mille1981

Uregelmæssig menstruation

10 indlæg i dette emne

Jeg har siden jeg stoppede med p-piller i maj kun haft menstruation en gang... Jeg har prøvet at snuse lidt rundt på nettet, men kan ikke lige finde nogen god information omkring hvad man kan gøre for at sætte "skub" i systemet igen...

Jeg har lige skrevet til mig læge, men er lidt utålmodig for at finde ud af hvad der er af behandlingsmuligheder. Kan I hjælpe mig tøser? Eller har I selv oplevet at have meget uregelmæssig mens?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

De fleste gynækologer, læger mv. ville efter undersøgelser nok prøve og sætte dig på p-piller i en periode for og se om det kunne få kroppen til at reagere normalt.

Jeg selv får INGEN menses... i starten var jeg på p-piller før forsøg.. så kom jeg på Perlutex for og bløde.. og NU får jeg trisekvens (3 forskellige hormoner der skifter over 28 dage)...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Efter vi smed p-pillerne fik jeg heller ingen mens i et år. Derfor kom vi videre i systemet. det viser sig, at jeg har kraftig pcos og derfor ingen ægløsning overhovedet (og jo derfor heller ingen mens).

Hvis det er pco der spiller ind ved dig, kan det hjælpe at spise efter "spis dig gravid". Man siger det ingen effekt har, at spise efter bogen hvis man ikke har pco. Men hvis det er pco synes jeg absolut det var et forsøg værd.

Kort fortalt betyder det, at du skal undgå sukker og påvirkning af blodsukker balancen. Så ingen sukker, tilberedte rodfrugter, kogte kartofler, hvidt brød (mel, ris, pasta og havregryn.

Man siger (som jeg har forstået det), at kvindens hormoner falder proportionalt med den mængde insulin vi har i kroppen. Jo mere sukker vi spiser jo mere indsulin har vi i kroppen. derfor kan det resultere i en ubalance i kroppens hormoner.

Men ja jeg er også på p-piller i de perioder der går til vi starter op i forsøg simpelthen for, at skabe en mens.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Miss-mathilde: Jeg er lidt nysgerrig, hvad er trisekvens og hvordan fungerer det? Er det ligesom p-piller hvor man ikke kan blive gravid imens?

Vi har overvejet at holde et halvt års pause i behandlingen efter næste forsøg, simpelthen fordi jeg ikke kan holde til det længere. det ville da være rart at kunne få mens og have en cyklus men stadig have mulighed (uanset hvor lille den er) for at blive gravid...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Miss-mathilde: Jeg er lidt nysgerrig, hvad er trisekvens og hvordan fungerer det? Er det ligesom p-piller hvor man ikke kan blive gravid imens?

Vi har overvejet at holde et halvt års pause i behandlingen efter næste forsøg, simpelthen fordi jeg ikke kan holde til det længere. det ville da være rart at kunne få mens og have en cyklus men stadig have mulighed (uanset hvor lille den er) for at blive gravid...

Så vidt jeg ved så er der ingen "beskyttelse" i Trisekvens.. det er jo bare hormoner... som anvendes ved mangel på det kvindelige kønshormon østrogen.

Trisekvens er et sekvenspræparat, hvilket betyder, at man de første 12 dage af cyklu'ens tager østrogen (estradiol), de følgende 10 dage tager både østrogen og gestagen (Altså stadig kun 1 pille). De sidste 6 dage tages kun østrogen i lav dosis. Det manglende gestagen udløser sædvanligvis en menstruationslignende blødning.

Jeg fik kun lov til at få det - da P-piller og pergotime ikke kunne få mig til at bløde mere...

MEN tag det op med din gyn/læge/klinik.. Det værste der kan ske er at du får et nej...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svar!

Min gynekolog vil helst ikke have mig på p-piller, da hun mener det kan have været med til at give mig celleforandringer tidligere. Jeg har været på minipiller 4 måneder, men der fik jeg ikke mens.

Jeg er testet for PCO, og den er negativ, så det er ikke det der er årsagen...

Har ikke fået svar fra min læge, men mener også hun har fri om fredagen... Så jeg væbner mig med tålmodighed weekenden over :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

en weekend kan bare være så lang når man gerne vil have et svar, men nu er det snart mandag :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

håber gor dig du har hørt fra din læge idag :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min læge vil have mig op til en konsultation for lige at kigge på det inden hun sender mig videre til gynekologen... Havde bestilt en tid midt i februar, men har så lige fået af vide at den er aflyst :( Så ved ikke helt hvornår jeg akn komme til...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også meget ureglmæssig mens når jeg ikke er på p piller.

Der kan sagtens gå over et år i mellem den kommer :huh

Min læge satte mig på Perlutex for at se om mens så kom. Det gjorde den men stadig ingen ægløsning og så blev jeg sendt til en røntgenundersøgelse for at se om der var gennemstrømning i æglederne. Det var der og blev herefter tjekket for PCO også negativ og så blev vi henvist til behandling.

Har stadig ikke fundet ud af hvad grunden af, fertilitetslægen mente at det var min hypofyse der ikke virkede ordenligt efter massivt vægttab. Og at den lige "skulle finde sig selv" efter vægttabet. Indtil videre har den ikke fundet sig selv.

Håber at de finder ud af noget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER