Backkat85

Hvad må man/må man ikke som gravid? Hjælp!?

24 indlæg i dette emne

Hej piger!

Jeg er rimelig ny i denne her gravid-verden.. For anden gang, men mistede siddet omkring uge 7.. Håber der er en lille spire til os denne gang.. Er 6+0 i dag..

Nå, men det jeg så gerne vil have hjælp til i denne nye verden, er: Hvad må jeg og hvad må jeg ikke??

Jeg kommer hele tiden i tanke om noget og når jeg så slår det op, er der jo 100 forskellige meninger og holdninger til det..

Jeg er klar over at hårfarve og parfume er no go..

Jeg husker alle vitaminerne, tager både kalk, fiskeolie, gra-vitamin og jern ligger klart til uge 10..

Men så kommer alle tvivlene:

Må man bruge:

Shampoo?

Balsam?

Hårskum?

Neglelak?

Må man drikke:

Cola?

Sodavand?

Cola light?

Light produkter?

Må man spise:

Sushi?

Og nu vi er i gang, er der andre ting man bare ikke må?

På forhånd tak for hjælpen!! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Mit første råd til dig er at finde et niveau som du er tilfreds med. Nogle er strikse, nogle er ligeglade og nogle finder et sted i midten - det er jo helt op til dig, hvor meget du vil gøre ud af det ;)

 

For at svare mere konkret: 

 

Du må gerne bruge shampoo og balsam, og man kan få nogle fine produkter uden skadelig kemi (parfume, parabener). En god tommelfingerregel er at kigge efter svanemærket, astma og allergi-mærket eller EU-blomsten. Så er du godt sikret. Det samme gælder hårskum. 

Neglelak er lidt mere omdiskuteret, men jeg vil råde dig til at begrænse det vidt muligt, og ellers gøre det et sted med god udluftning. Jeg brugte selv neglelak et par gange under graviditeten, når vi skulle noget, og det var et fint niveau for mig. 

 

 

Du må gerne drikke de ting du skriver på, men hav dog i baghovedet, at cola indeholder coffein, som går gennem moderkagen. Det betyder at din barn til en vis grad mærker det, men så længe du ikke hælder i dig dagen lang, ser jeg ikke noget problem i det. 

Med henblik på lightprodukter er det bevist at aspartam, som er det de søder med, kan øge risikoen for for tidlig fødsel. Der skal en del til, men helt sundt er det ikke. 

Jeg drak alle dine ting på listen, men begrænsede det, så det ikke var hver dag, og ikke store mængder. 

 

Du må gerne spise sushi i Danmark, da vores fødevareregler er skrappe med at det skal være frosset ned i 24 timer. Så hvis det er et sushisted du har tiltro til, så er der ingen problemer i det. Prøv dog at undgå at få over 100 g rovfisk om ugen, da de kan indeholde kviksølv. 

 

Men find din egen grænse og lyt til din egen mavefornemmelse (og ikke hvad andre formaner dig til ;))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Må man bruge:

Shampoo?

Balsam?

Hårskum?

Neglelak?

Må man drikke:

Cola?

Sodavand?

Cola light?

Light produkter?

Må man spise:

Sushi?

Og nu vi er i gang, er der andre ting man bare ikke må?

 

 

Først og fremmest, tillykke med graviditeten :loveshower Håber spiren sidder fast denne gang :kram2 Jeg mistede selv i uge 8 i min første graviditet.

 

Der er rigtig mange forskellige holdninger til hvad man må og ikke må som gravid. Jeg vil råde dig til at kigge på sundhedsstyrelsens hjemmeside for at få de officielle råd. Du får du min mening:

- Shampoo og balsam er ok - jeg ville vælge produkter uden parfume og parabener, f.eks. matas natur.

- Hårskum har jeg brugt nogle enkelte gange, når vi f.eks. skulle til bryllup eller andre store fester. Jeg bruger det ikke til daglig - det indeholder en masse skidt!

- Neglelak er der også forskellige holdninger til - det indeholder også en masse skidt. Jeg har brugt neglelak ved specielle lejligheder og ikke til daglig. 

 

- Cola (og mange andre sodavand) indeholder koffein, og der er begrænsning på koffein når du er gravid. Men igen - alt med måde. 

- light produkter er der meget blandede holdninger til. Jeg personligt har ikke brugt ret mange light produkter i min graviditet, fordi jeg ikke ved hvad sødestofferne gør ved min krop. Da jeg fik konstateret sukkersyge under graviditeten har jeg dog lettet en smule på det, for ellers bliver det simpelthen for surt for mig!

 

Sushi: 

I Danmark er det lovpligtigt at det fisk der bruges til sushi på restauranter har været frosset ned i 24 timer for at dræbe parasitter. Det er de parasitter der kan skade bebs. Derfor burde du kunne spise sushi. Dog skal du passe på med rovfisk pga. kviksølv osv. Det kan du også se på nedenstående hjemmesider.

 

Her er sundhedsstyrelsens råd: http://www.sst.dk/~/media/Sundhed%20og%20forebyggelse/Graviditet/Anbefalinger%20for%20gravide/gravidpjece.ashx

 

http://www.sst.dk/Sundhed%20og%20forebyggelse/Graviditet/Anbefalinger%20til%20gravide.aspx

 

http://klartilstorken.dk

 

Held og lykke :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillykke med spiren i maven!

Ang. skønhedsprodukter;

Vælg uden parabener, parfume mv - så kan du i hvert fald få både shampoo/balsam

Ved ikke med hårskum og neglelak..

Jeg linker lige til de officielle anbefalinger ang. kost

https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme-a-aa/graviditet/sygdomme/kostraad/kostraad-til-gravide/

Light produkter ville jeg holde mig fra

Og sushi må du gerne spise

Kh

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mit første råd til dig er at finde et niveau som du er tilfreds med. Nogle er strikse, nogle er ligeglade og nogle finder et sted i midten - det er jo helt op til dig, hvor meget du vil gøre ud af det ;)

 

For at svare mere konkret: 

 

Du må gerne bruge shampoo og balsam, og man kan få nogle fine produkter uden skadelig kemi (parfume, parabener). En god tommelfingerregel er at kigge efter svanemærket, astma og allergi-mærket eller EU-blomsten. Så er du godt sikret. Det samme gælder hårskum. 

Neglelak er lidt mere omdiskuteret, men jeg vil råde dig til at begrænse det vidt muligt, og ellers gøre det et sted med god udluftning. Jeg brugte selv neglelak et par gange under graviditeten, når vi skulle noget, og det var et fint niveau for mig. 

 

 

Du må gerne drikke de ting du skriver på, men hav dog i baghovedet, at cola indeholder coffein, som går gennem moderkagen. Det betyder at din barn til en vis grad mærker det, men så længe du ikke hælder i dig dagen lang, ser jeg ikke noget problem i det. 

Med henblik på lightprodukter er det bevist at aspartam, som er det de søder med, kan øge risikoen for for tidlig fødsel. Der skal en del til, men helt sundt er det ikke. 

Jeg drak alle dine ting på listen, men begrænsede det, så det ikke var hver dag, og ikke store mængder. 

 

Du må gerne spise sushi i Danmark, da vores fødevareregler er skrappe med at det skal være frosset ned i 24 timer. Så hvis det er et sushisted du har tiltro til, så er der ingen problemer i det. Prøv dog at undgå at få over 100 g rovfisk om ugen, da de kan indeholde kviksølv. 

 

Men find din egen grænse og lyt til din egen mavefornemmelse (og ikke hvad andre formaner dig til ;))

 

høhø - der slog du mig på målstregen ;) Vi er vist rimelig enige :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mit første råd til dig er at finde et niveau som du er tilfreds med. Nogle er strikse, nogle er ligeglade og nogle finder et sted i midten - det er jo helt op til dig, hvor meget du vil gøre ud af det ;)

For at svare mere konkret:

Du må gerne bruge shampoo og balsam, og man kan få nogle fine produkter uden skadelig kemi (parfume, parabener). En god tommelfingerregel er at kigge efter svanemærket, astma og allergi-mærket eller EU-blomsten. Så er du godt sikret. Det samme gælder hårskum.

Neglelak er lidt mere omdiskuteret, men jeg vil råde dig til at begrænse det vidt muligt, og ellers gøre det et sted med god udluftning. Jeg brugte selv neglelak et par gange under graviditeten, når vi skulle noget, og det var et fint niveau for mig.

Du må gerne drikke de ting du skriver på, men hav dog i baghovedet, at cola indeholder coffein, som går gennem moderkagen. Det betyder at din barn til en vis grad mærker det, men så længe du ikke hælder i dig dagen lang, ser jeg ikke noget problem i det.

Med henblik på lightprodukter er det bevist at aspartam, som er det de søder med, kan øge risikoen for for tidlig fødsel. Der skal en del til, men helt sundt er det ikke.

Jeg drak alle dine ting på listen, men begrænsede det, så det ikke var hver dag, og ikke store mængder.

Du må gerne spise sushi i Danmark, da vores fødevareregler er skrappe med at det skal være frosset ned i 24 timer. Så hvis det er et sushisted du har tiltro til, så er der ingen problemer i det. Prøv dog at undgå at få over 100 g rovfisk om ugen, da de kan indeholde kviksølv.

Men find din egen grænse og lyt til din egen mavefornemmelse (og ikke hvad andre formaner dig til ;))

Tak for svar!

Jeg drikker normalt en dåse pepsi max om dagen, og har nu skåret det ned til "ved specielle lejligheder"..

Jeg kan så bare ikke finde ud af om jeg skal drikke light eller alm cola de gange jeg prioriterer at drikke det? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Først og fremmest, tillykke med graviditeten :loveshower Håber spiren sidder fast denne gang :kram2 Jeg mistede selv i uge 8 i min første graviditet.

Der er rigtig mange forskellige holdninger til hvad man må og ikke må som gravid. Jeg vil råde dig til at kigge på sundhedsstyrelsens hjemmeside for at få de officielle råd. Du får du min mening:

- Shampoo og balsam er ok - jeg ville vælge produkter uden parfume og parabener, f.eks. matas natur.

- Hårskum har jeg brugt nogle enkelte gange, når vi f.eks. skulle til bryllup eller andre store fester. Jeg bruger det ikke til daglig - det indeholder en masse skidt!

- Neglelak er der også forskellige holdninger til - det indeholder også en masse skidt. Jeg har brugt neglelak ved specielle lejligheder og ikke til daglig.

- Cola (og mange andre sodavand) indeholder koffein, og der er begrænsning på koffein når du er gravid. Men igen - alt med måde.

- light produkter er der meget blandede holdninger til. Jeg personligt har ikke brugt ret mange light produkter i min graviditet, fordi jeg ikke ved hvad sødestofferne gør ved min krop. Da jeg fik konstateret sukkersyge under graviditeten har jeg dog lettet en smule på det, for ellers bliver det simpelthen for surt for mig!

Sushi:

I Danmark er det lovpligtigt at det fisk der bruges til sushi på restauranter har været frosset ned i 24 timer for at dræbe parasitter. Det er de parasitter der kan skade bebs. Derfor burde du kunne spise sushi. Dog skal du passe på med rovfisk pga. kviksølv osv. Det kan du også se på nedenstående hjemmesider.

Her er sundhedsstyrelsens råd: http://www.sst.dk/~/media/Sundhed%20og%20forebyggelse/Graviditet/Anbefalinger%20for%20gravide/gravidpjece.ashx

http://www.sst.dk/Sundhed%20og%20forebyggelse/Graviditet/Anbefalinger%20til%20gravide.aspx

http://klartilstorken.dk

Held og lykke :)

Tak - håber jeg også! Skal til tryghedsscanning om en uge, så må vi se :)

Og tak, jeg er mere rolig nu. Synes bare der er så mange meninger!! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillykke med spiren i maven!

Ang. skønhedsprodukter;

Vælg uden parabener, parfume mv - så kan du i hvert fald få både shampoo/balsam

Ved ikke med hårskum og neglelak..

Jeg linker lige til de officielle anbefalinger ang. kost

https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme-a-aa/graviditet/sygdomme/kostraad/kostraad-til-gravide/

Light produkter ville jeg holde mig fra

Og sushi må du gerne spise

Kh

Ok, så pepsi max som jeg drikker er ikke så godt?

Og tak :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svar!

Jeg drikker normalt en dåse pepsi max om dagen, og har nu skåret det ned til "ved specielle lejligheder"..

Jeg kan så bare ikke finde ud af om jeg skal drikke light eller alm cola de gange jeg prioriterer at drikke det? :)

 

Hvis du ikke har sukkersyge, så ville jeg vælge alm. cola når du drikker det. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak - håber jeg også! Skal til tryghedsscanning om en uge, så må vi se :)

Og tak, jeg er mere rolig nu. Synes bare der er så mange meninger!! :)

 

Der er rigtig mange meninger - og der er stor forskel på, hvor striks man er. Man vælger heldigvis selv sine kampe - her bruger jeg f.eks. stadig min dior mascara, men jeg har skiftet alt andet makeup ud til noget uden parabener.. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillykke med spiren!

Hvad angår colaen, må man ifølge den graviditetsbog jeg har maks. drikke 3 liter cola (og tre kopper kaffe) om dagen, så så længe du drikker det med måde, får det nok. :)

Jeg ved desværre ikke, om det bør være med eller uden sukker.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis du ikke har sukkersyge, så ville jeg vælge alm. cola når du drikker det.

Ok, altså fordi light ikke er så godt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er rigtig mange meninger - og der er stor forskel på, hvor striks man er. Man vælger heldigvis selv sine kampe - her bruger jeg f.eks. stadig min dior mascara, men jeg har skiftet alt andet makeup ud til noget uden parabener.. :)

Ja det er rigtig! Men havde bare brug for at vide hvad Søren der er rigtig og forkert! :)

Jeg bruger også stadig mascara, men meget lidt. Og intet andet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok, altså fordi light ikke er så godt?

 

Ja.. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillykke med spiren!

Hvad angår colaen, må man ifølge den graviditetsbog jeg har maks. drikke 3 liter cola (og tre kopper kaffe) om dagen, så så længe du drikker det med måde, får det nok. :)

Jeg ved desværre ikke, om det bør være med eller uden sukker.

Ahr okay, så meget har jeg så aldrig drukket ;).

Inden jeg blev gravid og satte det ned, drak jeg en dåse om dagen til hverdag, lidt flere i weekenden :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja.. :)

Okay, så heller ikke light saftevand? :)

Men for meget sukker er vel heller ikke godt? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Alt med sødestoffer er generelt godt at undgå eller begrænse :) (og der kan sagtens være sødestoffer i f.eks. sodavand, saftevand og tyggegummi selvom det ikke er light, så det kan anbefales at kigge på indgredienslisten)

Sukker er selvfølgelig heller ikke supergodt, men hvis du ikke har sukkersyge eller er i risiko for at få det, så ville jeg vælge sukker frem for sødestoffer. :) Jeg drak personligt ret meget (sukkersødet) saftevand, da jeg var gravid ;)

Men ja, som andre skriver, så er det med at finde et niveau, som du har det godt med :balloons Og tillykke med spiren :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Alt med sødestoffer er generelt godt at undgå eller begrænse :) (og der kan sagtens være sødestoffer i f.eks. sodavand, saftevand og tyggegummi selvom det ikke er light, så det kan anbefales at kigge på indgredienslisten)

Sukker er selvfølgelig heller ikke supergodt, men hvis du ikke har sukkersyge eller er i risiko for at få det, så ville jeg vælge sukker frem for sødestoffer. :) Jeg drak personligt ret meget (sukkersødet) saftevand, da jeg var gravid ;)

Men ja, som andre skriver, så er det med at finde et niveau, som du har det godt med :balloons Og tillykke med spiren :loveshower

Ok, tak. Hvor er I søde til at hjælpe!

Tak skal du have :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok, tak. Hvor er I søde til at hjælpe!

Tak skal du have :)

Selv tak, spørg bare, hvis der er andet :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror ikke det er 3 liter, men max 3 glas koffein :)

Det var i hvert fald den tommelfingerregel, jeg gik efter :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Selv tak, spørg bare, hvis der er andet :balloons

Tak, det skal der nok være! Det er jo en helt ny verden! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror ikke det er 3 liter, men max 3 glas koffein :)

Det var i hvert fald den tommelfingerregel, jeg gik efter :)

3 liter lyder også virkelig vildt! Tror jeg har læst max 1 liter koffein holdig drik om dagen, altså i alt af det hele, et sted på nettet..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

3 liter lyder også virkelig vildt! Tror jeg har læst max 1 liter koffein holdig drik om dagen, altså i alt af det hele, et sted på nettet..

 

Jeg synes også det lyder af rigtig meget. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes også det lyder af rigtig meget.

Ja det kan da kun være en begrænsning for meget få mennesker ellers! ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER