ved DP men ren og skær angst. Hun nærmest ryster af skræk og man kan se panik i øjnene :(

Jeg har læst lidt op på tigerspring og kan se at irrationel angst er et af tegnene på det igangværende spring. Jeg håber inderligt at det "bare" er det!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er som sagt ingen problemer angst mæssigt herhjemme, bare almindelig brok over ikke at gide, men det er ikke brok nede ved DP men ren og skær angst. Hun nærmest ryster af skræk og man kan se panik i øjnene :(

Jeg har læst lidt op på tigerspring og kan se at irrationel angst er et af tegnene på det igangværende spring. Jeg håber inderligt at det "bare" er det!

 

Jeg tror det er rigtigt vigtigt ikke "bare at gøre det hurtigt", men at acceptere hendes angst og så finde en anden måde i en periode (selvom det lyder meget svært). Jeg tror bare godt at det kan give hende en længerevarende frygt hvis hun ikke bliver forstået. Stakkels Mie dog.

Jeg håber da også at det ikke vil være et problem ved gæsteplejen. Men ellers ville jeg klart foreslå DP at skifte hende i et andet rum om muligt, eller på gulvet på badeværelset. For selvom du siger at højden ikke er et problem derhjemme, kan det alligevel godt være højden ved DP der driller. Hvordan er hendes puslebord? Hvis det er åbent eller meget bredt, kan hun måske føle at hun kan falde ned - i så fald er det måske en ide med at ligge noget rundt om hende? Måske du har en ammepude DP kan låne? Er hendes puslepude kortere, så hun derhjemme måske har fødderne på pladen og i DP har fødderne hængene? Det kan i hvert fald og give en ubehagelig følelse.

Jeg har som sagt passet mange med den frygt, og næsten ingen af dem havde problemer derhjemme. Og der hjalp det altså virkelig at de kom ned på gulvet.

 

Jeg håber i finder en løsning, eller at det løser sig selv i gæstepleje / slut på tigerspring.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror det er rigtigt vigtigt ikke "bare at gøre det hurtigt", men at acceptere hendes angst og så finde en anden måde i en periode (selvom det lyder meget svært). Jeg tror bare godt at det kan give hende en længerevarende frygt hvis hun ikke bliver forstået. Stakkels Mie dog.

Jeg håber da også at det ikke vil være et problem ved gæsteplejen. Men ellers ville jeg klart foreslå DP at skifte hende i et andet rum om muligt, eller på gulvet på badeværelset. For selvom du siger at højden ikke er et problem derhjemme, kan det alligevel godt være højden ved DP der driller. Hvordan er hendes puslebord? Hvis det er åbent eller meget bredt, kan hun måske føle at hun kan falde ned - i så fald er det måske en ide med at ligge noget rundt om hende? Måske du har en ammepude DP kan låne? Er hendes puslepude kortere, så hun derhjemme måske har fødderne på pladen og i DP har fødderne hængene? Det kan i hvert fald og give en ubehagelig følelse.

Jeg har som sagt passet mange med den frygt, og næsten ingen af dem havde problemer derhjemme. Og der hjalp det altså virkelig at de kom ned på gulvet.

Jeg håber i finder en løsning, eller at det løser sig selv i gæstepleje / slut på tigerspring.

Det er vist hovedsageligt når DP løfter benene på hende. Vi får se i næste uge. Er lidt spændt på hvordan det sådan helt generelt går, det er første gang hun skal i gæste DP :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan går det med pusle-stunderne nu? Panikker hun stadig eller er det blevet bedre?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved det faktisk ikke. Torsdag var hun lidt "stiv" da svigermor skiftede hende, men fredag var der ingenting, lørdag spændte hin også lidt da Anders skiftede hende, men ellers ingenting, så bortset fra det har det i en hel uge har det været fint. hørte ikke lige til det da jeg hentede Mie i gæste DP i dag.

Tak fordi du spurgte!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved det faktisk ikke. Torsdag var hun lidt "stiv" da svigermor skiftede hende, men fredag var der ingenting, lørdag spændte hin også lidt da Anders skiftede hende, men ellers ingenting, så bortset fra det har det i en hel uge har det været fint. hørte ikke lige til det da jeg hentede Mie i gæste DP i dag.

Tak fordi du spurgte!

 

 

Det lyder da til at det går den rette vej ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hm...

Nu. Skriver du godt nok lige det med benene...

Men altså, det er et long shot, og de øvrige foreslag er væsentligt mere relevante.

Men... Hvis jeg har tørre hænder, og meget afhængigt af gulvbelægningen, så kan jeg nemt give små statiske stød. Mon sådan noget kan spille et pus? Hvis nu fx DP får fat om mies bare ben? Et par lange knæstrømper kunne jo hjælpe lidt på det...

Er du helt sikker på, at der ikke på et tidspunkt er sket noget? Fx at hun har ligget på puslebordet og oplevet noget uvant? En lyd, at puslebordet rykkede sig, at DP har råbt en besked eller efter et andet barn? Noget må jo da starte frygten.

Jeg husker selv tydeligt at min DP ville skubbe mig ned i toilettet. Det var ret angstfyldt. Og jeg synes stadig den dag i dag det føltes som om hun skubbede mig nedad, længere end jeg selv ville. Der er jo nok ingen tvivl om, at hun blot har holdt mig. Bare på en måde så jeg blev utryg.

Der skal ikke så meget til.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker, at det ikke behøves være en episode der kan fremprovokere Mies angst. (og dermed ikke sagt at det godt kan være.) 
Jeg oplevede ofte i min tid i vuggestuen, at nogen børn fra den ene dag til den anden pludselig blev rigtig bange for at skulle op på puslebordet. Ingen angst inden, men lige så snart de lå der, blev de kede af det og helt stive og var meget utrygge. Jeg tror, at det kan være noget med bevidsthedsudvidelsen at gøre. At barnet pludselig bliver mere bevidst om, at de faktisk er lidt højt oppe osv.
Det jeg gjorde, var at tale med en rolig stemme, havde en hånd på maven af barnet, en hånd der bare ligger blødt men så de kan mærke den og tale til dem imens og fortælle dem at der ikke sker noget. Med tiden blev det bedre og tilsidst var de ok med, at blive skiftet der igen :)
Håber Mie er kommet sig over sin puslebordsangst igen :) :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak piger - jeg tror bestemt også det er noget med øget bevidsthed. Gæste DP sagde at hun spændte lidt op i dag, men hun var på ingen måde ked, bare som om hendes reflekser blev aktiveret, hvis i forstår? Jeg foreslog at hun gjorde som jeg er begyndt med at pusle på gulvet hvor Mie selv hjælper og står op og det var hun med på, det gør de "store" af hendes faste børn i forvejen, så det ville ikke være besværligt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER