Marianne1983

Streptokokker

18 indlæg i dette emne

Jeg vil gerne testes for streptokokker da de kan være meget farlige for barnet. Er der nogle der ved hvordan man tester for det? Er det nok med en urinprøve eller skal man også podes fra skeden?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Her i Italien podes man standardmaessigt i understellet - hele understellet, hvis du forstaar. 

 

MEN, du skal vide, at det er et oejebliksbillede. Du kan sagtens have dem paa podningstidspunktet og ikke naar du foeder. Du kan ogsaa ikke havde dem, naar du podes, men have dem, naar du foeder. Derfor er det lidt en smagssag... jeg valgte den ikke fra, selvom jeg dybest set havde lyst til det. Det gav ikke mening for mig, simpelthen, men jeg havde dem saa heller ikke paa podningstidspunktet

 

Du skal ogsaa vide, at antibiotikakuren du og dit barn skal udsaettes for(forudsat streptokokker, naturligvis), ikke er uden foelgevirkinger for baby, der saa at sige faar antibiotika preventivt og dermed starter livet med et immunforsvar, der er i bund... det kan jo ogsaa vaere farligt for dit barn. 

 

Derfor er det vigtigt at passe paa sig selv og effektivt at forebygge, at du faar streptokokker. Vitamin C, probiotika, spise sundt, faa frisk luft, god hygiejne, osv.

 

Men naar alt det saa er sagt, hvis du til gengaeld gaar og er hundeangst for streptokokker, saa er det nok en god ide at faa vished om, hvorvidt du har dem i podningsoejeblikket, saa dit barn ikke udsaettes for den stress. Jeg ville i saa fald tale med min laege :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for dit svar.

Det er fordi jeg kender en baby der døde af det 1 døgn gammel, så vil gerne have det tjekket.

Men mener også man skal podes for babyen smittes vel gennem fødselskanalen.

Min egen læge har bare lagt op til at en urinprøve er tilstrækkeligt men jeg tror han tager fejl.

Synes faktisk alle bør undersøges for bakterien. Forstår ikke at man ikke gør det rutinemæssigt i dk.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde streptokokker, skulle bare testes med urinprøve, det er nok. Blev testet og behandlet løbende gennem graviditeten og fik pencilin under fødslen i drop

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok, Mette. Forstår bare ikke det er tilstrækkeligt at undersøge urinen når bakterierne kan være i skeden...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Saa kan jeg godt forstaa, du gerne vil podes! Stakkels foraeldre og lille barn dog.... :(

 

Altsaa, nu ved jeg jo kun, hvad de goer hernede og der er det podning fra baade vagina og numse. De kalder det en tampone, altsaa et sykke vat, de poder med. Forstaar heller ikke, hvis en urinproeve er tiltraekkelig, men hernede gaar man virkelig med livrem og seler overfor gravide, saa det er en hel deltidsstilling med alle de proever, scanninger og laege/jordemoderbesoeg. Jeg fandt det vildt stressende og valgte lidt af porgrammet fra. De tester f.eks. for roede hunde to gange, uanset om man har haft det og er vaccineret.  Det kan altsaa godt blive for meget med alt det kontrol, vil, jeg sige. Plus at det er dyrt for samfundet, og Italien burde slet ikke have raad til alt det.. Naa men det er en anden historie. 

 

men altsaa pas paa dig selv samtidig, for det er kun et oejebliksbillede du kan opnaa. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ca 30% af alle kvinder har streptokokker i skeden! som en del af deres naturlige bakterieflora. Derfor poder man ikke længere rutinemæssigt i Dk, men undersøger i stedet urinen hvis man f.eks har mange plukkeveer, tegn på blærebetændelse osv. Hvis der er streptokokker i urinen på et hvilket som helst tidspunkt i graviditeten bliver man behandlet med antibiotika under fødslen. Rationalet er, at hvis de streptokokker man har i skeden er så mange, eller så 'aggressive', at de kan kravle op i blæren, så skal de behandles.

Som Camilla skriver, så er antibiotika ikke uden bivirkninger, og derfor har man ikke lyst til at behandle flere end højst nødvendigt. Hvis man podede alle ville man skulle give antibiotika til knap hver tredje fødende, og det er altså ikke nødvendigt.

Jeg forstår godt at du er nervøs når du har haft så trist en historie tæt på, men det burde være rigeligt at teste din urin :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ca 30% af alle kvinder har streptokokker i skeden! som en del af deres naturlige bakterieflora. Derfor poder man ikke længere rutinemæssigt i Dk, men undersøger i stedet urinen hvis man f.eks har mange plukkeveer, tegn på blærebetændelse osv. Hvis der er streptokokker i urinen på et hvilket som helst tidspunkt i graviditeten bliver man behandlet med antibiotika under fødslen. Rationalet er, at hvis de streptokokker man har i skeden er så mange, eller så 'aggressive', at de kan kravle op i blæren, så skal de behandles.

Som Camilla skriver, så er antibiotika ikke uden bivirkninger, og derfor har man ikke lyst til at behandle flere end højst nødvendigt. Hvis man podede alle ville man skulle give antibiotika til knap hver tredje fødende, og det er altså ikke nødvendigt.

Jeg forstår godt at du er nervøs når du har haft så trist en historie tæt på, men det burde være rigeligt at teste din urin :)

Tak for forklaringen, så blev vi alle lidt klogere :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok, Mette. Forstår bare ikke det er tilstrækkeligt at undersøge urinen når bakterierne kan være i skeden...

Det er tilstrækkeligt fordi at man poder urinen ud i en stor rund skål som kommer under varmebehandling. Hvis der er bakterier, vil der ku ses bakterie-kolonier på pladen efter 24+ timer. Bakterierne har nogle bestemte kendetegn og det er det man diagnosticere ud fra.

Det samme gør man, hvis man podes i skeden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ria - ok, det er bare fra 2 forskellige steder jo. Tror j vil høre en fødselslæge jeg kender om hvor man skal teste fra.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ria - ok, det er bare fra 2 forskellige steder jo. Tror j vil høre en fødselslæge jeg kender om hvor man skal teste fra.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

JustMe - tror ikke det er noget problem at få tjekket din baby for infektion efter fødslen med din historie. Tal med jordemoder eller en læge inden fødslen. Du kan vel også tjekkes for om du har streptokokker, og i så fald kan du få antibiotika under fødslen ifølge det regime der er for det.

Hende jeg kender hvis baby fik en streptokokinfektion fik i hvert fald behandling med antibiotika ved hendes næste fødsel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis man tidligere har født et barn, der fik streptokok infektion vil man automatisk blive behandlet som om man har streptokokker i næste graviditet, dvs man får antibiotika under fødslen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Ifølge dette link: http://www.sundhedslex.dk/streptokokker-i-underlivet.htm

Skal der podes ved skeden.

Og ifølge dette link (som i modsætning til det andet er skrevet af læger...) https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme-a-aa/graviditet/sygdomme/infektioner-i-graviditeten/streptokokker-og-graviditet/ skal man undersøge urinen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

@JustMe: det lyder da helt grotesk at man ville give dig penicillin når du er allergisk! Og i forhold til at få undersøgt jeres næste barn, så må man da forvente at I vil blive taget alvorligt, og blive tilbudt undersøgelse når I nu har prøvet at have et inficeret barn en gang.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og ifølge dette link (som i modsætning til det andet er skrevet af læger...) https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme-a-aa/graviditet/sygdomme/infektioner-i-graviditeten/streptokokker-og-graviditet/ skal man undersøge urinen.

Det var bare lige hurtigt Googlet pga jeg ikke havde meget tid. Jeg er udemærket klar over at man kan bruge urinen. Har haft om det på mit studie og har selv udført undersøgelser for streptokokker. Men nu er det jo ikke af rutine at man gør det på de gravide her i dk.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så vidt jeg har forstået; tjekkes urinen jo netop, hved hver graviditets undersøgelse, hvor at holde øje med evt urinvejs infektioner. Og podes og dyrkes, hvis der er mistanke.

Er selv pt i behandling med primcillin pga streptokokker i urinen!

Jeg forstår godt din bekymring , med din historie. Jeg er sikker på at du kan få skrevet i din journal, hvilke forholds regler der skal tages! Tag en snak m læge og jordemor.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER