somummy

Opdragelse/regler 1 årig

5 indlæg i dette emne

Nu er Milas bevet 1 år, og ifl. "Vidunderlige Uger" er det tid til at opsætte regler for sit barn. Men hvilke regler har I for jeres 1 årige? Tager I det som det kommer eller har I gjort jer mange overvejelser? Vi har allerede et par regler, som at man ikke må slå/sparke/bide og man må ikke rejse sig op i højstolen, men hvilke konsekvenser sætter I op, for hvis jeres barn bryder en regel og har I både regler for hvad jeres barn ikke må, men også hvad det SKAL?

Har mange spørgsmål, for jeg er så bange for at vi ikke tænker os ordentig om og derved får et umuligt barn.

På forhånd tak

Hilsen Senia

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Valdemar må ikke:

Rejse sig i højskolen

Rykke i ledninger

Bide, slå, sparke, rykke i hår o. lign.

Skrue på knapperne på komfuret

Tage dvd'er

Gå i skabe med børnesikring (han KAN godt, men MÅ ikke)

Rykke i lamellerne

Banke ting ind i tv'et

Og sikkert andre ting, som jeg ikke lige tænker over.

Men der er ikke nogen egentlig konsekvens, vi siger bare "nej" eller "stop" + "Man må ikke..."/"Jeg vil ikke have at du..."/"Du skal..." og så flytter vi enten ham eller det han ikke må pille ved.

Han bliver tit vældig gal over det. Så får han lov at rase ud, nogle gange mens vi krammer ham, nogle gange mens vi nusser ham på ryggen og nogle gange for sig selv (han er ret tydelig med, hvis vi skal lade ham være ;)). Og så sidder han sådan indtil det lyder som om, at han har glemt hvorfor han egentlig er vred og så finder vi noget legetøj. Jeg synes ikke at der er problemer med det, men jeg kan godt blive chokeret over hvor meget temperament, der kan være i sådan et lille menneske :baby3

Han har ikke noget, han "skal" som sådan, men han hjælper ofte med at sætte varer på plads efter indkøb, rydde af bordet efter mad, smide tøj i vasketøjskurv, sortere vasketøj, rydde legetøj op og sikkert andet. Jo forresten, han ved at han skal tørre hænder efter, at vi har vasket dem. Så går han selv hen og krammer håndklædet. Så sødt :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme har vi valgt at tage det som det kommer. Det eneste indtil videre Anabella ikke må og som hun til tider gerne vil, er at lege med fjernbetjeningerne, mobiltelefonerne eller sætte fingre på tv'et! Ofte når vi at fjerne genstanden hun ikke må få eller at fjerne hende og indtil videre bliver hun ikke sur, men finder hurtigt noget andet at lave.

Vi siger som udgangspunkt ikke nej endnu og vi prøver, at lade vær med at give opmærksomhed og hurtigere reaktioner ved noget, hun ikke må eller noget farligt - for hvis vi reagerer hurtigt og hiver hende væk, så er det pludselig meget sjovere.. F.eks med tv'et, der er det mere effektivt at "lokke" hende væk end at fjerne hende!

Hun må heller ikke kravle op af trappen alene og indtil videre, lægger hun hånden på nederste trin og rækker den anden arm ud efter os og så venter hun med at kravle op, til vi er bag hende - tror faktisk hun har fået lov alle gange, hun vil, for trappen er ikke voldsomt interessant! Det tror jeg helt sikkert er fordi, vi aldrig fjerner hende derfra, men hjælper hende. Det forbudte er jo bare sjovest!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi gør meget det samme som Barbamamma - men kan tilføje at Mie ikke må smide mad på gulvet hvilket har været et problem, men vi tog maden fra hende når hun gjorde det og satte hende ned, var hun mere sulten kom hun op igen, der gik ikke lang tid på den måde før et skarpt "NEJ" er nok.

Hun må ikke røre ovnen, det forstår hun ikke endnu, men hun er aldrig alene i køkkenet med en tændt ovn og selvom ovnen er slukket er køkkenet ikke et sted hun får lov at være alene. Heller ikke hos andre.

Det største problem lige nu er at hun niver mig ganske med vilje for at teste mig <_< jeg er den eneste hun gør det ved og hun kigger intenst på mig når hun gør det - der siger jeg "AV" ret højt og sætter hende på gulvet foran mig med ryggen til mig mens jeg stramt siger "jeg vil ikke ha det". Nogle gange bliver hun hidsig andre gange ikke! Ellers hvis hun slår mig i iver og kådhed siger jeg "lige så stille - Ahhh Ahhh" ligesom når hun leger med kattene det er nok. Ingen konsekvens andet end at når hun retter ind og Ager mig og/eller katten så siger jeg "årh hvor dejligt, ahh ahh, du er så sød ved mor/junior" med en blid stemme, hvis ikke fjerner jeg mig.

Ting Mie skal er:

-at ligge på ryggen på puslebordet når hun bliver skiftet - hvilket kræver kreativitet, tålmodighed og overtalelse. Lige nu virker en "little people" bus hvor døren kan åbnes som et mirakel middel, ellers har vi brugt bøger, en næsesuger, en bold med en klokke i, en frø der kan vibrere m.m.

- At hun SKAL holde i hånd når vi går på asfalt og fliser, af sikkerhedsmæssige årsager er det en kamp vi tager. Hun kan godt hive/forsøge ar hive hænderne til sig og kaste sig hysterisk ned men så samler vi hende op og siger "når vi går her så skal vi holde i hånd" - vi er MEGET konsekvente med det, og det bærer så småt frugt.

Ellers så er vi ved st lære hende at tørre mund selv. Hun efterligner meget så hvis vi tørrer vores egen mund og giver hende kluden bagefter så gør hun det selv og får anerkendelse for det "det var godt" - "du bliver så fin" og så får hun et kys hvis hun gider ;) ofte kræver det at vi lige tørrer efter men det er meget hurtigere og uden frustreret gråd fra hende.

Men altså hovedsageligt bruger vi afledning, ros og at vise hende hvad vi ønsker frem for bare at gøre opmærksom på hvad vi ikke ønsker. Og så forsøger vi at være tydelige og være konsekvente i vores beslutninger begge to - ikke noget med at "slippe" fordi far er træt og mor har hovedpine.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Karla er kommet dertil nu, hvor hun har brug for et klart "nej" - det er aldrig vredt, men bare fast.

Min personlige mening er, at hun ikke lærer at noget er forkert, hvis ikke hun får det fortalt. Ikke hvor hun er nu. Til at starte med kunne vi bare aflede hendes opmærksomhed og det fungerede fint, men nu har hun brug for at få et klart svar på om det hun gør er rigtigt eller forkert.

Det fungerer rigtig godt for os at sige "nej" og så fortælle hende, at hun ikke må. Gør hun det igen bliver hun fjernet fra situationen. Som oftest flytter vi hende til noget andet, gerne legetøj, og hjælper hende igang med en leg.

De ting hun ikke må er

-Gå i skraldespanden

-Være voldlig på nogen måde

-Slå ting i bordet eller lignende

-Putte fjernbetjening, mobiltelefon mm i munden

Hvis hun spytter med maden, kaster med den eller begynder at klaske hænderne ned i den, tager vi maden fra hende til hun er stoppet. Så får hun maden igen når hun er stoppet, og hvis hun begynder igen, så er hun færdig med at spise. Det skal lige siges, at hun ikke begynder at lege med maden før hun har spist langt det meste, så det er ikke for at straffe hende, men fordi hun ER færdig med at spise.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER