Ihpets-mortilto

Putterutine

4 indlæg i dette emne

Jeg tænker at det er ved at være tid til at vi får en fast putterutine, men jeg er kommet i tvivl om:

- hvor lang tid skal den spænde over (han er 5 måneder)

- hvor "fast" skal den være? Skal det fx ALTID være den samme der pusler/synger/putter?

- hvad skal/kan den bestå af? (Pusle, sang, snak om dagen, amning...)

Ja, hvad gør i?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi gør følgende:

- Bader

- Børster tænder

- Siger godnat til den der ikke putter, Garfield og diverse ting vi møder på vores vej til værelse og seng.

- Får flaske i sengen mens der synges "Elefantens vuggevise"

- Nogle gange nødvendigt er det med en hånd på maven, så han ikke rejer sig op (sjældent mere end 5 min)

Da vi startede med at indføre putterutinen var det ALTID mig der puttede. Tror det varede 1,5-2 måneder før det blev M's tur. På det tidspunkt var David så fortrolig med rutinen at det egentlig ikke var så vigtigt hvem der puttede, men mere at det blev gjort på den rigtige måde.

Nu kan min mor putte ham hjemme hos sig selv, uden vi er der - uden problemer, bare ved at gøre det på denne måde :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Spiren er 4 mdr, og vi har haft følgende putteritual siden hun var 3 mdr.:

- skifte ble + nattøj på

- ind i sengen (hun sover i vores seng)

- hun får sut og puttedyr og dynen stoppet omkring sig

- sang

- amning

- sove (forhåbentligt) :)

Det var noget værre bøvl at få indført: Hun var vant til at blive vugget i søvn, men efter en god uge, begyndte det langsomt at virke. Hun skal dog til stadighed nu og da vugges let for at sove.

Min kæreste og jeg har skiftedes til at gennemføre putteritualet - ja altså, foruden amningen, som jeg selvfølgelig har stået alene for ;) Det har virket fint! Nu er vi så begyndt en gang imellem at introducere flaske i stedet for amning, og efter en uges startvanskligheder begynder det også at gå rigtig fint. Det er ligesom om, at Spiren godt forstår ritualet om end det er forskelligt om det er far eller mor der putter, og det også er forskelligt om det er bryst eller flaske :)

Men altså, jeg vil også lige understrege, at vi ikke ALTID har lette putninger. Det hænder at der skal trøstes og vugges. Og det hænder også, at hun bare ligger og pludrer glad, og så bliver hun taget op igen (med mindre det er natputningen).

Mht. til hvor lang tid ritualet tager, så er det ikke så slemt. Og man kan sige, at ble + nattøj + mad skulle hun alligevel have, så vi har bare valgt at indføre det som en del af rutinen :)

Mon ikke bare det handler om, at beslutte noget som I synes, ville være dejligt at gøre (for eksempel kan min kæreste og jeg godt lide at synge for Spiren)? Så skal den lille nok fange det :) Og så tror jeg heller ikke at man skal være bange for at ændre på ritualet, hvis man finder ud af, at man hellere vil noget andet. Det er i hvert fald min erfaring, at det kan man godt (selvfølgelig med lidt overgangsbøvl).

Held og lykke med det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hov: Måske jeg også lige skal skrive, at vi gør det samme dag og aften, med den forskel at:

- om dagen får hun ikke nattøj på (heller ikke skiftet ble, hvis ikke der er noget i den)

- om dagen bliver hun taget op igen hvis hun simpelthen bare virker frisk og vågen efter endt ritual - det gør hun ikke om aftenen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER